غلظت دهنده رنگ

با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی، امروزه شاهد روند رو به رشد مصرف رنگ‌های پایه آب در ایران و جهان هستیم. یکی از اجزای با اهمیت در تولید این نوع از رنگ‌ها، غلظت دهنده ‌ها هستند.در ادامه این مقاله به غلظت دهنده رنگ می‌پردازیم و با آن آشنا می‌شویم.

انواع افزودنی به غلظت دهنده رنگ

این نوع افزودنی‌ها معمولا به دو گروه كلی غلظت دهنده رنگ و عوامل اصلاح‌كننده رئولوژیكی تقسیم می‌شوند. غلظت دهنده رنگ فقط برای افزایش ویسكوزیته به رنگ اضافه می‌شوند اما عوامل اصلاحگر رفتار رئولوژیكی برای تغییر رفتار جریان به سودوپلاستیک و یا تیكسوتروپیك استفاده می‌گردند. اصلاح‌كننده‌های رئولوژیكی از طریق ایجاد شبكه‌‌های موقت و برگشت‌‌پذیر فیزیكی بین مولكول‌های لاتكس یا ذرات رنگ‌دانه سبب تغییر نوع جریان پوشش می‌شوند. نوع این افزودنی‌ها در رنگ‌‌های پایه حلالی و پایه آبی متفاوت است.

غلظت دهنده رنگ

افزودنی‌های رئولوژیكی در رنگ‌های پایه حلالی

  • رزین‌های تیكسوتروپیك
  • تركیبات آلی ‌رسی
  • واكس‌های آلی پلی آمیدی

رزین‌های تیكسوتروپیك

این مواد برخی انواع آلكیدهای اصلاح ‌شده با پلی‌آمید یا پلی‌‌یورتان هستند كه با افزودن به آلكیده رفتار رئولوژیکی را وابسته به زمان می‌کند. البته برای ایجاد این حالت مقدار زیادی از آن‌ها باید استفاده شود كه همین امر سبب محدودیت استفاده می‌گردد. همچنین باید متذكر شد كه آلكیدهای اصلاح‌ شده با پلی ‌آمید در رنگ‌‌های پایه آلكید كوتاه روغن قابل استفاده نیستند.

تركیبات آلی رسی

این افزودنی‌ها از واكنش پودرهایی مانند بنتون، اسمكتیت و هكتوریت توسط واكنش تبادل یونی با تركیبات آمونیوم نوع سوم تولید می‌شوند. این افزودنی‌ها با سیستم‌های پایه حلالی بسیار سازگارند. برای استفاده از غلظت‌دهنده ‌رنگ آلی- رسی ابتدا باید این ذرات تحت تأثیر تنش و فعال‌كننده شیمیایی (نظیر الكل‌ها و استن در رنگ‌های حلالی و تنظیم اسیدیته یا ph بین 7 تا 8 در سیستم‌‌های پایه آبی) آماده شوند.

به عبارتی لایه‌های سیلیكاتی باز شده و آماده انجام واكنش گردد. این ذرات در رنگ‌های پایه حلالی سبب ایجاد رفتار سودوپلاستیک با وابستگی پایین به زمان می‌شوند و سبب ایجاد مقاومت  در برابر شره كردن و رسوب نیز می‌گردند.

واكس‌های آلی

این واكس‌ها رفتار سودوپلاستیک و گاهی تیكسوتروپیك در رنگ ایجاد می‌كنند. همچنین رسوب پیگمنت‌ها و اكستندرها را كاهش داده و سبب كاهش شره كردن می‌شوند. البته در هنگام استفاده از این غلظت دهنده رنگ امكان واكنش با سایر اجزا، دانه دانه شدن و ایجاد زردی‌گرایی در پوشش نهایی باید بررسی شود.

این واكس‌های آلی در مقایسه با تركیبات آلی-رسی رفتار تیكسوتروپیك قوی‌تر و خواص رئولوژی و یکنواختی بهتری ایجاد می‌‌كنند. این واكس‌ها پودرهای میكرونیزه‌ای هستند كه در فرآیند اختلاط با سرعت زیاد به تركیب اضافه می‌شوند. شایان ذكر است تأثیر غلظت دهندگی واكس‌های آلی پروتونه شده وابسته به دما و حداكثر تا دمای 35 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

واكس‌ های آلی با پایه پلی ‌آمید

 این واكس‌ها همان واكس‌های آلی پروتونه هستند كه توسط آمیدها اصلاح شده‌اند و مقاومت بیشتری در برابر حلال‌ها و دما  دارند. این واكس‌ها امكان اضافه شدن به رنگ تا دمای 55 درجه سانتی‌گراد را نیز دارند.

غلظت دهنده رنگ

پلی یورتان ‌ها

در رنگ‌های پایه آبی معمولاً از درصدی غلظت دهنده رنگ سلولزی و درصدی غلظت ‌دهنده یورتانی یا آكریلاتی استفاده می‌شود. بر حسب تجربه در بین غلظت ‌دهنده‌ های سلولزی، هیدروكسی اتیل سلولز و هیدروكسی پروپیل متیل سلولز با كدهای 4000 و 100000 بیشترین استفاده را دارند.

بازدهی غلظت ‌دهنده‌‌های سلولزی به طول ماكرومولكول‌‌ها یا به عبارتی درجه پلیمریزاسیون آن‌ها وابسته خواهد بود. استفاده از این نوع غلظت ‌دهنده‌ سبب افزایش پایداری پیگمنت‌ها و اكستندرها، بهبود فام و افزایش زمان انبارداری و نگهداری رنگ می‌شود.

انواع معمول و ارزان سلولز اترها خواص همترازی و جریانی خوبی ارائه نمی‌دهند و خواص ضد ته‌نشینی و برس‌خوری خوب غلظت ‌دهنده‌‌های یورتانی و آكریلاتی را ایجاد نمی‌كنند. از این ‌رو بهتر است به صورت تركیبی استفاده شوند. همچنین برای بسیاری از این مواد بازدهی در دمای بالای 40 درجه كاهش می‌یابد.

در مورد غلظت ‌دهنده رنگ آكریلاتی و یورتانی باید گفت كه بازدهی غلظت ‌دهندگی این تركیبات به هم بستگی و پوشش‌دهی قسمت‌های آبگریز زنجیرهای ماكرومولكول آن‌ها با سایر اجزا رنگ مانند ذرات لاتكس، پیگمنت‌ها و فیلرها بستگی دارد.

قسمت‌های آبدوست نیز در فاز آبی تشكیل یك شبكه به هم وصل شده برگشت‌پذیر را می‌دهند. با توجه به وجود انواع غلظت ‌دهنده‌ها می‌توان رنگ پایه آب با رفتاری نزدیك به نیوتونی تا حالت تیكسوتروپیك فرموله كرد.

تهیه مواد غلظت دهنده رنگ

در این مقاله با غلظت دهنده رنگ و انواع افزودنی‌های آن آشنا  شدید. واکنش بین سلولز اترهای ترکیبی و بایندر با افزایش هیدروفوبی و بزرگ شدن سطوح آزاد ذرات بایندر، بیشتر می‌شود.

جهت استعلام قیمت انواع غلظت دهنده رنگ

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

بنابراین در محیط‌هایی با دیسپرسیون‌های آکریلیک و استیرن آکریلات بیش ترین تأثیر غلظت دهندگی مشاهده می‌شود که البته کوپلیمر وینیل اکریلات و وینیل استات بیشترین و هموپلیمر پلی وینیل استات کمترین برهم کنش را خواهد داشت. مزیت اصلی سیستم، استفاده از یک نوع سلولز اتر ترکیبی در محدوده وسیعی از رنگ‌های نیمه براق تا مات و داشتن خواص غلظت دهنده های سنتی به همراه بهبود خواص رئولوژی، پوشش و پاشش به اطراف رنگ است.

شما می‌توانید برای تهیه این مواد به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. این شركت یكی از برترین شركت‌ها در زمینه تأمین مواد اولیه در ایران است. این شركت تلاش دارد تا ارتباط مستقیمی بین مشتری و فروشنده ایجاد كند. شما می‌توانید بهترین مواد در هر زمینه‌ای را كه می‌خواهید از این شركت تهیه كنید. شما برای تهیه این غلظت دهنده  می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست