افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی و افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی گوجه فرنگی پخته شده و غلیظ است. این فقط گوجه فرنگی است که پخته شده، سپس دانه‌ها و پوست آن را صاف کرده و سپس مقداری دیگر پخته می شود تا فوق‌العاده متراکم و خوب غلیظ شود. گوجه فرنگی خام دارای اسیدیته درخشان و عطر و طعم امامی زیادی دارد و وقتی همه آب آن پخته شد، بسته‌بندی می‌شود.

همانطور که در مورد بیشتر مواد غلیظ صحت دارد، مقدار کمی از آن می‌تواند کمک زیادی در پخت غذا کند، به همین دلیل قوطی‌های رب گوجه فرنگی نسبت به قوطی سس یا گوجه خرد شده بسیار کوچکتر هستند. برخی از رب‌های گوجه فرنگی به عنوان “دو بار تغلیظ شده” برچسب‌گذاری شده‌اند، که به این معنی است که گوجه فرنگی از شدت بیشتری نیز برخوردار است.

فواید رب گوجه فرنگی

کنسرو رب گوجه فرنگی (درست مثل گوجه فرنگی تازه، در فصل خاص خود) کالری کمی دارد و همراه با اسید اسکوربیک و فیبر است. فرآیند کنسرو کردن مقداری از ویتامین C و فیبر را از بین می‌برد، بنابراین حتماً برچسب‌ها را بخوانید تا بیشترین استفاده را از کنسرو گوجه فرنگی خود ببرید.

گوجه فرنگی کنسرو شده (برخلاف تازه) منبع عالی آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که نشان داده می‌شود به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات و دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند (ضعف بینایی با افزایش سن).

افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی
افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

میزان مواد جامد موجود در رب گوجه فرنگی تحت پوشش استانداردهای محصول قرار دارد و باید از استاندارد مربوطه در مورد منطقه شما استفاده شود. در ایالات متحده و طبق Codex Alimentarius، رب گوجه فرنگی باید حداقل 24٪ مواد جامد گوجه فرنگی به صورت بدون نمک داشته باشد. استفاده از رنگ مصنوعی تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.

از رنگ بیت روت به عنوان رنگ غذایی برای رب گوجه استفاده می شود که یک رنگ طبیعی قرمز بوده و باعث بهبود رنگ رب می شود. بسته‌بندی رب گوجه فرنگی با بسته‌بندی پالپ گوجه فرنگی فقط در میزان غلظت متفاوت است. مراحل اولیه پردازش یکسان است. در غلظت، ظرف وکیوم به ظرف باز ترجیح داده می‌شود زیرا پخت و پز در دمای پایین انجام می‌شود. اگر نمک اضافه شده است، باید درصد نمک اضافه شده اصلاح شود زیرا استاندارد بر اساس مواد جامد گوجه فرنگی است.

رب باید در قوطی‌ها با دمای حداقل 90 درجه سانتی‌گراد (194 درجه فارنهایت) پر شود. این از بقای میکروارگانیسم‌هایی که احتمالاً متعاقباً محصول را خراب می‌کنند جلوگیری می‌کند. پس از بسته شدن، هیچ حرارت دیگری روی قوطی‌ها اعمال نمی‌شود. بنابراین، پر کردن داغ و بسته‌بندی فوری ضروری است.

مواد نگهدارنده رب گوجه فرنگی

محصولات گوجه فرنگی کنسرو شده (رب گوجه فرنگی) فاقد مواد نگهدارنده هستند. از آنجا که مواد غذایی موجود در قوطی ها در دمای بالا طبخ می شود و در ظروف استیل مهر و موم شده در خلاء استریل می‌شود، مواد مغذی در آن نگهداری می شود و ناخالصی‌ها از آن خارج می‌شود. آب، مایع چاشنی یا روغن برای ایجاد عطر و طعم به آن اضافه می‌شود. علاوه بر این، اسید سیتریک برای حفظ عطر و طعم و جلوگیری از اکسیداسیون ویتامین‌های حساس اضافه می‌شود. کلرید کلسیم و سدیم در محصولات گوجه فرنگی کنسرو شده نیز یافت می‌شود.

کلرید کلسیم به محصول کمک می‌کند تا ثابت بمانند و علاوه بر این خود کلرید کلسیم یک ماده مغذی است. اگرچه نمک (سدیم) دارای کیفیت نگهدارنده است، اما وجود آن در رب گوجه فرنگی بیشتر برای عطر و طعم است. برای افراد حساس به سدیم، انواع کم نمک و فاقد نمک یافت می‌شود.همچنین از ماده نگدارنده بنزوات سدیم در رب گوجه نیز استفاده می‌شود.

نگرانی های در مورد رب گوجه فرنگی کنسرو شده

افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی
افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

نگرانی های بیس فنول A (BPA)

نگرانی در مورد بیسفنول آ در کنسروها در حال افزایش است. گزارشی که توسط محققان منتشر شد نشان داد که 19 ماده غذایی با نام تجاری مختلف حاوی مقداری BPA هستند که در پوشش قوطی استفاده می‌شود. مؤسسه ملی بهداشت بیش از 30 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد تا تعیین کند BPA بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد، به ویژه قرار گرفتن در معرض دوز پایین (مانند کالاهای کنسرو شده).

مواد افزودنی

گوجه فرنگی کنسرو شده اغلب حاوی مقدار زیادی نمک است. اگر برچسب را بررسی کنید، معمولاً 100 تا 300 میلی‌گرم سدیم در هر وعده پیدا خواهید کرد – این 4 تا 13 درصد توصیه روزانه است. به دنبال نسخه های “بدون نمک اضافه شده” باشید تا یک سوم سدیم را کاهش دهید.

همچنین ممکن است در برخی از محصولات نگهدارنده‌هایی مانند بنزوات سدیم، اسید سیتریک و کلرید کلسیم پیدا کنید. خوردن هر دو بی خطر محسوب می‌شود. اسید سیتریک به حفظ رنگ کمک می‌کند، در حالی که کلرید کلسیم به خوب و محکم نگه داشتن گوجه فرنگی های خرد شده کمک می‌کند.

سایر افزودنی های رب گوجه جهت افزایش ویسکوزیته محصول شامل کربوکسی متیل سلولز می‌باشد.

افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی
افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی

بوتولیسم

بوتولیسم نگرانی کلیه کنسروها را به همراه دارد و گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه این باکتری‌ها در محیط‌های اسیدی رشد نمی‌کنند، اما موارد بوتولیسم در کنسرو گوجه فرنگی جمع شده است. از قوطی‌های دندانه‌دار، دارای نشتی، زنگ زده یا متورم و محفظه‌هایی را که کف، کدر یا بوی بد دارند خودداری کنید.

پس از باز شدن، مواد غذایی را در قوطی‌های باز شده ذخیره نکنید – در نهایت طعم و مزه مواد مانند فلز، و قوطی‌ها برای نگهداری داخل یخچال طراحی نشده‌اند. به ظرف ایمن یخچال منتقل کنید و تا 4 روز نگه دارید.

جهت استعلام قیمت افزودنی های مجاز گوجه فرنگی

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

سخن آخر

استفاده از گوجه فرنگی کنسرو شده (رب گوجه فرنگی) مزایا و معایب زیادی دارد.آن‌ها سریع، راحت و پر از مواد مغذی هستند، اما مواد افزودنی و نگرانی‌های در مورد BPA در حال رشد ممکن است شما را وادار به تأمل مجدد کنند. اکنون که مطلع شدید، از اطلاعات استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره رب گوجه فرنگی و افزودنی های مجاز رب گوجه فرنگی و نگهدارنده‌های موجود در رب گوجه با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ERB

    سلام و خسته نباشید
    ولی راجعبه افزونی مجاز مثل نگهدارنده یا صمغ ها چیزی گفته نشده بود

    پاسخ
  • صغری پورشکیب

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید خیلی عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست