آمینو اسید لیزین

آمینو اسید لیزین

همه چیز درباره آمینو اسید لیزین

از جمله مزایای احتمالی مکمل‌های لیزین و لیزین برای سلامتی می‌توان به بهبود تبخال، کاهش فشار خون و جلوگیری از علائم کمبود لیزین اشاره کرد.

در این مقاله، ما در مورد لیزین بحث می‌کنیم و به مزایا و خطرات مکمل‌های لیزین و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

لیزین چیست؟

لیزین، L-lysine نیز نامیده می‌شود، یک اسید آمینه است که برای بسیاری از عملکردهای بدن لازم است. مردم اسیدهای آمینه را به عنوان عناصر سازنده پروتئین توصیف می‌کنند زیرا با ترکیبات دیگر ترکیب می‌شوند و این عنصر مغذی را تشکیل می‌دهند.

جامعه پزشکی لیزین را به عنوان یک آمینو اسید ضروری تعریف می‌کند زیرا بر خلاف برخی دیگر از اسیدهای آمینه، بدن نمی‌تواند آن را سنتز کند. در نتیجه، افراد باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

خرید لیزین
خرید لیزین

فواید لیزین برای سلامتی

بدن انسان برای عملکرد سالم به لیزین نیاز دارد. این یک جزء اساسی پروتئین است که در کمک به رشد بافت بدن و بهبودی از آسیب نقش دارد. از دیگر مزایای آمینو اسید لیزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بدن در جذب کلسیم، آهن و روی
  • رشد کلاژن را تقویت می کند
  • کمک به تولید آنزیم ها، آنتی بادی ها و هورمون ها
  • حمایت از سیستم ایمنی بدن

وقتی افراد به میزان کافی لیزین دریافت نمی‌کنند، ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • خستگی
  • تمرکز ضعیف
  • تحریک پذیری
  • حالت تهوع
  • چشم های قرمز
  • ریزش مو
  • بی اشتهایی
  • رشد را مهار می کند
  • کم خونی
  • مشکلات سیستم تولید مثل

در زیر، ما در مورد مزایای احتمالی مکمل های لیزین برای سلامتی صحبت می‌کنیم.

خرید لیزین
خرید لیزین

درمان تبخال

آمینو اسید لیزین ممکن است به کنترل ویروس تبخال کمک کند. در نتیجه، مکمل‌های لیزین ممکن است تعداد و دفعات شیوع سرماخوردگی را کاهش دهد، که ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 مسئول آن است.

لیزین همچنین می‌تواند به درمان تبخال دستگاه تناسلی کمک کند. برخی منابع توصیه می‌کنند که افرادی که سابقه عفونت تبخال دارند، روزانه 1000 تا 3000 (میلی‌گرم) مکمل لیزین مصرف کنند.

کاهش فشار خون

طبق یک مطالعه در مقیاس کوچک، لیزین می‌تواند در کاهش فشار خون بالا در افرادی که مصرف این اسید آمینه در رژیم غذایی آن‌ها کافی نیست، کمک کند. با این حال، قبل از اینکه متخصصان بتوانند تشخیص دهند که آیا لیزین یک درمان موثر برای فشار خون است یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

درمان دیابت

نتایج یک مطالعه کوچک بر روی 12 داوطلب سالم نشان می‌دهد که لیزین می‌تواند افزایش سطح گلوکز خون را پس از خوردن غذا کند کند.

این کشف می‌تواند به درمان‌های موثر برای افراد دیابتی منجر شود، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر است.

مزایای دیگر

با توجه به عملکردهایی که لیزین در بدن پشتیبانی می‌کند، محققان علاقه مند به پتانسیل مکمل‌های لیزین برای:

  • جلوگیری از کاهش توده عضلانی بدون چربی و مشکلات حرکتی در افراد مسن
  • رفع اضطراب
  • با کمک به بدن در جذب کلسیم، از تحلیل رفتن استخوان و پوکی استخوان جلوگیری می کند
  • ترویج رشد سالم پوست
  • درمان زونا
  • تعدیل فشار خون
  • جلوگیری از تجمع پلاک در عروق
  • پشتیبانی از رشد مو
  • عضله سازی در بدنسازان
  • کمک به ورزشکاران برای بهبودی از تمرینات شدید
خرید لیزین
خرید لیزین

منابع آمینو اسید لیزین

آمینو اسید لیزین در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد. منابع اصلی محصولات حیوانی مانند گوشت و محصولات لبنی هستند. برای گیاهخواران، حبوبات و جوانه گندم منابع خوبی از این اسید آمینه هستند.

غذاهای زیر به افراد کمک می‌کند تا میزان لیزین را که روزانه توصیه می‌شود برآورده کنند:

  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • ماهی، مانند ماهی کاد یا ساردین
  • لوبیا
  • عدس
  • پنیر پارمزان
  • پنیر
  • جوانه گندم
  • آجیل
  • دانه‌های سویا
  • مخمر آبجو

بیشتر افراد، از جمله گیاهخواران، از رژیم معمول خود لیزین کافی دریافت می کنند و نیازی به مصرف مکمل ندارند.

اثرات جانبی

مصرف مکمل‌های لیزین بسیار بی‌خطر است و به نظر نمی‌رسد عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. اکثر افراد می‌توانند دوز روزانه حداکثر 3 گرم (گرم) آمینو اسید لیزین بدون هیچ گونه عوارض جانبی مصرف کنند.

افزایش دوز لیزین به 10-15 گرم در روز ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود، مانند:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • گرفتگی معده

گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط بین مکمل‌های لیزین و مشکلات کلیوی وجود دارد و مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که مکمل‌های لیزین ممکن است خطر سنگ کیسه صفرا و کلسترول بالاتر را افزایش دهد.

خرید لیزین
خرید لیزین

نحوه مصرف و مقدار مصرف

افراد معمولاً لیزین را از طریق دهان مصرف می‌کنند، اما می‌توانند آن را روی پوست نیز بمالند، به عنوان مثال برای درمان زخم‌های سرد.

کارشناسان معتقدند که لیزین وقتی بیشتر موثر است که افراد آن را با آب با معده خالی مصرف کنند.

محققان تخمین می‌زنند که هر فرد 70 کیلوگرم (کیلوگرم) روزانه به حدود 800-3000 میلی‌گرم لیزین نیاز دارد. وزن بدن فرد بر میزان مورد نیاز وی به شرح زیر تأثیر می‌گذارد:

  • 12 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن برای بزرگسالان
  • 44 میلی گرم بر کیلوگرم برای کودکان 11 تا 12 ساله
  • 97 میلی گرم بر کیلوگرم برای نوزادان 3 تا 6 ماهه

در ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرفته، بیشتر افراد آمینو اسید لیزین کافی دریافت می‌کنند بدون اینکه نیازی به تعدیل در رژیم غذایی خود داشته باشند. با این حال، افرادی که از محصولات حیوانی، از جمله گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ استفاده نمی‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که لیزین کافی از منابع گیاهی دریافت می‌کنند.

افرادی که از سوختگی یا آسیب‌های شدید دیگر بهبود می‌یابند و افرادی که تمرینات مکرر و با شدت زیاد انجام می‌دهند ممکن است از لیزین در روز بیش از حد متوسط ​​بهره‌مند شوند.

متخصصان به تحقیق در مورد دوزهای موثر برای اهداف بالینی ادامه می‌دهند. برخی مطالعات فوایدی را برای دوزهای 100 میلی‌گرم تا 4 گرم در روز نشان داده‌اند.

افرادی که از این آمینو اسید برای تقویت تمرینات تناسب اندام خود استفاده می‌کنند اگر قبل از خواب یا ورزش آن را مصرف کنند، ممکن است مزایای بیشتری کسب کنند.

تداخلات دارویی و شیمیایی

آمینو اسید لیزین می تواند با آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل کند.

لیزین با آرژنین که یک اسید آمینه است و از سیستم گردش خون پشتیبانی می‌کند، تداخل می‌کند. مصرف مقادیر زیاد آمینو اسید لیزین ممکن است توانایی بدن در انتقال آرژنین را از طریق سیستم کاهش دهد.

لیزین همچنین ممکن است با گروهی از آنتی بیوتیک‌ها به نام آمینوگلیکوزیدها تداخل داشته باشد، که به طور بالقوه منجر به آسیب کلیه می‌شود. پزشکان معمولاً این آنتی‌بیوتیک‌ها را که شامل استرپتومایسین و نئومایسین است، برای درمان عفونت‌های جدی تزریق می‌کنند.

از آنجا که لیزین باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود، افراد باید میزان مصرف کلسیم را در هنگام استفاده از مکمل‌های لیزین کنترل کنند.

خرید لیزین
خرید لیزین

خطرات

پزشکان مکمل‌های آمینو اسید آمینو اسید لیزین را برای کودکان یا زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌کنند.

افرادی که از مکمل‌های آمینو اسید لیزین استفاده میکنند، باید سطح کلسترول خود را کنترل کنند، زیرا این امر احتمالاً با کلسترول بالاتر ارتباط دارد.

هر کسی که دارای مشکلات کلیوی یا کبدی است باید از مصرف مکمل‌های لیزین خودداری کند.

خلاصه

آمینو اسید لیزین یک اسید آمینه ضروری است. یکی از عناصر سازنده پروتئین است و برای سلامتی انسان لازم است. بدن به خودی خود لیزین تولید نمی‌کند، اما اکثر افراد از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی برای تأمین نیازهای اساسی سلامتی، لیزین مصرف می‌کنند. لیزین عوارض جانبی شناخته شده بسیار کمی دارد.

اطلاعات علمی در مورد برخی از مزایای لیزین هنوز قطعی نیست. با این حال، بسیاری از افراد در حال استفاده از مکمل‌های آمینو اسید لیزین هستند، به ویژه در ورزشکاران و افرادی که محصولات حیوانی نمی‌خورند. بهتر است در مورد استفاده از هر مکمل دیگری با پزشک مشورت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سایر مقالات:

خرید آنزیم همی سلولاز
آنزیم مالتوژنیک آمیلاز
خرید آنزیم گلوكوآمیلاز
خرید آنزیم گلوکز ایزومراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید