غذا برای افراد با ایمنی پایین

اگر ایمنی پایینی دارید، باید بدانید چه چیزی برای خوردن بی خطر است. راهنمای ایمنی مواد غذایی ما برای افراد با ایمنی پایین شامل اطلاعاتی در مورد غذا برای افراد با ایمنی پایین است و شامل توصیه‌های در مورد انتخاب مناسب غذا برای افراد با ایمنی پایین می‌باشد. سیستم ایمنی بدن شما با عوامل مضری که می‌توانند شما را بیمار کنند مبارزه می‌کند. داشتن ایمنی پایین به این معنی است که سیستم ایمنی شما آنطور که باید قوی نیست. بنابراین باید بیشتر مراقب آنچه می‌خورید باشید.

به یاد داشته باشید، اگر بیماری یا شرایط پزشکی دارید که نیاز به محدودیت غذایی دارد، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. توصیه‌هایی که به شما می‌دهند را دنبال کنید. مطالب ارائه شده در این مقاله، فهرستی از غذا برای افراد با ایمنی پایین را دارد و به شما می‌گوید که چگونه غذاهای در معرض خطر را تهیه کنید.

ایمنی پایین چیست
غذا برای افراد با ایمنی پایین

ایمنی پایین چیست؟

سیستم ایمنی بدن شما با پاتوژن‌های مضر مبارزه می‌کند. داشتن ایمنی پایین به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر از حد معمول است. این بدان معناست که شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت‌ها هستید – از جمله عفونت‌هایی که با غذا حمل می‌شوند – و ممکن است بیماری شما جدی‌تر باشد.

هرکسی در مقطعی از زندگی خود در معرض خطر بالاتر از حد معمول بیماری‌های ناشی از غذا قرار دارد. تعدادی از شرایط، درمان‌های جراحی یا پزشکی، افزایش سن، همراه با بیماری، ممکن است ایمنی شما را کاهش دهد یا عفونت‌ها را جدی‌تر کند. در بارداری، عفونت‌ها می‌توانند برای مادر جدی‌تر باشند و بر جنین تأثیر بگذارند. نوزادان تازه متولد شده برای ایجاد ایمنی زمان می‌برند.

ایمنی پایین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • داشتن یک بیماری مانند سرطان یا HIV/AIDS
  • داشتن یک بیماری خودایمنی مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 1 یا مولتیپل اسکلروزیس
  • مصرف برخی داروها، از جمله داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • یک فرد مسن با یک بیماری مداوم (مزمن).
  • باردار بودن

توصیه‌های مناسب در مورد اینکه کدام غذا برای افراد با ایمنی پایین بی خطر است ممکن است به آنچه باعث ایمنی پایین فرد شده است بستگی داشته باشد.

پزشک یا متخصص تغذیه شما ممکن است در توصیه‌های که در اینجا ارائه شده است، متناسب با شرایط فردی شما برخی تغییرات را ایجاد کند. چیزی به نام غذای 100 درصد ایمن وجود ندارد اما در اینجا اطلاعاتی را برای کسانی که ایمنی پایینی دارند در مورد موارد زیر ارائه می‌کنیم:

  • شناسایی غذاهای «پرخطر» که باید از آنها اجتناب کرد.
  • انتخاب «غذاهای ایمن تر».
  • قوانین ایمنی مواد غذایی برای بیماری‌های متداول ناشی از غذا.
  • هنگام نگهداری و آماده سازی غذا چه باید کرد.
غذا برای افراد با ایمنی پایین
غذا برای افراد با ایمنی پایین

نقش مواد مغذی موجود در غذا برای افراد با ایمنی پایین

نقش مواد مغذی در ایمنی نقش شگفت انگیزی است. سیستم ایمنی بدن ما پیچیده است و شامل شبکه پیچیده ای از سلول‌های تخصصی و مولکول‌های ارتباطی است که با هم کار می‌کنند تا از بدن در برابر حملات عوامل بیماری زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مضر دفاع کنند. تغذیه مناسب کافی برای عملکرد طبیعی همه سلول‌ها مورد نیاز است و این شامل سلول‌های سیستم ایمنی نیز می‌شود، اما پاسخ ایمنی فعال بیشتر تقاضا برای انرژی و بسیاری از مواد مغذی را افزایش می‌دهد. هم درشت مغذی‌ها و هم ریزمغذی‌ها و اجزای رژیم غذایی نقش بسیار خاصی در توسعه و حفظ یک سیستم ایمنی مؤثر در طول زندگی دارند.

به عنوان مثال، اسیدهای آمینه، بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها، در سنتز مواد شیمیایی درگیر در پاسخ ایمنی مورد نیاز هستند و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف بر التهاب و عملکرد ایمنی تأثیر بگذارند. مجموعه‌ای از ریزمغذی‌ها (مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین E، B ویتامین 6، ویتامین B12 و فولات و مواد معدنی روی، آهن، مس و سلنیوم) برای ایمنی ذاتی و سلولی و برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهابی مورد نیاز هستند. جدول زیر نمونه‌هایی از غذاهایی که این مواد مغذی را فراهم می‌کنند را نشان می‌دهد. ما همچنین می‌دانیم که عوامل غذایی مانند فیبر بر میکروبیوت روده ما تأثیر می‌گذارد که در تنظیم ایمنی نقش دارد.

مواد مغذی که به حمایت از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و برخی از منابع غذایی آنها کمک می‌کند

جگر، تخم مرغ و پنیر [منابع رتینول (ویتامین A از پیش ساخته شده)].

سبزیجات برگ سبز تیره و میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ [به عنوان مثال. هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، خربزه طالبی و اسفناج به عنوان کاروتنوئید (در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود)]

ویتامین A
مرغ، مقداری ماهی، غلات صبحانه غنی شده، زرده تخم مرغ، دانه‌های سویا و برخی میوه‌ها و سبزیجات مانند موز، آووکادو و فلفل سبز. ویتامین B6
گوشت قرمز، ماهی، صدف، شیر، پنیر، تخم مرغ، عصاره مخمر، جایگزین‌های لبنیات غنی شده و غلات صبحانه غنی شده. ویتامین B12
مرکبات، انگور فرنگی سیاه، توت فرنگی، پاپایا، کیوی، سبزیجات سبز، به عنوان مثال. کلم بروکلی، فلفل و گوجه فرنگی. ویتامین C
ماهی‌های روغنی (مانند سالمون، ماهی خال مخالی)، تخم مرغ، برخی از غلات صبحانه غنی شده، اسپری‌های غنی شده و برخی محصولات لبنی غنی شده و جایگزین. ویتامین D
نان قهوه‌ای و سبوس‌دار، غلات صبحانه بر پایه گندم، کینوا، صدف، حبوبات، آووکادو، میوه‌های خشک، آجیل و دانه‌ها. مس
سبزیجات سبز (مانند کلم)، حبوبات، پرتقال، انواع توت‌ها، آجیل، پنیر، نان قهوه‌ای و سبوس‌دار، و غلات صبحانه غنی شده. فولات
کله پاچه، گوشت قرمز، مقداری حبوبات (مانند عدس، لوبیا)، آجیل، مقداری غذاهای دریایی (کنسرو ساردین، کلوچه، صدف)، کینوآ، نان قهوه‌ای و سبوس‌دار و مقداری میوه خشک (مانند کشمش، زردآلو نیمه خشک). اهن
آجیل و دانه‌ها (به عنوان مثال آجیل برزیلی، بادام هندی و تخمه آفتابگردان)، تخم مرغ، کله پاچه، مرغ، ماهی و صدف. سلنیوم
گوشت، مرغ، پنیر، مقداری صدف، مغزها و دانه‌ها (مانند تخم کدو تنبل، آجیل کاج)، نان سبوس‌دار و دانه‌دار. فلز روی

انتخاب غذا برای افراد با ایمنی پایین

غذا به طور کلی بی خطر است، اما می‌تواند تعداد کمی از حشرات را به همراه داشته باشد که ممکن است در صورت استفاده نادرست از غذا، بر ایمنی غذا تأثیر بگذارد. برخی از غذاها نسبت به سایرین در معرض خطر بالاتری قرار دارند و باید در زمانی که ایمنی بدن شما پایین است از مصرف آنها خودداری کنید. این بخش به توضیح برخی از خطرات مرتبط با برخی غذاها و نحوه به حداقل رساندن آنها کمک می‌کند.

محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست، بستنی) منابع مهم پروتئین و کلسیم هستند و شما را تشویق به خوردن آنها می‌کنند. اگر از عوارض جانبی درمان (مانند دهان دردناک و حالت تهوع) رنج می‌برید، ممکن است خوردن این غذاها به خصوص آسان باشد. اکثر محصولات لبنی پاستوریزه می‌شوند. این فرآیند پاتوژن‌های موجود در محصول خام را از بین می‌برد. پس از باز کردن این محصولات، آلودگی توسط عوامل بیماری زا ممکن است رخ دهد و ممکن است منجر به بیماری شود. لیستریا می‌تواند روی مواد غذایی در یخچال به تعداد زیاد رشد کند که باعث عفونت شود. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.)

برای کاهش خطر عفونت:

  • محصولات لبنی را در یخچال تمیز با دمای بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
  • محصولات لبنی را به خوبی پوشش دهید تا از آلودگی جلوگیری شود.
  • محصولات لبنی را در مقادیر کم بخرید تا پاتوژن‌ها قبل از استفاده از همه آنها وقت رشد نداشته باشند.
  • در صورت وجود ظروف یک وعده لبنیات (مانند قابلمه، وان یا برش‌های جداگانه) از ماست، لبنیات و بستنی را انتخاب کنید.
غذای افراد با ایمنی پایین
غذا برای افراد با ایمنی پایین

کسانی که ایمنی پایینی دارند نباید تخم مرغ خام بخورند.

گوشت خام منبع اصلی پاتوژن‌ها است و می‌تواند سطوح آشپزخانه، دست‌ها و غذاهای آماده را آلوده کند. مرغ نیم پز و همبرگر بیشترین خطر را دارند.

گوشت‌های فرآوری‌شده در صورت تازه بودن، در بسته‌بندی اصلی، مهر و موم شده و بسته‌بندی سازنده و در مقادیر کم که ظرف چند روز پس از باز شدن مصرف می‌شوند، باید سالم باشند.

ماهی و صدف را نباید به صورت خام مصرف کرد.

میوه‌ها و برخی سبزیجات اغلب به صورت خام مصرف می‌شوند. برای جلوگیری از عوامل بیماری زا که ممکن است روی آنها باشد، بسیار مهم است:

  • از غذاهایی که شستن کامل آنها دشوار است به عنوان مثال. تمشک اجتناب کنید.
  • تمام میوه‌ها و سبزیجات را به طور کامل بشویید و سالاد را درست قبل از خوردن تهیه کنید.
  • خشک کردن میوه و سبزیجات با دستمال کاغذی تمیز.
  • میوه یا سبزیجات آسیب دیده را نخرید یا نخورید.

توجه: بسته به وضعیت ایمنی و مرحله درمان، پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است به شما توصیه کند که قبل از مصرف میوه‌ها را پوست بگیرید یا بپزید. ممکن است لازم باشد برای مدتی از خوردن برخی میوه‌ها و سبزیجات خام خودداری کنید.

خرید مطمئن‌تر غذا برای افراد با ایمنی پایین

  • همیشه تاریخ‌های تولید و انقضا را بررسی کنید – اگر تاریخ مصرف گذشته است، آن را نخرید.
  • به یاد داشته باشید، پس از باز شدن بسته، تاریخ دیگر اعمال نمی شود – بیشتر غذاهای باز شده و ذخیره شده در یخچال باید ظرف دو روز خورده شوند.
  • بسته بندی آسیب دیده را بررسی کنید – قوطی‌های فرورفته، کارتن‌ها یا بطری‌های نشتی (مانند شیر)، جعبه‌ها یا بسته‌های پاره شده، مهر و موم‌های شکسته یا سوراخ شده (مانند ماست) را خریداری نکنید.
  • از بسته‌های غذای متورم سرد و قوطی‌های متورم خودداری کنید. از محصولاتی که در بسته‌های خلاء شل قرار دارند خودداری کنید (مثلاً بیکن – بسته‌بندی باید در اطراف غذا محکم باشد، بدون هوا).
  • از محصولاتی که کپک زده، رنگ‌های عجیب و غریب دارند، بوی نامطبوع دارند و یا آلوده به حشرات هستند خودداری کنید.
  • از محصولات سردی که در لمس سرد نیستند خودداری کنید.
  • از محصولات منجمد که جامد منجمد نیستند خودداری کنید.

نکات مورد توجه در حمل غذا برای افراد با ایمنی پایین

  • در سوپرمارکت، مطمئن شوید که گوشت و مرغ خام در یک کیسه سوپرمارکت جداگانه و دور از سایر غذاها بسته بندی شده است – این کار مانع از چکیدن آب آن به سایر غذاها می‌شود.
  • همیشه بعد از خرید، غذا را مستقیماً به خانه ببرید، به خصوص غذاهای سرد و منجمد – غذا را در ماشین نگذارید.
  • برای غذاهای سرد و منجمد، اگر بیش از 30 دقیقه از خانه فاصله دارید یا هوا گرم است، آنها را در یک کیسه یا سطل خنک همراه با کیسه یخ قرار دهید.
  • وقتی به خانه رسیدید، بلافاصله غذاهای سرد و منجمد را به یخچال یا فریزر منتقل کنید.
نگهداری مواد غذایی برای افراد با ایمنی پایین
نگهداری مواد غذایی برای افراد با ایمنی پایین

شرایط نگهداری مواد غذایی برای افراد با ایمنی پایین

برای کند کردن رشد پاتوژن‌ها و تازه نگه داشتن غذا، غذا را به روش‌های زیر نگهداری کنید:

در یخچال تمیز:

  • دمای یخچال باید بین 2 تا 4 درجه سانتی گراد باشد.
  • گوشت خام، مرغ و ماهی را بپوشانید و جداگانه نگهداری کنید. در قفسه پایینی یخچال نگهداری کنید تا آب گوشت و مرغ به سایر غذاها نریزد.
  • تمام غذاهای آماده یا پخته شده را بپوشانید (مثلاً با پوشش پلاستیکی).
  • تخم مرغ‌ها را در یخچال نگهداری کنید نه در انبار.
  • گوشت‌ها را باید در ظرف دربسته در یخچال مرینیت کنید نه روی نیمکت.
  • اگر غذای داغ را در ظرف کم عمق بگذارید، سریعتر خنک می‌شود.
  • باقی مانده یا غذای پخته شده را فقط به مدت دو روز در یخچال نگهداری کنید – اگر تا آن زمان استفاده نشد، آن را بیرون بیندازید.
  • غذای حیوانات خانگی را جدا کرده و بپوشانید.

در فریزر تمیز:

  • دمای فریزر باید 18- درجه سانتیگراد یا سردتر باشد. بستنی در دمای 18- درجه سانتی گراد سفت خواهد بود.
  • اگر نرم است، دمای فریزر شما خیلی گرم است.
  • فقط مواد غذایی تازه و باکیفیت را فریز کنید – انجماد بیشتر پاتوژن‌های موجود در غذا را از بین نمی برد.
  • فقط مقادیر کمی از غذا را در یک زمان منجمد کنید – در غیر این صورت ممکن است وسط غذا به سرعت یخ نزند تا رشد پاتوژن را متوقف کند.
  • مواد غذایی ذوب شده را نباید دوباره منجمد کرد.
  • غذای پخته شده و باقیمانده غذا فقط یک بار باید منجمد شوند.

در انباری تمیز:

  • غذاهای سرد یا منجمد را در انبار نگهداری نکنید.
  • غذاها را در ظروف دربسته نگهداری کنید، یا گیره‌های کیسه‌ای قابل استفاده مجدد بخرید (برای بستن بسته‌ها).
  • همه غذاها را بپوشانید.
  • اگر از سالم بودن غذایی شک دارید، آن را بیرون بیندازید!
جستجو در پیشگامان شیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست