قوام دهنده خامه

خامه یکی از فرآورده‌های چرب لبنی است که درصد چربی آن بر اساس طبقه‌بندی‌های مختلف، تفاوت دارد. در ادامه این مقاله به معرفی قوام دهنده خامه می‌پردازیم.

خامه

چربی خامه حداقل 30 درصد به بالا است. بر اساس همین درصد چربی هم اسم‌های مختلفی روی خامه می‌گذارند و در کشورهای مختلف، این اسامی و قوام دهنده خامه متفاوت هستند. روند تولید خامه بسیار ساده است؛ در خط تولید،‌ با دستگاهی به نام سپراتور، چربی را از شیر کامل جدا و این چربی جمع شده را به مقدار لازم با حجم مشخصی از شیر (شیر چربی گرفته شده یا پس چرخ) مخلوط و خامه را تولید می‌کنند.

در واقع فرمولاسیون تهیه خامه به هیچ ‌وجه پیچیده نیست. بر اساس استانداردهای جهانی ممکن است در برخی از کشورها به خامه مواد افزودنی و قوام دهنده خامه هم اضافه شود، موادی مانند رنگ‌دهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا پایدارکننده‌ها و قوام دهنده خامه.

جهت استعلام قیمت قوام دهنده خامه

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

استابلایزر

Stabilizer یا استابلایزر پایا ساز و تثبیت‌کننده‌ می‌باشد و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. قوام دهنده های مورد استفاده در خامه گوارگام، صمغ زانتان و کاراگینان و پودر زرده تخم مرغ می باشد. استابیلایزر در صنایع غذایی اساسا ترکیباتی برای افزایش قوام محصول، پایداری محصول، افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده محصول می‌باشد و ترکیبات استابلایزر برای هر محصول غذایی متفاوت است.

استابلایزر یا قوام دهنده خامه، مواد غذایی  یک تثبیت‌کننده افزودنی به مواد غذایی است که به حفظ ساختار آن کمک می‌کند. مثلاً در سس سالاد برای جلوگیری از جدا شدن آب از روغن و حفظ ساختار اولیه آن استفاده می‌شود و یا جلوگیری از تشکیل بلورهای یخ در محصولات منجمد مانند بستنی و جلوگیری از ته نشین شدن میوه در محصولاتی مانند مربا و ماست و ژله.

استابلایزر به معنای متعادل‌کننده، تثبیت‌کننده و استوارکننده است که در صنایع لبنی، گوشتی، سس و دسرها کاربرد دارد. استابلایزر مواد غذایی یک ماده تثبیت‌کننده است که برای بهبود ساختار مواد غذایی به آن افزوده می‌شود به نوعی که هر نوع استابلایزر مواد غذایی می‌تواند خواسته نوعی از مشتریان را برطرف کند. مثلاً استابلایزری که به پنیر حالت کشش‌پذیری بیشتر می‌دهد و یا استابلایرزی که لطافت یا زبری بیشتری به مواد می‌دهد.

در تولید ماست از استرپتوكوكوس ترموفیلوس و لاكتوباسیلوس بولگاریكوس به عنوان استارتر یا مایه ماست استفاده می‌شود. در این مواد قوام دهنده خامه نیز استفاده می‌شود. در حرارت 45- رشد و لاكتوز را به اسید لاكتیك تبدیل می‌كند. در تولید ماست 2/5 درصد مایه ماست به شیر افزوده می‌شود. مدت تخمیر برای تبدیل شیر به ماست 2 تا 5 ساعت و حرارت لازم برای رد استارتر c42 می‌باشد.

برای تولید ماست که بعد به خامه تبدیل می شود ابتدا باید چربی شیر را استاندارد كرد. چربی استاندارد برای تولید ماست 2/5 درصد است و بهترین دما برای خامه‌گیری می‌باشد كه در شركت‌های تولید قوام‌دهنده‌های ماست از این روش استفاده می‌كنند. عوامل زیادی در تولید ماست با كیفیت بالا، دارای طعم و مزه مناسب، گرانروی و قوام مطلوب، ظاهر بدون آب انداختگی و  ماندگاری طولانی و قوام دهنده خامه دخالت دارند.

انتخاب شیر: شیری كه برای تولید ماست و یا خامه از آن استفاده می شود باید از نظر كیفیت باكتریایی در سطح بالایی قرار داشته باشد و همچنین موادی كه ممكن است باعث كندی فعالیت كشت ماست شوند را به همراه نداشته باشد و دارای قوام دهنده خامه باشد. شیر نباید حاوی آنتی‌بیوتیك، باكتریوفاژ، محلول CIP باقی‌مانده از مواد شوینده باشد. كارخانه باید شیر مورد استفاده خود را از دامداری‌های مطمئن و مورد تائید تهیه نماید.

قوام دهنده خامه

تهیه مواد قوام دهنده خامه

بالا رفتن دما، باعث ایجاد چربی روی شیر مایه‌زده شده می‌شود و به اصطلاح خامه را می‌بندد كه در ایران این نوع خامه طرفداران زیادی دارد. ولی در كارخانه‌ها، این چربی باید در تمام خامه به مقدار یكسان و كنترل شده وجود داشته باشد. به همین منظور شیر مصرفی در خامه را همگن می‌كنند. بعد از عمل مایه‌زنی به شیر آن را در اتاق‌های مخصوص با دمای 45 درجه به مدت 3 تا 4 ساعت نگهداری می‌كنند تا شیر منعقد و به خامه تبدیل شود.

بر اساس اصول استاندارد، حداقل ماده خشك بدون چربی باید 2 درصد باشد. افزایش ماده خشك كل به خصوص به همراه با افزایش كازئین، جدا شدن سرم شیر را كاهش خواهد داد. شما برای تهیه مواد قوام دهنده خامه می‌توانید به شركت پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. 

شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، محصول مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند. این محصول در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود. قیمت‌های عرضه شده توسط این شرکت همواره پائین‌ترین قیمت است و شما مشتریان عزیز می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مقایسه نمائید.

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دکتر الهام استخری

    سلام
    وقت بخیر
    می توانید با تماس با کارشناسان فنی ما اطلاعات کامل را در خصوص این محصولات دریافت کنید.

    پاسخ
  • پدرام

    سلام همه چی خوب بود فقط اصطلاحات بکار برده مواد برای کسانی که تحصیلات این ضمینه ندارن درک سختی داره اینجانب به دلیل فعال کردن یک لبنیات حرفه ای نیاز به یسری اطلاغات برای قوام خامه پنیر کره و…..دارم که از محصولات شما استفاذده کنم که جنس درجه 1 دست مشتری برسه پس کمک فراوانی از شما طلب میکنم
    اگر امکان هست اطلاعات لازم را برای من ارسال نمایید با اینکه میذونم فرصت کامل ندارید و شلوغ هستید اما این لطف بزرگی هست که شاید ندونید این کمک شما برای چندین نفر شاید باعث نان اوری شود با این وضعیت خانواده ها

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست