کودها

کود چیست؟

کودها مواد شیمیایی هستند که برای افزایش بهره‌وری محصولات به آن‌ها اضافه می‌شوند. این محصولات روزانه توسط کشاورزان برای افزایش عملکرد محصول استفاده می‌شود و حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز گیاهان از جمله نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند. آن‌ها ظرفیت نگهداری آب در خاک و همچنین حاصلخیزی آن را افزایش می‌دهند. قدمت استفاده از کود و کمپوست به عنوان کود احتمالاً به اندازه کشاورزی است.

انواع کودها

شش نوع کود مختلف وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

کود معدنی

کودهای غیر آلی کودهای شیمیایی هستند که حاوی عناصر غذایی برای رشد محصولاتی هستند که با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. کودهای غیر آلی از انواع زیر هستند:

کود ازته

کود ازت حاوی نیتروژن لازم برای توسعه محصولات زراعی هستند. نیتروژن سازنده اصلی کلروفیل است که تعادل را در روند فتوسنتز حفظ می‌کند. همچنین بخشی از اسیدهای آمینه در گیاهان است و پروتئین را تشکیل می‌دهد. کودهای ازته باعث بهبود تولید و کیفیت محصولات کشاورزی می‌شوند.

بیشتر کودهای ازته از آمونیاک سنتزی بدست می‌آیند. این ترکیب شیمیایی (NH3) به عنوان گاز یا در محلول آب استفاده می‌شود یا به نمکی مانند سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم و فسفات آمونیوم تبدیل می‌شود، اما زباله‌های بسته‌بندی، زباله‌های تصفیه شده، فاضلاب و کود نیز منابع رایج هستند.

کودها
کودها

کود فسفر

فسفر ماده اصلی غذایی در کود فسفر است. کارایی کود به مقدار مؤثر فسفر، روش‌های کوددهی، خصوصیات خاک و سویه‌های محصول بستگی دارد. فسفر یافت شده در پروتوپلاسم سلول نقش مهمی در رشد و تکثیر سلول دارد. کود فسفر برای رشد ریشه گیاهان مفید است.

منابع کود فسفره شامل دی کلسیم فسفات حاصل از سنگ یا استخوان‌های فسفات است. آماده‌سازی‌های سوپرفسفات و سه سوپرفسفات محلول بیشتر به ترتیب با تیمار فسفات کلسیم با اسید سولفوریک و فسفریک اسید بدست می‌آیند.

کود پتاسیم

کودهای پتاسیم، یعنی کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم، از رسوبات پتاس استخراج می‌شوند. کودهای مخلوط حاوی بیش از یکی از سه ماده اصلی مغذی – ازت، فسفر و پتاسیم هستند. کودهای مخلوط را می‌توان به صدها روش فرموله کرد.

کودها
کودها

در مزارع مدرن از انواع ماشین آلات برای استفاده کود مصنوعی به شکل جامد، گازی یا مایع استفاده می‌شود. یک نوع از این ماشن آلات، آمونیاک بی‌آب را توزیع می‌کند، مایعی تحت فشار، که با ورود به خاک، از فشار خارج می‌شود و به یک گاز ازته تبدیل می‌شود. یک دستگاه اندازه‌گیری دریچه‌هایی را برای آزاد سازی مایع از مخزن کار می‌کند.

توزیع‌کنندگان کودهای جامد دارای قیف وسیعی هستند که سوراخ‌هایی در قسمت پایین آن وجود دارد. توزیع با روش‌های مختلفی مانند غلتک‌ها، همزن‌ها یا زنجیرهای در حال عبور از پایین قیف انجام می‌شود. توزیع‌کنندگان پخش دارای یک قیف وان شکل هستند که مواد از آن به دیسک‌های گردان می‌افتد که آن را به صورت گسترده پخش می‌کنند.

کود آلی

کود آلی کودهای طبیعی هستند که از گیاهان و حیوانات بدست می‌آیند. آنها خاک را با ترکیبات کربنیک ضروری برای رشد گیاه غنی می‌کند. کود آلی محتوای مواد آلی خاک را افزایش می‌دهند و باعث تولید مثل میکروارگانیسم‌ها می‌شوند و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک را تغییر می‌دهند. به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی برای غذای سبز در نظر گرفته می‌شود.

کود آلی را می‌توان از محصولات زیر تهیه کرد:

  • زباله‌های کشاورزی
  • کود دامی
  • زباله صنعتی
  • لجن شهرداری
کود حیوانی
کود حیوانی

کود حیوانی

کود حیوانی، مواد آلی است که برای بارور کردن زمین استفاده می‌شود. معمولاً متشکل از مدفوع و ادرار دام‌های خانگی، همراه یا بدون بستر همراه مانند کاه، یونجه یا… است. حیوانات مزرعه بیشتر نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در غذایی را که می‌خورند دفع می‌کنند و این منبع باروری عظیمی است.

در بعضی از کشورها از فضولات انسانی نیز استفاده می‌شود. کود دامی غنی از نیتروژن، فسفر و پتاس نسبت به کود مصنوعی است و بنابراین باید در مقادیر بسیار بیشتری از ماده دومی استفاده شود. یک تن کود گاو، گراز یا اسب معمولاً فقط شامل 10 پوند ازت، 5 پوند پنتا اکسید فسفر و 10 پوند پتاس است.

اما کود حیوانی غنی از مواد آلی یا هوموس است. بنابراین ظرفیت خاک را برای جذب و ذخیره آب بهبود می‌بخشد، بنابراین از فرسایش جلوگیری می‌کند. اگر مواد قبل از استفاده در مزرعه در معرض بارندگی قرار گیرند، می‌توان مقدار زیادی پتاسیم و ازت موجود در کود را از طریق آبشویی را از بین ببرد.

با استفاده از روش‌هایی مانند قرار دادن کود تحت پوشش یا چاله برای جلوگیری از شستشو، پخش آن در مزارع به محض امکان و پخش مواد نگهدارنده در پایدار، می‌توان از این اتلاف مواد مغذی جلوگیری کرد. کود سبز نوعی محصول پوششی مانند چاودار است که در حالی که هنوز سبز است شخم زده می‌شود تا حاصلخیزی و تهویه را به خاک اضافه کند.

مزایای کود

در زیر به مزایای کودها اشاره شده است:

  • حمل، ذخیره و استفاده از آنها آسان است.
  • برای تهیه یک ماده مغذی خاص می‌توانیم کود خاصی را به دلیل خاصیت غذایی آن انتخاب کنیم.
  • محلول در آب هستند و می‌توانند به راحتی در خاک حل شوند. از این رو، آن‌ها به راحتی توسط گیاهان جذب می‌شوند.
  • تأثیر سریعی بر محصولات دارند.
  • عملکرد محصول را افزایش می‌دهند و غذای کافی برای تغذیه جمعیت زیادی فراهم می‌کنند.

معایب کود

کودها معایب زیر را دارند:

  • گران هستند.
  • مواد تشکیل دهنده کودها برای پوست و سیستم تنفسی سمی هستند.
  • استفاده زیاد از کودها به گیاه آسیب می‌رساند و حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد.
  • شستشو اتفاق می‌افتد و کودها به رودخانه‌ها می‌رسند و باعث اوتریفیکاسیون (خوردگی) می‌شوند.
  • استفاده طولانی مدت باعث کاهش فعالیت میکروبی و ایجاد اختلال در pH خاک می‌شود.

موارد استفاده از کود

  1. از کودها برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. موارد استفاده از کود در زیر ذکر شده است:
  2. معمولا برای تأمین مواد مغذی اضافی به گیاهان داده می‌شوند.
  3. برای بهبود عملکرد محصولات اضافه می‌شوند.
  4. از کود غنی ازت برای سبز کردن چمن‌ها استفاده می‌شود.
  5. کود آلی باعث بهبود بافت و حاصلخیزی خاک می‌شود.
  6. باغداران از کود برای رفع نیازهای خاص گیاهان مانند نیازهای غذایی استفاده می‌کنند.
  7. کود به گیاهان گلدان اضافه می‌شود تا مواد مغذی از دست رفته را جایگزین کند.
کودها
کودها

اهمیت کود

تأمین خواسته‌های جمعیت در حال افزایش با منابع کمتری بسیار دشوار است. از بین رفتن حاصلخیزی خاک، آفات و کمبود مواد مغذی منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی شده است. این اهمیت کودها را در کشاورزی افزایش داده است.

کود به روش‌های زیر می‌تواند برای گیاهان مهم باشد:

کودها مقاومت گیاهان را نسبت به آفات افزایش می‌دهند. این امر باعث کاهش نیاز آن‌ها به حشره کش‌ها و علف کش‌ها شده و در نتیجه محصولات سالم‌تری تولید می‌شود. در نتیجه، بیماری‌ها کاهش یافته و ارزش زیبایی را برای محصولات فراهم می‌کنند.
کود ظرفیت نگهداری آب گیاهان را بهبود می‌بخشد و عمق ریشه را افزایش می‌دهد. محتوای پتاسیم موجود در کود باعث تقویت نی‌ها و ساقه‌های گیاهان می‌شود. فسفر موجود در کود به رشد سریع ریشه و تشکیل دانه در گیاهان کمک می‌کند. نیتروژن موجود در کود رشد گیاهان را افزایش می‌دهد که می‌تواند با رنگ سبز گیاهان مشخص شود.

از آنجا که کود شیمیایی تأثیر مثبتی بر حاصلخیزی خاک دارد، استفاده از کود زیستی را به ارمغان آورده‌است. اینها موادی هستند که حاوی سلول‌های زنده یا نهفته و حتی میکروارگانیسم‌ها هستند و مواد مغذی و میکروبی لازم برای رشد گیاهان را در خاک فراهم می‌کنند. آن‌ها به خاک کمک می‌کنند تا حاصلخیزی خود را حفظ کند و سازگار با محیط زیست هستند. همچنین باعث از بین بردن اجزای بیماری‌زای مسئول ایجاد بیماری در گیاهان می‌شوند. استوباکتر و ریزوبیم دو کود زیستی بسیار مورد استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست