مواد کف زا

مروری بر مواد کف زا و کاربرد آن

کف از حباب‌های گاز با دیواره‌های نازک مایع ساخته شده است. شوینده‌ها با اثر مواد الاستیسیته می‌توانند باعث افزیش میزان کف شوند. مواد شوینده و انواع مختلف آن با توجه به میزان کف زیاد یا کم یا حتی حالت بدون کف از سوی مصرف‌کننده انتخاب می‌شوند.

به عنوان یک قانون کلی، کف در یک مایع خالص ایجاد نمی‌شود. شوینده‌هایی که در تماس با هوا جذب می‌شوند برای ایجاد کف نیاز به آب دارند، همچنین کف‌ها از دیواره‌های نازک مایع که ساختار سه‌بعدی دارند تشکیل می‌شوند. کف و حباب کف پایدار است تا زمانی که عوامل فیزیکی یا شیمیایی مانند یک عامل ضد کف در آن دخالت نداشته باشد.

ویسکوزیته سطح

مولکول‌های شوینده در ردیف چند تایی به یکدیگر چسبیده‌اند احتمالا بین الکانول آمیدها و انواع آنیونی ارتباط آنها با کف و میزان پایداری کف‌ها رابطه‌ای وجود دارد.

ویسکوزیته‌ی کل

افزودنی‌های پلیمری به وسیله افزایش ویسکوزیته کل و کاهش سرعت جذب آب باعث افزایش پایداری کف می‌شود.

الاستیسیته‌ی فیلم

در تمامی تغییراتی که در بالا گفته شد ماده‌ شوینده می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی شود. قوانین کلی درباره‌ ارتباط بین خصلت کف‌کنندگی و ساختار شیمیایی به شرح زیر است: شوینده‌های یونی دارای کف بیشتری نسبت به شوینده‌های غیر یونی هستند. حجم کف ایجاد شده با غلظت مواد شوینده ارتباط مستقیم دارد، هر چه غلظت ماده شوینده بیشتر باشد حجم کف ایجاد شده از مواد شوینده بیشتر است. اثر دما بر روی قابلیت کف کنندگی مثل اثر دما بر روی حلالیت مولکول مواد شوینده است.

مواد کف زا

پودر کف‌ساز نانو

پودر و مایع کف زانانو در کارواش‌ها برای براقیت بیشتر سطوح فلزی و تمیزترشدن خودرو استفاده می‌شود حتماً در بسیاری از کارواش‌ها نام مواد شوینده‌ نانو به گوشتان خورده است و با استفاده از این مواد دیگر نیازی به دستمال کشیدن خودرو نمی‌باشد و همین طور سطح تمیزتر شده و زمان بیشتری تمیز می‌ماند. این مواد بر روی انواع سطوح مؤثر عمل می‌کند و برای شست و شوی انواع ماشین‌آلات و هواپیماها و کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای دیگر محصولات شوینده‌ی نانو و مواد کف زا صرفه‌جویی در هزینه و سهولت در شست و شو است. مواد کف زا شامل ترکیبات شیمیایی است که دارای حباب‌های ریز و پایدار کننده کف است. یکی از انواع کف زاها، شامپوهای مختلف اعم از شامپوی سر و شامپو بدن است.

پاک‌کننده‌ها یا مواد شوینده موادی هستند که قابلیت پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی از روی سطوح مختلف و یا لباس‌ها را دارند. اولین ماده‌ای که به عنوان مواد شوینده ساخته شد صابون بود که ساخت صابون قدمت دیرینه‌ای دارد و به مرور مواد شوینده و کف زاهای مختلف و متعددی ساخته شد به طوری که با حجم وسیعی از شوینده‌ها و تبلیغات آن‌ها در جوامع امروزی مواجه می‌شویم.

صابون‌های فلزی دارای مواد قلیایی خاکی و فلزات سنگین هستند این دسته از صابون‌ها در آب حل نمی‌شوند و در مواردی مثل جلوگیری از زنگ‌زدگی و ضد آب کردن مواد و یا سوخت‌های ژلاتین دار و قارچ‌کش‌ها دارای کاربرد می‌باشد.

مورد قابل توجه در صابون‌ها و همه‌ی مواد شوینده عدم توازن پلاریته است که باعث سودمندی ترکیبات در زمینه  خیس‌شوندگی و قابلیت انحلال است که ساختار ترکیبات ساختمانی مولکولی مواد شوینده و مواد کف زا باعث به وجود آمدن چنین صفاتی می‌گردد.

مواد کف زا

پاک کننده های سنتزی

مواد شوینده‌ی سنتزی مانند صابون که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد از هیدرو کربن متصل به ید تشکیل شده است. استرها و آمید اسیدهای چرب که از تورین و اسیدایزا تیونیک ساخته شدند از اولین ترکیبات سنتزی تلقی می‌شوند و همچنین تغییر و اصلاح در گروه‌های قطبی به وسیله‌ی تغییر در علامت بار الکتریکی یون میسر می‌شود.

صابون مایع

صابون مایع از نظر مواد تشکیل‌دهنده جز صابون‌ها محسوب نمی‌شوند و از گروه پاک‌کننده‌های سنتزی می‌باشد. اگر در صابون‌های معمولی از روغن نارگیل و یا روغن‌های مربوطه‌ دیگر که در ساخت مواد کف زا استفاده می‌شود، بکار برود می‌توان از آن به عنوان صابون‌های مایع از آن استفاده کرد. از مزایای صابون‌های مایع این است که علاوه بر ساختار خود دارای مواد دیگری مثل نرم‌کننده، کف‌کننده و پاک‌کننده چرب‌کننده و ضدباکتری هستند.

شما می‌توانید با استفاده مخلوط کردن دو پیمانه آب به همراه دو پیمانه الکل و نصفه پیمانه آمونیاک یک ماده کف زا طبیعی برای پاک‌کنندگی شیشه‌ها تولید کنید.

کاربرد مواد کف زا

در صنعت و حتی در زندگی روزمره انسان‌ها استفاده از مواد کف‌ساز برای پاکیزگی و رفع آلودگی محیط استفاده می‌شود، این روزها وجود ویروس کرونا باعث شده مواد کف‌ساز اهمیت بیشتری نسبت به قبل بدست آوردند.

عامل کف کنندگی شامپو

رایج ترین عوامل کف کننده مورد استفاده در محصولات مراقبت شخصی و شامپو شامل مواد شیمیایی سدیم لوریل اتر سولفات (SLES) یا همان تگزاپن، سدیم لوریل سولفات (که به عنوان سدیم دودسیل سولفات یا SLS و پودر کف زا شناخته می‌شود) و کوکو گلوکوزید هستند.

تهیه مواد کف‌ساز

پیشگامان شیمی با داشتن تجربه در فروش و تهیه انواع مواد کف‌ساز و آماده‌سازی آن برای ارگان‌های مختلف یکی از بهترین شرکت‌ها برای تهیه مواد کف‌ساز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست