تثبیت کننده عطر

سال‌های زیادی است که عطرها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می‌‌کنند. در ادامه مقاله به معرفی تثبیت کننده عطر می‌پردازیم.

پایه‌های اصلی عطر و تثبیت کننده‌ها

الکل اتیلیک

درصد زیادی از عطرهای موجود در بازار شامل پایه ای از الکل اتیلیک است که الکل خالص یا اتانول نیز نامیده می‌شود. ترکیب پایه به دلیل توانایی خود در تبخیر سریع شناخته شده است. در نگه داشتن ترکیب عطر بسیار موثر است و می‌تواند به راحتی در پوست حل شود. همچنین یک جایگزین ارگانیک به نام الکل دناتوره شده نیز وجود دارد.

کومارین

ترکیب کومارین به عطر اضافه می‌شود تا به افزایش قدرت و کیفیت عطر کمک کند. کومارین به طور طبیعی از لوبیاهای خاص، علف شیرین و پوست درخت کاسیا تهیه می شود. همچنین به صورت مصنوعی تولید می شود. این ماده شیمیایی دارای رایحه ای ملایم و شیرین است که به تقویت بوی ترکیبات به ویژه آنهایی که بوی مشک و ادویه دارند کمک می کند.

بنزیل بنزوات

بنزیل بنزوات (بنزیل الکل یا اسید بنزوئیک) یک تثبیت کننده رایج در لیست طولانی عطرها است. به طور طبیعی از بسیاری از گونه‌های گیاهی تهیه می‌شود. هنگامی که این ترکیب به مواد تشکیل دهنده عطر اضافه می‌شود، می‌تواند به افزایش سطح پایداری کمک کند. بنزیل بنزوات در حفظ بوی رایحه بسیار موثر است و تضمین می‌کند که رایحه برای سال‌های طولانی ثابت بماند.

فتالات‌ها

ترکیب فتالات‌ها (دی اتیل فتالات) یکی دیگر از تثبیت کننده‌های مورد استفاده در عطر است. این عنصر بسیار رایج در عطر است و احتمالاً در حدود 65 درصد از عطرهای موجود در بازار وجود دارد. عملکردی مشابه بنزیل بنزوات دارد و به حفظ مشخصات رایحه عطر کمک می‌کند.

آب مقطر

مطمئناً آبی که به عطر اضافه می‌شود، تحت فرآیند تقطیر قرار می‌گیرد تا به حذف مواد معدنی یا مواد شیمیایی که می‌تواند بر کیفیت پایداری یا مشخصات بویایی تأثیر بگذارد، کمک کند. آب مقطر نیز روی بطری عطر به عنوان آب درج شده است و درصد زیادی از محتوای عطر را تشکیل می‌دهد. تمام عطرها از سه ماده تشکیل‌دهنده عطرها تشکیل شده‌اند که تفاوت در میزان غلظت و حجم مورد استفاده‌ی آن‌ها در یک ترکیب می‌تواند عطرهای مختلفی با درجات گوناگونی از کیفیت و ماندگاری تولید کند.

بخش اول مواد تشکیل‌دهنده عطرها

اولین بخش هر عطر تاپ نوت یا TOP Note نام دارد. تاپ نوت در حقیقت ماده‌ای خوشبو و مؤثر است که اصلی‌ترین بخش رایحه‌ی یک عطر بوده و در اولین برخورد با رایحه‌ی یک اودکلن به مشام می‌رسد. تاپ نوت در حقیقت فرارترین و بارزترین بخش بوی هر عطر یا ادکلن است.

بخش دوم مواد تشکیل‌دهنده عطرها

بخش دوم عطرها میدل نوت یا Middle Note نام دارد. این بخش از یک رایحه در حقیقت اصلی‌ترین مکمل تاپ نوت است. میدل نوت یا نوت میانی از نظر ماندگاری از تاپ نوت پرقدرت‌تر است و معمولاً از رایحه‌ گل‌هایی هم چون یاس یا بنفشه برای آن استفاده می‌شود.

بخش سوم مواد تشکیل‌دهنده عطرها

نوت پایانی یا End Note نام این بخش از یک عطر است. نت پایانی رایحه است که برای به مشام رسیدن و حس شدن زمان بیشتری را صرف می‌کند و از نظر ماندگاری پر قدرت‌ترین بخش یک رایحه است. در عطرهای مرغوب و با کیفیت که در ابتدای اسپری شدن یک رایحه دارند و بعد از گذشت سه تا پنج ساعت تغییر رایحه می‌دهند، آن چه در پایان این مدت زمان به مشام می‌رسد در حقیقت رایحه‌ی نت پایانی اودکلن است.

تثبیت کننده عطر

اصلی ترین مواد تشکیل‌دهنده عطرها

حدود صد سال پیش، همه‌ی مواد بکار رفته در عطرها طبیعی بودند. موادی مانند مشک، عنبر، چوب صندل، عصاره گل‌ها و روغن‌های خاص. اما اکنون بخش اعظمی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی عطرها موادی شیمیایی هستند که در شرایط آزمایشگاهی تولید می‌شوند.

اما جالب است بدانید که یکی از مشهورترین و مؤثرترین موادی که در ساخت تثبیت کننده عطرها بکار می‌‌رود از بدن حیوانی به نام سیویت استخراج می‌شود که به آن سیوتون گفته می‌شود. این حیوان که از انواع گربه‌سانان است در آفریقای جنوبی و اتیوپی زندگی می‌کند و به دلیل مفید و مؤثربودن ماده‌ای که از تن او استخراج می‌شود حیوان بسیار ارزشمند و حفاظت شده‌ای است.

سیوتون در حقیقت ماده‌ای  است که گربه‌ی سیوتین برای جذب جنس مخالف در فصل جفت‌گیری آن را از تن خود متصاعد می‌کند و تأثیر آن در ساخت عطرها شبیه به موادی همانند مشک و عنبر است. البته این ماده به طرز هنرمندانه‌ای در پوششی از رایحه‌ی گل‌ها پیچیده و محو می‌شود. اما به هر حال اصلی‌ترین بخش ساخت انواع عطر همین ماده است.

مواد حلال در عطرها

یکی دیگر از پایه‌های بسیار مهم و اساسی در ساخت عطرها حلال‌ها هستند که انواع مختلفی دارند و بسته به غلظت و میزانی که با عصاره‌ی عطرها ترکیب می‌شوند آن عطر را ماندگار یا فرار می‌کنند. آب و الکل دو ماده‌ی حلال مورد استفاده در عطرها هستند و با رقیق کردن آن می‌توانند قدرت پخش‌کنندگی عطر را بهبود بخشند. بدون وجود حلال‌ها غلظت عطرها به قدری خواهد بود که برای استشمام رایحه‌ی آن‌ها باید بینی خود را به محل استعمال عطر بسیار نزدیک کنید.

تثبیت کننده عطر

تثبیت کننده عطر

تثبیت کننده عطر ماده‌ی مهم دیگری هستند که در ساخت عطرها بکار می‌روند. تثبیت کننده عطر می‌‌توانند قدرت ماندگاری یک رایحه را بهبود بخشند و وجود آن‌ها در عطرها بسیار حیاتی و میزان مورد مصرف آن‌ها دقیقاً همان چیزی است که تعیین می‌کند یک عطر تا چه میزان مرغوب و باثبات است. معمولاً تثبیت کننده عطر، روغن‌های خاصی هستند که از مواد طبیعی مختلفی به دست می‌‌آیند. صمغ بعضی از درختان نیز به عنوان تثبیت کننده عطر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین گیاهانی که روغن آن به عنوان تثبیت کننده عطر مصرف می‌شود چوب صندل است. صندل نوعی درخت است که چوب و تنه‌ی آن مصارف مختلفی و خاصیت دارویی بسیاری دارد. به جز عطرها روغن صندل در کرم‌های پوستی نیز استفاده می‌شود و علاوه بر رایحه‌ی خوش خواص درمانی طبیعی نیز دارد.

فرمول خلق یک رایحه در حقیقت جزو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین دارایی یک کمپانی عطرسازی است. بنابراین شاید هرگز میزان دقیق موادی که در تولید یک عطر بکار برده می‌شود و ریز جزئیات موادی که در ساخت آن ادکلن استفاده می‌شود فاش نشود.

ترکیبات عطر شامل انواع ترکیبات و مواد شیمیایی است. این ترکیبات طبیعی و مصنوعی برای ایجاد رایحه‌های مختلف برای عطر ضروری هستند. مواد اصلی عطر به چند دسته تقسیم می شوند، از جمله رایحه های مصنوعی، اسانس ها، پایه ها و تثبیت کننده ها.

عطر با استفاده از رایحه و ترکیب پایه ایجاد می‌شود. ترکیب معطر 25 تا 50 درصد عطر را تشکیل می دهد و متکی به رایحه‌های مصنوعی یا روغن های ضروری است. پایه عطر ممکن است 35 تا 75 درصد از عطر را تشکیل دهد و با استفاده از یک محلول مایع مانند آب یا الکل ساخته می‌شود. یک عطر همچنین می‌تواند دارای یک عامل تثبیت کننده برای کمک به حفظ بو و جلوگیری از تجزیه مواد باشد.

سوالات متداول

علت ماندگاری عطر چیست

ماندگاری عطر بر اساس زمانی است که فرد هنوز می تواند بویی از عطر را از پوست خود دریافت کند. ماندگاری یک عطر می تواند به عناصر مختلفی بستگی داشته باشد مانند: شیمی پوست: دریافت پوست افراد از عطر متفاوت است و نحوه واکنش آنها به پوست شما نیز بسیار فردی است.

چه چیزی باعث ماندگاری عطر می شود؟

عطر خود را به سمت نقاط نبض خود اسپری کنید: مچ دست، گردن، پشت گوش. مناطق متمرکز گرما عطر را پخش می کند و به ماندگاری طولانی مدت آن کمک می کند. مقداری فاصله بین دستگاه پخش عطر و پوست خود را حفظ کنید.

علت پریدن عطر چیست؟

عطرها از گازهای فرار تشکیل شده اند که به سرعت در هوا پخش می شوند، زیرا در بطری باز می شود و بوی آن به سرعت در هوا پخش می شوند.

گلیسیرین در عطر چه کاربردی دارد؟

اضافه کردن گلیسیرین به ماندگاری عطر کمک می کند. اتیل هگزیل گلیسیرین به عنوان تثبیت کننده عطر استفاده می شود که بر بوی کلی عطر تأثیر نمی گذارد و همچنان عطر را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. اتیل هگزیل گلیسیرین یک افزودنی آرایشی چند منظوره با مرطوب کننده ها و خاصیت نرم کنندگی است که حس پوست محصولات را بهبود می بخشد.

ماده اصلی عطر چیست؟

اکثر عطرهای کامل از حدود 10 تا 20 درصد روغن های معطر حل شده در الکل و مقداری آب ساخته شده اند. ادکلن ها حاوی تقریباً 3-5٪ روغن رقیق شده در 80-90٪ الکل هستند و آب حدود 10٪ را تشکیل می دهد.

گلیسیرین در اسپری ها چه می کند؟

گلیسیرین برای جلوگیری از جدا شدن مواد در طول زمان اضافه می شود. با خیال راحت مایع را به هر اندازه بطری اسپری اضافه کنید، اما بدانید که نسبت مخلوط بسته به اندازه تغییر می کند. مقدار اسانس یا روغن معطر اضافه شده به شما بستگی دارد.

چه روغنی باعث ماندگاری عطر می شود؟

بزرگ ترین نکته (مثل همیشه) روغن است: قبل از استفاده از عطر، مقداری روغن هسته انگور یا نارگیل را به بدن خود بمالید. روغن باعث می شود که عطر بیشتر روی پوست شما بماند. به علاوه مرطوب خواهید شد و تازه به نظر خواهید رسید!

چه چیزی بوی عطر را قوی تر می کند؟

عطرها از مخلوط کردن روغن عطر با الکل ایجاد می شوند. هر چه روغن عطر بیشتر باشد، عطر قوی تر و ماندگاری آن بیشتر می شود.

فیکساتور طبیعی در عطر چیست؟

تثبیت کننده ها می توانند رزینوئیدها (بنزوئین، labdanum، myrrh، olibanum، storax، tolu balsam) یا مولکول های ambroxide، civetone و muscone باشند که در اصل از حیوانات به دست آمده اند، اما می توانند و اکنون عمدتاً سنتز می شوند زیرا مقرون به صرفه تر، سازگارتر و سازگارتر هستند.

چه مواد نگهدارنده ای در عطر استفاده می شود؟

بنزیل الکل مایعی بی رنگ با رایحه معطر دلپذیر است. از آن به عنوان نگهدارنده، به عنوان یک ماده معطر و به عنوان حلال برای حل کردن سایر مواد برای ایجاد فرمولاسیون عطر استفاده می شود.

بهترین فیکساتور مصنوعی برای عطر چیست؟

تثبیت کننده های مصنوعی شامل موادی با فراریت کم (دی فنیل متان، دی پروپیلن گلیکول (DPG)، سیکلوپنتادکانولید، آمبروکسید، بنزیل سالیسیلات) و حلال های تقریباً بی بو با فشار بخار بسیار کم (بنزیل بنزوات، دی اتیل فتالات، تری اتیل سیترات) هستند.

جایگزین الکل در عطر چیست

آیا ماده ای وجود دارد که جایگزین الکل در عطرها شود؟ بله، می توانید عطرهای جامد بسازید، جایی که اسانس ها و مواد مطلق در مخلوطی از موم زنبور عسل و جوجوبا (یک موم مایع) تجزیه می شوند. این باید به آرامی با نسبت تقریباً 90٪ موم زنبور عسل به 10٪ جوجوبا انجام شود.
آیا می توانید بدون الکل عطر درست کنید؟
عطرهای غیر الکلی رایحه ای ثابت ارائه می دهند، زیرا الکل وجود ندارد، خطر تبخیر وجود ندارد. در نتیجه اثر معطر برای مدت طولانی تری ثابت می ماند. این عطرها ممکن است تا 10 ساعت ماندگاری داشته باشند. این عطرها هرگز پوست را خشک نمی کنند و اغلب به مراقبت ملایم پوست کمک می کنند.

بهترین حلال برای عطر چیست؟

اتانول
تا حد زیادی رایج ترین حلال برای رقیق کردن روغن عطر اتانول یا مخلوطی از اتانول و آب است. روغن عطر را می توان با روغن نارگیل یا موم یا جوجوبا نیز رقیق کرد.

الکل یا روغن برای عطر بهتر است؟

یک عطر بر پایه الکل بوی قوی تری به شما می دهد. در حالی که عطرهای روغنی با رایحه دقیق تری که مانند گل باز می شود، ماندگاری بیشتری روی پوست شما خواهند داشت. بر پایه الکل حدود 1 تا 3 ساعت دوام می آورد زیرا به سرعت تبخیر می شود و بر پایه روغن تا حدود 15 ساعت دوام می آورد.

چه حلال هایی در عطر استفاده می شود؟

حلال های روغن ترپن خالص از مواد طبیعی از جمله صمغ سقز، پینن، دی لیمونن و ترپینئول تولید می شوند که از روغن های گیاهی 100% طبیعی مانند روغن سقز و روغن پرتقال استخراج می شوند.

استخراج با حلال در عطر چیست؟

استخراج با حلال فرار یکی از فرآیندهای استخراج مورد استفاده در عطرسازی است. این شامل حل کردن عطر گیاه در یک حلال است که سپس تبخیر می شود. این روش به دست آوردن محصولات بسیار نجیب و غنی را ممکن می سازد.

مایع اصلی عطر چیست؟

رایج‌ترین حلال برای رقیق‌سازی روغن عطر، الکل است، معمولاً مخلوطی از اتانول و آب یا یک الکل اصلاح‌شده. روغن عطر را می توان با استفاده از روغن هایی با بوی خنثی مانند روغن نارگیل تکه تکه شده یا موم های مایع مانند روغن جوجوبا رقیق کرد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رضا

    فیکساتوری وجود داره که شرکتی زده شده باشه غیر از عطران که با اسانس لوزی بخوام مخلوط کنم در حد فیکساتورهای برندهای خوب دنیا که هم پخش بوی بالایی داشته باشه هم ماندگاری عطر بالا ببره ؟یا الکل بگیرم خودم از فیکساتورهای مختلف اضافه کنم به الکل؟!

    پاسخ
  • مینا اشرف

    سلام به همگی

    من دارم سعی می کنم عطر جامد را با فرمول زیر فرموله کنم:
    بیزواکس 25٪
    موم کاندالیلا 10٪
    ستیل پالمیتات
    کره انبه 20٪
    روغن جوجوبا 10٪
    گلیسیرین گیاهی 2٪
    ویتامین E 1٪
    روغن معطر 30٪ (مصنوعی)
    آیا برای ماندگاری بیشتر نیاز به استفاده از فیکساتور در این مورد دارم؟ چه مدت باید عطر به صورت جامد ماندگار شود؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست