جایگزین های شکر در قنادی

شناخت جایگزین‌های شکر در قنادی و شیرین‌کننده‌های طبیعی و مشتقات شکر با توجه به مضرات شکر برای سلامتی لازم است. در ادامه مقاله به معرفی جایگزین‌های شکر در قنادی می‌پردازیم.

شکر

مصرف بیش از اندازه شکر منجر به پوسیدگی دندان، چاقی، انواع دیابت‌، مشکلات قلبی و حتی سرطان می‌شود. شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز همانند aspartame و sucralos، عوارض جانبی به همراه دارند. مانند میگرن و اختلالات خلق و خو و اختلال در عملکرد کبد. به بیان ساده‌تر، بهتر است دور شکر را خط  بکشید، چون سلامت شما به این تصمیم بستگی دارد! 

 دستورالعمل‌ بسیاری از خوراکی‌ها از شکر استفاده می‌کنند، شما می‌توانید شکر قهوه‌ای را در این دستورالعمل‌ها بکار گیرید تا مضرات شکر سلامتی شما را تحت تأثیر قرار ندهد. علاوه بر شکر قهوه‌ای مواد دیگری مانند ملاس، قند افرا، عسل و شکر نارگیل را نیز می‌توان به عنوان جایگزین شکر در قنادی استفاده کرد.

جایگزین های شکر در قنادی

انواع جایگزین های شکر

شکر قهوه‌ای: در بیشتر موارد شکر قهوه‌ای گزینه بسیار مناسبی برای جایگزین‌ شکر در قنادی است. این شکر عطر و طعم مناسبی داشته و در بیشتر دسرها و غذاها می تواند به جای شکر سفید استفاده شود.

  • قند

Muscovado که نوع نامرغوب شکر سفید است دارای غلظت بالاتری نسبت به قند معمولی است. کریستال های این قند به جای اینکه از طریق سانتریفیوژ خشک شوند به صورت طبیعی در نور خورشید خشک می‌شوند ولی باز هم گزینه مناسبی به عنوان جایگزین های شکر در قنادی می‌باشد.

  • ملاس

ملاس نوعی شکر قهوه‌ای است. زمانی که شکر قهوه‌ای در دسترس نیست می‌توان از این شیرین‌کننده کم ضرر استفاده کرد.

شکر قهوه‌ای ۴/۶ درصد از ملاس تشکیل شده است. اگر در دستور غذایی خود از ملاس استفاده می‌کنید باید کمی بیشتر از میزان شکر و شکر قهوه ای از آن مصرف کنید.

شیرین‌کننده استویا یا گیاه شیرین یک گیاه کاملاً طبیعی است که با طعم و مزه شیرین می‌تواند به عنوان یک تأمین‌کننده شیرینی در غذاها و نوشیدنی‌ها و جایگزین شکر مورد مصرف قرار گیرد.

این گیاه ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر بوده و طی تحقیق دانشمندان مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارد. از جمله خواص استویا، کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون بالا و حتی مبارزه با انواع سرطان می‌باشد. شیرین‌کننده استویا یک محصول کاملا طبیعی بوده که می تواند یک شیرین‌کننده بسیار لذیذ و بی‌ضرر باشد.

  • عسل

عسل نیز یک گزینه بسیار عالی جایگزین شکر است. این ماده خوراکی که سرشار از مواد مغذی و ویتامین است علاوه بر این که جایگزین بسیار خوبی است، برای سلامتی نیز بسیار مفید خواهد بود. عسل خام یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می توانید در بین انواع مشتقات شکر داشته باشید. عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها و دیگر مواد معدنی است که باعث مقاوم‌سازی سیستم ایمنی بدن می‌شوند و سلامت روده را بهبود می‌بخشند.

  • شکر نارگیل

شکر نارگیل در رده شکر قهوه ای قرار می‌گیرد. این شکر کمیاب است ولی مضرات بسیار بسیار کمتری نسبت به شکر دارد.آب نارگیل، بدن را با مواد مغذی مفید تأمین می‌کند. شکر نارگیل با داشتن بار گلیسمی کم، مزه شیرینی دارد و اثرات مضر شکر مصنوعی را ندارد.

  • شیره افرا

همچون دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی، شیره افرا نیز دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ضد بیماری هستند. مواد معدنی موجود در این ماده، آسیب‌های اکسید کننده در بدن را کم کرده و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. اطمینان حاصل کنید شیره افرایی که خریده‌اید خالص بوده و بدون مواد افزودنی باشد.

  • شیره چغندر

شیره چغندر یکی از سالم‌ترین مشتقات شکر و جایگزین‌های شکر در قنادی است. سرشار از مواد معدنی و حاوی مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، منگنز و سلنیم است. مطمئن شوید این شیرین‌کننده، سالم، خالص و بدون افزودنی باشد.

  • آماساک

یک شیرین‌‏کننده طبیعی ژاپنی است که از تخمیر برنج قهوه‌ای شیرین به دست می‏‌آید. این نوشیدنی زود هضم برای تغذیه ورزشکاران استفاده شده و در پخت و پز و نانوایی نیز کاربرد دارد.

  • مالت جو

شیرین‌کننده‌ای سنگین و تیره رنگ است که از جو به دست می‌‏آید. طعم مالتی داشته و به صورت پودر یا مایع عرضه می‌‏شود.

  • فروکتوز

تحت نام لوولوزو قند میوه نیز شناخته می‌شود. میوه‏‌ها به طور معمول بین ۱ تا ۷ درصد فروکتوز دارند. این قند ۴۰ درصد وزن خشک عسل را نیز تشکیل می‏‌دهد. شیرینی این ماده پس از حل  شدن در آب به سرعت کاهش می‌یابد.

جایگزین های شکر در قنادی

تهیه جایگزین‌های شکر در قنادی

شیرین‌كننده‌ها در چهار گروه اصلی طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و الكل‌های قندی طبقه‌بندی می‌شوند. شیرین‌كننده‌های طبیعی از سالم‌ترین منابع قندی هستند. با تولد صنعت قند و تولید انواع تصفیه‌شده شیرین‌كننده‌ها مصرف این مواد افزایش یافت ولی گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی چاقی، دیابت و سایر اختلالات متابولیكی كه به سبب ایجاد تغییرات گریز ناپذیر در شیوه زندگی انسان‌ها بروز یافته‌اند، موجب شد تا بشر به جایگزینی مواد شیرین‌كننده مصنوعی روی بیاورد.

شیرین‌كننده‌ها از افزودنی‌های پركاربرد در صنایع غذایی هستند كه امروزه بسته به نیاز از انواع مختلف آ‌ن‌ها در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه جایگزین‌های شکر در قنادی به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. تیم بازرگانی پیشگامان شیمی از برترین شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه در ایران است.

این تیم با تکیه بر دانش و تولید محتوا تلاش دارد تا ارتباط مستقیمی بین مشتری و فروشنده ایجاد کند و از سو استفاده دلال‌ها جلوگیری شود. موادی که توسط این تیم تأمین می‌شوند در تمامی زمینه‌های پزشکی و دارویی، صنعتی، خوراکی و… می‌باشند همچنین توسط مشاورین خبره به صورت رایگان پشتیبانی خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست