فروش مونو آمونیوم فسفات

خرید مونو آمونیوم فسفات

 

جهت استعلام قیمت مونو آمونیوم فسفات چینی

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

قیمت کود مونو آمونیوم فسفات

به انگلیسی Monoammonium Phosphate
نام های دیگر MAP ، آمونیوم دی هیدروژن فسفات
شناسه محصول 7722-76-1
فرمول شیمیایی Nh4h2po4
گرید صنعتی
شکل ظاهری پودر کریستالی سفید
⭐ خلوص 99.5%
⭐ تولید کننده چین – ایرانی
⭐ بسته بندی کیسه 25 کیلویی
⭐ مونو آمونیوم فسفات قیمت لطفا تماس بگیرید 💯

مونو آمونیوم فسفات چیست

کود مونو آمونیوم فسفات (MAP) منبع گسترده‌ای از فسفر (P) و نیتروژن (N) است. این ماده از دو ترکیب تشکیل دهنده رایج در صنعت کود ساخته شده و بیشترین فسفر را در بین کودهای جامد رایج دارد. همراه با DAP، متداول‌ترین کود فسفاته در سطح جهان است. هر دوی آنها از فسفات سنگ مشتق شده‌اند.

فسفات سنگ به طور عمده در معادن روباز استخراج می‌شود. این ماده به شکل طبیعی خود حلالیت کمی در آب ایجاد می‌کند، بنابراین برای گیاهان در دسترس نیست. با واکنش فسفات سنگین و اسید سولفوریک، اسید فسفریک تشکیل می‌شود. اسید فسفریک به منظور ایجاد چندین کود فسفات آمونیوم مانند MAP با آمونیاک واکنش می‌دهد.

مونو آمونیوم فسفات یک کود نیتروژن فسفری گرانولیتیک است که در آن نیتروژن در فرم آمونیاک نشان داده شده است. این ماده از طریق خنثی‌سازی اسید فسفریک با آمونیاک تولید می‌شود. مونو آمونیوم فسفات برای انواع خاک‌ها و برای استفاده از زمین و بستر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر نوع کود مرکب را می‌توان با مونو آمونیوم فسفات به عنوان ورودی تولید کرد.

فروش مونو آمونیوم فسفات
فروش کود مونو آمونیوم فسفات

روش تولید مونو آمونیوم فسفات

فرآیند تولید MAP نسبتاً ساده است. در یک روش معمول، نسبت یک به یک آمونیاک (NH3) و اسید فسفریک (H3PO4)  واکنش داده و حاصل از آن دوغاب MAP در یک گرانولاتور جامد می‌شود. روش دوم دو ماده اولیه را در یک راکتور متقاطع لوله‌ای قرار داده، جایی که این واکنش برای تبخیر آب و جامد شدن MAP، گرما تولید می‌کند.

روش های دیگر نیز وجود دارد. یک مزیت MAP تولید شده این است که می‌توان از H₃PO₄ با کیفیت پایین‌تری در مقایسه با سایر کودهای P که اغلب به درجه اسید خالص‌تری نیاز دارند، استفاده کرد. پنتواکسید فسفر (P₂O₅) محتوای معادل MAP بسته به میزان ناخالصی اسید از 48 تا 61 درصد متغیر است. رایج‌ترین ترکیب کود 11-52-0 است.

مونوآمونیوم فسفات به صورت صنعتی با واکنش گرمازا اسید فسفریک و آمونیاک به نسبت صحیح تهیه می‌شود:

NH3 + H3PO4 → NH6PO4

سپس MAP بلوری رسوب می‌کند.

وقوع طبیعی

این ترکیب در طبیعت به عنوان ماده معدنی کمیاب بی فسفامیت ظاهر می‌شود. در کانسارهای گوانو تشکیل می‌شود. یک ترکیب مرتبط، که همان مونو هیدروژن است، حتی کمیاب‌تر از فسفامیت است.

خواص شیمیایی مونو آمونیوم فسفات

فروش مونو آمونیوم فسفات
فروش مونو آمونیوم فسفات

مونوآمونیوم فسفات در آب محلول است و از آن به عنوان نمک بی‌آب در سیستم چهار ضلعی، به عنوان منشورهای کشیده یا سوزن متبلور می‌شود. این ماده در اتانول عملاً نامحلول است. مونوآمونیوم فسفات جامد را می‌توان برای دمای حداکثر 200 درجه سانتی‌گراد، هنگامی که به آمونیاک گازی NH3 و اسید فسفریک مذاب H3PO4 تجزیه می‌شود، در عمل پایدار دانست.

در دمای 125 درجه سانتیگراد فشار جزئی آمونیاک 05/0 میلی متر جیوه است. در دمای 125 درجه سانتیگراد فشار جزئی آمونیاک 05/0 میلی متر جیوه است. محلول استوکومتریک مونوآمونیوم فسفات ترکیبی اسیدی است (pH 4.7 در غلظت 0.1٪، 4.2 pH در 5٪)

کاربرد مونو آمونیوم فسفات

  • کاربرد مونو آمونیوم فسفات در صنعت کود

برای سال‌ها به عنوان کودی مهم در کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول محلول در آب است و در صورت نیاز، به مقدار کافی و سریع در خاک حل می‌شود. همچنین این ماده در اتانول محلول و در استون نامحلول است. این کود، حاوی فسفات معدنی محلول در آب است که به صورت مواد خام برای چندین کود پیچیده )مانند NP و NPK یا برای کاربرد مستقیم استفاده می‌شود.

فروش مونو آمونیوم فسفات
فروش مونو آمونیوم فسفات

پرورش دهندگان در مجاورت ریشه‌های در حال رشد یا در نوارهای سطحی، MAP دانه‌ای را در نوارهای غلیظ زیر سطح خاک اعمال می‌کنند. همچنین معمولاً با پخش آن در سطح مزرعه و مخلوط کردن آن در خاک سطح از طریق خاک‌ورزی اعمال می‌شود. به صورت پودر شده، جزء مهم کودهای معلق است.

جهت دریافت آنالیز مونو آمونیوم فسفات با کارشناسان ما در تماس باشید.

هنگامی که MAP با H₃PO₄ مخصوص خالص ساخته می‌شود، به راحتی در محلول شفافی که به عنوان محلول پاشی پراکنده شده یا به آب آبیاری اضافه می‌شود، حل می‌شود. محتوای معادل P₂O₅ ،MAP با خلوص بالا معمولاً 61 درصد است. مونو آمونیوم فسفات برای کوددهی همه خاک‌ها و محصولات مناسب است. به دلیل این که محلول در آب است، دارای خواص کود فسفر سریع عمل می‌کند و تحرک کم فسفر در خاک باعث می‌شود که از آن برای کودهای اصلی، ذخیره سازی و همچنین کودهای دوره‌ای استفاده شود. این کود با تیمار اصلی خاک یا قبل از کاشت وارد می‌شود.

ویژگی‌های مونو آمونیوم فسفات

  • MAP منبع فسفر است.
  • یک محصول گرانول و مقرون به صرفه است.
  • فلزات سنگین در آن کم است.
  • نیتروژن موجود در MAP به شکل آمونیوم است که در برابر شستشو مقاومت می‌کند و فرم آزادتر با واکنش کند از نیتروژن است.
  • محصول دارای واکنش اسیدی در خاک است که می‌تواند در خاک‌های خنثی و با pH بالا یک مزیت باشد. بنابراین ترجیحا از MAP در مقابل DAP در خاک‌های قلیایی استفاده می‌شود.

مصارف صنعتی مونو آمونیوم فسفات

  • ماده خوراکی برای حیوانات

منبع  MAP به عنوان ماده خوراکی برای حیوانات استفاده می‌شود. فسفات اوره و مونو آمونیوم فسفات به عنوان مکمل‌های غذایی برای گوسفندانی که رژیم‌های غذایی آن‌ها در فسفر و نیتروژن کافی نیست کاربرد دارد.

  •  خاموش‌کننده‌ آتش

MAP در آتش خاموش‌کننده‌های شيمي خشک استفاده می‌شود که معمولاً در دفاتر، مدارس و خانه‌ها یافت می‌شود. اسپری خاموش‌کننده پراکنده MAP پودر است که سوخت را پوشش می‌دهد و به سرعت شعله را از بین می‌برد. بسیاری از کپسول‌های آتش‌نشانی یک پودر خوب را رها می‌کنند. متداول‌ترین آن نوع شیمیایی خشک چند منظوره است که برای آتش‌سوزی‌های کلاس A ،B و C استفاده می‌شود. این‌ها حاوی مونوآمونیوم فسفات هستند که به صورت پودر زرد از آن خارج می‌شود.

رنگ زرد به تشخیص آن از سایر خاموش‌کننده‌های غیر چند منظوره کمک می‌کند. از خاموش‌کننده‌های شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش‌سوزی کلاس B و C استفاده می‌شود. آن‌ها اغلب حاوی بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) هستند که به صورت پودر سفید خارج می‌شود.

استنشاق مونوآمونیوم فسفات و بی‌کربنات سدیم می‌تواند باعث تحریک خفیف بینی، گلو و ریه‌ها و ایجاد علائمی مانند تنگی نفس و سرفه شود. سرگیجه و سردرد نیز ممکن است به همراه داشته باشد. این علائم معمولاً با استنشاق هوای تازه به سرعت برطرف می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم یا کسانی که در فاصله نزدیک آن را تنفس کرده اند ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. استنشاق یا بلع عمدی می‌تواند علائم جدی مانند ذات‌الریه، تشنج، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه را ایجاد کند. 

  • اپتیک

مونوآمونیوم فسفات به دلیل خاصیت تجزیه مجدد، کریستالی است که به طور گسترده در زمینه اپتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه ساختار کریستال چهار ضلعی، این ماده دارای تقارن نوری تک محوره منفی با شاخص‌های شکست معمول no = 1.522 و ne = 1.478 در طول موج‌های نوری است.

  • الکترونیک

بلورهای مونوآمونیوم فسفات پیزوالکتریک هستند، خاصیتی که در برخی از مبدل‌های فعال سونار مورد نیاز است (مبدل مورد نظر مبدل‌هایی هستند که از مغناطیسی استفاده می‌کنند). در دهه 1950 بلورهای ADP تا حد زیادی جایگزین بلورهای نمک کوارتز و روشل در مبدل‌ها شدند زیرا کار با آن‌ها آسان‌تر از کوارتز است.

  • اسباب بازی‌ها

MAP که نسبتاً غیر سمی است، همچنین ماده محبوبی برای پرورش بلورهای تفریحی است که به عنوان کیت‌های اسباب بازی مخلوط با رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد.

* MAP به عنوان آمونیم فسفات مونوبازیک و آمونیوم دی هیدروژن فسفات نیز شناخته می‌شود.

زمان مصرف کود مونو آمونیوم فسفات

بهتر است دو تا سه بار هر هفت تا چهارده روز در طول فرآیند تشکیل میوه یا محصول از آن استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از کود NPK چه زمانی است؟ گیاهان بیرون را در خنک ترین قسمت های روز، مانند صبح زود یا اواخر عصر، به خصوص در هوای گرم تابستان کود دهید. همیشه کودها را به خوبی آبیاری کنید تا مواد مغذی در سطح خاک توزیع شود و از سوختن آن جلوگیری شود.

فروش مونو آمونیوم فـسفات

در حال حاضر شرکت پیشگامان شیمی به عنوان یکی از معتبرترین تأمین‌کنندگان مواد شیمیایی کشور، طیف گسترده‌ای از محصولات شیمیایی غذایی و صنعتی را از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد. جهت اطلاع از قیمت فروش کود مونو آمونیوم فسفات و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست