ترکیبات خوراک دام و طیور

ترکیبات اصلی خوراک دام و  طیور

خوراک دام، غذایی که برای دام و طیور پرورش داده یا توسعه داده می‌شود. خوراک‌های مدرن با انتخاب دقیق و ترکیب مواد اولیه برای ارائه رژیم‌های غذایی بسیار مغذی تولید می‌شوند که هم سلامت حیوانات را حفظ کرده و هم کیفیت محصولات نهایی مانند گوشت، شیر یا تخم مرغ را افزایش می‌دهد. بهبود مستمر در رژیم غذایی حیوانات از طریق تحقیقات، آزمایش و تجزیه و تحلیل شیمیایی توسط دانشمندان کشاورزی حاصل شده است.

به طور کلی حیوانات به مواد مغذی مشابه انسان نیاز دارند. برخی از خوراک‌ها، مانند علف‌های مرتعی، محصولات یونجه و سیلو و برخی دانه‌های غلات، به طور خاص برای حیوانات کشت می‌شوند. سایر خوراک‌ها، مانند تفاله چغندر قند، دانه‌های آبجو و سبوس آناناس، محصولات جانبی هستند که پس از پردازش یک محصول غذایی برای استفاده انسان باقی می‌مانند. محصولات مازاد غذایی مانند گندم، سایر غلات، میوه‌ها، سبزیجات و ریشه نیز ممکن است به حیوانات داده شود.

ترکیبات خوراک دام و طیور
ترکیبات خوراک دام و طیور

مواد مغذی اولیه و افزودنی‌های خوراک دام و طیور

مواد مغذی اساسی مورد نیاز حیوانات برای نگهداری، رشد، تولید مثل و سلامت خوب شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی، مواد معدنی، ویتأمین‌ها و آب است. انرژی مورد نیاز برای رشد و فعالیت در درجه اول از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها گرفته می‌شود. پروتئین همچنین انرژی را تأمین می‌کند، به ویژه اگر کربوهیدرات و چربی ناکافی باشد یا پروتئین مصرفی بیش از نیاز بدن باشد.

حیوانات برای حفظ فرآیندهای زندگی در بدن و فعالیت عضلانی به منبع انرژی نیاز دارند. هنگامی که انرژی دریافتی یک حیوان از نیازهای آن فراتر می‌رود، مازاد آن به صورت چربی بدن ذخیره می‌شود، که در صورت دسترسی کمتر به غذا می‌تواند بعداً به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

پروتئین‌ها

برای حیوانات نابالغ، پروتئین برای رشد ماهیچه‌ها و سایر قسمت های بدن نیز لازم است. از آنجا که شیر، تخم مرغ و پشم حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند، مقادیر بیشتری در غذای حیوانات تولید کننده آن‌ها مورد نیاز است. همه حیوانات برای نگهداری نیاز به مقدار کمی پروتئین دارند، یعنی ترمیم روزانه ماهیچه‌ها، اندام‌های داخلی و دیگر بافت‌های بدن.

حیوانات دارای یک معده ساده

پروتئین‌ها از بیش از 20 اسید آمینه مختلف تشکیل شده‌اند که در طول هضم آزاد می‌شوند. حیواناتی که دارای یک معده ساده (تک معده) هستند، از جمله انسان، میمون، خوک، طیور، خرگوش و راسو، روزانه به مقادیر مناسب 10 اسید آمینه ضروری زیر نیاز دارند: ال آرژنین، ال هیستیدین، ​​ایزولوسین، لوسین، ال لیزین، ال متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

علاوه بر این، طیور برای رشد به گلایسین و گلوتامیک اسید نیاز دارند. سیستین می‌تواند تا نیمی از نیاز متیونین و تیروزین می‌تواند تا نیمی از نیاز فنیل آلانین را جایگزین کند. پروتئین با کیفیت بالا، مانند پروتئین ارائه شده توسط تخم مرغ، شیر، کنجاله ماهی، فرآورده‌های فرعی گوشت و کنجاله سویا، حاوی غلظت بالایی از اسیدهای آمینه ضروری در تعادل مناسب برای استفاده کامل از آن‌ها است.

پروتئین بی‌کیفیت، مانند پروتئین موجود در غلات، از جمله ذرت، جو و سورگوم، حاوی یک یا چند اسید آمینه ضروری بسیار کم است. غذاهایی که دارای پروتئین‌های بی‌کیفیت هستند وقتی با سایر خوراک‌ها ترکیب شوند که تعادل اسیدهای آمینه ضروری را بازیابی کنند مفید است.

مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور

حیوانات دارای چهار معده

مشخصات اسید آمینه منبع پروتئین برای نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند، بز و سایر حیواناتی که دارای چهار معده هستند از اهمیت ثانویه برخوردار است، زیرا باکتری‌هایی که به هضم غذا در شکمبه (معده اول) کمک می‌کنند از ترکیبات نیتروژن ساده برای ساخت پروتئین در سلول‌های خود استفاده می‌کنند.

در ادامه در دستگاه گوارش، حیوانات باکتری‌ها را هضم می‌کنند. با این روش غیرمستقیم، نشخوارکنندگان پروتئینی با کیفیت بالا را از غذایی که ممکن است در اصل حاوی پروتئین ضعیف باشد یا از اوره (یک ترکیب نیتروژنی) تولید می‌کنند. نشخوارکنندگان بسیار جوان، مانند گوساله‌ها، بره‌ها و بچه‌ها، به پروتئین با کیفیت خوب نیاز دارند تا شکمبه به اندازه کافی رشد کند تا این فرآیند باکتریایی تثبیت شود.

جهت استعلام قیمت انواع مواد اولیه خوراک دام و طیور

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها

بیشتر حیوانات از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها که در بدن اکسیده می‌شوند انرژی می‌گیرند. این حرارت‌ها، که دمای بدن را حفظ می‌کند، انرژی لازم برای رشد و فعالیت ماهیچه‌ها را تأمین می‌کند و عملکردهای حیاتی را حفظ می‌کند. حیوانات برای رشد، کار یا تولید شیر به انرژی بسیار بیشتری (و خوراک کل بیشتر) نیاز دارند تا برای نگهداری ساده.

کربوهیدرات‌های ساده مانند قندها و نشاسته‌ها به راحتی توسط همه حیوانات هضم می‌شوند. کربوهیدرات‌های پیچیده (سلولز، همی سلولز) که ساقه‌های فیبری گیاهان را تشکیل می‌دهند، با اثر باکتریایی و تک‌یاخته‌ای در شکمبه گاو و گوسفند یا در سکوم خرگوش و اسب تجزیه می‌شوند. چنین کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای توسط انسان یا تا حد قابل توجهی توسط سگ، گربه، پرندگان یا حیوانات آزمایشگاهی قابل هضم نیستند.

بنابراین، نشخوارکنندگان و برخی از حیوانات گیاه‌خوار بسیار بیشتر از مواد مغذی انرژی زا از کربوهیدرات‌های گیاهان به نسبت گوشت‌خواران و همه چیزخواران تک معده به دست می‌آورند که مواد فیبری آن‌ها ارزش انرژی کمی دارند یا اصلا ارزش انرژی ندارند.

چربی موجود در خوراک‌ها از آن جهت که به راحتی هضم می‌شود و به دلیل اینکه حدود دو و یک چهارم برابر وزن مساوی نشاسته یا قند انرژی می‌دهد، ارزش غذایی بالایی دارد. در حالی که چربی ارزش غذایی بالایی دارد، می‌توان آن را با مقدار معادل کربوهیدرات قابل هضم در خوراک، به جز مقادیر کمی اسیدهای چرب ضروری جایگزین کرد. مقادیر بسیار کمی از اسید چرب اشباع نشده لینولئیک اسید، موجود در برخی چربی‌ها، برای رشد و سلامت ضروری است. خوراک دام به طور معمول مقادیر زیادی از این اسید را تأمین می‌کند مگر اینکه با فرآوری حذف شده باشد.

مواد معدنی

مواد معدنی ضروری برای زندگی حیوانات شامل نمک معمولی (کلرید سدیم)، کلسیم، فسفر، گوگرد، پتاسیم، منیزیم، منگنز، آهن، مس، کبالت، ید، روی، مولیبدن و سلنیوم است. در صورت خوردن مقادیر زیاد، شش مورد اخیر می‌تواند برای حیوانات سمی باشد.

همه حیوانات مزرعه عموماً به نمک معمولی بیشتری نسبت به غذای خود نیاز دارند و به طور منظم آن را تأمین می‌کنند. از دیگر مواد معدنی ضروری، فسفر و کلسیم بیشتر مستعد کمبود هستند، زیرا به شدت برای تولید استخوان، شیر و پوسته تخم مرغ جذب می‌شوند. منابع خوب کلسیم و فسفر عبارتند از فسفات غنی از بافت، خرید دی کلسیم فسفات و فسفات‌های فلوئور شده.

پوسته تخم مرغ تقریباً کربنات کلسیم خالص است. کلسیم ممکن است به آسانی توسط سنگ آهک، صدف‌های دریایی، که همه آن‌ها کلسیم بالایی دارند، تأمین شود.

مقدار کمی ید مورد نیاز حیوانات برای تشکیل تیروکسین است، ترکیبی حاوی ید، که توسط غده تیروئید ترشح می‌شود. کمبود جدی ید ممکن است باعث گواتر شود، بیماری که در آن غده تیروئید بسیار بزرگ می‌شود. در برخی مناطق، گواتر باعث تلفات سنگین خوک‌ها، بره‌ها، بچه‌ها، گوساله‌ها و مرغ‌های کوچک شده است. با تأمین نمک یددار به مادر قبل از تولد نوزاد می‌توان از کمبود ید جلوگیری کرد. تقریباً همه منابع تجاری نمک برای حیوانات حاوی ید به عنوان یک افزودنی معمول است.

در برخی مناطق، خاک و علوفه دارای کمبود مس و کبالت هستند که به همراه آهن برای تشکیل هموگلوبین، رنگدانه حامل اکسیژن گلبول‌های قرمز، مورد نیاز است. در این مناطق، حیوانات مزرعه ممکن است از کم خونی رنج ببرند مگر اینکه کمبود آن با استفاده از مکمل معدنی مناسب برطرف شود.

نشخوارکنندگان معمولاً در رژیم غذایی از کبالت تغذیه می‌کنند تا بتوانند ویتأمین B12 را سنتز کنند. حیوانات تک معده مانند خوک‌ها به منبع مستقیم ویتأمین B12 در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

آهن، که در تشکیل هموگلوبین مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اکثر خوراک دام به جز شیر به مقدار کافی وجود دارد. تنها مشکل عملی کمبود آهن در خوک‌های شیرخوار جوان پیش از شروع به مصرف غذاهای دیگر علاوه بر شیر رخ می‌دهد. آن‌ها برای تأمین نیاز آهن خود نیاز به تزریق آهن یا دسترسی به خاک تازه دارند.

منگنز برای حیوانات ضروری است و رژیم‌های معمول برای همه حیوانات مزرعه مقادیر کافی را تأمین می‌کند. کمبود منگنز ممکن است باعث بیماری تغذیه جوجه‌ها و بوقلمون‌های جوان شود که تاندون لغزنده نامیده می‌شود (perosis) و همچنین ممکن است باعث عدم تخم‌گذاری شود.

در حالی که مقادیر کمی سلنیوم برای سلامت طبیعی لازم است، مقادیر بیش از حد، که در علوفه‌ها و غلات در برخی مناطق یافت می‌شود، سمی است و ممکن است باعث مرگ شود. برای تأمین کلسیم و فسفر، به دام‌های مجاز اجازه دسترسی رایگان به مخلوطی مانند 60 درصد دی کلسیم فسفات و 40 درصد نمک معمولی داده می‌شود.

نمک معدنی کمیاب زمانی استفاده می‌شود که مس یا کبالت کمبود داشته باشد. معمولاً به دام‌ها دسترسی جداگانه به نمک معمولی داده می‌شود، بنابراین آن‌ها مجبور نخواهند شد بیشتر از سایر مواد معدنی برای دریافت نمک مورد نیاز خود غذا بخورند. رژیم‌های غذایی خوک‌ها معمولاً حاوی میزان تجویز شده کلسیم، فسفر، نمک و مواد معدنی ضروری هستند که ممکن است در دانه‌هایی که تغذیه می‌شوند کمبود داشته باشند.

ویتأمین‌ها

ویتأمین‌های شناخته شده شامل ویتأمین‌های محلول در چربی A ،D ،E و K و گروه B محلول در آب تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، کولین، بیوتین، اسید فولیک و ویتأمین B6 و B12 و ویتأمین C است.

ویتأمین A

ویتأمین A، که بیشترین کمبود را در خوراک دام دارد، برای رشد، تولید مثل، تولید شیر و حفظ مقاومت طبیعی در برابر عفونت‌های تنفسی مورد نیاز است. همه محصولات زراعی سبز غنی از کاروتن هستند که حیوانات می‌توانند آن را به ویتأمین A تبدیل کنند. مکمل ویتأمین A به رژیم غذایی حیوانات اضافه می‌شود تا در صورت عدم تغذیه دام‌ها و علفزارهای سبز، از تغذیه آن‌ها اطمینان حاصل شود.

ویتأمین D

ویتأمین D حیوانات را قادر می‌سازد از کلسیم و فسفر استفاده کنند. کمبود آن باعث راشیتیسم در حیوانات جوان می‌شود. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید ویتأمین D را از پروویتأمین موجود در پوست تولید می‌کند. درمان صحرایی یونجه باعث ایجاد ویتأمین D از طریق تأثیر نور خورشید بر ارگوسترول در محصولات یونجه می‌شود. برخی از روغن‌های ماهی سرشار از ویتأمین D هستند. دام‌هایی که در خارج از منزل در معرض نور آفتاب قرار دارند، دارای مقدار زیادی ویتأمین D هستند.

در شرایط زمستانی در مناطق سردسیر، گاو، گوسفند و اسب معمولاً مقادیر زیادی از یونجه دریافت می‌کنند. خوک‌ها، طیور و حیوانات آزمایشگاهی که در داخل خانه پرورش داده می‌شوند با کمبود مواجه می‌شوند مگر اینکه به تغذیه آن‌ها مکمل اضافه شود.

ترکیبات خوراک دام و طیور
ترکیبات خوراک دام و طیور

ویتأمین B

خوک و دیگر حیوانات تک معده در رژیم غذایی خود به ویتأمین B نیاز دارند. از این میان، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ویتأمین B12 به احتمال زیاد در خوراک معمولی کمبود دارند. مکمل‌های ویژه مورد نیاز خوک‌ها، طیور و حیوانات آزمایشگاهی است. همچنین ممکن است در خوراک طیور کمبود کولین وجود داشته باشد.

ویتأمین E

ویتأمین E برای جوجه‌کشی طبیعی تخم‌ها ضروری است. این ماده همراه با سلنیوم در جلوگیری از سفتی و فلج ماهیچه (دیستروفی) در بره‌ها، گوساله‌ها و جوجه‌ها تحت شرایط خاص نقش دارد.

ویتأمین C

اسید اسکوربیک که از بیماری اسکوربوت در انسان و خوکچه هندی جلوگیری می‌کند، می‌تواند در بدن اکثر حیوانات دیگر سنتز شود و نیازی به تأمین آن در غذای آن‌ها نیست.

ویتأمین K

ویتأمین K توسط باکتری‌ها در دستگاه گوارش سنتز می‌شود و می‌تواند جذب شود و اگر دام‌ها بتوانند مدفوع را مصرف کنند، معمولاً تأمین رژیم غذایی مهم نیست. امروزه بسیاری از حیوانات بدون تماس مدفوع پرورش داده می‌شوند، بنابراین ویتأمین K اغلب به عنوان عامل ایمنی به رژیم غذایی آن‌ها اضافه می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر محرک‌های رشد

از اوایل دهه 1950 آنتی‌بیوتیک‌ها در رژیم‌های غذایی دام استفاده می‌شد. آن‌ها و سایر محرک‌های رشد مواد غیر مغذی هستند که برای درمان بیماری‌ها، برای بهبود کارایی استفاده از خوراک و پذیرش خوراک یا بهبود سلامت یا متابولیسم حیوان به طریقی به خوراک دام اضافه می‌شوند.

اهداف استفاده از آنتی‌بیوتیک

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان به طور کلی به دو دسته درمانی و غیر درمانی تقسیم‌بندی کرد که در آن‌ها تمایز کاملاً به مقدار افزوده شده به خوراک بستگی دارد.

استفاده درمانی

در استفاده درمانی، آنتی‌بیوتیک‌های کافی برای کنترل عفونت‌های باکتریایی در یک جمعیت یا حیوان استفاده می‌شود.

استفاده غیر درمانی

در موارد استفاده غیر درمانی، آنتی‌بیوتیک‌ها در دوزهای نسبتاً کم به منظور افزایش عملکرد (معمولاً رشد و بازده خوراک) حیوانات تجویز می‌شوند. افزودن آنتی‌بیوتیک‌های غیر درمانی به رژیم غذایی خوک‌های جوان عملکرد رشد را 10 تا 15 درصد یا بیشتر بهبود می‌بخشد.

عوارض استفاده غیر درمانیاز آنتی‌بیوتیک‌ها

از آنجا که استفاده غیر درمانی از آنتی‌بیوتیک‌ها جمعیت باکتری‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد، با گذشت زمان این عمل منجر به ایجاد باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود، که جستجوی آنتی‌بیوتیک‌های جدید را برای دام و انسان ضروری می‌کند.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها غیر درمانی را ممنوع کرده‌اند و فشارهای فزاینده‌ای در ایالات متحده برای ممنوعیت استفاده غیر درمانی پنی‌سیلین و تتراسایکلین‌ها، مهمترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده انسان وجود دارد. رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در خوراک عبارتند از کلرو تراسایکلین، اکسی تتراسایکلین، باسیتراسین، پنی سیلین و تیلوزین.

خرید پنی سیلین
خرید پنی سیلین

سایر تقویت‌کننده‌های رشد

سایر تقویت‌کننده‌های رشد که به خوراک اضافه می‌شوند، تأثیر کاهنده بیماری ندارند، بلکه متابولیسم حیوان را تغییر می‌دهند. بیشتر مربوط به هورمون‌های تولید شده توسط حیوانات است.

اینها عبارتند از: چندین ایمپلنت گوش برای تحویل هورمون‌ها یا داروهای دیگر برای تغذیه گاو در ایالات متحده تأیید شده است. به عنوان مثال، این محصولات معمولاً 10 تا 15 درصد سود روزانه و بازده خوراک را 5 تا 10 درصد افزایش می‌دهند.

سایر کشورها، به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا، به دلیل مخالفت برخی از گروه‌های مصرف‌کننده، استفاده از ایمپلنت را در حیوانات تولید کننده گوشت به شدت محدود یا ممنوع می‌کنند.

ترکیب و ارزش‌گذاری خوراک‌ها

تجزیه و تحلیل شیمیایی معمول خوراک‌ها اطلاعاتی در مورد میزان ماده خشک، پروتئین (با ترکیب اسید آمینه آن)، چربی، فیبر، مواد معدنی و ویتأمین‌های موجود در خوراک ارائه می‌دهد. مقادیر مختلف انرژی (قابل هضم، متابولیزه و خالص) خوراک، که به گونه‌های جانوری که تغذیه می‌شوند بستگی دارد، در جداول کامل ترکیب خوراک گنجانده شده است.

انواع اساسی خوراک

خوراک دام به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود: (1) کنسانتره، از نظر ارزش انرژی بالا، شامل چربی، دانه غلات و محصولات جانبی آن‌ها (جو، ذرت، جو دوسر، چاودار، گندم) ، وعده‌های غذایی یا کیک‌های حاوی پروتئین بالا (سویا، کلزا)، پنبه دانه، بادام زمینی، و محصولات جانبی حاصل از فرآوری چغندر قند، نیشکر، حیوانات و ماهی، و (2) علوفه، شامل علف‌های مرتعی، یونجه، علوفه، محصولات ریشه‌ای، کاه و ساقه‌های ذرت.

خوراک‌های کنسانتره

دانه غلات و محصولات جانبی آن‌ها

در شیوه های کشاورزی آمریکای شمالی و شمال اروپا، جو، ذرت، جو دوسر، چاودار و سورگوم تقریباً به صورت خوراک دام پرورش داده می‌شود، اگرچه مقادیر کمی از آن برای مصرف انسان نیز پردازش می‌شود. این غلات به صورت کامل یا آسیاب شده، به صورت جداگانه یا مخلوط با وعده‌های غذایی با پروتئین بالا یا سایر محصولات جانبی، مواد معدنی و ویتأمین‌ها تغذیه می‌شوند تا غذای کامل خوک‌ها و طیور یا مکمل غذایی کافی برای نشخوارکنندگان و اسب‌ها را تشکیل دهند.

تولید دانه‌ها به دلیل شرایط دما یا رطوبت یا ترکیبی از هر دو، فصلی است. تولید یک سال کامل در طول فصل رشد محدود ضروری است. دانه تا 14 درصد یا کمتر رطوبت خشک می‌شود تا از جوانه زدن یا کپک زدن آن جلوگیری شود. سپس دانه در ظروف یا ساختمان‌هایی ذخیره می‌شود که حشرات و جوندگان نمی‌توانند آن را از بین ببرند. به طور کلی ذخیره بیش از یک سال غلات برای استفاده به عنوان خوراک مطلوب است، زیرا گاهی اوقات خرابی محصول رخ می‌دهد.

وعده های غذایی با پروتئین بالا

دانه‌های سبزیجات که به عنوان منبع روغن برای مصارف انسانی و صنعتی تولید می‌شوند شامل سویا، بادام زمینی (بادام زمینی)، دانه کتان (دانه کتان)، کلزا، دانه پنبه، نارگیل، نخل و تخمه آفتابگردان است. پس از پردازش این دانه‌ها برای حذف روغن، بقایای آن که ممکن است از 5 تا کمتر از 1 درصد چربی و 20 تا 50 درصد پروتئین داشته باشد، به عنوان خوراک دام به بازار عرضه می‌شود.

بذر پنبه و بادام زمینی دارای پوسته چوبی هستند که معمولاً قبل از پردازش برداشته می‌شوند-اگر دست نخورده باقی بماند، محصول جانبی حاصل از فیبر بیشتر و از نظر پروتئین و انرژی به میزان قابل توجهی کمتر است. کیفیت پروتئین این وعده‌های غذایی برای تک معده بسته به سطح و در دسترس بودن اسیدهای آمینه موجود متفاوت است. به طور کلی نشخوارکنندگان برای سنتز آمینو اسیدها فقط به منابع پروتئین یا نیتروژن نیاز دارند.

محصولات جانبی چغندر قند و نیشکر

از صنعت چغندر قند، ضایعات چغندر به دست می‌آید که در مزرعه به صورت تازه یا بدون گوشت استفاده می‌شود و تفاله چغندر خشک شده و ملاس چغندر که در کارخانه‌های قند تولید می‌شود. ملاس نیشکر بقایای تولید قند نیشکر است. این‌ها همه منابع خوش طعم و با کیفیت کربوهیدرات هستند. باگاس نیشکر (بقایای ساقه) فیبری است، هضم آن سخت است و ارزش غذایی بسیار پایینی دارد. در اروپا چغندر و برخی ریشه‌های دیگر به عنوان خوراک دام پرورش داده می‌شود. ملاس مرکبات و خمیر مرکبات خشک شده، که به طور کلی با هزینه کم به عنوان محصولات جانبی صنعت آب مرکبات در دسترس هستند، اغلب به عنوان خوراک با کیفیت بالا برای گاو و گوسفند استفاده می‌شوند.

سایر محصول جانبی خوراک‌ها

مقادیر زیادی از خوراک دام فرآورده‌های فرعی یا باقی‌مانده از فرآوری تجاری دانه‌های غلات برای مصرف انسان است. بیشترین گروه از این خوراک‌های جانبی از آسیاب گندم شامل سبوس گندم، گندم جوانه و خوراک آسیاب گندم تأمین می‌شود.

در برخی مناطق، ضایعات نانوایی، مانند نان کهنه و باقی‌مانده، رولت و انواع محصولات شیرینی، آسیاب می‌شوند و به عنوان پرکننده یا خوراک حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سبوس برنج و پوسته برنج به روش مشابهی از آسیاب‌هایی که برنج را برای غذای انسان صیقل می‌دهند بدست می‌آید. خوراک گلوتن ذرت، پودر گلوتن ذرت به عنوان محصولات جانبی تولید نشاسته برای مصارف صنعتی و غذایی تولید می‌شوند.

دانه‌های آبجو، دانه‌ها و محلول‌های تقطیر ذرت و مخمر آبجو خوراک مفید حیوانات هستند و از بقایای خشک شده صنایع تخمیر که آبجو و مشروب تولید می‌کنند، جمع‌آوری می‌شوند. محصولات زائد گیاهان کنسرو آناناس شامل سبوس یا تفاله آناناس و برگ‌های سیلور شده از گیاه است.

محصولات جانبی کشتارگاه‌ها و ضایعات بسته‌بندی گوشت که حیوانات را به گوشت تبدیل می‌کنند شامل خوراک‌هایی مانند گوشت و گوشت گوساله، مخزن (باقی‌مانده حیوانات پس از چربی‌سوزی در کشتارگاه)، ضایعات گوشت، پودر خون، ضایعات طیور و پودر پر است.

انواع مختلف و کیفیت غذاهای ماهی توسط کارخانه‌های فرآوری ماهی تولید می‌شود. این محصولات جانبی معمولاً حاوی 50 درصد یا بیشتر پروتئین با کیفیت بالا و عناصر معدنی کلسیم و فسفر هستند. گوشت گاو بخارپز به ویژه در این مواد معدنی مهم زیاد است. شیر خشک بدون چربی، آب پنیر خشک و دوغ خشک محصولات جانبی خوراک صنعت لبنیات هستند.

علوفه ها

مرتع

علفها و حبوبات مرتعی، اعم از بومی و زراعی، مهم‌ترین منبع تغذیه نشخوارکنندگان مانند گاو، اسب، گوسفند و بز هستند. در طول فصل رشد آن‌ها بیشتر خوراک این حیوانات را با هزینه‌ای کمتر از خوراک‌هایی که نیاز به برداشت، فرآوری و حمل دارند تهیه می‌کنند. صدها چمن، حبوبات، بوته‌ها و درختان مختلف به عنوان خوراک دام‌ها مورد استفاده و قابل قبول هستند.

یونجه

یونجه با خشک شدن علفها یا حبوبات هنگامی که به مرحله حداکثر رشد گیاه و قبل از رشد بذر نزدیک می‌شوند، تولید می‌شود. نشان داده شده است که این مرحله حداکثر بازده پروتئین و کربوهیدرات قابل هضم را در واحد سطح نشان می‌دهد.

میزان رطوبت به طور معمول زیر 18 درصد کاهش می‌یابد تا از کپک زدن، گرم شدن و فساد در حین ذخیره‌سازی جلوگیری شود. یونجه‌های حبوبات مانند یونجه و شبدر دارای پروتئین بالایی هستند، در حالی که علف‌ها دارای پروتئین کمتری هستند و بسته به مرحله بلوغ و میزان کودهای نیتروژنی که روی آن‌ها اعمال می‌شود، بسیار متفاوت است. زمانی که علف مرتع تازه در دسترس نباشد، یونجه ذخیره شده به حیوانات داده می‌شود.

سیلاژ با بسته‌بندی گیاهان نارس در یک محفظه نگهداری هوا و اجازه تخمیر به اسیدهای استیک و لاکتیک، که غذای مرطوب را حفظ می‌کنند، ایجاد می‌شود. ذخیره‌سازی ممکن است در سیلوهای برج عمودی یا در انبارهای زیر زمین باشد. غلظت رطوبت اولیه علوفه بسته به نوع سیلو باید بین 50 تا 70 درصد باشد.

سطوح کمتر رطوبت می‌تواند در تهیه بسته‌بندی کافی برای خروج هوا مشکل ایجاد کند و ممکن است منجر به کپک زدن یا فساد شود. رطوبت زیاد باعث از بین رفتن مواد مغذی در اثر نشت می‌شود و منجر به تولید سیلوی بیش از حد اسیدی و نامطبوع می‌شود.

سایت فروش مواد شیمیایی

علوفه بدون انبار را می توان برای مدت طولانی‌تری با کاهش مواد مغذی نسبت به یونجه خشک ذخیره کرد. ارزش تغذیه‌ای سیلو بستگی به نوع علوفه دانه بندی شده و میزان موفقیت آن دارد. ذرت، سورگوم، علف ها و گاهی علوفه‌های حبوباتی در تهیه سیلو استفاده می‌شود.

محصولات ریشه ای

محصولات ریشه‌ای به دلایل اقتصادی کمتر از گذشته به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. چغندر (منگل)، روتاباگا، کاساوا، شلغم و گاهی سیب زمینی مازاد به عنوان خوراک استفاده می‌شود. در مقایسه با سایر خوراک‌ها، محصولات ریشه دارای محتوای خشک و پروتئین کمی هستند. آن‌ها بیشتر انرژی را تأمین می‌کنند

کاه

مقادیر کاه باقی‌مانده پس از برداشت محصولات گندم، جو و برنج به عنوان خوراک دام و سایر نشخوارکنندگان استفاده می‌شود. پروتئین کم و فیبر بسیار بالایی دارند. قابلیت هضم پایین است کاه در نگهداری حیوانات بالغ در مواقعی که سایر خوراک‌ها کمبود دارند مفید است، اما از نظر تغذیه بسیار کم است تا بتواند برای مدت طولانی خوراک رضایت‌بخشی باشد مگر اینکه با غذاهای دیگر که پروتئین، انرژی قابل هضم و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و تولید را تأمین می‌کند، تکمیل شود.

با درمان کاه با قلیایی قابلیت هضم سلولز را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و ارزش آن را به عنوان منبع انرژی برای حیوانات افزایش می‌دهد.

لپه ذرت، ساقه ذرت، پوسته دانه پنبه و پوست برنج نیز می‌توانند به عنوان منابع فیبر در رژیم‌های نشخوارکننده استفاده شوند. پوسته برنج ارزش کمتری دارد، در حالی که بقیه شبیه کاه هستند.

سوالات متداول

بهترین نگهدارنده یونجه و خوراک دام چیست؟

بافر اسید پروپیونیک محبوب ترین نوع نگهدارنده است که بر روی یونجه با رطوبت بین 16 تا 30 درصد استفاده می شود. در حالی که اسیدهای دیگر را می توان برای حفظ یونجه استفاده کرد، پروپیونیک موثرترین آنها در کنترل کپک هایی است که معمولا در یونجه یافت می شود.

4 نوع افزودنی خوراک چیست؟

مواد افزودنی خوراک عبارتند از:
افزودنی های تکنولوژیکی - به عنوان مثال نگهدارنده ها، آنتی اکسیدان ها، امولسیفایرها، اسیدیته. ...
افزودنی های حسی - به عنوان مثال. طعم ها، رنگ ها
افزودنی های تغذیه ای - به عنوان مثال. ویتامین ها، اسیدهای آمینه، عناصر کمیاب.
افزودنی های زئوتکنیکی - به عنوان مثال. تقویت کننده های هضم
کوکسیدیواستات ها و هیستومونوستات ها.

چه نوع مواد شیمیایی اغلب به خوراک دام اضافه می شود؟

افزودنی های خوراک دام شامل جاذب های تغذیه، محرک های ایمنی، پری بیوتیک ها، پروبیوتیک ها، اسیدی کننده ها، اسانس ها یا سایر مواد می باشند. این افزودنی ها معمولاً مواد مغذی مورد نیاز نیستند.

منابع:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فرشاد همتی

    در فرمولاسیون پودر گوشت مخصوص طیور چه ماده ای به عنوان انتی اکسیدان استفاده می شود

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      درود
      در فرمولاسیون پودر گوشت مخصوص طیور، ممکن است از انواع مختلف انتی اکسیدان‌ها استفاده شود. یکی از انواع رایج انتی اکسیدان‌های مورد استفاده در صنعت پرورش طیور، توکوفرول (ویتامین E) است. توکوفرول یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است که در مواد غذایی چربی دار مانند روغن‌های گیاهی و حیوانی، بذرها، مغزها و تخمها وجود دارد. توکوفرول به عنوان یک انتی اکسیدان قوی عمل کرده و از فرسایش چربی‌ها در محصولات گوشتی جلوگیری می‌کند. همچنین، از دیگر انواع انتی اکسیدان های مورد استفاده در صنعت پرورش طیور می‌توان به BHA و BHT اشاره کرد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست