شامپو فاقد سولفات

محصولات”بدون سولفات” 

“بدون سولفات” اصطلاحی است که معمولاً به شوینده‌های آنیونی اشاره دارد که دارای سدیم لوریل سولفات (SLS) یا سدیم لویل اتر سولفات (SLES) نیستند. در نتیجه محصولات بدون اسید سولفات را فاقد سولفات الکل یا سولفات اتر الکل، در نام‌گذاری INCI تعریف می‌کنند.

چرا سورفکتانت‌های بدون سولفات برای مصرف‌کنندگان بهتر است؟

سورفکتانت‌های بدون سولفات به طور کلی نسبت به SLS یا SLES نسبت به مو و پوست ملایم ترند، این بدان معنی است که رنگ موهای تازه می‌توانند بیشتر دوام بیاورند و پوست نیز ممکن است نرم شود.

آیا موارد منفی در مورد محصولات بدون سولفات وجود دارد؟

سورفکتانت‌های بدون سولفات به ملایم بودن معروف هستند، اما متأسفانه ممکن است عملکرد آن‌ها به اندازه نمونه‌های سولفاته نباشد. به طور معمول، سورفکتانت‌های بدون سولفات به اندازه سورفکتانت‌های سولفات کف نمی‌کنند و ممکن است در موها تجمع پیدا کنند و فرمول‌سازان ممکن است در غلظت محصولات حاوی سورفکتانت‌های بدون سولفات مشکل داشته باشند.

شامپو فاقد سولفات

شامپوهای بدون سولفات

شامپوها محصولی هستند که برای پاکسازی، حالت‌دهی و ایجاد یک محصول تازه و مطبوع طراحی شده‌اند که عطر و بوی باقی‌مانده تمیز به مو می‌دهند.عادت های شستشوی مصرف‌کننده بسته به محل زندگی شما به طور قابل توجهی متفاوت است، به طور متوسط اروپایی‌ها سه بار در هفته موهایشان را می‌شویند و 80 درصد آمریکای شمالی و 90 درصد ژاپنی‌ها یک بار در روز موهای خود را می شویند.

این سطح بالای مصرف محصول باعث می‌شود که شامپوها بزرگ‌ترین دسته ازمحصولات مراقبت شخصی باشند که 37 درصد از کل بازار مراقبت از مو را نشان می‌دهد. گروه شامپو دارای بخش‌های مختلفی است، از جمله:

  • نرم‌کننده دو در یک
  • تقویت‌کننده
  • حجم‌دهنده
  • محافظ رنگ مو
  • تقویت‌کننده و درخشنده مو
  • مرطوب‌کننده
  • ترمیم موهای آسیب دیده
  • ضد شوره

استفاده از شامپوها به سال 1762 در انگلیس برمی‌گردد، زمانی که آرایشگران مو صابون تراشیده شده را در آب می‌جوشانند و گیاهانی اضافه می‌کنند تا به موها درخشش و عطر بدهد. شامپوی ساخت تجاری در ابتدای قرن بیستم در دسترس قرار گرفت.توسعه سورفکتانت‌های ارزان قیمت مصنوعی پس از جنگ جهانی دوم امکان تولید شامپوهایی با عملکرد برتر را در مقابل صابون‌های اسید چرب که قبلاً استفاده شده بود، فراهم کرد.

توسعه مهم بعدی شامپو در سال 1987 هنگامی رخ داد که اولین شامپوی نرم کننده کاملاً موفق را راه‌اندازی کردند. فناوری مورد استفاده برای تولید این محصول با تولید یک پلیمر کاتیونی (پلی کواترنیوم 10) همراه با یک دایمتیکون با وزن مولکولی بالا امکان‌پذیر شد که ویژگی‌های تهویه را قبلاً امکان‌پذیر نمی‌کرد. این شرکت تولید کننده، انقلابی در بازار شامپوها ایجاد کرد و دسته شامپوهای تهویه دو در یک را ایجاد کرد.

خرید دایمتیکون 1000
خرید دایمتیکون 1000

چرا از یک شامپوی بدون سولفات باید استفاده کنیم؟

سولفات‌ها ترکیبات مؤثری هستند. در حقیقت، مشکل این است که آن‌ها اغلب در حذف روغن های طبیعی شما بسیار موثر هستند. محصولات زیبایی و شامپوهایی که حاوی سولفات هستند می‌توانند تعادل طبیعی روغن‌ها را در پوست سر شما بر هم بزنند.

برای برخی از افراد، این می‌تواند منجر به خشکی پوست سر، شکستن مو و آسیب دیدن مو شود. برای دیگران با نیازهای مختلف مو، ممکن است باعث شود که غدد چربی پوست سر بیش از حد سبوم ایجاد کنند. این منجر به موهای چرب می‌شود که با شستشوی مکرر شما بدتر می‌شود.

انواع مختلف مو به روش‌های مختلف به سولفات‌ها پاسخ می‌دهند. برخی از افراد ممکن است بدون داشتن هرگونه مشکل قابل توجهی از این محصولات استفاده کنند. افرادی که موهای ریز، موهای خشک، پوست حساس یا فرهای زیادی دارند ممکن است با تحریک پوست سر، موهای آسیب دیده و موخوره مقابله کنند.

موهای تحت درمان با رنگ نیز بیشتر در معرض آسیب و خشکی هستند و حتی سولفات‌ها ممکن است کار رنگ‌آمیزی شما را خراب کنند.

متاسفانه برای افرادی که شوره سر دارند، شامپوهای سولفاته می‌توانند مشکل را بسیار بدتر کنند. شوره سر، که پوسته پوسته می‌شود و در اثر تحریک پوست سر ایجاد می‌شود، دلایل زیادی دارد، از جمله اگزما و درماتیت سبورئیک. سولفات‌ها همچنین می‌توانند باعث برافروختگی این شرایط شوند، شوره سر را حتی بیشتر تشدید می‌کند.

خبر خوب این است که برای داشتن موهای تمیز و زیبا به سولفات نیاز ندارید. تعدادی از مواد ملایم کار را به همان خوبی انجام می‌دهند، بدون هیچ یک از اثرات خشک شدن و روغن‌زدایی سولفات‌های مصنوعی. این سورفکتانت‌ ها به طور معمول از گیاهان گرفته شده و استفاده از آن برای انواع موها بی خطر است – هرچند می‌توانید مقدار زیادی پیدا کنید که به طور خاص برای افرادی با موهای فر یا موهای رنگ شده فرموله شده است.

مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون‌های شامپو:

ماده تشکیل‌دهنده درصد عملکرد
آب دیونیزه 73-90%  
سورفکتانت اولیه 8-15% فعال فوم / کف
سورفکتانت ثانویه 2-6% فعال تقویت / ضخیم‌شدن / بهبود ملایم کف
پلیمرهای ضخیم‌کننده 0-2%  
نمک 0-2% غلیظ کردن و افزایش ضخامت محصول
عوامل مات‌کننده 0-1% فعال  
عامل کیلیت‌کننده .05-.2% بهبود عملکرد آب سخت
پلیمرهای تهویه 0-1% ضد الکتریسیته ساکن، تهویه مرطوب / خشک
مرطوب‌کننده تهویه 0-1% بیشتر سیلیکون برای تهویه مرطوب
عطر 0-.5%  
مواد نگهدارنده .001-1%  

سورفکتانت‌های اولیه کف اصلی و خواص کف کننده فرمولاسیون را ایجاد می‌کنند و به طور معمول سورفکتانت‌های آنیونی هستند. سولفات‌های سدیم / آمونیوم لوریل برای ده‌ها سال فعالیت اصلی سورفکتانت بوده‌اند که از نظر تاریخی به تنهایی یا در ترکیب با سدیم لوریت 3 -سولفات استفاده می‌شده است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان فقط به استفاده از سولفات سدیم لوریت 1 یا 2 به عنوان سورفکتانت اصلی روی آورده‌اند.

در روند اخیر دیگر استفاده از سورفکتانت‌های اولیه بدون سولفات، به ویژه در شامپوهای محافظت‌کننده از رنگ بوده است. محبوب‌ترین سورفکتانت‌های بدون سولفات مورد استفاده شامل سدیم متیل 2-سولفولاورات / دی سدیم 2-سولفولات، سدیم C14-16 الفین سولفونات و سدیم لوریل متیل ایزتیونات هستند.

سورفکتانت‌های ثانویه برای بهبود لطافت، افزایش کف و کمک به ضخیم شدن شامپوها استفاده می‌شود. کوکامیدو پروپیل بتائین با اختلاف زیاد متداول‌ترین سورفکتانت ثانویه است و ارزان‌ترین ماده است. سایر موارد استفاده شده عبارتند از کوکو بتائین، لوریل / کوکو هیدروکسی پروپیل سولتائین، دی سدیم کوکو آمفودیاستات، کوکامید MEA و دسیل گلوکوزید.

بسیاری از فرمول‌بندی‌ها حاوی ترکیبی از سورفکتانت‌های ثانویه، به ویژه کوکامید MEA همراه با کوکامیدوپروپیل بتائین هستند.

خرید پلی کواترنیوم 7
خرید پلی کواترنیوم 7

سورفکتانت‌های ثانویه غالباً آمفوتریک هستند و عملکرد آن ها با تشکیل میسل‌های مخلوط با سورفکتانت‌های آنیونی اولیه است که می‌توانند میسل‌های میله‌ای شکل را بهم پیوند دهند و تشکیل دهند. این فرآیند باعث بهبود ملایمت و ضخیم شدن شامپو می‌شود. نمک با کاهش تراکم بار میسل، شامپوها را ضخیم می‌کند، و به تبدیل میسل‌های کروی به میله‌ای کمک می‌کند، که می‌تواند در هم گره بخورد و باعث افزایش ویسکوزیته شود.

بیشترین استفاده از پلیمرهای کاتیونی عبارتند از: گوار هیدروکسی پروپیل تریمونیوم کلراید (معروف‌ترین)، پلی کواترنیوم 10، پلی کواترنیوم 6 و پلی کواترنیوم 7. این پلیمرها به طور معمول با دایمتیکون یا آمودیمتیکون در اکثر شامپوهای نرم‌کننده دو در یک برای خاصیت شانه زدن مرطوب و خشک بهتر ترکیب می‌شوند.

منابع:

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی , sayf110135@gmail.com

    سلام خسته نباشید ، من از گیاه ختمی برای شستن موی سر استفاده میکنم واز انجا که طبیعی است بیشتز از دو یا سه روز نمیتوانم نگهداری کنم و باید مرتبا برای هر بار استفاده از قبل ان را اماده کنم ، اگر ممکن است یک یا چند ماده طبیعی که راحت بتوانم تهیه کنم معرفی کنید تا بتوانم با ترکیب کردن با پودر گیاه ختمی در مدت زمان طولانی مثلا چند ماهه نگداری و استفاده کنم و موی من خشک و کمی حالت فر است و نمیخواهم این ماده باعث اسیب یا خشک تر شدن موی من شود ، ممنون از شما

    پاسخ
  • فرشادفرجی

    سلام به همه

    من مشتاقانه منتظر استفاده از بنزیل الکل به عنوان جایگزین متیل و پروپیل پارابن (هر دو 0.1٪) در فرمولاسیون شامپوی حیوانات خانگی هستم.
    سوال من این است که ، مقدار معادل الکل بنزیل برای این کاربرد چه مقدار خواهد بود؟

    بسیار متشکرم

    پاسخ
    • دکتر الهام استخری

      سلام وقت بخیر

      چه چیز دیگری به عنوان نگهدارنده استفاده می کنید؟ سایر ترکیبات در فرمول وجود را هم ارائه دهید؟
      حد مجاز مصرف برای بنزیل الکل حداکثر 1٪ است.
      واقعاً نمی توانیم به شما بگوییم که 0.78٪ یا 0.48٪ کافی است.
      اما بنزیل الکل به عنوان تنها ماده نگهدارنده کافی نیست. به عبارت دیگر ، این ماده نگهدارنده طیف گسترده ای از باکتری ها و میکروارگانیسم ها نیست. بنزوات سدیم گزینه بسیار بهتری نسبت به بنزیل الکل یا پارابن است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست