رشد مو و ویتامین های موثر

ارسال سفارش به سراسر کشور با سریع زمان

فروشنده: 09190930600

ظاهر مو و رشد مو نقش مهمی در درک شکل ظاهری از خود افراد دارد، بنابراین تجربه ریزش مو می‌تواند ویرانگر باشد، به ویژه هنگامی که در این مورد به نظر نمی‌رسد کاری انجام دهید.

اما آیا می‌دانید ویتامین‌هایی برای رشد مو وجود دارد؟ در حقیقت، تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین، عامل اصلی ریزش مو است. این داروهای طبیعی ریزش مو برای رفع ریشه این مشکل کار می‌کنند، مانند تنظیم سطح هورمون‌ها یا مبارزه با استرس اکسیداتیو که با افزایش سن افزایش می‌یابد.

کمتر از 45 درصد از زنان زندگی خود را با یک سر پر مو سپری می‌کنند در حالی که اکثر مردان در طول زندگی خود دچار نوعی ریزش مو می‌شوند. صنعت محصولات مراقبت از مو می‌داند که مصرف کنندگان تمایل زیادی دارند که بیشتر از هر زمان دیگری جوان به نظر برسند، بنابراین محصولات جدیدی را که قول رشد مو را می‌دهند به طور مداوم ارائه می‌دهد. قبل از اینکه پول خود را صرف خرید محصول دیگری کنید که ممکن است شما را ناامید کند، ابتدا از این مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای رشد مو استفاده کنید.

ویتامین‌هایی برای رشد مو

حقیقت این است که ریزش مو فرایند پیچیده‌ای است که شامل مکانیسم‌های مختلف ژنتیکی، هورمونی و محیطی است. درست مثل پوست ما، فولیکول مو نیز تحت پیری ذاتی و خارجی قرار دارد. عوامل ذاتی شامل مکانیسم‌های ژنتیکی و اپی ژنتیکی ما است و عوامل خارجی شامل سیگار کشیدن و اشعه ماورا بنفش است.

گاهی اوقات ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین نیز رخ می‌دهد. خوشبختانه با افزودن غذاهای غنی از ویتامین به رژیم غذایی یا استفاده از مکمل‌های غذایی، کمبود آن برطرف می‌شود. بعضی از ویتامین‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به مبارزه با عوامل خارجی ریزش مو کمک می‌کند و برخی ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا سطح هورمون‌ها را متعادل کند، عامل دیگری که رشد مو را متوقف می‌کند.

اگر نمی‌دانید چگونه به طور طبیعی موها را ضخیم کنید، این ویتامین‌های مو را امتحان کنید.

  1. تأثیر روغن ماهی بر رشد مو

از روغن‌های غنی از گونه‌های مختلف اسید چرب در مطالعات حیوانی و انسانی برای ارزیابی اثرات آن بر سلامت پوست و مو بسیار استفاده شده است. چربی‌های امگا 3 مو را تغذیه می‌کنند، از ضخیم شدن مو پشتیبانی می‌کنند و التهابی را که می‌تواند منجر به ریزش مو شود کاهش می‌دهند، به همین دلیل روغن ماهی برای مو مفید است و یکی از شش ویتامین برتر رشد مو است.

مطالعه‌ای که در سال 2015 منتشر شده است، اثرات استفاده شش ماه مکمل با امگا 3، امگا 6 و آنتی‌اکسیدان‌ها را در ریزش مو ارزیابی کرده است. در یک مطالعه مقایسه‌ای تصادفی، 120 زن سالم با ریزش موی زنانه شرکت کردند. نقطه پایانی اولیه تغییر در تراکم مو در عکس‌های استاندارد ارزیابی شده بود و نقطه پایانی ثانویه شامل تغییر در درصد فولیکول مو فعال و توزیع قطر رشد مو بود.

پس از شش ماه درمان، ارزیابی عکس بهبودی بیشتر در گروه مکمل را نشان داد. رشد مو نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است و 89.9 درصد از شرکت کنندگان کاهش ریزش مو و همچنین بهبود قطر مو (86 درصد) و تراکم مو (87 درصد) را گزارش کرده‌اند.

برای کاهش التهاب و تعادل هورمون‌ها، از غذاهای امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ماهی سفید، ساردین، ​​زرده تخم‌مرغ، گردو، دانه کنف استفاده کنید. اگر به اندازه کافی غذای امگا 3 نمی‌خورید، یک تا دو کپسول یا یک قاشق غذاخوری مکمل روغن ماهی درجه یک بخورید تا به کاهش التهاب که باعث اختلالات مو می‌شود کمک کند.

اگر از قبل داروهای رقیق کننده خون، از جمله آسپرین استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از روغن ماهی با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید زیرا ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.

  1. تاثیر روی بر رشر مو

ترکیبات روی خوراکی ده‌ها سال است که برای درمان اختلالات مانند تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا، اشکال مختلف ریزش مو استفاده می‌شود، زیرا روی به سلامت فولیکول مو کمک می‌کند. روی یک عامل ضروری برای آنزیم‌های متعدد است و با فعالیت‌های مهم عملکردی در فولیکول مو درگیر است.

روی همچنین یک مهار‌کننده قوی در جهت برگشت فولیکول مو است و بهبود فولیکول مو را تسریع می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از بیماران آلوپسی آره آتا کمبود روی دارند و درمان خوراکی سولفات روی به عنوان یک درمان موثر عمل می‌کند.

در یک مطالعه در سال 2013، محققان نقش وضعیت روی را در هر یک از چهار نوع ریزش مو از جمله آلوپسی آره آتا، ریزش مو با الگوهای مردانه، ریزش مو با الگوی زنانه و تلوژن افلاوویوم ارزیابی کردند. در تمام بیماران ریزش مو، میانگین روی موجود در سرم به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود. تجزیه و تحلیل هر گروه نشان داد که از نظر آماری غلظت روی به ویژه در گروه آلوپسی آره آتا کمتر است. داده‌ها منجر به فرضیه اختلالات متابولیسم روی شد که در ریزش مو نقش اساسی دارد.

مطالعه ای که در سال 2009 منتشر شد، اثرات درمانی مکمل روی خوراکی را به مدت 12 هفته در 15 بیمار آلوپسی آره آتا که سطح سرمی روی کمی داشتند، ارزیابی کرد. مکمل روی گلوکونات خوراکی (50 میلی گرم) به بیماران بدون آلوپسی آره آتا بدون هیچ درمان دیگری داده شد. سطح روی، قبل و بعد از مصرف مکمل روی اندازه گیری شد و سپس برای ارزیابی اثر درمانی از مقیاس چهار نقطه‌ای رشد مجدد مو استفاده شد.

بعد از درمان، سطح سرمی روی به طور قابل توجهی افزایش یافت و اثرات درمانی مثبتی برای 9 نفر از 15 بیمار (7/66 درصد) مشاهده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل روی باید به بیماران آلوپسی آره آتا داده شود که سطح سرمی روی آنها پایین است و حتی می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای بیمارانی که هنگام استفاده از روش‌های درمانی سنتی نتیجه‌ای را تجربه نکرده‌اند، باشد، به همین دلیل روی یکی از مهمترین ویتامین‌ها برای رشد مو است.

  1. تاثیر ویتامین B-Complex (بیوتین و B5) بر رشد مو

از بیوتین و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) به عنوان درمان‌های جایگزین ریزش مو استفاده شده است. بیوتین با بازسازی زونا‌های مویی که از شامپو زدن بیش از حد، قرار گرفتن در معرض آفتاب، سشوار زدن و اتو کشیدن آسیب دیده است، به موهای شما سود می‌رساند. ویتامین B5 از غدد فوق کلیه حمایت می‌کند، که به تحریک رشد مو کمک می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2011 که در مجله بریتانیا درماتولوژی منتشر شد، توانایی ترکیبی از جمله پانتنول، آنالوگ الکل اسید پانتوتنیک را برای تأثیر بر قطر و رفتار فیبرهای جداگانه موی سر مورد بررسی قرار داد. این درمان به طور قابل توجهی قطر فیبرهای انتهایی موجود در پوست سر را افزایش داد. همچنین باعث ضخیم شدن الیاف مو و افزایش انعطاف پذیری شده و به موها توانایی بهتر مقاومت در برابر نیرو و بدون شکستگی را می‌دهد.

یکی از نشانه‌های اصلی کمبود بیوتین ریزش مو است. کمبود می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن، اختلال در عملکرد کبد یا حتی بارداری باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از زنان در دوران بارداری طبیعی دچار کمبود بیوتین می‌شوند زیرا سلول‌های به سرعت در حال تقسیم جنین در حال رشد برای سنتز کربوکسیلازهای ضروری و بیوتینیلاسیون هیستون به بیوتین نیاز دارند. محققان نتیجه گرفتند که تغییرات قابل توجهی در نشانگرهای متابولیسم بیوتین در دوران بارداری و شیردهی نشان می‌دهد که مصرف بیوتین بیش از توصیه‌های فعلی است تا بتواند تقاضای این حالات باروری را برآورده کند.

برای معکوس کردن ریزش مو و افزایش قدرت مو، روزانه یک قرص ویتامین B کمپلکس مصرف کنید یا بیوتین و ویتامین B5 را جداگانه مصرف کنید. خوردن بیوتین و غذاهای ویتامین B5 مانند تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ، آووکادو، حبوبات، آجیل و سیب زمینی نیز به شما کمک می‌کند تا از کمبود آن جلوگیری کرده و به رشد مو کمک کنید.

  1. تاثیر ویتامین C بر رشد مو

شواهد تجربی نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو نقش اصلی را در روند پیری بازی می‌کند. گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر یا رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار واکنش پذیری هستند که می‌توانند به طور مستقیم به غشاهای ساختاری سلولی، لیپیدها، پروتئین‌ها و DNA آسیب برسانند.

با افزایش سن، تولید رادیکال‌های آزاد افزایش می‌یابد و مقدار آنزیم‌های آنتی اکسیدانی که از بدن دفاع می‌کنند، کاهش می‌یابد و منجر به آسیب ساختارهای سلولی و پیری مو می‌شود. ویتامین C با کار به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، با استرس اکسیداتیو که به سفیدی مو و ریزش مو کمک می‌کند، مبارزه می‌کند.

  1. آهن و رشد مو

چندین مطالعه رابطه بین کمبود آهن و ریزش مو را بررسی کرده‌اند و برخی نشان می‌دهد که کمبود آهن ممکن است به آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و ریزش مویی مرتبط باشد.

برای تقویت رشد مو، هر روز غذاهای غنی از آهن را به رژیم خود اضافه کنید. مقدار زیادی اسفناج، سبزیجات یخی، زرده تخم مرغ، استیک گوشت گاو، لوبیای چشم بلبلی و لوبیای سیاه بخورید. از آنجا که کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش مو شود، اطمینان حاصل کنید که مقدار روزانه توصیه شده خود را با خوردن مقدار زیادی غذای غنی از آهن و مصرف یک مولتی ویتامین روزانه دریافت خواهید کرد.

تاثیر ویتامین D بر رشد مو

  1. ویتامین D و رشد مو

فولیکول‌های مو به هورمون‌ها بسیار حساس هستند و ویتامین D هورمونی است که نقش مهمی در هموستاز کلسیم، تنظیم سیستم ایمنی بدن و تمایز رشد سلول دارد. در دنیای علمی مشهور است که آلوپسی آره آتا معمولاً در بیمارانی با کمبود ویتامین D، راشیتیسم مقاوم به ویتامین D یا جهش گیرنده ویتامین D مشاهده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح کافی ویتامین D در انواع بیماری‌های خود ایمنی از جمله آلوپسی آره آتا نقش دارد. یک مطالعه مقطعی شامل 86 بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا، 44 بیمار مبتلا به ویتیلیگو و 58 کنترل سالم انجام شد. سطح 25-هیدروکسی ویتامین D سرم در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا به طور قابل توجهی کمتر از بیماران مبتلا به ویتیلیگو و افراد سالم است. علاوه بر این، یک رابطه معکوس معنی دار بین شدت بیماری و سطح 25 (OH) D سرم در بیماران مبتلا به آلوپسی پیدا شد.

محققان نتیجه گرفتند که به نظر می‌رسد غربالگری بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا برای کمبود ویتامین D برای امکان تکمیل این بیماران با ویتامین D ارزش زیادی دارد.

قرارگیری مستقیم در معرض آفتاب بهترین روش برای جذب ویتامین D است، به علاوه می‌توانید بدن خود را با آفتاب سم‌زدایی کنید. تقریباً برای 15-10 دقیقه در آفتاب بنشینید تا حدود 10000 واحد ویتامین D طبیعی جذب کند. استفاده موضعی از ویتامین D نیز ممکن است در ترمیم اختلال عملکرد چرخه مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا نقش داشته باشد. برای افزایش میزان ویتامین D خود با منابع غذایی، غذاهای غنی از ویتامین D مانند هلیبوت، ماهی خال مخالی، مارماهی، ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید، شمشیر ماهی، قارچ maitake و قارچ Portabella بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید