مواد نگهدارنده شکلات

استفاده از مواد شیمیایی به عنوان مواد نگهدارنده در صنایع غذایی روشی شناخته شده می‌باشد. در ادامه مقاله به معرفی مواد نگهدارنده شکلات می‌پردازیم.

شکلات

شکلات یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های شناخته شده است که خواص فراوانی دارد. به طور متوسط مردم در دنیا سالیانه بیش از 3 میلیون تن از دانه‌های کاکائو استفاده می‌کنند. مصرف شکلات به دلیل طعم و مزه‌ی آن نه تنها موجب ایجاد حس خوب در فرد می‌شود بلکه می‌تواند برای قلب و مغز نیز مفید باشد.

رایج‌ترین پودرهایی که در شکلات‌سازی به کار می‌روند، عبارتند از شیر خشک کم چربی و شیر خشک پر چربی. هنگامی که از شیر خشک کم چربی استفاده می‌شود، چربی شیر به طور جداگانه در مراحل بعدی شکلات‌سازی اضافه می‌گردد. در نتیجه اجزاء شیری شکلات‌ها در استفاده از هر دو نوع شیر خشک، یکسان خواهد بود ولی با این وجود طعم، بافت و خواص روانی متفاوت خواهند بود.

این امر تا حدودی به علت تفاوت گرما دهی در حین خشک کردن و نیز وجود حالات متفاوت چربی می‌باشد. در شیر کم چرب و شیر پر چربی، تمامی چربی آزاد است تا با اجزاء دیگر و کره کاکائو واکنش نشان دهد. مواد نگهدارنده شکلات نیز جز این موارد است.

مواد نگه دارنده شکلات

انواع مواد نگهدارنده شکلات

پروپیونات کلسیم با فرمول شیمیایی C6H10CaO یک افزودنی غذایی است که مانند اسید پروپیونیک و پروپیونات سدیم به عنوان مواد نگهدارنده شکلات در  مواد خوراکی استفاده می‌شود. پروپیونات کلسیم پرکاربردترین ماده ضد میکروبی در صنعت پخت است که در تولید نان، کیک، کلوچه، انواع محصولات آردی، شکلات و تولید محصولات لبنی بکار برده می‌شود.

همچنین به طور طبیعی در محصولاتی مانند کره و پنیر یافت می‌شود. این ماده از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و موجب افزایش عمر محصولات غذایی می‌شود و بر عکس بنزوات سدیم نیازی به محیط اسیدی ندارد.

غلات و نان از اصلی‌ترین مواد غذایی در اکثر نقاط کره زمین می‌باشند و بیش از نصف خوراک انسان‌ها را تشکل می‌دهد این ماده با جلوگیری از رشد کپک‌ها، مواد نگه دارنده شکلات، فساد محصولات آردی را در کوتاه مدت به تعویق می‌اندازد. این ماده در فرآورده‏‌های گوشتی و محصولات لبنی کاربرد دارد اما محدود به این موارد نمی‏‌شود و از آن در تنقلات، مواد نگه دارنده شکلات، خامه روی کیک، ژلاتین، پودینگ، خمیر تازه، رویه پیتزا، نوشیدنی‌های غیر الکلی، مربا و ژله استفاده می‌کنند.

از آنجا که مانع از رشد کپک و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌شود به تنباکو و غذای دام نیز افزوده می‌شود. پروپـیـونـات کلـسیـم آنتی باکتریال و ضد کپک بوده، بر روی باکتری‌ها بسیار مؤثر است، در غلظت پایین به کار گرفته می‌شود و به آسانی در آب حل می‌شود و بـه عـنـوان نگه دارنده مواد شکلات و طیف وسیعی از bacillus subtilis را کنترل می‌کند. در طول زمان نگهداری ثابـت باقی می‌ماند و فاقد اثرات مخرب بر روی قالب و تخمیر است و قابلیت استفاده به صورت خـشـک را دارد.

به خوبی در بدن انسان مورد هضم قرار می‌گیرد و در هیچ بافتی از بدن انباشته نمی‌شود. هنگامی که آن را از طریق غذا مصرف می‌کنید، بدن کلسیم را از اسید پروپیونیک جدا می‌سازد. این اسید سپس مانند سایر اسیدهای چرب متابولیزه می‌شود. این ترکیب غیر سمی است و به طور کلی آن را بی‌خطر به حساب می‌آورند.

مواد نگه دارنده شکلات

تهیه مواد نگهدارنده شکلات

در این مقاله به یک از مواد نگهدارنده شکلات پرداختیم. استفاده از مواد شیمیایی به عنوان مواد نگه دارنده شکلات در صنایع غذایی روشی شناخته شده می‌باشد. مواد شیمیایی و افزودنی‌های متنوعی به منظور کنترل pH، میکروب‌کشی و جلوگیری از اکسیداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از این افزودنی‌ها کاملاً مصنوعی هستند و در طبیعت یافت نمی‌شوند اما مابقی آن‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌شوند. صرف نظر از منابع، افزودنی‌های غذایی وقتی به مواد غذایی افزوده می‌شوند باید برخی خواص مورد نظر را در آن‌ها تکمیل کنند و همچنین برای مصرف کنندگان کاملاً سالم و بی‌خطر باشند. برخی از مواد نگهدارنده شکلات، اسیدهای آلی و استرها می‌باشند. مانند: متابی سولفیت سدیم، نیتریت سدیم اسید استیک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، اسید سوربیک، اسید بنزوئیک و…

شما برای تهیه این مواد نگهدارنده می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. تیم بازرگانی پیشگامان شیمی از برترین شرکت‌های تأمین‌ کننده مواد اولیه در ایران است. این تیم با تکیه بر دانش و تولید محتوا تلاش دارد تا ارتباط مستقیمی بین مشتری و فروشنده ایجاد کند و از سوء استفاده دلال‌ها جلوگیری شود. موادی که توسط این تیم تأمین می‌شوند در تمامی زمینه‌های پزشکی و دارویی، صنعتی، خوراکی و… می‌باشند. همچنین شما توسط مشاورین خبره به صورت رایگان پشتیبانی خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست