13 روش طبیعی برای ماندگاری بیشتر غذا بدون مواد نگهدارنده شیمیایی

جلوگیری از فساد غذا با استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی و طبیعی

آیا پس از آماده‌سازی وعده‌های غذایی سالم خود در خانه به  فاسد شدن آن‌ها فکر کرده‌اید؟خوشبختانه ده روش وجود دارد که باعث می‌شود غذا بدون نگهدارنده‌های شیمیایی بیشتر دوام بیاورد. با مصرف این مواد طبیعی نه تنها از هدر رفتن غذا جلوگیری می‌کنید، بلکه از مصرف مواد نگهدارنده شیمیایی رایج موجود در غذاهای فروشگاه مانند مونو سدیم گلوتامات، BHA ،BHT ،MSG، نیترات‌ها، روغن‌های گیاهی تصفیه‌شده، شکر تصفیه شده و برومات پتاسیم نیز جلوگیری خواهید کرد. اکثر مواد نگهدارنده شیمیایی موجب ایجاد مشکل در سیستم عصبی و غدد درون ریز می‌شوند.

معرفی مواد نگهدارنده شیمیایی
معرفی مواد نگهدارنده شیمیایی

 

10 روش طبیعی برای ماندگاری بیشتر غذا بدون مواد نگهدارنده شیمیایی

1. آب لیمو یا لیمو

اسید اسکوربیک موجود در گوشت و آبلیمو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. در حالی که اسید سیتریک یک ضد باکتری طبیعی است و به حفظ عطر، رنگ و طعم دستورالعمل‌های شما کمک می‌کند. آب لیمو همچنین از قهوه‌ای شدن میوه‌ها و سبزیجات تازه جلوگیری می‌کند (این امر به ویژه در آووکادو و سیب خوب کار می‌کند). به علت خواص ضد باکتریایی از آب لیمو می‌توان برای حفظ هر وعده غذایی گیاهی استفاده کرد. توجه: آب لیمو مواده نگهدارنده گوشت نیست.

2. تخمیر

تخمیر آخرین روش برای افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات است. کلم ترش، چغندر، ترشی، پیاز و سیر همگی نمونه‌هایی از غذاهای تخمیر شده لاکتو هستند. تخمیر لاکتو از آب و نمک استفاده می کند که از رشد باکتری‌های بد جلوگیری می‌کند و باعث رشد باکتری‌های خوب می شود. باکتری‌های خوب قند موجود در میوه‌ها و سبزیجات را که باعث تولید اسید لاکتیک می‌شوند، “تجزیه می‌کنند”. اسید لاکتیک میزان اسیدیته مناسبی را برای حفظ غذا و محافظت از آن در برابر رشد کپک و باکتری ایجاد می‌کند.

تخمیر لاکتو از رشد باکتری‌های بد جلوگیری می‌کند و باعث رشد باکتری‌های خوب می‌شود. تخمیر لاکتو یک فرآیند ساده است و فقط به آب، نمک، شیشه استریل شده و میوه یا سبزیجات دلخواه شما نیاز دارد. غذاهای تخمیر شده با لاکتو می‌توانند چندین ماه در خانه شما باقی بمانند، به شرطی که در یک مکان خشک و خنک نگهداری شوند.

3. فریز کردن

13 روش طبیعی برای ماندگاری بیشتر غذا بدون مواد نگهدارنده شیمیایی

انجماد یک روش بدون دردسر است که باعث می‌شود وعده‌های غذایی شما حداقل 6 ماه بیشتر دوام داشته باشند، به شرطی که در فریزر در 0 درجه فارنهایت یا سردتر باشد. کالاهای پخته شده، سس‌های خانگی (سس اسپاگتی، چیلی)، میوه و پروتئین حیوانی می‌توانند تا 6 ماه در فریزر دوام بیاورند و اگر لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانید، لبنیات بین 1 تا 3 ماه به طول می انجامد.

سبزیجات را می‌توان منجمد کرد تا ماندگاری آنها نیز افزایش یابد، اگرچه سبزیجات تازه (علاوه بر گوجه‌فرنگی) باید قبل از انجماد سفید شوند که به آنها اجازه می‌دهد مواد مغذی، آنزیم‌ها، بافت و رنگ خود را حفظ کنند.

4. نمک

نمک قدیمی‌ترین و مؤثرترین روش نگهداری است. نمک می‌تواند از گوشت، مرغ و ماهی گرفته تا انواع دسرها و سبزیجات را حفظ کند زیرا رطوبت را از بین می برد و مقدار آب موجود برای رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

با استفاده از نمک برای جلوگیری از فساد، گوشت می تواند چندین ماه دوام بیاورد. هر نوع نمکی گوشت را حفظ می‌کند، اما گزینه‌های تصفیه‌نشده مانند نمک دریایی سلتیک یا مالدون بهترین است. هر نوع نمکی باعث حفظ گوشت می‌شود. با این حال، نمک سنگ هیمالیا، نمک دریایی سلتیک یا نمک دریایی مالدون بهترین گزینه‌ها هستند زیرا تصفیه نشده هستند. نمک نیز به عنوان جایگزین مواد نگهدارنده شیمیایی در صنایع غذایی پیشنهاد شده است.

5. سرکه (ترشی)

13 روش طبیعی برای ماندگاری بیشتر غذا بدون مواد نگهدارنده شیمیایی
جایگزین مواد نگهدارنده شیمیایی

سرکه که باعث حفظ سبزیجات است باعث می‌شود سبزیجات تازه، میوه و حتی تخم‌مرغ چندین ماه دوام بیاورد (البته لازم به ذکر نیست که سرکه نیز طعم آن‌ها را افزایش می‌دهد). اسید استیک موجود در سرکه دلیل آن است که به عنوان یک ماده نگهدارنده غذایی طبیعی خوب عمل می‌کند. اسید استیک باکتری‌های مواد غذایی را از بین می‌برد و اسیدیته محیطی ایجاد می‌کند که نمی‌توانند در آن زنده بمانند.

در بیشتر محلول‌های ترشی سنتی از سرکه، آب، نمک و شکر استفاده می‌شود اما می‌توانید شکر را کنار بگذارید. در حالی که شکر همچنین به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می‌کند، بیشتر هدف آن افزودن طعم به محصولی است که شما ترشی می‌کنید.

6. فلفل دلمه

فلفل قرمز در مقایسه با شوید، جعفری و فلفل سبز قوی‌ترین فعالیت ضد میکروبی را در برابر مخمر، کپک و سایر باکتری‌های پنیر نشان داد. فلفل دلمه‌ای حتی به عنوان جایگزین مواد نگهدارنده شیمیایی در صنایع غذایی پیشنهاد شده است. بنابراین، سوپ‌ها، آبغوره‌ها، سس‌ها، خورش‌ها و چیلیس‌ها را ادویه کنید تا به تازه ماندن آن‌ها برای مدت طولانی کمک کند.

7. روغن یا عصاره رزماری

همانطور که مشخص شد، بوی مطلوب رزماری تنها یکی از مزایای آن است. روغن رزماری در سطح مواد غذایی دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است که نشان داده شده است گوشت را حفظ می‌کند و از سست شدن چربی‌ها و روغن‌ها جلوگیری می‌کند.

8. خاک دیاتومه

خاک دیاتومه یک ماده سفید پودری است که از دیاتوم‌ها ساخته شده است که جلبک‌های ریز تک سلولی هستند. بیشتر به دلیل یکی از غنی‌ترین منابع سیلیس شناخته شده است، اما همچنین به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی طبیعی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا حشرات را دفع می‌کند و رطوبت را از بین می برد.

از خاک دیاتومه درجه یک می‌توان برای حفظ غذاهای خشک مانند آردهای مغز، کینوا و حتی غذای حیوان خانگی استفاده کرد. شما می‌توانید خاک دیاتومه پودر شده را در فروشگاه پیشگامان شیمی در دسته‌بندی خرید مواد اولیه غذایی پیدا کنید.

9. عسل خالص

عسل به عنوان یك روش نگهداری باستانی در نظر گرفته می‌شود كه به علت اسیدیته منحصر به فرد و توانایی مکش رطوبت قدمت آن به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد. شاید متوجه شده باشید که عسل هرگز خراب نمی‌شود (به شرطی که با آب یا مواد دیگر رقیق نشود) و غلظت بالای قند آن مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. به این دلیل که، مشابه نمک، غلظت بالای قند آن رطوبت را بیرون می‌کشد و مانع رشد مخمر و سایر گونه‌های باکتری مانند استافیلوکوکوس اورئوس می‌شود. همچنین نشان داده شده است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث کند شدن قهوه‌ای شدن میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌شوند.

خرید مواد اولیه غذایی

10. سیر

به عنوان یکی از غذاهای بسیار قدرتمند برای خوردن مخمر، باکتری‌ها و ویروس‌های دیگر در بدن ما، تعجب آور نیست که سیر هنگام افزودن به غذا همان مزایا را دارد. یک مطالعه نشان داد که سیر تازه قادر به ماندگاری گوشت خام شتر تا 4 روز در دمای اتاق و 28 روز در یخچال و بدون نشانه‌ای از فساد یا رشد میکروبی است.

این نشان می‌دهد که سیر می‌تواند پتانسیل سایر روش‌های طبیعی نگهداری مواد غذایی، مانند آب نمک و ترشی را افزایش دهد و طراوت غذاهای پروتئینی حیوانی و همچنین غذاهای گیاهی مانند آب، سوپ و سس سالاد خانگی را حفظ کند. این محصول به عنوان جایگزین مواد نگهدارنده شیمیایی در صنایع غذایی پیشنهاد شده است.

3 ترفند سریع برای اینکه محصول شما طولانی‌تر نگهداری شود!

1. ساقه‌های موز را بپیچید.

هنگامی که یک دسته موز خریداری می‌کنید، یک تکه کوچک پلاستیک را برداشته و آن را دور ساقه موز ببندید. موزها هنگام رسیدن گاز اتیلن آزاد می‌کنند و بسته‌بندی پلاستیکی به گاز کمک می‌کند که روند رسیدن را کند می کند.

2. خیساندن آب و سرکه

خیساندن آب و سرکه به ماندگاری بیشتر توت‌ها کمک می‌کند. توت‌های خود را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و 1 قسمت سرکه سفید و 10 قسمت آب فیلتر شده اضافه کنید.

3. روش “دسته گل”

برای گیاهان، سبزیجات برگ‌دار، مارچوبه و هر سبزی دیگر که دارای ساقه است، می‌توانید با بریدن ساقه‌های آن‌ها (مانند یک دسته گل) و گذاشتن آنها در یک ظرف شیشه ای حاوی 1 اینچ آب فیلتر شده، ماندگاری بیشتریبه آنها بدهید. ساقه محصولات خود را پایین بگذارید و از یک کیسه پلاستیکی قابل استفاده مجدد (این کیسه‌های سیلیکونی عالی هستند) برای پوشاندن قسمت بالای سبزی استفاده کنید و آنها را در یخچال قرار دهید.

منابع مواد نگهدارنده شیمیایی:

مواد نگهدارنده طبیعی چه کاربردی دارند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست