مواد مغذی اضافه شده به غذا

آیا اخیراً نمک یددار یا شیر غنی از ویتامین D مصرف کرده‌اید؟ هر دو نمونه‌ای از غذاهای غنی سازی شده هستند – یعنی دارای مواد مغذی اضافه شده به غذا هستند. فهرست غذاهای غنی شده طولانی است و روز به روز در حال افزایش است و تعداد محصولات غذایی محبوبی که با مواد مغذی غنی شده‌اند همچنان با افزایش تقاضا در حال افزایش است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کمبود ریزمغذی‌ها به میزان زیادی در بار جهانی بیماری نقش دارد. کمبود ریزمغذی‌ها نه تنها از طریق علائم کمبود حاد باعث آسیب مستقیم به سلامت افراد می‌شوند، بلکه می‌توانند مسبب مشکلات طولانی‌مدتی مانند اختلال در رشد کودکی، اختلالات متابولیک یا کاهش توانایی سیستم ایمنی برای مقابله با آن باشند. در این مقاله به معرفی انواع مواد مغذی اضافه شده به غذا و بررسی فواید و مضرات آن‌ها می‌پردازیم.

غنی سازی مواد غذایی چیست؟

غنی‌سازی مواد غذایی فرآیندی است که طی آن ویتامین‌ها، مواد مغذی معدنی و اسیدهای آمینه به یک غذا یا چاشنی برای بهبود کیفیت تغذیه‌ای مواد غذایی و ارائه یک مزیت برای سلامت عمومی با حداقل خطر برای سلامتی تا مقادیر کافی، اما نه بیش از حد از مواد مغذی خاص را در رژیم غذایی مصرف‌کنندگان فراهم کنند. علاوه بر افزایش محتوای مغذی غذاهای اصلی، غنی‌سازی مواد غذایی می‌تواند به بازیابی ریزمغذی‌های از دست رفته در طول فرآوری کمک کند. غنی‌سازی مواد غذایی یک مداخله مبتنی بر شواهد است که به پیشگیری، کاهش و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها کمک می‌کند.

مقررات غذا و دارو (FDR) چارچوبی را برای غنی سازی غذاها، از جمله اینکه کدام غذاها مورد نیاز یا مجاز به غنی سازی هستند و همچنین شرایط قابل اجرا را تعیین می‌کند. غنی سازی مواد غذایی در ایران زیر نظر وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي (معاونت غذا و دارو) و منطبق بر دستورالعمل‌های صادر شده از این سازمان صورت می‌گیرد.

غنی سازی مواد غذایی

 

مواد مغذی اضافه شده به غذا

غنی سازی مواد غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی آنچه را که در رژیم غذایی خود نیاز دارید دریافت کنید. این مواد مغذی همگی در غذاهای دیگر مانند گوشت و سبزیجات یافت می‌شوند. هزینه، آلرژی‌ها، سبک رژیم غذایی، محیط شما و سایر عوامل می‌توانند دریافت کافی از این غذاها را سخت کنند.

تولیدکنندگان مواد غذایی به منظور جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه، غذاها را غنی می‌کنند.

اکثر غذاهای غنی شده فرآوری شده و بسته بندی می‌شوند. موارد رایج عبارتند از:‌

  • غلات صبحانه
  • نان
  • تخم مرغ
  • آب میوه
  • شیر سویا و سایر جایگزین‌های شیر
  • شیر
  • ماست
  • نمک

مواد مغذی اضافه شده به غذا عبارتند از:‌

  • اسید فولیک
  • ویتامین A
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • کلسیم
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • اهن
  • ید
  • منیزیم
  • ویتامین سی

فواید سلامتی غذاهای غنی شده

مقرون به صرفه هستند. غذاهایی که دارای مواد مغذی خاصی هستند ممکن است گران باشند. به عنوان مثال، ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است، اما ممکن است برای برخی افراد به طور منظم هزینه زیادی داشته باشد. تخم مرغ، شیر و سایر محصولات را می‌توان با اسیدهای چرب امگا 3 غنی کرد. این محصولات اغلب قیمت کمتری دارند و همچنان ارزش غذایی مشابهی دارند.

آنها از بیماری‌های مرتبط با تغذیه جلوگیری می‌کنند. وقتی مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنید، ممکن است کمبود داشته باشید. غذاهای غنی شده به کاهش میزان بیماری‌های مرتبط با کمبود مواد مغذی مانند راشیتیسم کمک کردهاند. اما بسیاری از مردم هنوز کمبود مواد مغذی دارند، یعنی زمانی که شما به اندازه کافی از یک ماده مغذی می‌خورید تا از کمبود کامل جلوگیری کنید. ممکن است هنوز آنقدر که کارشناسان توصیه می‌کنند غذا نمی‌خورید. کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند موارد زیر شود:‌

  • نارسایی کمبود آهن
  • دیابت نوع 2
  • پوکی استخوان (ضعف استخوان)
  • خستگی

مواد مغذی در بارداری مفید هستند. زنان باردار بیشتر از حد معمول به غذا نیاز دارند، زیرا نوزاد در حال رشد از آن‌ها تغذیه می‌کند. حتی زمانی که بیشتر غذا می‌خورید، ممکن است همچنان ویتامین کافی دریافت نکنید. غذاهای غنی شده می‌توانند این شکاف را پر کنند. به عنوان مثال، اسید فولیک به بسیاری از محصولات غنی شده اضافه می‌شود. دریافت اسید فولیک کافی در رژیم غذایی در دوران بارداری، خطر ابتلا به نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد.

فواید غذاهای غنی سازی شده

مواد مغذی از افراد مسن محافظت می‌کنند. با افزایش سن، بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی کمتری جذب می‌کند. غذاهای غنی شده می‌توانند به حفظ سطح ریزمغذی‌های سالم برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها، کمک به هضم و جلوگیری از مشکلات قلبی کمک کنند.

مواد مغذی اضافه شده به غذا به رشد کودکان کمک می‌کنند. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر کمبودهای تغذیه‌ای هستند. بدن آن‌ها به ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای حمایت از رشد نیاز دارد. غذاهای غنی شده در کنار یک رژیم غذایی متعادل می‌توانند تغذیه کودکان را تقویت کنند

مواد غذایی غنی شده به برآورده شدن نیازهای غذایی کمک می‌کنند. برخی از مواد مغذی مهم فقط در محصولات حیوانی یا غذاهایی وجود دارند که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. اگر گیاهخوار هستید یا عدم تحمل لاکتوز دارید یا نیازهای غذایی دیگری دارید، غذاهای غنی شده به شما کمک می‌کند که مواد مغذی کافی دریافت کنید.

خطرات غذاهای غنی شده

مواد مغذی به غذاهای ناسالم اضافه می‌شود. صرف اینکه یک محصول غذایی غنی شده است به معنای سالم بودن آن نیست. غذاهای غنی شده معمولاً به شدت فرآوری می‌شوند. آنها اغلب سرشار از قند، چربی، سدیم و سایر مواد هستند که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چاقی شود.

خطر مصرف بیش از حد مواد مغذی. در حالی که درست است که بسیاری از مواد مغذی در رژیم غذایی افراد در سطوح توصیه شده وجود ندارند و غذاهای غنی شده می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند، بسیاری از مواد مغذی دارای حد بالایی هستند که فقط کمی بالاتر از مقدار توصیه شده است. هنگامی که این مواد مغذی بیش از حد مجاز مصرف شوند، می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند. این احتمال زمانی که مکمل‌هایی مانند قرص مصرف می‌کنید بیشتر از زمانی است که غذاهای غنی شده می‌خورید.

منتقدان به ویژه در مورد سمیت ویتامین و مواد معدنی نگران هستند، که اگر مقدار زیادی ماده مغذی از طریق غذاهای غنی شده وارد شود، ممکن است مسمومیت اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، 10٪ از مردان در فنلاند قبلاً دریافتند که سطح کلسیم روزانه را مصرف می‌کنند که فقط کمی کمتر از حد بالای روزانه ایمن است. در چنین حالتی، این احتمال وجود دارد که افزودن غذاهای غنی شده با کلسیم در رژیم غذایی آنها منجر به دریافت روزانه کلسیم بالاتر از سطح ایمن شود. این می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی مانند اسهال و درد معده داشته باشد.

همه مواد مغذی دارای حد بالایی متفاوت برای مصرف بی خطر هستند. این محدودیت‌ها با اثرات جانبی مواد مغذی، ذخیره و دفع آن‌ها از بدن تعیین می‌شود. برخی از مواد مغذی زمانی که فقط چند برابر بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه مصرف شوند خطرناک هستند، در حالی که برخی دیگر حتی زمانی که در سطوحی 100 برابر بیشتر از مقادیر روزانه مصرف شوند بی ضرر هستند. برخی از مواد مغذی که به راحتی می‌توان بیش از حد مصرف کرد (به دلیل محدودیت‌های بالایی نزدیک به حد مجاز روزانه توصیه شده) عبارتند از:

  • رتینول
  • ویتامین دی
  • فولات
  • فلز روی
  • کلسیم

بنابراین غذاهای غنی شده باید بخشی از یک سبک زندگی سالم باشد. سعی کنید تا حد ممکن مواد مغذی را از غذاهای فرآوری نشده مانند میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید. برچسب‌های محصول را بررسی کنید. سعی کنید از غذاهایی که بیش از 200 برابر مقدار توصیه شده روزانه هر ماده مغذی دارند، استفاده نکنید.

جستجو در پیشگامان شیمی

بخش 1

بخش خالی. برای افزودن محتوا صفحه را ویرایش کنید.

بخش 2

بخش خالی. برای افزودن محتوا صفحه را ویرایش کنید.
فهرست