تولید رنگ

محصولات رنگ از مواد شیمیایی بیشماری برای تزئین، محافظت و طولانی شدن عمر مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کند. بعلاوه، این ماده به عنوان سدی در برابر شرایط محیطی عمل می‌کند. بنابراین، دلایل اینکه محققان باید تأثیر مواد شیمیایی بر محیط را مطالعه کند، بیشتر است. رنگ‌ها حاوی رنگدانه‌ها، چسب‌ها، مواد گسترش‌دهنده، حلال‌ها و مواد افزودنی با استفاده از مواد شیمیایی مختلف هستند.

تولید رنگ

تولید رنگ متناسب با کاربرد آن فرموله می‌شود. بنابراین، مواد شیمیایی مختلف بر اساس استفاده از آن‌ها در فرایند‌های مختلف، متفاوت هستند. در اینجا برخی از مواد شیمیایی موجود در فرآیند تولید رنگ آورده شده است. خرید مواد شیمیایی صنعتی از جمله مواد تشکیل دهنده رنگ‌ها  و مورد نیاز تولیدکنندگان است.

جهت خرید مواد اولیه رنگ و رزین از پیشگامان شیمی به لینک : https://irchem.ir/chemical-raw-materials/paint-and-resin  مراجعه کنید

از رنگ برای تزئین، محافظت و افزایش طول عمر مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود و به عنوان سدی در برابر شرایط محیطی عمل می‌کند. رنگ‌ها را می‌توان به طور گسترده در رنگ‌های تزئینی که برای تزئین و محافظت از ساختمان‌ها و اشیا دیگر و پوشش‌های صنعتی در سایت کاربرد دارند، طبقه بندی کرد. رنگ‌ها در کارخانه‌ها برای اتمام کالاهای تولیدی مانند اتومبیل استفاده می‌شود.

مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید رنگ

مواد شیمیایی تشکیل دهنده رنگ

رنگ‌ها حاوی:

  • رنگدانه (ها) رنگدانه‌های اصلی برای انتقال رنگ و کدورت
  • چسب (رزین) – پلیمری که غالباً به آن رزین گفته می‌شود، ماتریسی را برای نگه داشتن رنگدانه در محل تشکیل می‌دهد.
  • توسعه‌دهنده – ذرات رنگدانه بزرگتر برای بهبود چسبندگی، تقویت فیلم و صرفه‌جویی در چسب اضافه می‌شوند.
  • حلال (که گاهی اوقات رقیق کننده نامیده می‌شود) – یا از یک حلال آلی یا آبی برای کاهش ویسکوزیته رنگ برای کاربرد بهتر استفاده می‌شود. رنگ‌های منتقل شده از آب جایگزین برخی از رنگ‌ها می‌شوند که از ترکیبات آلی فرار مانند هیدروکربن‌ها که برای جو مضر هستند استفاده می‌کنند.
  • مواد افزودنی – برای اصلاح خصوصیات رنگ مایع یا فیلم خشک استفاده می‌شود.

اتصال دهنده‌های رنگ

سه ماده مهم اتصال دهنده (رزین) در رنگ‌های مدرن شامل پلیمرهای اکریلیک، پلیمرهای آلکیدی و پلیمرهای اپوکسی است. تمام مواد شیمیایی بر اساس فرمول‌های مختلف عمل می‌کنند. رزین به عنوان یک ماتریس برای نگه داشتن رنگدانه رنگ در محل است. بایندر با تشکیل یک فیلم پیوسته بر روی سطح بستر، ماده اصلی تولید رنگ است و باعث چسبندگی خوب پوشش به زیرلایه می‌شود.

  1. پلیمرهای اکریلیک

چسب در بسیاری از رنگ‌های امولسیونی دارای هموپلیمرها یا کوپلیمرهای اتینل اتانوات (وینیل استات) و باز استر پروپینوات (اکریلیک) است. علاوه بر این، اتینل اتانوات با عبور مخلوطی از بخار اتانوئیک اسید، کلریدهای پالادیوم (ll) و مس (ll) و اکسیژن بیش از حد گرم شده، توسعه پیدا می‌کند.

سپس اتینل اتانوات و یک استر اکریلیک (به عنوان مثال، متیل 2-متیل پروپانات) با هم کوپلیمر می‌شوند و یک آرایه تصادفی را تشکیل می‌دهند. با این حال، استرهای اکریلیک دیگر در کو-مونومرهای با اتیلن اتانوات عبارتند از: اتیل پروپینوات، بوتیل پروپنات‌ها، یا یک کو-پلیمر از بوتیل پروپینوات و متیل 2-متیل پروپینوات.

  1. پلیمرهای آلکید

لیست مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید رنگ – رنگ‌های تزئینی براق معمولاً حاوی این ماده شیمیایی هستند که از پلی ال‌هایی مانند پروپان-1،2،3-تری ال (گلیسرول) با یک اسید دوبازیک مانند بنزن-1،2-دی کربوکسیلیک (فتالیک) انیدرید و یک روغن خشک کن (روغن بزرک یا روغن سویا) ایجاد می‌شوند.

الكید از تركیب الكل و انیدرید حاصل می‌شود. پس از استفاده از رزین آلکید، گروه‌های خشک کننده روغن آویز با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و به صورت پیوند متقاطع ایجاد می‌شوند. بنابراین، پوشش حرارتی سخت با جرم مولکولی بالا ایجاد می‌شود.

جلوگیری از خوردگی

  1. پلیمرهای اپوکسی

رزین‌های اپوکسی یک چسب مشترک در صنعت پوشش است. این ترکیبات چسبندگی عالی همراه با مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی را به رنگ می بخشد. علاوه بر این، از خوردگی و مقاومت فیزیکی لازم برای مثال در کشتی‌ها و مخازن ذخیره مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.

پلیمرهای اپوکسی از 1-کلرو-2،3-اپوکسی پروپان و فنل‌های جایگزین شده مانند بیس فنول A ساخته شده‌اند. این ماده در تولید رنگ به صورت حلال‌هایی مانند هیدروکربن‌های معطر، الکل‌ها، کتون‌ها و استرها (رنگ‌های محلول از طریق حلال) یا بصورت پراکندگی در آب (رنگ‌های منتقله از طریق آب) به عنوان امولسیون‌های واقعی ایجاد می‌شود.

خرید عمده مواد شیمیایی در تهران

علاوه بر این، آن‌ها به طور معمول در پوشش‌های بیرونی برای خارج از منزل استفاده نمی‌شوند زیرا در معرض تخریب UV قرار دارند، با این حال، آن‌ها پوشش‌های داخلی و آغازگرهای خارجی بسیار خوبی ایجاد می‌کنند.

فروش مواد اولیه صنایع مختلف

  1. لاتکس (PVA)

مواد پلیمری وینیل با پلیمریزاسیون وینیل رادیکال آزاد از وینیل استات مونومر لاتکس ایجاد می‌کنند. این چسب در فرآیند تولید رنگ بسیار خوب با سایر مواد شیمیایی مطابقت دارد.

  1. رزین‌های فنلی

پلیمرهای حرارتی پس از واکنش فنل ساده با آلدئیدها (به عنوان مثال فرمالدئید) تشکیل می‌شوند. این ماده شیمیایی کاربردهای گوناگونی دارد که در لیست مواد شیمیایی موجود در واکسن آنفلوانزا و همچنین لیست مواد شیمیایی مورد استفاده در گیاهان دارویی وجود دارد. رزین‌ها اثر اتصال دهندگی بالایی دارند.

  1. لاستیک کلردار

این ماده شیمیایی فرآیند پلیمریزاسیون لاستیک طبیعی تخریب شده را طی می کند. این شرایط در حضور اتمهای کلر شرکت کننده در فرایند پیوند عرضی اتفاق می افتد. گذشته از تولید رنگ، استفاده دیگر از کلر در فرآیند ساخت کاغذ است. این لیست مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید رنگ است.

حلالهای رنگ

حلال محیطی است که در آن چسب، رنگدانه و مواد افزودنی به صورت مولکولی یا به صورت پراکندگی کلوئیدی با هم ترکیب می‌شوند. علاوه بر این، این ترکیبات یک عنصر عالی برای نیاز به ویسکوزیته رنگ برای روش‌های کاربردی مانند برس، غلتک، فرو بردن، اسپری است.برخی حلال‌ها در تولید رنگ عبارتند از:

  • زایلین

زایلین یک حلال معطر خالص است. این یک ساختار حلقه‌ای بنزنی در مولکول‌های خود دارد.

  • تولوئن

تردیدی نیست که تولوئن در زندگی واقعی برای چه استفاده می‌شود. مواد منفجره، حلال‌ها، سوخت‌ها، بخش کشاورزی به بخشی از ماده کوکاکولا. این ترکیب یک حلال معطر خالص دیگر با ساختار حلقه بنزن است.

  • الکلها (n-butanol ،isopropanol)

الکل‌هایی مثل ایزوپروپیل الکل و نرمال بوتانول ترکیبات شیمیایی آلی هستند که یک گروه هیدروکسیل متصل به اتم‌های کربن یک گروه آلکیل دارند.

  • کتون‌ها

یک ترکیب از حلال‌های آلی است. علاوه بر این، در این ترکیب گروه کربونیل (C = O) وجود دارد که توسط اتم‌ها متصل می‌شود.

رنگدانه در تولید رنگ

تولید رنگ شامل استفاده از مواد شیمیایی برای ایجاد رنگ است. همچنین برای تولید رنگ، در برچسب آن‌ها مواد خطرناکی وجود دارد. این مواد شیمیایی همچنین در لیست مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع رنگرزی نقش زیادی دارند. در اینجا برخی از مواد شیمیایی آورده شده است که باعث می‌شود رنگ به طرز مناسبی روی دیوار اعمال شود.

یک رنگدانه معدنی سفید مصنوعی به دو شکل کریستالی به صورت روتیل و آناتاز است.  ضریب شکست بالایی دارد. فرم آناتاز از نظر فتوشیمیایی فعال است اما رنگ سفید واضحی را ایجاد می‌کند. فرم روتیل به عنوان محافظ رنگ در برابر تخریب نور عمل می‌کند.

  • آنتراكینون

یک رنگدانه آلی که به عنوان حد واسط است.

  • زردهای بنزیدین

رنگدانه‌های آلی زرد تا قرمز مواد شیمیایی گه برای کاربردهای داخلی در تولید رنگ استفاده می‌شوند. آن‌ها در مواد شیمیایی کاملاً مقاوم بوده و در دمای بالا پایدار هستند.

  • اکسید کروم سبز رنگ

این ماده شیمیایی مسئول یک رنگدانه غیر آلی سبز زیتونی با میزان تیرگی بالا است. علاوه بر این، اکسید کروم سبز پایدار ترکیبات رین رنگدانه سبز از بقیه است.

  • فتالوسیانین آبی

آن‌ها طیف گسترده‌ای از رنگ را با استفاده از این ماده فراهم می‌کنند، شما می‌توانید از رنگ قرمز مایل به آبی تا سبز مایل به زرد را از این ترکیب ایجاد کنید. علاوه بر این، این رنگدانه‌ها غیر سمی هستند.

  • کربن سیاه

رنگدانه حاصل از مواد آلی (چوب، استخوان) که از طریق (تجزیه حرارتی در مقدار محدود اکسیژن) ایجاد می‌شود. برای داشتن یک فرآیند موفقیت آمیز در تولید یک رنگ مواد شیمیایی لازم است.

تمام مراحل شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی است و تعدادی از مواد را توصیف می‌کند که از یک رنگدانه در یک مایع تشکیل شده و یا وسایل انتقال خمیر مانند روغن یا آب را تشکیل می‌دهد. استفاده از بسیاری از وسایل نقاشی مانند برس، غلتک یا تفنگ پاششی، به منظور رنگ‌آمیزی در یک لایه نازک بر روی سطوح مختلف مانند چوب، فلز یا سنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست