انواع ویتامین‌ها و منابع آن

انواع ویتامین‌ها و منابع آنها کدام اند؟

ویتامین‌ها ترکیباتِ آلی هستند که در مقادیر بسیار کم برای حمایت از عملکرد طبیعی و فیزیولوژیکی لازم هستند. ما در رژیم غذایی‌مان به ویتامیـن نیاز داریم، زیرا بدن ما نمی‌تواند به سرعت آن‌ها را جهت رفع نیازهای روزانه ما ترکیب کند. ویتامین‌ها یکی از گروه‌های مواد آلی است که برای متابولیسم طبیعی ضروری هستند. اگر از هر نوع ویتامین به مقدار کافی استفاده نکنیم، بدن ما به شدت دچار مشکل خواهد شد. در حال حاضر 13 ویتامین شناخته شده وجود دارد.

همه ویتامین‌ها سه ویژگی دارند:

  1. اجزای طبیعی غذاها هستند.
  2. اکثرا در مقادیر بسیار اندک موجود است.
  3. همه آن‌ها برای عملکرد طبیعی و فیزیولوژیکی (مانند رشد، تولید مثل و غیره) ضروری هستند.
ویتامین‌ها یا محلول در چربی هستند یا محلول در آب . ویتامین‌های محلول در چربی در بافت‌های چربی بدن و کبد ذخیره می‌شوند. ویتامین‌های A ،D ،E و K محلول در چربی هستند. این‌ دسته از ویتامین‌ها می‌توانند به عنوان ذخایر برای روزها در بدن بمانند. ویتامین‌های محلول در چربی با کمک چربی‌ها از طریق دستگاه روده جذب می‌شوند. ویتامین‌های محلول در آب به مدت طولانی در بدن باقی نمی‌مانند. بدن نمی‌تواند آن‌ها را ذخیره کند و به زودی در ادرار دفع می‌شوند. به همین دلیل، ویتامین‌های محلول در آب باید بیشتر از ویتامین‌های محلول در چربی جایگزین شوند. ویتامین C و تمام ویتامین‌های B محلول در آب هستند.

انـواع ویتامیـن‌ها:

1- رتینول
2- تیامین
3- ریبوفلاوین (ویتامیـن B2)
4- اسیدنیکوتینیک (ویتامیـن B3)
5- اسید پنتوتنیک (ویتامیـن B5)
6- پیریدوکسین (ویتامیـن B6)
7- سیانوکوبالامین (ویتامیـن B12)
8- اسیداسکوربیک (ویتامیـن C)
9- کله کالسیفرول (ویتامیـن D3)
10-دی-ال-آلفاتوکوفرول (ویتامیـن E)
11- بیوتین (ویتامیـن H)
12- منادیون (ویتامیـن K3)

منابع ویتامین‌ها:

در اینجا انواع مختلف ویتامیـن‌ها آورده شده است.

ویتامیـن A:

نام‌های شیمیایی: رتینول، شبکیه و چهار کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن
این ویتامین محلول در چربی است.
کمبود آن ممکن است باعث کوری شب و کراتومالاسی شود، یک اختلال چشم که منجر به خشک‌شدن قرنیه می‌شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: کبد، روغن کبد، هویج، کلم بروکلی، سیب‌زمینی شیرین، کره، کلم، اسفناج، کدو تنبل، سبزی کلارد، برخی پنیر، تخم‌مرغ، زردآلو، خربزه طالبی و شیر.

ویتامین B1:

نام شیمیایی: تیامین
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث سندرم بری بری و ورنیک-کورساکوف شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: مخمر، گوشت خوک، غلات، دانه آفتابگردان، برنج قهوه‌ای، چاودار غلات سبوس‌دار، مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب‌زمینی، پرتقال، جگر و تخم‌مرغ.

ویتامین B2:

نام شیمیایی: ریبوفلاوین
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث آریبوفلاوینوز شود.
منابع خوب عبارتند از: مارچوبه، موز، خرمالو، بامیه، كارد، پنیر كیوی، شیر، ماست، گوشت، تخم‌مرغ، ماهی و لوبیای سبز.

ویتامین B3:

نام‌های شیمیایی: نیاسین، نیاسین امید، اسید نیکوتینیک
این محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است با علائم اسهال، درماتیت و اختلال روانی باعث بروز لوزه شود.
منابع خوب شامل: جگر، قلب، کلیه، مرغ، گوشت گاو، ماهی (ماهی تن، ماهی قزل‌آلا)، شیر، تخم‌مرغ، روغن آووکادو، خرما، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین، مارچوبه، آجیل، سبوس‌دار، حبوبات قارچ و مخمر آبجو.

ویتامین B5:

نام شیمیایی: اسید پانتوتنیک، ویتامین ب5
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث پارستزی یا “پین و سوزن” شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: گوشت، غلات کامل (فرز ممکن است آن را از بین ببرد)، کلم بروکلی، آووکادو، ژله رویال و تخم‌دان ماهی.

ویتامین B6:

نام‌های شیمیایی: پیریدوکسین، پیریدوکسامین، پیریدوکسال
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث کم‌خونی، نوروپاتی محیطی یا آسیب به قسمت‌هایی از سیستم عصبی به غیر از مغز و نخاع شود.
منابع خوب شامل: گوشت، موز، سبوس‌دار، سبزیجات و آجیل است. وقتی شیر خشک شد، تقریباً نیمی از B6 خود را از دست می‌دهد. انجماد و کنسرو نیز می‌تواند باعث کاهش محتوا شود.

ویتامیـن B7:

نام شیمیایی: بیوتین
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث درماتیت یا انتریتیت یا التهاب روده شود.
منابع خوب شامل: زرده تخم‌مرغ، جگر، برخی سبزیجات است.

ویتامیـن B9:

نام‌های شیمیایی: اسید فولیک، اسید فولینین
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود در دوران بارداری با نقایص هنگام تولد مرتبط است. زنان باردار قبل از بارداری توصیه می‌شوند اسیدفولیک را برای کل سال مکمل کنند.
منابع خوب شامل: سبزیجات برگ، حبوبات، جگر، مخمر نانوا، برخی از محصولات غلات غنی‌شده و تخمه آفتابگردان است. چندین میوه مانند آبجو مقادیر متوسطی دارند. سایر ویتامین‌ها

ویتامیـن B12:

نام‌های شیمیایی: سیانوکوبالامین، هیدروکسی کوبالامین، متیل کوبالامین
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود ویتامیـن B12 ممکن است باعث کم‌خونی مگالوبلاستیک شود، شرایطی که مغز استخوان باعث تولید گلبول‌های قرمز غیرمعمول بزرگ، غیرطبیعی و نابالغ می‌شود.
منابع خوب شامل: ماهی، صدف، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی، برخی از غلات غنی شده و محصولات سویا و همچنین مخمر غنی شده غذایی است. 

ویتامیـن سی:

نام شیمیایی: اسید اسکوربیک
این ویتامین محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث کم‌خونی مگالوبلاستیک شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: میوه و سبزیجات. بیشترین میزان ویتامینC را در تمام غذاها دارند. کبد همچنین سطح بالایی دارد. پخت و پز ویتامیـن C را از بین می‌برد.

ویتامیـن دی:

نام‌های شیمیایی: ergocalciferol ،cholecalciferol.
این ویتامین محلول در چربی است.
کمبود ممکن است باعث ایجاد راکت و پوکی استخوان یا نرم‌شدن استخوان‌ها شود.
منابع خوب: قرار گرفتن در معرض ماوراء بنفش B (UVB) از طریق نور خورشید یا منابع دیگر باعث تولید ویتامین D در پوست می‌شود. همچنین در ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، جگر گاو و قارچ یافت می‌شود.

ویتامیـن E:

نام‌های شیمیایی: توکوفرول‌ها، توکوترینول‌ها
این ویتامین محلول در چربی است.
کمبود آن نادر است، اما ممکن است باعث کم خونی همولیتیک در نوزادان شود. این شرایطی است که سلول‌های خونی خیلی زود از بین می‌روند و از خون خارج می شوند.
منابع خوب ویتامین E عبارت‌اند از: میوه کیوی، بادام، آووکادو، تخم‌مرغ، شیر، آجیل، سبزیجات سبز برگ، روغن‌های گیاهی بدون گرم، جوانه گندم و غلات کامل.

ویتامیـن  K:

نام‌های شیمیایی: Phylloquinon
ویتامین K یکی از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است که در بیشتر منابع غذایی گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات تازه به فراوانی یافت می‌شود و مهم ترین عملکرد آن در بدن بهبود انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی شدید ناشی از هموفیلی، زخم معده و قاعدگی می باشد.
 
دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده 2015-2020 بر رژیم غذایی کلی به عنوان بهترین روش برای دریافت مواد مغذی کافی برای سلامتی تمرکز دارد. ویتامین‌ها ابتدا باید از یک رژیم متعادل و متنوع با میوه و سبزیجات فراوان حاصل شود. با این حال، در برخی موارد، غذاهای غنی‌شده و مکمل‌ها ممکن است مناسب باشند.
.یک متخصص بهداشت و درمان ممکن است مکمل‌های ویتامیـن را برای افرادی که شرایط خاصی دارند، در دوران بارداری یا برای افرادی که رژیم غذایی محدود دارند توصیه کند. افرادی که مکمل مصرف می‌کنند باید مراقب باشند که از حداکثر دوز اعلام شده تجاوز نکند، زیرا ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد شود. برخی از داروها می‌توانند با مکمل‌های ویتامین نیز تداخل داشته باشند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌ها با یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست