غلظت دهنده های سلولزی

چندین دهه است که استفاده از غلظت دهنده‌های سلولز اتر در رنگ‌های لاتکس کاربرد دارد. سالانه 350 تن سلولز اترهای غیر یونی تولید شده و در رنگ‌های ساختمانی مصرف می‌شود. در ادامه به معرفی غلظت دهنده‌های سلولزی می‌پردازیم.

غلظت دهنده‌های سلولزی غیر هم بسته

غلظت دهنده‌های غیر هم بسته صمغ‌های طبیعی هستند که در فرمول‌های قدیمی استفاده می‌شوند .ترکیبات رُسی (ترکیبات اصلاح‌نشده با بازده‌ای پایین) اساساً در رنگ‌های ارزان ساختمانی با PVC بالا استفاده می‌شدند. دو نوع غلظت دهنده‌های سلولزی غیر یونی هم بسته که سابقاً استفاده می‌شدند و در حال حاضر نیز معمول هستند عبارتند از ترکیبات سلولزی محلول در آب و کوپلی مرهای آکریلیک کربوکسیلیک دار پلی آنیونیک محلول در باز.

جهت استعلام

قیمت غلظت دهندهای سلولزی صنعتی و خوراکی

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

سلولز اترها طبق روش‌های زیر تولید می‌شوند:

برای چند دهه  استاندارد صنعتی برای غلظت دهنده‌های سلولزی رنگ لاتکس هیدروکسی اتیل سلولز (HEC)، یک پلیمر محلول در آب با وزن مولکولی بالا بوده که از واکنش بین سلولز بازی و اکسیداتیلن تولید می‌شده است.

خاصیت غلظت دهندگی آن با ایجاد سکون رئولوژی در قسمت عمده‌ای از محیط آبی با هیدراته کردن ماکرومولکول‌ها (که دارای تحرک کم هستند) به وجود می‌آید، بعدها با گسترش آن کربوکسی متیل سلولز، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز و هیدروکسی اتیل سلولز اصلاح شده برای آبگریزی تولید شدند.

بازدهی غلظت دهنده های سلولزی و تمامی مشتقات سلولزی به طول ماکرومولکول‌ها مربوطه یا به عبارتی به درجه‌ی پلیمریزاسیون آن‌ها بستگی دارد. استفاده آن‌ها در رنگ پایداری رنگ‌دانه‌ها و پرکن‌ها و بهبود فام و افزایش زمان باز (زمان قبل از خشک سطحی کامل) را باعث می‌شود.

غلظت دهنده‌های سلولزی

تأثیر غلظت دهنده های سلولزی روی خواص رنگ

مواد سلولز اتری در رنگ سه خاصیت عمده ایجاد می‌کنند: ویسکوزیته، پایداری و نگه‌داری آب. همان طور که گفته شد غلظت دهنده‌های سلولزی درتمام فرآیندهای رنگ یعنی ساخت، اعمال و انبارداری نقش بسیار مهمی دارند.

در فرآیند ساخت در مرحله اختلاط اولیه، غلظت دهنده‌های سلولزی با ایجاد ویسکوزیته کافی، باعث دیسپرسیون و دانه‌بندی بهتر پیگمنت می‌شود که در غیر این صورت انرژی اعمالی برای دانه‌بندی در جریان‌های آشفته از بین می‌رود و پیگمنت به دانه‌بندی نمی‌رسد. در زمان انبارداری رنگ، غلظت دهنده با ایجاد سوسپانسیون، پیگمنت و پرکننده را نگه داشته و مانع رسوب آن‌ها می‌شود با کم کردن تمایل اجزا دیسپرسیون به لختگی، خواص مکانیکی و پایداری انجماد میعان رنگ بهبود می‌یابد.

در اعمال با برس یا غلطک نسبت زیادی از رنگ به سطح منتقل می‌شود و همچنین با تنظیم درست ویسکوزیته و بهبود رئولوژی، قابلیت پوشش و گسترش رنگ بالا می‌رود و با نگهداری آب، در سطوح متخلخل با اعمال رنگ آب سریعاً از سیستم خارج نشده و به سطح زیرین نفوذ می‌کند.

انواع غلظت دهنده‌های سلولزی

  • هیدروکسی اتیل سلولز (HEC)
  • متیل هیدروکسی اتیل سلولز (MHEC)
  • هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (HPMC)
  • اتیل هیدروکسی اتیل سلولز (EHEC)
  • کربوکسی متیل سلولز (CMC)

کاربردهای عمده غلظت دهنده های سلولزی در مصالح ساختمانی

ملات گچ پایه سیمان: در این دسته از مخلوط‌ها استفاده از غلظت دهنده‌های سلولزی موجب بهبود همگن بودن، امکان به کارگیری آسانتر هنگام استفاده از ماله، تقویت پمپاژ و بهبود کارایی آن می‌شود. علاوه بر این، قدرت آب‌بندی و طول عمر آن را افزایش داده و راندمان کاری را نیز بهبود می‌بخشد؛ بنابراین، برای هیدراتاسیون ملات و جامد شدن آن مفید است و محصول نهایی از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار خواهد شد.

اما یکی دیگر از مزیای این ماده، عایق بندی و جلوگیری از نفوذ هوا است که با این وجود، ترک‌های موجود در سطح پوشش‌ها از بین رفته و یک سطح کاملاً صاف تشکیل می‌شود. رزین، پیگمنت و پرکننده و مواد سطح فعال غلظت دهنده‌های سلولزی اترهای ترکیبی تابع نوع رزین می‌باشد که با داشتن دیسپرس کننده کافی، واکنش با فیلتر و تیتان محدود می‌شود. واکنش مواد سطح فعال در صورتی مهم خواهد بود که از رزین فوق پایدار استفاده شود. در این بخش فقط تأثیر رزین روی این مواد بررسی شده است.

غلظت دهنده‌های سلولزی

تهیه مواد غلظت دهنده‌های سلولزی

واکنش بین سلولز اترهای ترکیبی و بایندر با افزایش هیدروفوبی و بزرگ شدن سطوح آزاد ذرات بایندر، بیشتر می‌شود. بنابراین در محیط‌هایی با دیسپرسیون های آکریلیک و استیرن آکریلات بیشترین تأثیر غلظت دهندگی مشاهده می‌شود که البته کوپلیمر وینیل اکریلات و وینیل استات بیشترین و هموپلیمر وینیل استات کمترین برهم کنش راخواهد داشت.

مزیت اصلی سیستم، استفاده از یک نوع سلولز اتر ترکیبی در محدوده وسیعی از رنگ‌های نیمه براق تا مات و داشتن خواص غلظت دهنده های سنتی به همراه بهبود خواص رئولوژی، پوشش و پاشش به اطراف رنگ است. دانشمندان و محققان کشاورزی در حال بررسی استفاده از تیلوز گیاهی به عنوان جایگزین گلوتن در تهیه نان‌های سبوس‌دار و سایر غلات هستند. گلوتن در گندم و جو دوسر به میزان بسیار کمی وجود دارد و HPMC می‌تواند حباب‌های هوایی ایجاد شده توسط مخمر را در خمیر نان به دام اندازد.

استفاده از این ماده به عنوان یک جایگزین نیمه حساس برای فیلم اشک ثبت شده است که ساختار مولکولی آن بر روی یک ترکیب سلولز بنیادی محلول در آب پیش بینی می شود. شما می‌توانید برای تهیه این مواد به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. اين شركت تلاش دارد تا ارتباط مستقيمی بين مشتری و فروشنده ايجاد كند.

شما می‌توانيد بهترين مواد اولیه را از اين شركت تهيه كنيد. برای تهیه این غلظت دهنده‌ها می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تأمین مواد اولیه در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست