نرم کننده مو

آموزش ساخت نرم کننده مو سر

فرمولاسیون نرم کننده مو چگونه است و چطور میتوان نرم کننده مو تولید کرد؟ هنگامی که سدیم لوریل سولفات (SLS) جایگزین روغن گیاهی برای تولید صابون به عنوان پایه سورفکتانت شد، تغییر عمده‌ای در پاک‌سازی مو رخ داد. شامپوهای لوریل سولفات خواص کف برتر را ارائه می دهند.متأسفانه، لوریل سولفات قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و به دلیل از بین بردن روغن‌های طبیعی (سبوم) از ساقه مو که باعث ایجاد بار الکترواستاتیکی می شود، موها “مات و کدر” می‌مانند. این مشکل منجر به تولید اولین نرم‌کننده مو شد.

یکی از اولین فرمول‌های کرم شستشوی مو مخلوطی از استئار الکونیوم کلراید و گلیسرول مونو استئارات GMS بود. این ترکیب آزمایش زمان را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در بسیاری از نرم‌کننده‌های مو با نام تجاری اصلی استفاده می‌شود. در واقع، تمام نرم‌کننده‌های مو در بازار امروز همچنان حاوی سورفکتانت های کاتیونی یا یک ترکیب آمونیوم چرب چهارگانه یا یک نمک آمین هستند.

پس از معرفی اولین نرم کننده مو سر، بازاریابان شروع به معرفی محصولات با ارزش افزوده کردند. برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار در یک بازار رقابتی فزاینده، ادعاهای بیشتری لازم بود. امروزه ادعاهای برچسب نرم‌کننده عبارتند از: شانه‌زدن بهتر، از بین رفتن حالت وزوزی موها و ایجاد احساس صافی در موها و… که این لیست بی‌پایان است.

فرمولاسیون نرم کننده مو

انواع نرم‌کننده‌های مو

1-نرم‌کننده بدون تجمع

پس از استفاده مکرر از نرم کننده مو، مشخص شد که ترکیبات آمونیوم کواترنر روی فیبرهای مو تجمع می‌یابند و باعث ایجاد احساس مات شدن پس از استفاده می‌شوند. نمک‌های آمین چرب با سرعت بیشتری از روی مو شستشو می‌دهند و این اثر را کاهش می‌دهند یا حتی از بین می‌برند.استئار آمید و پروپیل دی متیل آمین یکی از پرمصرف‌ترین ترکیباتی است که در نرم‌کننده‌های مو برای کاهش این اثر استفاده می‌شود.

آمین به طور معمول در محل با اسید آلی مانند اسید سیتریک، لاکتیک اسید و پروپیونیک اسید خنثی می شود و یک نمک کاتیون تشکیل می‌دهد. همچنین می‌تواند به عنوان نمک خنثی شده فرموله شود. نمک‌های آمین با سورفکتانت‌های آنیونی نیز سازگار هستند و اغلب برای ایجاد تهویه و غلیظ شدن در شامپوهای دو در یک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این است که نمک‌های آمین کف را کاهش نمی‌دهند. از طرف دیگر، ترکیبات آمونیوم کواترنر در حضور سورفکتانت‌های آنیونی یک کمپلکس نامحلول را تشکیل می‌دهند که منجر به تولید یک محصول ابری همراه با کاهش کف می‌شود.در این مقاله طیف وسیعی از انواع نرم‌کننده در بازار امروز را شامل می‌شود. همچنین مفاهیم جدیدی وجود دارد که هنوز به بازار عرضه نشده اند. هر فرمول ویژگی خاصی را ترویج می‌کند و توضیحی در مورد دلیل انتخاب اجزا برای هر عملکرد داده می‌شود.

در زیر مثالی از فرمول حاوی استئار آمید و پروپیل دی متیل آمین لاکتات به عنوان عامل تهویه وجود دارد. این محصول یک لوسیون مات و مرواریدی است که حالت‌دهندگی و شستشوی عالی موها را به راحتی فراهم می‌کند، بنابراین پس از چندین بار استفاده، اثر تجمع نامطلوب را از بین می‌برد.

٪ Wt ماده تشکیل‌دهنده
استئار آمید و پروپیل دی متیل آمین 2.0
اسید لاکتیک 85 درصد 0.7
PEG 400  دی استئارات 0.5
سولفات سدیم 0.5
نگهدارنده   q.s.
آب، رنگ، اسانس q.s. تا 100.0

روش کار

استئار آمید و پروپیل دی متیل آمین، اسید لاکتیک، دی استئارات PEG 400 و سولفات سدیم را به آب اضافه کنید. تا دمای 70 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و مخلوط کنید تا یکدست شود. در دمای 50 درجه سانتی‌گراد خنک شده و ماده نگهدارنده، اسانس و رنگ اضافه کنید. تا دمای اتاق سرد و پر کنید.

فرمولاسیون نرم کننده مو

 نرم‌کننده دارای کف مناسب

نرم‌کننده‌های سنتی مبتنی بر ترکیبات آمونیوم کواترنر کف کمی ایجاد می‌کنند. نرم‌کننده مو مبتنی بر نمک آمین با وزن مولکولی کم، به علاوه یک سورفکتانت بتائین، کف تولید می‌کند و تهویه مطبوع ایجاد می‌کند. این نوع نرم‌کننده برای مصرف‌کننده‌ای که تمایل به محصولی دارد که تمیزکاری و تهویه مطبوع آن متوسط باشد مفید است.

فرمول زیر بر اساس یک سورفکتانت کاتیونی با وزن مولکولی کم، لاکتات کوکامیدو پروپیل دی متیل آمین است که کف و تهویه مطبوع را ایجاد می‌کند. لورامیدوپروپیل بتائین باعث افزایش کف و هیدروکسی اتیل سلولز (HEC) باعث افزایش ویسکوزیته می‌شود.

ماده تشکیل‌دهنده٪Wt
لورامید (35٪) 10.0
لاکتات کوکامیدوپروپیل دی متیل آمین (40٪) 15.0
لاکتات گندم آمیدوپروپیل دی متیل آمین 1.2
هیدروکسی اتیل سلولز (Natrosol 250 HHR) 0.8
  نگهدارنده   q.s.
آب، رنگ، اسانس q.s. تا 100.0

روش کار:

Natrosol 250 HHR را کاملاً در آب دمای اتاق پراکنده و هیدراته کنید. تا دمای 45 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و مواد باقی‌مانده را اضافه کنید مخلوط کنید تا شفاف شود و پر کنید.

نرم‌کننده نگهدارنده رنگ

وقتی موهای رنگ شده با شامپو شسته می‌شوند، رنگ به تدریج شسته می‌شود. استفاده از نرم کننده حاوی ترکیب آمونیوم کواترنر میزان شستشو رنگ را به دلیل فیلم محافظ تشکیل شده روی الیاف مو کاهش می‌دهد.

این اثر محافظتی می‌تواند با ترکیب روغن سیلیکون آمینه عامل‌دار یا کواترن شده افزایش یابد. در یک مطالعه انجام شده، نرم‌کننده‌های حاوی سیلیکون‌های عاملدار آمینه و کواترنر با نرم‌کننده‌های کاتیونی چرب بدون ترکیبات سیلیکون مقایسه شدند. مشخص شد که موهای رنگ شده حاوی ترکیب سیلیکون باعث بهبود احتباس رنگ می‌شوند. علاوه بر این، مشخص شد که نرم‌کننده‌های حاوی سیلیکون کاتیونی در مقایسه با نرم‌کننده‌های فاقد ترکیب سیلیکون باعث بهبود شانه خشک می‌شوند.

فرمول زیر هم بهبودی حفظ رنگ و هم ترکیب خشک را فراهم می‌کند. سیلیکون با سایر نرم‌کننده‌ها و امولسیون‌کننده‌ها به عنوان وسیله‌ای برای ساده‌سازی فرآیند تولید، در یک ترکیب واحد مخلوط می‌شود. محصول دارای قوام یک مایع خامه‌ای کدر است.

ماده تشکیل‌دهنده                                                                                                     ٪Wt
Mackconditioner Brite(استئاریل الکل، گلیسیریل استئارات، استئارآلکونیوم کلرید، آمودایمتکون) 5.5
کوکودی آمونیوم هیدروکسی پروپیل پروتئین گندم هیدرولیز شده (25٪) 4.0
اسید سیتریک q.s. به pH 3.5-4.0
آب، عطر، ماده نگهدارنده q.s. تا 100.0

روش کار:

Mackconditioner Brite را به آب اضافه کنید و تا دمای 70 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پس از ذوب شدن و پراکندگی Mackconditioner Brite، تا دمای 45 درجه سانتی‌گراد سرد شود، پروتئین را به آرامی اضافه کنید. pH را با اسید سیتریک به 3.5-4.0 تنظیم کنید. اسانس و مواد نگهدارنده اضافه کنید. خنک و پر کنید.

نرم‌کننده‌های دارای نفوذ عمیق

نرم‌کننده‌های دارای نفوذ عمیق (که بعضا به عنوان نرم‌کننده‌های ترمیم‌کننده نیز شناخته می‌شوند) اغلب با اجزایی مانند پروتئین یا DL- پانتنول که ادعا می‌کنند مقاومت کششی را بهبود می‌بخشند، فرموله می‌شوند. آمپول معمولاً حاوی 10-20 میلی‌لیتر از محصول است.

کاربر نرم‌کننده را به موها ماساژ می‌دهد و به مدت چند دقیقه شستشو نمی‌دهد و باعث می‌شود محصول به طور کامل به الیاف مو نفوذ کند. از آنجا که موهای آسیب دیده کاملا متخلخل هستند، مقدار بیشتری از نرم‌کننده به بخشی از ساقه مو که بیشترین حالت‌دهنده را نیاز دارد جذب می‌شود.

در فرمول زیر، یک پروتئین کواترنیزه، پروتئین گندم هیدرولیز شده هیدروکسیل-پروپیل کوکودی امونیوم، که ادعا می‌کند تهویه، مرطوب‌کننده، باعث درخشش و بهبود مقاومت در برابر کشش می‌شود، نرم‌کننده اولیه است.

ماده تشکیل‌دهنده٪Wt
کوکوآمیدو هیدروکسی پروپیل پروتئین گندم هیدرولیز شده (25٪) 3.0
لاکتات ایزواستار آمیدو پروپیل مورفولین (25٪) 2.0
اسید لاکتیک (88٪) q.s. تا pH 4.0
  نگهدارنده   q.s.
آب، رنگ، عطر q.s. تا 100.0

روش کار:

نرم کننده ها را به آب اضافه کرده و مخلوط کنید تا شفاف شود. pH را با اسید لاکتیک روی 4.0 تنظیم کنید. مواد نگهدارنده، اسانس را اضافه کرده و پر کنید.

نرم‌کننده خود گرم‌کننده

نرم‌کننده خود گرم‌شونده هنگامی که بر روی سر و در حضور مقدار کمی آب قرار می‌گیرد، اثر گرم‌کننده کمی ایجاد می‌کند. اثر گرم شدن توسط پدیده‌ای به نام گرمای رقت ایجاد می‌شود.بعضی از ترکیبات وقتی با آب رقیق می‌شوند، انرژی را به صورت گرما آزاد می‌کنند. به عنوان مثال، پلی اتیلن گلیکول 200 (PEG 200) و پلی اتیلن گلیکول 300 (PEG 300).

هنگامی که با یک نرم‌کننده بدون کاتیون مخلوط شود، محصول پس از رقت اثر کمی گرم شدن ایجاد می‌کند، که توسط کاربر به عنوان یک نرم‌کننده دارای نفوذ عمیق عمل می‌کند.فرمول زیر یک اثر گرم کننده را فراهم می‌کند. پلی اتیلن گلیکول 300 حلالی است که گرما را هنگام رقت با آب فراهم می‌کند.

دانه آفتابگردان آمیدو پروپیل اتیلن دی آمونیوم تیوسولفات در یک محیط PEG-9 ماده نرم‌کننده آمونیوم کواترنر است و ایزواستئار آمیدو پروپیل لاکتات مورفولین (بی‌آب) تهویه را فراهم می‌کند، به علاوه یک کف نرم نیز ایجاد می‌کند.

ماده تشکیل‌دهنده٪Wt
دانه گل آفتابگردان آمیدو پروپیل اتیلن دی آمونیوم تیوسولفات (و) PEG-9 6.0
لاکتات ایزواستار آمیدو پروپیل مورفولین (100٪)  3.0
اسید لاکتیک (88٪) q.s. تا pH 3.5-4.0
رنگ، اسانس   q.s.
پلی اتیلن گلیکول 300 q.s. تا 100.0

روش کار:

نرم کننده ها را به PEG 300 اضافه کنید و مخلوط کنید تا شفاف شود. pH را با اسید لاکتیک به 3.5-4.0 تنظیم کنید (pH محلول 5.0٪ را اندازه بگیرید). عطر و رنگ اضافه کنید.

نرم‌کننده شفاف

ظاهر نرم کننده موی سنتی یک لوسیون چسبناک سفید و مات بوده است. این فرم برای بیش از 50 سال استاندارد بوده است. اگرچه یک فرم شفاف عملکرد معادل را ارائه می‌دهد، اما مفهوم نرم کننده شفاف هرگز در بازار انبوه موفق نبوده است. شاید روزی یک شرکت بزرگ با موفقیت یک نرم‌کننده مو شفاف را به بازار عرضه کند.

مشخص شده است که یک نمک ایزواستریل آمیدوآمین یک انتخاب عالی برای این کاربرد است. نمک کاتیونی با وزن مولکولی بالا محصولی شفاف و سفید و تقریباً بدون بو ایجاد می‌کند. ویسکوزیته با استفاده از هیدروکسی اتیل سلولز ساخته شده و پلی کواترنیوم 7 برای بهبود قابلیت انعطاف‌پذیری در نظر گرفته شده است. فرمول زیر این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد:

ماده تشکیل‌دهنده٪Wt
لاکتات ایزوستئارامیدوپروپیل-دی متیل آمین (25٪) 8.0
پلی کواترنیوم 7 (9.2٪)  3.0
هیدروکسی اتیل سلولز (Natrosol 250 HHR) 1.0
EDTA (40٪) 0.2
مواد نگهدارنده   q.s.
آب، رنگ، عطر q.s. تا 100.0

روش کار:

به آرامی و با هم زدن سریع Natrosol 250 HHR را به آب در دمای اتاق اضافه کنید. هنگامی که Natrosol 250 HHR کاملاً هیدراته شد (تقریباً 1 ساعت)، پلی کواترنیوم 7 را اضافه کنید. دما را تا 40 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و ادتا 4 سدیم، ماده نگهدارنده، اسانس و رنگ اضافه کنید. مخلوط کنید تا شفاف شود و سپس خنک شود.

نرم‌کننده‌های ملایم

نرم‌کننده‌های ملایم به طور معمول شفاف و با اسپری پمپ روی مو پاشیده می‌شوند. این نوع محصول به عنوان نرم‌کننده کودک بسیار محبوب است، اما در بزرگسالان نیز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.یکی از ویژگی‌های اصلی نرم‌کننده ملایم این است که باید برای پوست و چشم ملایم باشد. فرمول زیر بر اساس یک نرم‌کننده کاتیونی بسیار ملایم، ایزواستار میدو پروپیل مورفین لاکتات ساخته شده است. خرید پلی کواترنیوم 7 نیز برای ارائه بهبود خاصیت گنجانده شده است. این محصول را می‌توان به صورت مایع پخش کرد یا روی مو پاشید.

ماده تشکیل‌دهنده                                                                                           ٪Wt
لاکتات ایزواستار میدو پروپیل مورفین (25٪) 8.0
پلی کواترنیوم 7 (9٪) 1.0
ادتا دو سدیم (40٪) 1.0
اسید سیتریک q.s. تا pH 5.0-6.0
مواد نگهدارنده q.s.
آب، رنگ، اسانس q.s. تا 100.0
 

روش کار:

اجزا را به آب اضافه کرده و مخلوط کنید تا شفاف شود pH را با اسید سیتریک به 6.0-6.5 تنظیم کنید.

نرم‌کننده ترکیبی با لوسیون

یک مفهوم جالب در عمل ترکیب کننده نرم کننده و لوسیون برای یک محصول است. برای این دسته از محصولات، به یک نرم‌کننده ملایم که تجمع نمی‌یابد، نیاز است. مشخص شد که یک نمک آمیدوآمین چرب گزینه بهتری نسبت به یک ترکیب آمونیوم کواترنر است زیرا باعث شستشوی راحت تری از مو می‌شود.

خرید پلی کواترنیوم 7

برای خصوصیات تنظیم شده، از پلی کواترنیوم 11 تهیه شده توسط واکنش دی اتیل سولفات و یک کوپلیمر وینیل پیرولیدون و دی متیل آمینو اتیل متاکریلات استفاده شد. اگرچه همان اثر استفاده جداگانه از این دو محصول نیست، اما محصول نهایی سازش بسیار خوبی را ارائه می دهد.

ماده تشکیل‌دهنده٪Wt
لاکتات استیرامیدوپروپیل دی متیل آمین (25٪) 4.0
پلی کواترنیم 11 (9٪) 8.0
الکل استیل 0.5 0.5
مواد نگهدارنده q.s.
آب، رنگ، عطر q.s. تا 100.0

روش کار:

پلی کواترنیوم 11 را کاملاً در آب پراکنده کنید. لاکتات استئار آمید و پروپیل دی متیل آمین و الکل استیل را اضافه کرده و تا 70 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. وقتی الکل استیل ذوب شد و پراکنده شد، در دمای 45 درجه سانتی‌گراد سرد شود. اجزای باقی مانده را اضافه کرده و تا دمای اتاق خنک کنید.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • امیر

    مواد اولیه رایج و اصلی ثبات پایداری فرمولاسیون نرم کننده و واکس مو کدامند؟ مثلا به جای این ترکیب لاکتات ایزواستار میدو پروپیل مورفین

    پاسخ
  • حسین

    سلام در ترکیب شامپو شیمیایی باید از کدام نرم مواد استفاده کرد تا شامپو خاصیت نرم کننده گی را برای خودش بگیرد؟ ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی
      پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      درود بر شما
      برای تهیه شامپوی نرم کننده، می‌توان از یک سری نرم کننده‌های شیمیایی استفاده کرد که به عنوان عامل خاصیت نرم کنندگی در شامپو عمل می‌کنند. برخی از این مواد عبارتند از:
      سدیم لوریل سولفات (Sodium Lauryl Sulfate)
      کوکوآمیدوپروپیل بتائین (Cocamidopropyl Betaine)
      دیمتیکون (Dimethicone)
      پلی‌کواترنیوم-10 (Polyquaternium-10)

      پاسخ
  • شیما

    سلام
    من به دنبال یک پلیمر کاتیونی طبیعی برای نرم کننده مو هستم.
    همچنین ، تفاوت کاربرد بین سورفکتانت کاتیونی و پلیمر چیست؟

    پیشنهادات؟

    پاسخ
    • دکتر الهام استخری

      درود بر شما
      تنها پلیمر کاتیونی واقعاً طبیعی ، یعنی به گونه ای اصلاح نشده است که به راحتی در دسترس باشد ، کیتوسان است. سایر پلیمرها حاصل از منابع تجدیدپذیر و افزودن بخشهای کاتیونی مصنوعی ایجاد می شوند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست