مواد تنظیم‌ کننده PH

انواع مواد تنظیم‌ کننده PH

متداول‌ترین مواد شیمیایی خنثی‌سازی برای خنثی‌سازی اسید یا باز، اسید سولفوریک 98٪ و  هیدروکسید سدیم 50٪ است. در بسیاری از موارد، این گزینه‌های بسیار خوبی هستند، با این حال، هنگام انتخاب مواد شیمیایی، ملاحظات زیادی وجود دارد و ممکن است همیشه بهترین انتخاب نباشد.

انتخاب مواد شیمیایی مورد استفاده برای خنثی‌سازی یک اسید یا باز تقریباً به اندازه طراحی سیستم خنثی‌سازی مهم است. بسیاری از ملاحظات از بهداشت و ایمنی گرفته تا هزینه و راحتی کار وجود دارد. برخی از نکات عمده‌ای که در انتخاب مواد شیمیایی باید در نظر گرفت در زیر ذکر شده است:

  • سلامت و امنیت
  • هزینه و راحتی
  • محل ذخیره‌سازی و مکان

برای خنثی‌سازی یک اسید یا باز، به ترتیب منبع یون‌های هیدروکسید (OH) یا یون‌های هیدروژن (+H) مورد نیاز است. یک اسید باید با یک باز خنثی شود، که طبق تعریف، یون‌های OH بیش از حد مشخص می‌شود. به همین ترتیب، یک باز باید با یک اسید خنثی شود، که طبق تعریف، یون +H بیش از حد مشخص می‌شود.

به عنوان مثال: در یک فرآیند خنثی‌سازی ساده می‌توان اسید کلریدریک (HCl) را با استفاده از هیدروکسید سدیم (NaOH) خنثی کرد.

 فهرست عوامل تنظیم کننده pH مجاز غذایی

نام افزودنی غذایی قابلیت استفاده در
استیک اسید  پنیر ; پنیر خامه ای
بی کربنات امونیوم محصولات کاکائویی
فسفات آمونیوم پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛  مالت
استات کلسیم آبجو سبک؛ مشروب مالت
کلسیم اسید پیروفسفات بیکینگ پودر
کربنات کلسیم مخلوط بستنی؛ انواع پنیر، آب انگور
کلرید کلسیم پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛  مالت
سیترات کلسیم شیر خشک نوزاد
لاکتات کلسیم بیکینگ پودر
فسفات کلسیم پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛  مالت
اسید سیتریک انواع مربا؛ قارچ کنسرو شده؛ کنسرو سبزی؛ کنسرو رب گوجه رب گوجه فرنگی پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛ مالت، محصولات کاکائویی، انواع پنیر، سس مایونز، 
اسید فوماریک ژلاتین، شراب
اسید هیدروکلریک پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛  مالت
اسد لاکتیک آبجو؛ نان؛ شراب سیب؛ پنیر خامه ای؛ تخم مرغ کامل خشک شده؛ زرده خشک؛ سس فرانسوی؛ تخم مرغ کامل منجمد؛ زرده یخ زده؛ مخلوط بستنی؛ مخلوط شیر یخ؛ سفیده تخم مرغ مایع ، مشروب مالت؛ سس مایونز؛ زیتون؛ ترشی، مارگارین، انواع پنیر
سیترات منیزیم نوشیدنی بدون الکل
اکسید منیزیم مخلوط بستنی؛ مخلوط شیر یخ
منیزیم فسفات محیط کشت های باکتریایی
اسید مالیک مربای سیب؛ کنسرو مارچوبه؛ مارمالاد، کنسرو سیب و گلابی، انواع پنیر، شراب
اسید فسفریک انواع پنیر، محصولات کاکئویی، آبجو؛ پنیر ؛ پنیر خامه ای؛ ژلاتین؛ آبجو سبک؛ مشروب مالت؛ 
بی کربنات پتاسیم پودر خمیرمایه؛ شیر مالت، محصولات کاکائویی، انواع پنیر
کلرید پتاسیم آبجو؛ مشروب مالت
بی کربنات سدیم محصولات کاکائویی و صنایع نان و کیک و کلوچه
بی سولفات سدیم انواع پنیر، انواع شراب، مارگارین، سس مایونز
تری سدیم سیترات انواع مربا؛ قارچ کنسرو شده؛ کنسرو سبزی؛ کنسرو رب گوجه رب گوجه فرنگی پودر خمیرمایه؛ آبجو؛ آبجو سبک؛ مالت، محصولات کاکائویی، انواع پنیر، سس مایونز، 
دی سدیم فسفات محصولات بسته بندی، لبنیات، نگه داشتن گوشت، غذاهای دریایی، گوشت خوک و مرغ
لاکتات سدیم مارگارین
اسید تارتاریک آبجو، شراب، انواع کنسروجات، سس مایونز، مارمالاد

معیارهای انتخاب مواد تنظیم‌ کننده PH

بهداشت و ایمنی مواد تنظیم‌ کننده PH:

هر زمان که مواد شیمیایی را با هم مخلوط می‌کنیم باید احتیاط زیادی داشته باشیم. واکنش های خطرناک یا مضر ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال: افزودن هر اسید به محلول حاوی سیانور منجر به آزاد شدن گاز کشنده HCN می‌شود.

جهت استعلام قیمت مواد تنظیم کننده ph

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

به دلیل پیچیدگی‌های بیشمار فرآیندهایی که در صنعت اجرا می‌شوند، بیشتر آن‌ها اختصاصی یا تعریف نشده هستند، دیجیتال آنالیز معمولاً نمی‌تواند در مورد مناسب بودن یک انتخاب اسید یا باز برای خنثی‌سازی جریان فاضلاب اظهار نظر کند. اگرچه واکنش‌های جانبی بسیار نادر است، اما این احتمال وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه و راحتی مواد تنظیم‌ کننده PH:

اکثر اسیدها و بازها در اکثر موارد کاربرد دارند. بنابراین معیارهای تعیین‌کننده معمولاً هزینه و راحتی هستند. به عنوان مثال اسید سولفوریک (H2SO4) نسبت به اسید نیتریک هزینه کمتری دارد و از قدرت بیشتری برخوردار است، با این حال، اگر در حال حاضر سولفوریک موجود نیست، نیتریک ممکن است مطلوب تر به نظر برسد زیرا ممکن است از قبل در دسترس باشد.

غلظت‌ها نیز در ارزیابی هزینه مهم هستند. به عنوان مثال، اسید سولفوریک را می‌توان با غلظت‌هایی از نزدیک 0 تا 98 درصد خریداری کرد. اگر یک درام 55 گالنی 50٪ سولفوریک خریداری شود، بدیهی است که نیمی از هزینه خرید برای آب می‌باشد. غلظت‌های بالاتر معمولاً هزینه کمتری دارند.

محل ذخیره‌سازی / محیط مواد تنظیم‌ کننده PH:

خصوصیات فیزیکی معرف انتخاب شده باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال 50٪ هیدروکسید سدیم (NaOH) در دمای زیر 600 درجه فارنهایت شروع به یخ زدن می‌کند.در اکثر نقاط کشور، اگر نه همه، احتمال یخ‌زدگی سوزاننده در مخازن یا خطوط لوله یک نگرانی واقعی است. کاهش غلظت به 25٪ این نگرانی را به کلی از بین می‌برد.

به عنوان مثال اسید کلریدریک (HCl) به شدت گازها را آزاد می‌کند. این گاز بسیار خورنده است و به تمام اشیاء فلزی از جمله سازه‌های ساختمان، سر آب‌پاش‌ها، سیم‌کشی مس، فولاد ضد زنگ و غیره حمله خواهد کرد. بنابراین، اگر از HCl استفاده می‌شود باید به درستی تخلیه شود یا در فضای باز که گازها به راحتی پراکنده می‌شوند استفاده شود.

متداول‌ترین مواد تنظیم کننده PH

اسیدها:

اسید سولفوریک H2SO4

بیشترین ماده شیمیایی مورد استفاده و تولید در جهان است. در غلظت‌های 0 تا 98 درصد سولفوریک موجود نیز کم‌هزینه‌ترین اسید برای استفاده است. اسید سولفوریک تقریباً به طور جهانی برای واکنش‌های خنثی‌سازی استفاده می‌شود. استفاده از آن از HCl یا HNO3 راحت‌تر و ایمن‌تر است و از سایر اسیدها به جز فسفر، قدرت بیشتری دارد.

اگرچه واکنش‌های جانبی همیشه یک احتمال هستند، اما نادر هستند. اگر کلسیم وجود داشته باشد، سولفات کلسیم (CaSO4) که به آن گچ نیز گفته می‌شود، رسوب می‌کند. تا زمانی که کلسیم به وفور وجود نداشته باشد، این مسئله مهم نیست. اسید سولفوریک معمولاً در غلظت‌های 25 تا 96 درصد استفاده می‌شود.

اسید سولفوریک یک محلول دو نرمال است که به این معنی است که برای هر مول سولفوریک دو مول +H  یا اسید آزاد می‌شود.یک مول اسید سولفوریک دو مول هیدروکسید سدیم را به شرح زیر خنثی می‌کند:

2NaOH + H2SO4 → Na2 (SO) 4 + 2H20

همانند سایر اسیدهای غلیظ هنگام کار در ناحیه اسید سولفوریک باید بسیار احتیاط کرد. اسید سولفوریک به سرعت مواد آلی از جمله گوشت انسان را تجزیه می‌کند. علاوه بر این، خنثی‌سازی اسید سولفوریک یا واکنش‌های خنثی‌سازی pH شامل سولفوریک، گرما را آزاد می‌کند، به ویژه هنگامی که مواد شیمیایی غلیظ خنثی شود. به طور کلی این یک اسید بی‌خطر و ارزان برای استفاده در خنثی‌سازی مواد قلیایی است.

اسید کلریدریک (HCl):

اسید کلریدریک همچنین به عنوان اسید موریاتیک شناخته می‌شود، دومین اسید مورد استفاده در صنعت است (سولفوریک اسید شماره یک است). HCl یک اسید بسیار مؤثر و نسبتاً ارزان است. در حداکثر غلظت موجود 37٪ HCl حدود 3/1 به اندازه اسید سولفوریک قوی است و این امر به این واقعیت کمک می‌کند که استفاده از HCl گرانتر از سولفوریک است.

بسته به دما و هم زدن، HCl در غلظت‌های بالاتر از 10٪ باعث ایجاد بخار کلرید هیدروژن می‌شود که در صورت ترکیب با بخار آب موجود در هوا (رطوبت) بخارهای بسیار خورنده‌ای تشکیل می‌دهد. این گاز بسیار خورنده است و به تمام اشیاء فلزی از جمله سازه‌های ساختمان، سر آب‌پاش‌ها، سیم‌های مسی، فولاد ضد زنگ و غیره حمله خواهد کرد.

بنابراین، در صورت استفاده از HCl باید به درستی تخلیه شود یا در فضای باز که گازها به راحتی پراکنده می‌شوند استفاده شود. فقط به همین دلیل ما به طور کلی استفاده از HCl را توصیه نمی‌کنیم.

به طور کلی این یک اسید بی‌خطر و ارزان برای استفاده در خنثی‌سازی مواد قلیایی است، به شرطی که اقدامات احتیاطی برای کنترل گازهای خورنده تکامل یافته انجام شود. علاوه بر این، خنثی‌سازی اسید کلریدریک یا واکنش خنثی‌سازی pH با HCl باعث آزاد شدن گرما می‌شود، به ویژه هنگامی که مواد شیمیایی غلیظ خنثی شود.

اسید نیتریک (HNO3):

اینن ترکیب ماده شیمیایی پرکاربرد در بسیاری از صنایع است. اسید نیتریک از محبوبیت هیدروکلریک یا سولفوریک برخوردار نیست، زیرا استفاده از چنین ترکیبی از اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک گرانتر است. همانند اسید کلریدریک، نیتریک یک گاز مضر ایجاد می‌کند که با بخار آب موجود در هوا (رطوبت) ترکیب می‌شود و یک گاز خورنده تشکیل می‌دهد.

این گاز بسیار خورنده است و به تمام اشیاء فلزی از جمله سازه‌های ساختمان، سر آب‌پاش‌ها، سیم‌کشی مسی، فولاد ضد زنگ و غیره حمله خواهد کرد. بنابراین، اگر از HNO3 استفاده می‌شود باید به درستی تخلیه شود یا در فضای باز که گازها به راحتی پراکنده می‌شوند استفاده شود. فقط به همین دلیل ما به طور کلی استفاده از HNO3 را توصیه نمی‌کنیم.

یک اقدام احتیاطی در مورد اسید نیتریک این است که می‌تواند یک ماده اکسید کننده قوی باشد و در صورت وجود مواد آلی یا بازهای آلی نباید از آن استفاده شود. بعلاوه خنثی‌سازی اسید نیتریک یا واکنش‌های خنثی‌سازی pH شامل نیتریک اسید باعث آزاد شدن گرما می‌شود، به ویژه هنگامی که مواد شیمیایی غلیظ خنثی شوند.

اسید فسفریک (H3PO4):

این اسید به طور گسترده‌ای در تولید کودهای کشاورزی و محصولات شوینده استفاده می‌شود. نسبتاً ارزان، اما هنوز هم به خوبی با اسید سولفوریک و کلریدریک رقابت نمی‌کند. فسفر به دلیل ثابت تفکیک، اسید ضعیفی است. بر خلاف سولفوریک یا هیدروکلریک، در غلظت‌های طبیعی در آب جدا نخواهد شد.

این امر استفاده از فسفر را نسبت به سولفوریک یا هیدروکلریک ایمن‌تر می‌کند و تکامل گازها هرگز و یا به ندرت، مشکلی ایجاد می‌کنند. اسید فسفریک به دلیل ثابت تفکیک ضعیف، با پاسخ طبیعی لگاریتمی به عنوان یک اسید قوی واکنش نشان نمی‌دهد و تمایل به واکنش‌های خنثی‌سازی بافر دارد.

این امر باعث ایجاد کندی واکنش می‌شود که کنترل آن آسان‌تر است. اسید فسفریک به دلیل هزینه (در مقایسه با سولفوریک) و در دسترس بودن، معمولاً در سیستم‌های خنثی‌سازی استفاده نمی‌شود.

دی اکسید کربن – CO2

دی اکسید کربن (CO2): CO2 سومین گاز متمرکز موجود در جو زمین (قبل از آن نیتروژن و اکسیژن) است که خود یک اسید نیست.CO2 هنگام حل شدن در آب، اسید کربنیک (H2CO3) را تشکیل می‌دهد. این اسید کربنیک است که منجر به خنثی‌سازی قلیائیت در محلول می‌شود. استفاده از دی اکسید کربن آسان نیست و استفاده از آن محدود است.

با این حال، برای برخی از برنامه‌های کاربردی CO2 می‌تواند یک انتخاب بسیار مؤثر باشد. جذاب ترین ویژگی CO2 این است که PH آب را به زیر 7.0 نمی‌رساند (برای اهداف عملی).علاوه بر این CO2 به عنوان گاز خورنده نیست، از آنجا که CO2 سنگین تر از هوا است همیشه یک خطر خفگی وجود دارد.

استفاده از دی اکسیدکربن ممکن است دشوار باشد زیرا گاز برای استفاده باید در محلول حل شود. این امر مستلزم استفاده از کربناتور یا روش دیگری برای حل گاز در محلول است. به طور كلی باید از یك مخزن بلند استفاده شود تا اطمینان حاصل شود كه فشار مایع كافی برای تقویت انحلال CO2 در آب وجود دارد.

گازگرفتگی قابل توجهی اتفاق می‌افتد، که مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه فرآیند به ته‌نشینی مواد جامد نیز نیاز داشته باشد.

CO2 + H2O ↔ H2CO3

H2CO3 + 2NaOH ↔ Na2CO3 + 2H2O

طراح سیستمی که از یک ماده شیمیایی خنثی‌کننده گاز استفاده می‌کند با آنچه در آن از ماده شیمیایی مایع استفاده می‌شود بسیار متفاوت است. بنابراین استفاده از CO2 باید فقط به سیستم‌های یک جهته محدود شود (یعنی فقط مواد قلیایی خنثی‌کننده). سیستم‌های دو طرفه با استفاده از CO2 نیاز به استفاده از یک ماده شیمیایی مایع برای مواد شیمیایی قلیایی و یک گاز برای مواد شیمیایی اسیدی دارند.

بازها:

هیدروکسید سدیم (NaOH):

همچنین به عنوان سوزاننده شناخته می‌شود، پرکاربردترین ماده شیمیایی خنثی کننده قلیایی است که امروزه در صنعت استفاده می‌شود. کنترل هیدروکسید سدیم آسان، ارزان و برای خنثی‌سازی اسیدهای قوی یا ضعیف بسیار مؤثر است. NaOH در غلظت‌های 50٪ موجود است که بیشترین غلظت مورد استفاده است.

مواد تنظیم‌ کننده PH
مواد تنظیم‌ کننده PH

بر خلاف مواد شیمیایی مانند آهک NaOH بسیار محلول است و اداره آن نسبتاً آسان است. NaOH یک محلول طبیعی است به این معنی که یک مول هیدروکسید سدیم یک مولکول OH- برای خنثی‌سازی آزاد می‌کند. به عنوان مثال خنثی‌سازی اسید کلریدریک به شرح زیر است:

HCl + NaOH → NaCl + H20

در حالی که خنثی‌سازی اسید سولفوریک برای هر مول اسید سولفوریک به دو مول NaOH نیاز دارد:

H2SO4 + 2NaOH → Na2 (SO) 4 + 2H20

هنگام استفاده از 50٪ NaOH به دلیل نقطه انجماد باید مراقب بود. NaOH در غلظت 50٪ در دمای زیر 600 درجه فارنهایت شروع به یخ زدن می‌کند. این اتفاق یک مشکل بسیار رایج است و می‌تواند یک سیستم را بی‌فایده کند. بهترین راه برای دور زدن این مشکل استفاده از غلظت‌های کمتر است.

ما معمولاً استفاده از NaOH 25٪ را توصیه می‌کنیم زیرا نقطه انجماد در این غلظت 200- درجه فارنهایت است.مواد سوزاننده تمایل زیادی به CO2 موجود در جو دارد. جذب CO2 منجر به تشکیل گونه‌های کربنات نامحلول می‌شود. این منجر به تشکیل جامداتی می‌شود که می‌توانند برای پمپ‌های کوچک مشکل‌ساز شوند.

غلظت کمتری از مواد سوزاننده نه تنها مشکل یخ‌زدگی را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش تشکیل مواد جامد در نتیجه جذب CO2 می‌شود.مواد سوزاننده گرانتر از آهک یا هیدروکسید منیزیم است، اما به دلیل حلالیت، کار با آن بسیار آسان‌تر است. واکنش‌های خنثی‌سازی با نزدیک شدن PH به نقطه پایان نمک‌ها را تشکیل می‌دهند.

نمک‌های سدیم به طور معمول در آب کاملاً محلول هستند. بنابراین واکنش‌ها با استفاده از NaOH برخلاف محصولات کلسیم (آهک) یا محصولات منیزیم (هیدروکسید منیزیم) به طور معمول باعث تولید مواد جامد بالا نمی‌شوند. به طور کلی این یک باز ایمن و ارزان برای استفاده در خنثی‌سازی مواد اسیدی است.

هیدروکسید آمونیوم (NH4OH):

یکی از مواد شیمیایی متداول در ایالات متحده، هیدروکسید آمونیوم گزینه ضعیفی برای یک ماده شیمیایی خنثی کننده است. نسبتاً گران است، کار با آن دشوار است، می‌تواند گازهای مضر و خورنده ایجاد کند و باز نسبتاً ضعیفی است.با این وجود، ما هر از چند گاهی درباره استفاده از NH4OH برای خنثی‌سازی اسیدها سوالی دریافت می‌کنیم.

اگرچه می توانیم و می‌خواهیم از NH4OH به عنوان ماده شیمیایی خنثی‌کننده استفاده کنیم و به طور کلی استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. مخزن ذخیره و مخزن تصفیه باید از تهویه خوبی برخوردار باشند و نشتی می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.هیدروکسید آمونیوم به دلیل هزینه و دلایل ایمنی، معمولاً انتخاب خوبی برای عامل خنثی‌سازی اسیدها نیست.

مواد تنظیم‌ کننده PH
فروش منیزیم هیدروکساید

هیدروکسید منیزیم [Mg (OH) 2].

این ماده شیمیایی در خنثی‌سازی اسیدها مؤثر است و توسط برخی از شرکت‌های شیمیایی تحت فشار قرار گرفته است. مانند آهک، استفاده از منیزیم هیدروکساید مقرون به صرفه‌تر از سوزاننده (NaOH) است، با این حال، تفاوت تا زمانی که حجم قابل توجهی استفاده نشود، قابل توجه نیست.

مانند آهک، اداره هیدروکسید منیزیم نیز بسیار دشوارتر از NaOH است.هیدروکسید منیزیم در مقادیر pH خنثی و بالاتر در آب قابل حل نیست. با توجه به این موضوع، هیدروکسید منیزیم تأثیر کمی بر قلیایی بودن آب که بیش از pH 7.0 باشد، دارد.

این بدان معناست که حتی در سیستم ضعیف طراحی شده، pH بالاتر از pH 7.0 نخواهد بود و استفاده از این ماده شیمیایی را از نظر کنترل ایمن می‌کند. علاوه بر این، هیدروکسید منیزیم، همچنین به عنوان شیر منیزیم شناخته می‌شود، کنترل آن کاملاً ایمن است و به طور معمول سمی نیست.

مشخصه‌ای که توانایی هیدروکسید منیزیم را برای بالا بردن pH بالاتر از 7.0 (حلالیت) محدود می‌کند، به زمان واکنش بسیار طولانی نیز کمک می‌کند. زمان واکنش معمول برای خنثی‌سازی کامل به ترتیب 90 دقیقه است.

همچنین در نتیجه حلالیت، کنترل هیدروکسید منیزیم دشوار است. هیدروکسید منیزیم دوغابی است که به سرعت از محلول جدا می‌شود. مخزن ذخیره باید دائماً تحریک شود و خطوط تحویل مواد شیمیایی باید در حرکت باشد.

چند کاربرد وجود دارد که هیدروکسید منیزیم نتایج مطلوبی را ایجاد می‌کند، با این حال، به دلیل حلالیت و زمان واکنش طولانی، هیدروکسید منیزیم به طور معمول گزینه خوبی نیست.

هیدروکسید کلسیم [Ca (OH) 2].

این ترکیب معمولاً به آهک ذوب شده یا آهک هیدراته شناخته می‌شود. هیدروکسید کلسیم در نتیجه آبرسانی (اکسید کلسیم، CaO) ایجاد می‌شود. آهک از نظر اقتصادی مطلوب‌ترین معرف قلیایی است که برای خنثی‌سازی اسید استفاده می‌شود. آهک به طور قابل توجهی ارزان‌تر از سوزاننده (NaOH) است، اما کنترل آن بسیار دشوارتر است.

آهک یک محلول دو نرمال در آب تشکیل می‌دهد به این صورت که هر مول Ca (OH) 2 دو مول هیدروکسید تولید می کند OH2– به شرح زیر در خنثی‌سازی ساده اسید کلریدریک نقش دارد.

2HCl + Ca (OH) 2 → CaCl2 + 2H20

مانند هیدروکسید منیزیم ، آهک در آب بسیار محلول نیست. اگرچه زمان واکنش آهک به طور قابل توجهی کمتر از هیدروکسید منیزیم است ، اما کنترل آهک دشوار است زیرا به عنوان دوغاب کنترل می‌شود.

Ca (OH) 2 دو ظرفیتی است، به ازای هر یک مول از Ca (OH) 2 دو مول (OH) 2 حاصل می‌شود. هنگامی که با (NaOH) مقایسه شود، که یک ظرفیتی است، دو برابر قدرت خنثی‌سازی برای حجم مولی خاص آهک در دسترس است، بنابراین به اقتصاد آهک کمک می‌کند. مانند هیدروکسید منیزیم، آهک نیز به صورت کریستالی خشک تحویل می‌شود.

سپس این باید با آب مخلوط شود تا دوغابی ایجاد شود تا به فرآیند تحویل داده شود. سهولت استفاده از سدیم هیدروکسید باعث می‌شود که حداقل نسبت به کاربردهای کم حجم، مطلوب تر از آهک باشد.آهک دوغابی است که به سرعت از محلول جدا شده و ایجاد توده لجن می کند که تعلیق آن ممکن است بسیار دشوار باشد.

مخزن ذخیره باید دائماً تحریک شود و خطوط تحویل مواد شیمیایی باید در حرکت باشد. به طور معمول حلقه های چرخش با یک شیر اندازه گیری خطی برای تحویل مواد شیمیایی استفاده می‌شود. خطوط استاتیک (چرخش نشده) قابل قبول نیستند زیرا دوغاب جدا می‌شود و خطوط به سرعت سته می‌شوند.

هنگامی که هدف از رسوب فلزات یا فلوراید باشد، آهک مزایایی را به همراه دارد. نمک‌های کلسیم به طور معمول کاملاً نامحلول هستند و به دلیل دو ظرفیتی بودن آهک، تراکم لجن به طور معمول بسیار بیشتر از آنهایی است که با مواد سوزاننده تشکیل شده‌اند (NaOH).

آهک یک انتخاب عالی برای خنثی‌سازی اسید است. اگر حجم نسبتاً کم باشد و رسوب یون‌های فلز یا فلوراید از اهمیت بالایی برخوردار نباشد، بنابراین NaOH ممکن است گزینه بهتری باشد زیرا کنترل آن آسان‌تر است.

جهت آشنایی بیشتر با مواد تنظیم‌ کننده PH در فرمولاسیون شما با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید.

سوالات متداول:

تنظیم ph آب استخر

اکثر کارشناسان آب pH استخر را بین 7.2 تا 7.8 توصیه می کنند. برای افزایش یا کاهش pH، به سادگی اسیدها یا مواد قلیایی را به آب اضافه می کنند. به عنوان مثال، افزودن کربنات سدیم (خاکستر سودا) یا بی کربنات سدیم (جوش شیرین) به طور کلی PH را افزایش می دهد و افزودن اسید موریاتیک یا بی سولفات سدیم PH را کاهش می دهد.

تنظیم کننده ph چیست

تنظیم کننده pH چیست؟ تنظیم کننده pH یک ماده شیمیایی است که برای تغییر pH یا سطح هیدروژن بالقوه استفاده می شود. pH (هیدروژن بالقوه) اندازه گیری فعالیت یون هیدروژن یا میزان بازی یا اسیدی بودن چیزی است. با افزودن یک معرف pH مانند اسید می توانید pH را پایین بیاورید.

چگونه pH آب را تنظیم می کنید؟

تنظیم pH در آب
آب خالص یا مقطر دارای سطح pH 7 است که به معنای خنثی بودن آن است. اگر می خواهید PH آب را افزایش دهید باید یک ماده قلیایی مانند بکینگ پودر به آن اضافه کنید. اگر می خواهید PH آب را کاهش دهید، یک ماده اسیدی مانند آبلیمو به آن اضافه می کنید.

اگر PH آب خیلی بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که PH آب از 8.5 بیشتر شود، طعم آب می تواند تلخ تر شود. این PH بالا همچنین می تواند منجر به تجمع کربنات کلسیم و منیزیم در لوله های شما شود. در حالی که این PH بالاتر هیچ خطری برای سلامتی ندارد، می تواند باعث خشکی، خارش و تحریک پوست شود.

تنظیم ph با اسید

برای کاهش PH یک مایع پایه، علاوه بر سولفوریک، می توان از اسید فسفریک، اسید هیدروکلریک (HCI)، اسید نیتریک یا دی اکسید کربن استفاده کرد. همه اینها مواد شیمیایی موثر برای تنظیم pH هستند

بافر تنظیم ph

شما می توانید pH محلول بافر را با تغییر نسبت اسید به نمک یا انتخاب اسید متفاوت و یکی از نمک های آن تغییر دهید. توجه: اگر اسید بسیار ضعیف و یکی از نمک های آن دارید، می تواند محلول بافری تولید کند که در واقع قلیایی است. بافرها برای تنظیم و حفظ pH ضروری هستند. عوامل بافر می توانند نمک های یک اسید ضعیف و یک باز ضعیف باشند. به عنوان مثال می توان به کربنات ها، بی کربنات ها و هیدروژن فسفات ها اشاره کرد.

محلول تنظیم کننده ph پوست

استفاده از محلول اسید سیتریک
5 درصد اسید سیتریک را به 5 درصد آب مقطر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا اسید سیتریک کاملا حل شود. پس از آماده شدن محلول اسید سیتریک، چند قطره به محصول خود اضافه کنید و سطح PH را بررسی کنید. اگر لازم است PH را کمی بیشتر کاهش دهید، چند قطره دیگر اضافه کنید و دوباره بررسی کنید.

تنظیم ph مایع ظرفشویی

PH مایع ظرفشویی چقدر باید باشد؟
PH 9 تا 10
چرا مایع ظرفشویی PH بالایی دارد؟
زیرا به یک محلول کمی قلیایی نیاز دارید تا بتوانید باقی مانده غذا و چربی روی ظروف خود را پاک کنید. هرچه PH مایع ظرفشویی شما به 7 نزدیکتر شود، تاثیر آن در تمیز کردن ظروف کمتر است. به همین دلیل است که PH صابون ظرفشویی باید بین 9 تا 10 باشد.

تنظیم ph شراب

شراب ها بافر هستند - این به معنای تنظیم pH است.
اگر 1 گرم در لیتر اسید تارتاریک را به آب بسیار خالص اضافه کنید، pH آن از حدود 7 به حدود 2.5 کاهش می یابد. اما اگر این را به یک شراب معمولی با pH 3.5 اضافه کنید، pH ممکن است به 3.4 کاهش یابد. این به دلیل اثر بافر است.

برای افزایش pH چه چیزی می توانید به شراب اضافه کنید؟

تنظیم PH را می توان با افزودن ترکیبات شیمیایی مانند کربنات پتاسیم، که PH را افزایش می دهد، انجام داد. شراب سازان از بی کربنات پتاسیم برای حذف اسیدیته اضافی قبل از بطری کردن استفاده می کنند.

PH شراب چقدر باید باشد؟

3.0 تا 3.5
مقادیر pH در شراب از 2.9 تا 4.2 متغیر است. پایداری شیمیایی و بیولوژیکی شراب به مقدار pH بسیار وابسته است. مقادیر pH پایین برای بهبود پایداری شناخته شده است، بنابراین شراب سازان معمولاً محدوده pH 3.0 تا 3.5 را ترجیح می دهند.

سریعترین راه برای تنظیم pH خاک چیست؟

pH خاک را می توان با افزودن گوگرد، سولفات آلومینیوم یا اسید سولفوریک به طور موثر کاهش داد. انتخاب ماده ای که باید استفاده شود بستگی به این دارد که شما امیدوارید PH چقدر سریع تغییر کند و نوع/اندازه گیاهی که کمبود را تجربه می کند.

 

منبع:phadjustment.com

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی تامرادی

    آیا می‌توانید اسیدها و بازهای دیگری را برای تنظیم pH محلول پیشنهاد دهید؟

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      درود بر شما
      بله، علاوه بر اسیدها و بازهایی که قبلاً اشاره شد، اسیدها و بازهای دیگری نیز برای تنظیم pH محلول می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در زیر به برخی از این اسیدها و بازها اشاره خواهم کرد:

      هیدروکلریک اسید: این اسید با pH کمتر از 1 بسیار قوی است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH پایین مانند حمام‌های شنی استفاده شود.

      هیدروکسید پتاسیم: این باز با pH بیشتر از 13 قوی است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH بالا مانند محلول‌های آلکالاین استفاده شود.

      اسید فسفریک: این اسید با pH حدود 2.1 تا 2.2 متوسط است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH پایین تر از 7 مانند سس‌ها و شیرینی‌ها استفاده شود.

      هیدروکسید سدیم: این باز با pH حدود 14 بسیار قوی است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH بالا تر از 7 مانند صابون‌ها و محصولات شوینده استفاده شود.

      اسید استیک: این اسید با pH حدود 4.7 متوسط است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH حدود 5 مانند سس‌های سبزیجات و مخلفات استفاده شود.

      هیدروکسید کلسیم: این باز با pH حدود 12.5 قوی است و می‌تواند برای تنظیم pH محلول‌هایی با pH بالا مانند محلول‌های بتن و گچ استفاده شود.

      همانند هر نوع شیمیایی دیگر، باید از هر نوع اسید یا باز به میزان مناسب و با استفاده از دستورالعمل‌های ایمنی مناسب استفاده کنید. همچنین باید به دقت pH محلول را با استفاده از یک تستر pH اندازه‌گیری کنید تا به pH مورد نظر برسید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست