ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند

ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند

جذب ویتامین‌ها در بدن به چه صورت است؟ آیا ویتامین های به شکل خاصی جذب بدن میشوند؟ ویتامین‌ها برای حفظ سلامت افراد نقش بسیار مهمی دارند. ویتامین‌ها از راه های مختلفی از جمله منابع گیاهی و منابع حیوانی تامین می‌شوند. نقش اصلی ویتامین‌ها تقویت بدن و کمک به درست کار کردن آن است. حضور ویتامین‌ها برای درست کار کردن قسمت‌های مختلف بدن از جمله اندام‌ها، عضلات و… لازم و ضروری است. ویتامین‌ها را می‌توان یکی از منابع اصلی تامین انرژی مورد نیاز بدن دانست. دریافت ویتامین به اندازه کافی می‌تواند به درست کار کردن بدن کمک کند و متقابلا کمبود آن هم می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت اشخاص به وجود بیاورد.

موارد گفته شده به درستی نشان دهنده اهمیت دریافت کافی ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. در این خصوص سوال‌های زیادی مطرح می‌شود از جمله اینکه ویتامین‌های مورد نیاز بدن چه ویتامین‌هایی هستند. برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از چه منابعی استفاده کنیم؟ و سوال‌هایی از این قبیل! در ادامه مقاله به توضیح بیشتر در مورد ویتامین‌های و رابطه آنها با سلامت بدن می‌پردازیم. اگر تمایل دارید تا در مورد ویتامین‌ها و جذب ویتامین‌ها در بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند
ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند

ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند

در خصوص اینکه ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند، بهتر است در ابتدا به این مورد اشاره کنیم که ویتامین‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. گروه اول شامل ویتامین‌هایی است که در چربی قابلیت انحلال دارند و به آنها ویتامین‌های محلول در چربی گفته می‌شود. دسته دوم ویتامین‌ها هم، ویتامین‌های محلول در آب هستند. برای توضیح بیشتر در مورد اینکه ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند، بهتر است به روند گوارش در بدن انسان‌ها اشاره کنیم. هضم مواد غذایی در بدن انسان از جویدن در دهان آغاز می‌شود.

پس از تکمیل مرحله جویدن غذا ازطریق مری به معده شخص منتقل می‌شود. در معده هم قسمت اصلی گوارش مواد غذایی با وجود اسید معده اتفاق می‌افتد. بعد از پایان این مرحله هم مواد غذایی که شامل گروه‌های مختلف نظیر کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و … هستند به روده بزرگ و روده کوچک انتقال پیدا می‌کنند. در این مرحله درون روده کوچک ویتامین‌های مورد نیاز بدن جذب بدن می‌شوند و بعد از آن هم مواد دفعی از طریق مقعد از بدن خارج می‌شوند. روند گفته شده به طور کلی چگونگی جذب ویتامین‌ها در بدن را شرح کرد. در ادامه به صورت اختصاصی به توضیح چگونگی جذب ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه جذب ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین‌هایی نظیر ویتامین‌های A,D,E,K از جمله ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شوند. محلول در چربی بودن ویتامین‌ها به این معنا است که ویتامین‌ها برای اینکه توسط بدن انسان جذب شوند، نیاز به این دارند تا در چربی حل شوند. هضم ویتامین‌های محلول در چربی به وسیله‌ اسیدهای صفراوی انجام می‌شود.

اسیدهای صفراوی در کبد تولید می‌شوند و پس از آن به روده کوچک منتقل می‌شوند. ویتامین‌های محلول در چربی توسط اسیدهای صفراوی حل شده، پس از این مرحله هم از طریق سلول‌های دیواره روده جذب بدن می‌شوند و در نهایت در کبد شخص ذخیره سازی می‌شوند. در خصوص این دسته از ویتامین‌ها لازم به توضیح است، همانگونه که توضیح داده شد این ویتامین‌ها در کبد ذخیره می‌شوند، در نتیجه نیاز نیست تا آنها را به صورت روزانه مصرف کنید.

نحوه جذب ویتامین‌های محلول در آب

گروه دوم ویتامین‌ها به ویتامین‌هایی گفته می‌شود که در آب حل می‌شوند. از جمله ویتامین‌های محلول در آب می‌توان به ویتامین C اشاره کرد. جذب این ویتامین‌ها از طریق حرکت‌های فعال اتفاق می‌افتد. محل جذب ویتامین‌های محلول در آب هم، روده کوچک است. این دسته از ویتامین‌ها توسط سلول‌های دیواره روده کوچک جذب شده و در نهایت وارد جریان خون شخص می‌شوند. روند گفته شده در خصوص نحوه جذب ویتامین C است.

در این خصوص بهتر است بدانید که ویتامین B هم یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود، اما نحوه جذب آن توسط بدن متفاوت است. ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B برای جذب شدن نیاز دارند تا تجزیه شوند. تجزیه آنها هم درون روده کوچک اتفاق می‌افتد. به طور ولی ویتامین‌های محلول در آب برای اینکه توسط بدن جذب شوند، نیاز به وجود اسیدهای معده دارند. این موضوع نشان دهنده این است که بخشی از ویتامین‌های محلول در آب روزانه از طریق ادرار دفع می‌شوند. با توجه به این موضوع باید گفت به جهت اینکه بدن با کمبود ویتامین‌های محلول در آب مواجه نشود، بهتر است که آنها را به صورت روزانه مصرف کنید.

کدام ویتامین در بدن ساخته می‌شوند

به طور کلی با اهمیت استفاده از ویتامین‌ها آشنا شدید. در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد اینکه کدام ویتامین در بدن ساخته می‌شود، می‌پردازیم. در خصوص پاسخ به این سوال که کدام ویتامین در بدن ساخته می‌شود، جالب است بدانید برخی از ویتامین‌ها به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شوند. در نتیجه نیاز نیست تا شخص آنها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجاند‌‌. از طرفی دیگر ویتامین‌هایی هم هستند که در بدن تولید نمی‌شوند.

این موضوع بدان معنا است که به جهت حفظ سلامتی شخص باید با یک برنامه رژیم غذایی متناسب ویتامین‌های مورد نیاز را به صورت روزانه مصرف کند. در برخی موارد کمبود ویتامین‌ها در بدن شخص به اندازه‌ای است که شخص برای جبران آن باید مکمل مصرف کند. مکمل‌ها حاوی ویتامین های مورد نیاز بدن هستند‌. در ادامه به معرفی چند مورد از ویتامین‌هایی می‌پردازیم‌ که در بدن تولید نمی‌شوند، در نتیجه شخص باید آنها را منابع مناسب دریافت کند.

از جمله ویتامین‌هایی که در بدن تولید نمی‌شود، می‌توان به ویتامین A اشاره کرد. نقش اصلی این ویتامین برای حفظ سلامت چشم است. کمبود آن در بدن می‌تواند منجر به آسیب به چشم‌ها شود. از جمله منابع اصلی تامین ویتامین A می‌توان به هویج، جگر، سیب زمینی، کلم، اسفناج، شیر و.. اشاره کرد. ویتامین‌های گروه B که شامل ویتامین‌های B1, B2, B5,B6, B7 و B9 می‌شود، نیز درون بدن تولید نمی‌شوند.

هر ویتامین نقش خاص خود را دارد

هر یک از این ویتامین‌ها نقش و کارکردهای خاص خود را دارند و نبود هر کدام می‌تواند برای سلامت شخص مضر باشد. ویتامین C هم از دیگر ویتامین‌هایی است که به جهت تامین آن باید از منابع مختلف از جمله منابع از جمله منابع گیاهی و مکمل‌ها آن را دریافت کرد. نقش اصلی ویتامین C برای کمک به ترمیم زخم، تولید کلاژن و تشکیل استخوان است. به طور کلی این ویتامین برای شادابی پوست و حفظ سلامت آن نقش بسیار مهمی دارد، بهتر است از منابع سالم به صورت روزانه آن را دریافت کنید.

بهترین ویتامین برای بدن

از جمله ویتامین‌هایی که جز بهترین ویتامین برای بدن محسوب می‌شود، می‌توان به ویتامین D اشاره کرد. این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که در بدن افراد ساخته نمی‌شوند، در نتیجه به جهت تامین ویتامین D مورد نیاز باید آن را از منابع دیگر دریافت کرد. یکی از مهمترین منابع تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، نور خورشید است. اشخاص اگر روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرند ویتامین D مورد نیاز آنها تامین می‌شود. کمبود ویتامین D می‌تواند عوارض زیادی برای افراد داشته باشد. از جمله عوارض کمبود ویتامین D می‌توان به این موارد اشاره کرد که کمبود آن سبب ناهنجاری‌های استخوانی می‌شود. علاوه بر این درد استخوان و نرمی استخوان هم از دیگر معایب کمبود ویتامین D است.

ویتامین‌ها چگونه جذب بدن می‌شوند

ویتامین E هم بهترین ویتامین برای بدن است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. ویتامین E مولکول‌های ناپایدار را خنثی می‌کند. در نتیجه این عملکرد ویتامین E از تخریب سلول‌های سالم بدن جلوگیری می‌کند. این ویتامین را می‌توان از منابع مختلف و مولتی ویتامین‌ها دریافت کرد. از دیگر ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن می‌توان به ویتامین C، ویتامین A ویتامین‌های گروه B و.. اشاره کرد.

سخن پایان در مورد جذب ویتامین‌ها در بدن

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد جذب ویتامین‌ها در بدن پرداختیم. در خصوص جذب ویتامین‌ها در بدن لازم به توضیح است که محل اصلی جذب ویتامین‌ها در بدن روده کوچک است. در خصوص ویتامین‌ها لازم به توضیح است که ویتامین‌ ها ترکیبات آلی هستند که در بدن نقش‌های مختلف و موثری را بر عهده دارند. عمده کاربرد ویتامین‌ها برای حفظ سلامت و کمک به تقویت و بهود عملکرد قسمت‌های مختلف بدن است.

جذب ویتامین‌ها در بدن

برخی از ویتامین‌ ها درون بدن تولید می‌شوند، اما برخی ویتامین‌ها نظیر ویتامین C درون بدن ساخته نمی‌شوند در نتیجه به جهت بهره‌مندی از فواید آن لازم است تا این ویتامین را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. در خصوص ویتامین‌ها ناگفته نماند که برای ویتامین‌ها یک دسته بندی کلی وجود دارد‌. ویتامین‌ها به دو دسته ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب تقسیم می‌شوند. تنها نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که ویتامین‌هایی مورد نیاز بدن باید تامین شود، زیرا کمبود ویتامین عوارض زیادی را برای اشخاص در پی دارد.

wikipedia

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست