فروش نیترات کلسیم

خرید نیترات کلسیم

نیترات کلسیم چینی و ایرانی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت از ما خریداری کنید. کود نیترات کلسیم اغلب برای تولید سبزیجات بزرگتر، گیاهان قوی و رشد سریعتر است. این خاک یا افزودنی برگی می تواند گیاهان شما را تقویت کند و بازدهی آنها را بیشتر کند و در عین حال از برخی از رایج ترین مشکلات گیاهی مانند پوسیدگی انتهای شکوفه و لکه جلوگیری کند. از برخی جهات، نیترات کلسیم جادو و راز باغ است.

نیترات کلسیم را از کجا بخریم

اکثر مراکز و فروشگاه های آنلاین کود نیترات کلسیم (15.5-0-0 + 19٪) را می فروشند. خرید کود نیترات کلسیم گرانول سفید نسبتاً ارزان است و برای رسیدن به دوز صحیح آن را با آب مخلوط می کنید.

قیمت نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم یک منبع محلول در آب از کلسیم و نیتروژن برای رشد گیاهان است. این کود همچنین نیترات آمونیوم کلسیم (CAN) نامیده می شود، این کود حاوی مواد مغذی ضروری است که به رشد خوب گیاهان کمک می کند. گیاهانی که به مقدار مناسب نیتروژن و کلسیم دریافت می کنند میوه بهتری تولید می کنند و همچنین در برابر آفات و بیماری ها مقاوم تر هستند. می توانید نیترات کلسیم را به عنوان محلول پاشی یا کود خاک استفاده کنید.

اگر هرگز از کود نیترات کلسیم استفاده نکرده‌اید و می‌خواهید بیشتر بدانید، این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که کود نیترات کلسیم چیست، آیا برای گیاهان شما مناسب است و چگونه از آن استفاده کنید.

کود نیترات کلسیم چیست؟

کود نیترات کلسیم یک محلول شیمیایی محلول در آب است که کلسیم و نیتروژن مکمل را برای گیاهان فراهم می کند. این عناصر بلوک های فیزیولوژیکی برای گیاهان قوی و مقاوم به بیماری هستند.

نیترات کلسیم چیستنیترات کلسیم در طبیعت وجود ندارد – از مخلوط کردن کلسیم معدنی و نیتروژن ساخته می شود. این کار با ترکیب سنگ آهک و اسید نیتریک و به دنبال آن آمونیاک انجام می شود. کودهای نیترات کلسیم اغلب توسط کشاورزان برای تولید بهتر محصول استفاده می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که باغبان خانه نمی تواند یا نباید از نیترات کلسیم برای میوه ها، سبزیجات و گیاهان خانگی خود استفاده کند.

روش تولید نیترات کلسیم

نیترات کلسیم یک کود پیچیده است. می توان آن را با یکی از روش های زیر تهیه کرد.

1. هنگامی که کربنات کلسیم که معمولاً به عنوان سنگ آهک شناخته می شود با اسید نیتریک ترکیب می شود، نیترات کلسیم تشکیل می شود. واکنش به شرح زیر است.

CaCO3 + 2HNO3 → Ca(NO3)2 + CO2 + H2O

2. نیترات کلسیم هم چنین زمانی تشکیل می شود که محلول نیترات آمونیوم با محلول هیدروکسید کلسیم مخلوط شود. واکنش به شرح زیر است.

2NH4NO3 + Ca(OH)2 → Ca(NO3)2 + 2NH4OH

نیترات کلسیم چگونه ساخته می شود؟

نیترات کلسیم آمونیوم توسط یک فرآیند شیمیایی برای ایجاد کود نیتروژن ساخته می شود. نتیجه یک گرانول بی بو است که می توانید از آنها برای کود دهی گیاهان استفاده کنید. برای تهیه کود نیترات کلسیم برای باغ خود، فقط باید دو تا چهار قاشق غذاخوری را با یک گالن (3.8 لیتر) آب ترکیب کرده و روی برگ ها اسپری کنید. کود نیترات کلسیم از 15.5 درصد نیتروژن به شکل نیتروژن آمونیوم و 19 درصد کلسیم تشکیل شده است. به عنوان یک کود، نیترات کلسیم دارای نسبت نیتروژن فسفر پتاسیم (NPK) 15.5-0-0 + 19٪ کلسیم است.

از آنجایی که نیترات کلسیم تنها شکل کلسیم محلول در آب است، یک کود اسپری ضروری برای افزایش سطح نیتروژن و کلسیم گیاهان است.

خواص نیترات کلسیم – Ca(NO 3 ) 2

Ca(NO 3 ) 2 نیترات کلسیم
تراکم 2.5 گرم بر سانتی متر 3
وزن مولکولی / جرم مولی 164.088 گرم در مول
نقطه ذوب 561 درجه سانتی گراد
نقطه جوش 132 درجه سانتی گراد
فرمول ترکیبی CaN2O6

خواص فیزیکی Ca(NO 3 ) 2

بو بدون بو
ظاهر گرانول های سفید رنگ
فشار بخار 49.800000 میلی متر/جیوه
انحلال پذیری محلول در استون و الکل، اما نامحلول در اسید نیتریک غلیظ.

خواص شیمیایی Ca(NO 3 ) 2

1. با حرارت دادن، تجزیه شده و دی اکسید نیتروژن و اکسیژن آزاد می کند.

Ca(NO3)2 → CaO + 2 NO2 + ½ O2

2. با افزودن نیترات کلسیم به کربنات سدیم، رسوب کربنات کلسیم تشکیل می شود و نیترات سدیم در محلول باقی می ماند.

Ca(NO3)2 + Na2CO3 → 2 NaNO3 + CaCO3

کلسیم و نیتروژن چگونه روی گیاهان تأثیر می گذارد؟

کلسیم استحکام ساختاری دیواره سلولی گیاهان را فراهم می کند. این عنصر همچنین برای کمک به ترمیم گیاهان در هنگام آسیب دیدگی یا استرس وارد می شود. سیستم آوندی گیاه کلسیم را به ناحیه آسیب دیده فشار می دهد تا آن را تقویت کند و شروع به ترمیم آسیب کند.

نیتروژن یک عنصر حیاتی برای فتوسنتز و اسیدهای آمینه گیاهان است. بدون نیتروژن، گیاهان نمی توانند نور خورشید را برای رشد به قند تبدیل کنند.

چرا از کود نیترات کلسیم استفاده کنیم؟

فواید نیترات کلسیم چیست؟ به عنوان یک باغبان، می دانید که خاک، عنصر سازنده زندگی گیاه شما است. گیاهان مواد مغذی خود را از خاک خود بیرون می کشند، اما زمانی که آن خاک فاقد مواد مغذی خاصی باشد، گیاهان دچار کمبود می شوند. این کمبودها می تواند تأثیر منفی عمیقی داشته باشد. کود نیترات کلسیم به عنوان یک درمان برای کمبودهای گیاهی و بیماری های خاص گیاه عمل می کند. در اینجا برخی از رایج ترین کاربردهای آن آورده شده است:

کاربرد نیترات کلسیم در کشاورزی

برای گیاهان دارای کمبود کلسیم

کود نیترات کلسیم را می توان برای جلوگیری از کمبود کلسیم یا جبران سطح کلسیم گیاه استفاده کرد. افزایش کلسیم موجود در آن به بهبود استحکام برگ، میوه و ریشه کمک می کند.

تشخیص کمبود کلسیم در گیاهان نسبتاً آسان است. هنگامی که گیاهی از کمبود کلسیم رنج می برد، رشد جدید آن در امتداد حاشیه ظاهری مجعد پیدا می کند. این رشد جدید همچنین باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای «کلروتیک» می‌شود و ضعیف به نظر می‌رسد. سایر بافت‌های گیاهی به زودی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند و این لکه‌ها در نهایت پهن شده و با هم ترکیب می‌شوند. گیاهان دارای کمبود کلسیم اغلب دارای رگبرگهای قهوه ای تیره نیز هستند. هنگامی که برگ ها به دلیل کمبود کلسیم قهوه ای می شوند، معمولا از بین می روند. با این حال، گیاه را می توان نجات داد.

علاوه بر این، کمبود کلسیم تولید میوه گیاه را مختل می کند. از آنجایی که کلسیم دیواره های سلولی قوی ایجاد می کند، یک عنصر اساسی برای میوه های بزرگتر است که شکافته نمی شوند.

برای گیاهان دارای کمبود نیتروژن

برگهای کمبود نیتروژن
نیترات کلسیم به گیاهان دوز نیتروژن قابل استفاده برای بهبود تولید انرژی می دهد. کمبود نیتروژن، مانند کمبود کلسیم، اگر به موقع درمان نشود، می تواند برای گیاهان کشنده باشد. به همین دلیل است که نیتروژن یکی از رایج ترین و فراوان ترین ترکیبات کود است.

برخلاف کمبود کلسیم، کمبود نیتروژن بر قدیمی ترین شاخ و برگ گیاه تأثیر می گذارد. این برگها اغلب به سمت پایین گیاه هستند. هنگامی که گیاه نیتروژن کافی نداشته باشد، برگها شروع به زرد شدن یا کمرنگ شدن در حاشیه خود می کنند. اگر گیاه هنوز در حال تولید برگ های جدید باشد، احتمالاً ریز هستند یا کوچک به نظر می رسند. بدون نیتروژن کافی، رشد گیاه کند می شود یا حتی متوقف می شود. زیرا گیاهان برای تولید انرژی از طریق فتوسنتز به نیتروژن نیاز دارند. در فتوسنتز، گیاهان از نیتروژن برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می کنند.

برای پیشگیری از بیماری

یکی از دلایل اصلی که بسیاری از باغداران گیاهان خود را با کود نیترات کلسیم درمان می کنند، محافظت از گیاهان و محصولات خود در برابر بیماری است. پوسیدگی انتهای شکوفه ها، لکه های چوب پنبه و گودال های تلخ در سیب همگی با استفاده از کود نیترات کلسیم قابل پیشگیری یا درمان هستند.

برای پیشگیری از بیماریپوسیدگی انتهای شکوفه یک مشکل رایج برای پرورش دهندگان گوجه فرنگی است که خود را به صورت لکه های مرطوب در سطح زیرین میوه نشان می دهد. پوسیدگی انتهای شکوفه باعث می شود گوجه فرنگی نامطلوب به نظر برسد و غیرقابل خوردن شود. همانطور که میوه رشد می کند، فرو رفته و ظاهری سخت و چرمی به خود می گیرد. معمولاً به دلیل کمبود در دسترس بودن کلسیم ایجاد می شود و می توان با استفاده از محلول پاشی نیترات کلسیم با موفقیت درمان کرد. همچنین می توانید خاک خود را با کود نیترات کلسیم درمان کنید تا از پوسیدگی انتهای شکوفه ها در فصل رشد بعدی مشکلی ایجاد نکند.

لکه ها و چاله های تلخ مشکلاتی هستند که سیب ها را تحت تاثیر قرار می دهند و هر دو می توانند ناشی از کمبود کلسیم باشند. لکه ها معمولاً در ماه خرداد روی سیب ها ظاهر می شود و با ادامه تابستان بدتر می شود. مشکل به صورت فرورفتگی های بی رنگ روی میوه ظاهر می شود و اندازه آنها می تواند متفاوت باشد. در حالی که آنها طعم سیب را تحت تاثیر قرار نمی دهند، اما در جذابیت بصری آن اختلال ایجاد می کنند. چاله های تلخ خود را به صورت جوش در پوست سیب نشان می دهد و باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی گوشت میوه می شود.

نیترات کلسیم برای گوجه فرنگی

شکوفه ها در گوجه فرنگی پوسیده می شوند
گوجه فرنگی اغلب به عنوان شایع ترین قربانی پوسیدگی انتهای شکوفه ناشی از کمبود کلسیم ذکر می شود. بسیاری از باغبان‌ها رفته‌اند تا گوجه‌فرنگی‌های تازه در حال رشد خود را بررسی کنند تا لکه‌های قهوه‌ای کوچکی پیدا کنند که به سرعت پخش می‌شوند و محصولشان را از بین می‌برند. ایجاد یک اسپری نیترات کلسیم می تواند از پوسیدگی بیشتر انتهای شکوفه ها جلوگیری کند و به گیاهان گوجه فرنگی در بهبودی از این بیماری کمک کند.

مزایا و معایب کود نیترات کلسیم

مزایا:
  • از مشکلات قبل از بروز آنها جلوگیری می کند
  • به رشد گیاهان کمک می کند
  • به گیاهان اجازه می دهد تا میوه های بزرگتری تولید کنند
معایب:
  • شما نمی توانید محصول خانگی خود را ارگانیک بنامید
  • بدست آوردن سطوح مناسب برای گیاهان داخل زمین می تواند سخت باشد
  • می تواند کمی pH خاک شما را تغییر دهد

نحوه استفاده از نیترات کلسیم در باغ

اگر می‌خواهید گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، چغندر، خیار، پسته، ریحان، زعفران، لوبیا، انگور، ذرت، انار و سایر سبزیجات خود را با کود نیترات کلسیم به سطح بالاتری برسانید، به نحوه مخلوط کردن و استفاده از آن دقت کنید. در اینجا می توانید در مورد فرآیند تهیه کود نیترات کلسیم، استفاده از آن در گیاهان و ذخیره کود خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دوز مصرف نیترات کلسیم

برای مخلوط کردن کود نیترات کلسیم خود برای درمان گیاهان بیمار، چهار قاشق غذاخوری نمک نیترات کلسیم را به یک گالن آب اضافه کنید و مخلوط کنید. برای استفاده از کود نیترات کلسیم به عنوان پیشگیری از بیماری، یا برای متعادل کردن سطوح مواد مغذی در گیاهان خود، از یک قاشق غذاخوری نیترات کلسیم برای هر گالن آب استفاده کنید.

اگر کود گرانول نیترات کلسیم خریداری می کنید، می توانید آن را در خاک مخلوط کنید. از طرف دیگر، می توانید نیترات کلسیم گرانول خود را با آب مخلوط کنید تا گیاهان خود را از طریق جذب ریشه یا اسپری برگی تغذیه کنید.

مخلوط کردن اسپری نیترات کلسیم بسته بندی کود شما احتمالاً با دستورالعمل هایی همراه است که غلظت محصول خاص شما را در نظر می گیرد. آن دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

حتی بدون دستورالعمل، نسبت و جهت ایجاد اسپری نیترات کلسیم از گرانول ساده است:

  • دو تا چهار قاشق غذاخوری نیترات کلسیم را با یک گالن آب مخلوط کنید
  • خوب تکان دهید تا بیشتر گرانول های نمک حل شوند
  • گالن خود را برای جلوگیری از سردرگمی برچسب بزنید
  • به اندازه کافی برای درمان گیاهان خود در یک بطری اسپری بریزید
  • پس از استفاده آن را در دمای اتاق نگهداری کنید
  • یک دستورالعمل سبز این است که یک قاشق غذاخوری نیترات کلسیم را به هر گیاه با اندازه متوسطی که می‌خواهید درمان کنید، بمالید.

نحوه استفاده از کود نیترات کلسیم

باغبانان به سه روش نیترات کلسیم را به گیاهان خود اعمال می کنند: به صورت موضعی به عنوان محلول پاشی، به عنوان پانسمان بالا، یا به عنوان پانسمان جانبی.

محلول پاشی. این روش برای اصلاح پوسیدگی انتهای شکوفه بهترین است. ابتدا میوه های آسیب دیده را حذف کنید. برگ ها و ساقه های گیاه را در یک روز ابری یا به سمت غروب که دمای هوا چندان گرم نیست، به آرامی اسپری کنید.
پانسمان بالا. کود نیترات کلسیم خود را با خاک سطحی مخلوط کنید. یک لایه نازک از این مخلوط را روی خاک اطراف گیاه خود یا جایی که قصد دارید بکارید پخش کنید. آن را مستقیماً روی ساقه یا تنه قرار ندهید.
پانسمان جانبی. این بیشتر زمانی استفاده می شود که گیاهان شما به صورت ردیفی رشد می کنند. برای پانسمان جانبی گیاهان خود، یک لایه یکنواخت را در حدود دو تا 20 سانتیمتر دورتر از ساقه گیاهان بپاشید.

سوالات متداول

آیا نیترات کلسیم pH را کاهش می دهد؟

به طور کلی، خطر قلیایی شدن خاک در اثر استفاده معمولی از نیترات کلسیم کم است. در حالی که نیترات کلسیم خاک را کمتر اسیدی (یا بازی/قلیایی تر) می کند، اکثر کودهای آمونیه کمتر احتمال دارد سطوح خاک را تا حد قلیایی بودن تغییر دهند.

چه زمانی باید نیترات کلسیم را به گیاهانم بزنم؟

بهترین زمان برای سمپاشی نیترات کلسیم پس از آبیاری خوب گیاهان است و از زمانی که خورشید در بالاترین سطح آسمان است خودداری کنید.

در هر لیتر آب چقدر نیترات کلسیم اضافه کنم؟

شما باید یک قاشق غذاخوری نیترات کلسیم را در هر لیتر آب مخلوط کنید. مطمئن شوید که نیترات کلسیم کاملا حل می شود. در غیر این صورت، قسمتی را که رسوب در آن قابل مشاهده است، دور بریزید.

نیترات کلسیم چه کاربردهایی دارد؟

یکی از حیاتی ترین کاربردهای نیترات کلسیم، استفاده از آن در تصفیه خانه های فاضلاب برای پیش آماده سازی فاضلاب به منظور جلوگیری از انتشار بوی بد است. یکی دیگر از کاربردهای مهم این ترکیب در صنعت ساختمان است که در آن به عنوان جزئی از افزودنی های تسریع کننده بتن استفاده می شود. در تولید لاتکس، نیترات کلسیم به طور گسترده ای به عنوان یک منعقد کننده، به ویژه در مرحله غوطه وری در فرآیند تولید استفاده می شود. حمام غوطه وری مورد استفاده در تولید لاتکس معمولاً حاوی محلولی از نیترات کلسیم است.

کدام حلال ها توانایی حل کردن نیترات کلسیم را دارند؟

نیترات کلسیم در حالت بی آب آن بسیار محلول در آب است و حلالیت آن در دمای 20 درجه سانتیگراد برابر با 1212 گرم در لیتر است. حتی تتراهیدرات این ترکیب به میزان زیادی در آب حل می شود و در دمای 20 درجه سانتی گراد حلالیت 1290 گرم در لیتر دارد. این ترکیب همچنین در آمونیاک، اتانول و متانول محلول است. با این حال، در متانول بسیار بیشتر از اتانول حل می شود. حلالیت این ترکیب در اتانول در دمای 40 درجه سانتیگراد 62.9 گرم در 100 گرم اتانول است. از طرفی حلالیت این ترکیب (در همان دما) در متانول معادل 158 گرم در 100 گرم متانول است.

چگونه می توان نیترات کلسیم را تهیه کرد؟

نیترات کلسیم را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. رایج ترین روش تهیه این ترکیب شامل تصفیه سنگ آهک با اسید نیتریک و خنثی سازی متعاقب آن محصول تشکیل شده با آمونیاک است. این ترکیب همچنین به عنوان یک واسطه در طی فرآیند نیتروفسفات (که معمولاً به عنوان فرآیند اودا شناخته می شود) تولید می شود.

چرا از نیترات کلسیم در کودها استفاده می شود؟

نیترات کلسیم به عنوان یک کود چند منظوره شناخته شده است زیرا به عنوان منبع نیتروژن و کلسیم عمل می کند. بنابراین، گیاهانی که کمبود هر یک از این مواد مغذی دارند را می توان با نیترات کلسیم درمان کرد. این ترکیب به ویژه برای تغذیه گیاهان میوه دار مفید است. Ca(NO 3 ) 2 همچنین برای درمان یا پیشگیری از برخی بیماری های گیاهی استفاده می شود.

آیا نیترات کلسیم خطرناک است؟

بله، نیترات کلسیم می تواند برای انسان خطرناک باشد. استنشاق این ترکیب می تواند باعث سرفه و درد در گلو شود. عوارض جانبی کوتاه مدت مرتبط با قرار گرفتن در معرض این ترکیب شامل سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این نمک یونی نیز می تواند منجر به بثورات پوستی، قرمزی و خارش پوست شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست