آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین

انواع مشتقات اتانول آمین

اتانول آمین‌ها دسته‌ای از ترکیبات آمینی و الکلی هستند که خود و مشتقات آنها در صنایعی مانند شوینده‌ها، محصولات بهداشتی، تصفیه گاز، صنایع دارویی و… به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین و کاربردهای آن در داروسازی می‌پردازیم.

 اتانول آمین چیست؟

تری اتانول آمین یا ترولامین، مایعی ویسکوز و آلی بوده که یک آمین نوع سوم و یک تری‌اُل حساب می‌آید. تری‌اُل به ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که در ساختار خود سه گروه الکلی (هیدروکسیل) دارد. مانند آمین‌های دیگر، تری اتانول آمین نیز خاصیت بازی داشته و یک باز قوی محسوب می‌شود. معروف‌ ترین ترکیبات اتانول آمینی مونو، دی و تری اتانول آمین هستند.

در بسیاری از موارد اتانول آمین و مونو اتانول آمین به جای یکدیگر به کار می‌روند. در اتانول آمین‌ها، خواص آمین‌ها و الکل‌ها باهم ترکیب شده است که در واکنش‌ها قابلیت خود را نشان می‌دهند.

آمین‌ها، به میزان کمی، خاصیت قلیایی دارند و برای تشکیل نمک‌ها یا صابون‌ها با اسیدها واکنش می‌دهند. آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین و کاربردهای آن در داروسازی می‌تواند به شما در استفاده از این ماده کمک کند.

کاربردهای اتانول آمین

مهم‌ترین مصارف اتانول آمین‌ها در حال حاضر استفاده از آن‌ها در تولید امولسیفایر، شوینده‌ها، صنعت نساجی، شیرین‌سازی گاز و تولید سیمان است. از اتانول آمین‌ها به شکل رایجی به عنوان ماده‌ی اولیه جهت تولید سورفاکتانت‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها از لحاظ تجاری به عنوان دترجنت‌، مواد شیمیایی مورد نیاز برای پرداخت چرم و سطوح مختلف و امولسیون‌کننده اهمیت زیادی دارند.

کاربرد دی اتانول آمین به عنوان سورفاکتانت بسیار متنوع است و از روغن فلزکاری و برش‌‌کاری گرفته تا تولید لوازم بهداشتی باکیفیت را شامل می‌شود. آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین و کاربردهای آن در داروسازی بسیار مهم است که باید در مورد آن بیشتر بدانید. صابون‌های اتانول آمینی تولید شده از اسیدهای چرب، از مهم‌‌ترین امولسیون ‌کننده‌های صنعتی به شمار می‌روند.

از آن‌ها در تولید محصولات آرایشی، پولیش‌ها، کِرِم‌های کفش، محصولات مراقبت از خودرو، روغن‌های دریل و برش‌کاری و پمادهای دارویی استفاده می‌شود. ترکیب صابون‌های اتانول آمین با وکس یا رزین به عنوان مواد اشباع‌کننده، پوشش محافظتی و محصولات محافظت‌کننده از سطوح و چرم استفاده می‌شود.

مشتقات اتانول

آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین و کاربردهای آن در داروسازی می‌تواند به شما در استفاده از آن کمک کند.

1-تری اتانول آمین

تری اتانول آمین چیست؟ تری اتانول آمین  به اختصار TEA نامیده می شود. این یک ترکیب آلی چسبناک است که هم یک آمین سوم و هم یک تریول است. تریول یک مولکول با سه گروه الکل است. این ماده یک ترکیب بی رنگ است. اما گریدهای صنعتی آن ممکن است به دلیل ناخالصی‌ها زرد به نظر برسند. علمی پتروشیمی تولیدکننده انواع مواد شیمیایی و عرضه کننده تری اتانول آمین است. برای اطلاع از قیمت تری اتانول آمین و خرید آمین با تیم متخصص ما تماس بگیرید.

2-دی اتانول آمین

دی اتانول آمین ماده‌ای است که در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی برای تنظیم pH و بهبود پایداری محصول استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی که به نام DEA نیز شناخته می شود، معمولا در تولید محصولاتی مانند مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب ها، شامپوها، پاک کننده ها و نرم کننده‌ها استفاده می‌شود.

دی اتانول آمین به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت استفاده از آن در مقادیر بسیار کم استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که محصول ملایم و غیر تحریک کننده است.

DEA به دلیل وجود دو گروه هیدروکسیل در ساختار مولکولی آن یک دی الکل است. این ترکیب شیمیایی در تولید نمک‌های اسیدهای چرب با زنجیره بلند استفاده می شود و به محصولات هیدراته اجازه می‌دهد کف کنند. دو ترکیب مشابه دیگر، تری اتانول آمین و مونو اتانول آمین وجود دارد که در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

3-مونو اتانول آمین

اتانول آمین‌ها در واقع گروهی از آمینو الکل‌ها هستند. حتی گروهی از ترکیبات آنتی هیستامین به عنوان اتانول آمین شناخته می‌شوند. از جمله این ترکیبات می توان به دیمن هیدرینات، کلرفنوکسامین، دیفن هیدرامین و … اشاره کرد. مونو اتانول آمین‌ها دارای خواص الکل‌ها و آمین‌ها هستند. بنابراین، آنها می توانند با هر دو گروه عملکردی واکنش نشان دهند.

این محصولات می توانند به عنوان واسطه‌های آلکیلامین عمل کنند و با اسیدها واکنش داده و نمک و صابون را تشکیل دهند. این ماده در دمای اتاق سرعت تبخیر کمی دارد و بسته به درجه حرارت و درجه خلوص به شکل مایع تبدیل می شود. حتی در بافت‌های زنده نیز این ماده یافت می‌شود و یکی از اجزای لسیتین است.

4-دوکسیل آمین

یک اتانول آمین با خواص ضد التهابی، آرام‌بخش و آنتی هیستامینی است. هیستامین یک ترکیب آلی نیتروژنه است که می‌تواند در بدن انسان و سایر پستانداران باعث به وجود آمدن حساسیت شود.

هر چند میزان مرگ و میر در اثر این نوع مسمومیت بسیار نادر است اما میزان شدت علائم به میزان مصرف هیستامین و سایر آمین های بیوژنیک و میزان حساسیت فرد به آمین‌های بیوژنیک خاص متفاوت است. دوکسیل آمین با محدود نمودن برخی مواد خاص در بدن مانند هیستامین و استیل کولین، به تسکین علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه کمک می‌کند.

علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه با این آنتی هیستامین بهبود پیدا می‌کند. این محصول در کاهش طول درمان سرماخوردگی اثر ندارد و در برخی موارد می‌تواند منجر به مسمومیت نیز شود.

5-دیفن هیدرامین

از دیگر مشتقات اتانول آمین‌ها دیفن هیدرامین است که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده‌ای که در بدن باعث به وجود آمدن نشانه‌های حساسیت و آلرژیک می‌شود هیستامین است. دیفن هیدرامین نیز که یک آنتی‌هیستامین به شمار می‌رود و با مسدود و کنترل کردن این ماده به بهبود علائم ناشی از آن مانند آبریزش بینی، خیس شدن چشم، عطسه و… کمک می‌کند.

همچنین برای تسکین سرفه‌های ناشی از تحریک شدن جزئی گلو یا مجاری هوایی استفاده می‌شود. دیفن هیدرامین برای کنترل حرکات غیرارادی و غیرطبیعی افرادی که مبتلا به سندروم پارکینسون هستند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6-دیمن هیدرینات

عضو دیگر مشتقات اتانول آمین که در صنایع دارویی کاربرد دارد دیمن هیدرینات است. این دارو نیز مانند هم‌خانواده‌های قبلی یک آنتی هیستامین است و هیستامین طبیعی موجود در بدن را کنترل کرده و کاهش می‌دهد. این دارو برای درمان و پیشگیری از تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری‌های حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از همین رو به قرص ماشین نیز معروف است. شاید دیده باشید افرادی را که به محض سوار شدن به ماشین و حرکت دچار حالاتی مانند سرگیجه و استفراغ می‌شوند، با مصرف دیمن هیدرینات دیگر این حالت ناخوشی به آنها دست نخواهد داد.

دیگر کاربردهای اتانول آمین

کاربرد در شیرین‌سازی گاز

محلول‌های آبی مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین در دمای محیط با کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید واکنش می‌دهند تا ترکیبی را تشکیل دهند که هنگام قرار گیری در دمای بالا، گاز اسیدی منتشر کند و برای استفاده مجدد، آمین تولید کند.

کاربرد در صنعت نساجی

در فرآیند تولید پارچه از اتانول آمین‌ها به عنوان ماده واسطه واکنش برای آماده‌سازی نرم‌کننده‌ها و تکمیل با دوام اتوی پارچه استفاده می‌شود. به خاطر خاصیت پایین قلیایی صابون‌های آمینی، از آنها به عنوان عوامل لکه‌شوئی برای پشم و ابریشم استفاده می‌شود. از اتانول آمین‌ها به عنوان مواد کمکی در رنگ زنی نیز استفاده می‌شود.

جهت استعلام

قیمت انواع اتانول آمین

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

تهیه اتانول آمین

این مقاله در مورد آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین بود. شما می‌توانید برای تهیه این ماده با برندی معتبر به ما مراجعه نمائید. این محصولات در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست