شناخت مواد شیمیاییمقالات آموزشی

آیا فلوراید برای شما مضر است؟

احتمالاً می‌دانید که جیوه، سرب و سایر فلزات سنگین برای بدن عالی نیستند و می‌توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. اما اینکه فلوراید بی‌خطر است (یا مؤثر) بحث برانگیزتر است.

آیا فلوراید مفید است؟

در اوایل قرن بیستم، کشف شد که جوامع کوچکی که سطوح بالاتری از Fluoride طبیعی در آب آشامیدنی خود داشتند، پوسیدگی (حفره) دندانی کمتری داشتند. به نظر می‌رسد که آب فلورای‌دار طبیعی با غلظت ۱ میلی‌گرم در لیتر برای سلامت دندان‌ها مفید است. (فلورایدی که به طور طبیعی وجود دارد، فلوراید سدیم است.)

متأسفانه، فلورایدی که اغلب به منابع آب در ایالات متحده اضافه می‌شود، اسید هیدروفلوئوریک (یک محصول جانبی صنعتی) است، نه فلوئور عنصری یا فلوراید سدیم. به خوبی شناخته شده است که مواد طبیعی (حتی فلزات سنگین) به طور کلی بهتر از مواد مصنوعی توسط بدن تحمل می‌شوند.

اما از آنجایی که مطالعات اولیه نشان داد تعداد کمی پوسیدگی دندان در جوامعی که از آب فلورایددار استفاده می‌کنند، آب فلورایده به عنوان یکی از ۱۰ دستاورد برتر بهداشت عمومی قرن بیستم بر اساس مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) شناخته می‌شود.

با این حال، نرخ پوسیدگی دندان در تمام کشورهای غربی کاهش یافته است، چه با استفاده از Fluoride و چه بدون استفاده، که نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین آب Fluoride و حفره‌های کمتر وجود ندارد.

به عنوان مثال، سوئد آب خود را فلوراید دار نمی‌کند و به اندازه ایالات متحده پوسیدگی دندان دارد. دکتر آروید کارلسون، برنده جایزه نوبل، با بیان اینکه استفاده موضعی از Fluoride ممکن است برای پوسیدگی دندان مؤثر باشد، مخالف استفاده از آن در سوئد است، اما نوشیدن فلوراید ایده خوبی نیست، به خصوص وقتی در نظر داشته باشید که مقدار مصرف فلوراید ممکن است کمی متفاوت باشد.

اگرچه برخی مطالعات قبلی نشان داد که Fluoride موجود در آب می‌تواند به کاهش پوسیدگی دندان کمک کند، یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که جدیدترین و جامع‌ترین شواهد نشان می‌دهد که شواهد کافی برای حمایت از آب فلوردار وجود ندارد.

اگرچه فلوراید در صورت استفاده موضعی ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند، اما راه‌های (بهتر) دیگری برای بهبود سلامت دهان و دندان بدون Fluoride وجود دارد.

منابع فلوراید

آب فلوراید دار یک منبع آشکار فلوراید است اما بسیاری دیگر نیز وجود دارد. در اینجا برخی از منابع اصلی فلوراید آورده شده است:

  • غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده (ساخته شده با آب Fluoride)
  • آفت‌کش‌ها
  • چای (گیاه به طور طبیعی Fluoride را جذب می‌کند، چای‌های گیاهی خوب هستند)
  • تابه‌های تفلون
  • گوشتی که به صورت مکانیکی جدا شده است (تکه‌های استخوان را می‌توان پشت سر گذاشت)
  • صنعت (صنایع آلومینیوم، کود، آهن، پالایش نفت، صنایع نیمه‌هادی و فولاد)
  • داروهای فلوئوردار (فلوئور معمولاً به فلوراید تجزیه نمی‌شود، اما ممکن است)
  • محصولات دندانپزشکی

البته، دلایل دیگری به جز فلوراید برای اجتناب از برخی موارد موجود در این لیست وجود دارد. برای کسی که به سلامت طبیعی علاقه‌مند است (و از بسیاری از این چیزها اجتناب می‌کند)، اجتناب از Fluoride آنقدرها هم سخت نیست.

آیا فلوراید برای شما مضر است؟
آیا فلوراید برای شما مضر است؟

چگونه فلوراید بر تیروئید تأثیر می گذارد

اگرچه بحث‌هایی در مورد بی‌خطر بودن Fluoride وجود دارد، شواهد کاملاً واضح است که می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد، و برای هر کسی که در معرض خطر است (بسیاری از زنان)، Fluoride به طور بالقوه خطرناک است. با توجه به اینکه بیماری تیروئید ۲۰ میلیون آمریکایی (بیشتر زنان) را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این یک زاویه مهم است که باید در نظر گرفت.

در دهه ۱۹۳۰ یک محصول حاوی Fluoride برای درمان افراد مبتلا به پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) استفاده شد. فلوراید آنزیم‌های غده تیروئید را مسموم می‌کند و تولید هورمون‌های تیروئید را کند می‌کند. استفاده از این دارو متوقف شد زیرا غدد تیروئید برخی افراد در اثر مصرف آن برای همیشه آسیب دیده است.

مطالعات نشان می‌دهد که Fluoride به طور خاص بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده در هند نشان داد که کودکان در جوامعی که مصرف Fluoride بالا دارند، کاهش قابل توجهی در هورمون محرک تیروئید (TSH) دارند. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که آب فاقد Fluoride دارند کمتر به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند.

فلوراید و ید

فلوراید می تواند منجر به التهاب تیروئید و بیماری خود ایمنی تیروئید (مانند هاشیموتو) شود. Fluoride همچنین یک مختل کننده غدد درون‌ریز است. محققان توضیح می‌دهند که چگونه فلوراید به اشتباه در بدن به عنوان ید شناخته می‌شود، بنابراین به بدن جذب می‌شود و در بافت‌های بدن ذخیره می‌شود، همانطور که ید باید باشد.

یک مطالعه نشان داد که سطح ید به طور مستقیم بر میزان آسیب Fluoride به تیروئید تأثیر می‌گذارد و ممکن است به محافظت از تیروئید در برابر فلوراید کمک کند. از سوی دیگر، بسیاری از افرادی که به بیماری تیروئیدی مانند هاشیموتو مبتلا هستند، سطح ید پایینی دارند اما نمی‌توانند مکمل ید را نیز تحمل کنند. در این موارد، فلوراید به ویژه مشکل‌ساز است.

چگونه فلوراید بر سیستم اسکلتی تأثیر می‌گذارد

Fluoride نیز به وضوح در مشکلات سلامت استخوان نقش دارد. اگرچه حامیان Fluoride ادعا می‌کنند که می‌تواند به بهبود تراکم استخوان کمک کند، شواهد نشان می‌دهد که مقدار Fluoride نقش بسیار مهمی در کمک یا آسیب رساندن فلوراید به سلامت استخوان دارد.

این مطالعه بر روی جمعیت‌های مختلف در چین با سطوح مختلف Fluoride طبیعی موجود در آب از ۰.۲۵ میلی‌گرم در لیتر تا ۷.۹۷ میلی‌گرم در لیتر در آب مورد بررسی قرار گرفت (به عنوان مقایسه، مکان‌هایی که به آب فلوراید اضافه می‌کنند معمولاً به ۱.۷-۱ میلی‌گرم در لیتر اضافه می‌کنند).

چیزی که مطالعه نشان داد این بود که شکستگی‌ها زمانی که سطح Fluoride در حدود ۱ میلی‌گرم در لیتر بود کمتر اتفاق می‌افتد، اما زمانی که در پایین‌ترین و بالاترین قسمت‌های محدوده قرار داشت، بیشتر بود. واضح است که در اینجا یک خط باریک بین مفید و مضر وجود دارد.

فلوئوروزیس اسکلتی یک بیماری جدی استخوانی است که باعث سفت شدن و ضخیم شدن استخوان‌ها می‌شود که حرکت را دشوار می‌کند. می‌توان آن را با تعدادی از مشکلات اسکلتی دیگر از جمله آرتریت اشتباه گرفت. فلوئوروزیس اسکلتی در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض Fluoride ایجاد می‌شود که می‌تواند در طول زمان اتفاق بیفتد زیرا Fluoride می تواند در بدن انباشته شود.

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که علائم اولیه فلوئوروزیس اسکلتی می‌تواند با ۶ میلی‌گرم فلوراید در روز رخ دهد (برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی بسیار کمتر).

کاهش اثرات مضر فوراید

داشتن سلامتی خوب برای شروع، به ویژه سطوح طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی، می‌تواند به کاهش اثرات منفی Fluoride کمک کند. یک مطالعه نشان داد که سطوح طبیعی کلسیم به جلوگیری از مشکلات استخوانی ناشی از Fluoride در موش‌ها کمک می‌کند.

دیگری دریافت که سطوح کافی ویتامین D می‌تواند محافظت کننده باشد. علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که موش‌های دارای کمبود منیزیم نسبت به موش‌های با سطح منیزیم طبیعی فلوراید بیشتری جذب می‌کنند و همچنین Fluoride بیشتری در استخوان‌ها و دندان‌های خود دارند.

این به چه معناست؟ اینکه می‌توانیم با انجام برخی از کارهای مشابه که برای سلامت کلی مفید هستند، کاری در مورد قرار گرفتن در معرض Fluoride انجام دهیم.

بهینه‌سازی سطوح کلسیم، ویتامین D و منیزیم (در اینجا چند ایده در این مورد وجود دارد) و خوردن یک رژیم غذایی پر از مواد مغذی اولین قدم عالی است.

فلوراید و مغز

فلوراید یک نوروتوکسین تایید شده است و بسیاری از بررسی های معتبر در تحقیقاتی که در این زمینه در طول سال‌ها در دسترس است بررسی شده‌اند. بررسی هاروارد در سال ۲۰۱۲ نشان داد که از ۲۷ مطالعه در این بررسی، ۲۶ مورد از آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بین افزایش Fluoride و کاهش ضریب هوشی رابطه وجود دارد.

بررسی دیگر در سال ۲۰۱۴ فلوراید را به عنوان یک سم عصبی که می‌تواند برای رشد کودک مضر باشد، نشان می‌دهد. این بررسی نتیجه‌گیری می‌کند: «این فرض که مواد شیمیایی و فناوری‌های جدید تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود ایمن هستند، یک مشکل اساسی است.»

تحقیقات جدیدتر همان مشکلات سمیت عصبی را مانند مطالعات قبلی پیدا می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که قرار گرفتن در معرض Fluoride در رحم با عملکرد شناختی ضعیف‌تر در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

فلوراید بر سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد

در حالی که اثرات فلوراید بر تیروئید، سیستم اسکلتی و مغز نسبتاً واضح است، علم در مورد چگونگی تأثیر Fluoride بر سایر قسمت‌های بدن کمتر روشن است. در اینجا چند راه دیگر وجود دارد که Fluoride ممکن است باعث آسیب شود:

سرطان – ارتباط بین فلوراید و سرطان یک موضوع بحث‌برانگیز است، احتمالاً به این دلیل که تحقیقات بی‌نتیجه و گاهی گیج‌کننده هستند.

رشد جنسی اولیه – یک محقق دریافت که Fluoride به مقدار زیادی در غده صنوبری (که هورمون‌ها را ترشح می‌کند) تجمع می‌یابد. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۷ نشان داد که فلوراید با رشد جنسی سریع‌تر مرتبط است.

ناباروری مردان – برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که کاهش باروری مردان می‌تواند با مصرف موضعی فلوراید مرتبط باشد. مطالعات حیوانی نشان دهنده نگرانی است اما اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.

آیا باید نگران فلوراید باشم؟

نظرات متناقضی زیادی در مورد بی‌خطر بودن فلوراید وجود دارد و اینکه آیا Fluoride جای نگرانی دارد یا خیر. در کل می‌توان گفت که فلوراید عالی نیست، اما ما باید قبل از اینکه نگران فیلتر کردن فلوراید از آب باشیم، ابتدا روی بهبود سلامت از راه‌های دیگر تمرکز کنیم (رژیم غذایی تمیز، خواب زیاد، استرس کم، و غیره).

از طرف دیگر، اگر آب خود را به دلیل هر تعداد آلاینده دیگری که ممکن است در آن وجود داشته باشد فیلتر می‌کنید، ممکن است Fluoride را نیز فیلتر کنید.

چگونه از دندان‌ها بدون فلوراید محافظت کنیم؟

اگرچه Fluoride ممکن است اثر محافظتی روی دندان‌ها داشته باشد، روش‌های دیگری (بهتر) برای سالم نگه داشتن دندان‌ها به جای آغشته کردن آن‌ها به Fluoride وجود دارد.

رژیم غذایی دندانپزشکی

آنچه می‌خورید حتی بیشتر از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد. دندان‌ها در حالت رمینرالیزاسیون دائمی هستند زیرا بزاق دهان مواد معدنی را برای دندان‌ها فراهم می‌کند و سلول‌های دندان از این مواد معدنی برای تقویت خود استفاده می‌کنند.

رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در این فرآیند (و سلامت دندان‌های شما) داشته باشد. طبق انجام شده، رژیم غذایی غنی از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بهبود و محافظت از سلامت دهان و دندان کمک کند.

متعادل کردن هورمون‌ها

هورمون‌ها می توانند تأثیر زیادی بر سلامت دهان و دندان داشته باشند زیرا می‌توانند تعادل اسید/قلیایی در دهان را کنترل کنند. آن ها همچنین بر میزان بهبودی یا مبارزه بدن با بیماری تأثیر می‌گذارند. بسیاری از ما علائم عدم تعادل هورمونی را داریم و چیزهایی مانند بهینه‌سازی خواب، استرس، رژیم غذایی و تناسب اندام می‌توانند تفاوت زیادی در سلامت هورمون (و سلامت دهان و دندان) ایجاد کنند.

منبع
Is Fluoride Bad for You? Effects for Thyroid & Body

دلشاد دست مرد

دکتری شیمی دانشگاه صنعتی شریف - فعال در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
برای مشاوره تماس بگیرید