شیرین کننده کم کالری

شیرین کننده کم کالری مواد خوراکی

چاقی یک مسئله اساسی است و مقامات بهداشت عمومی به مردم توصیه می‌کنند قند کمتری مصرف کنند. بسیاری از مصرف کنندگان در تلاشند راهی برای کاهش کالری و کاهش مصرف قند خود پیدا کنند – اما آن‌ها همچنین طعم عالی و لذت شیرینی را می‌خواهند. شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری به حمایت از مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا در حالی که هنوز از غذای خود لذت می‌برند به اهداف کنترل وزن خود برسند.

شیرین کننده کم کالری در مقایسه با شکر

شکر طبیعی

اگرچه ممکن است از درک عمومی ما خارج باشد، اما قند طبیعی در واقع فراتر از قند سفره معمولی است که در بازار فعلی مشاهده می کنیم. در عوض، آن‌ها عمدتا به قند در انواع خام اشاره دارند، مانند شهد، عسل، شربت ذرت و غیره به شرطی که به صورت متوسط مصرف شود.

شیرین کننده کم کالری چیست؟

شیرین کننده کم کالری سالم شیرین‌کننده‌هایی هستند که حاوی کالری کمی هستند اما از نظر شیرینی هر گرم شدت شیرینی بیشتری نسبت به شیرین کننده های دارای کالری دارند – مانند قند سفره، کنسانتره‌های آب‌میوه و شربت ذرت. نام‌های دیگر شکر کم کالری شیرین‌کننده‌های غیر مغذی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، جایگزین‌های شکر است.

شیرین‌کننده‌های کم کالری مانند زایلیتول که به دلیل کالری کم و شیرینی معروف هستند، برای افرادی که بدنبال کاهش وزن و کنترل قند خون هستند مناسب است. آنها می توانند به عنوان مؤثر به عنوان جایگزین قند طبیعی استفاده شوند.

ویژگی های شیرین کننده کم کالری

شیرین کننده های کم کالری عمدتا دارای ویژگی‌های زیر هستند:شیرین کننده های مصنوعی سالم مانند الیگوساکاریدها، الکل قندی، محصولات فیبر غذایی و سایر مواد با اثرات خاص فیزیکی-فیزیولوژیکی. این گزینه‌های کم‌کالری شکر عمدتا اثرات مرطوب‌کننده روده و ملین دارند.

ویژگی‌های شیرین کننده کم کالری سالم، تکثیر بسیار انتخابی بیفیدوباکتری‌ها هستند. از مقاومت گرمایی و پایداری اسیدی خوبی برخوردار است و تجزیه آن توسط آنزیم‌های گوارشی انسان دشوار است. شیرین کننده کم کالری به دلیل شیرینی کم و کالری کم بسیار مشهور است.

لیست شیرین کننده های کم کالری

سوکرالوز : فرمول مولکولی: C12H19O8Cl3

یک شیرین کننده با قدرت بالا است. پایداری بالا، در برابر نور، گرما و PH بسیار پایدار است. در آب، متانول و اتانول بسیار محلول است و در اتر کمی محلول است. این یک شیرین کننده کم کالری و سالم است که از ساکارز ساخته شده و می‌تواند به حدود 600 برابر (400 تا 800 برابر) شیرینی ساکارز برسد.

خواص سوکرالوز پایدار است و محصول کریستالی آن حتی در صورت نگهداری در شرایط خشک در دمای 20 درجه سانتی‌گراد به مدت 4 سال پایدار است. در محلول آبی، در محدوده pH نوشیدنی‌های غیر الکلی و در دمای نرمال، ساکرالوز پایدارترین ماده شیرین‌کننده‌های قوی است و می تواند بیش از یک سال بدون تغییر ذخیره شود.

اثر كاهش‌دهنده بر طعم ترش و شور، اثر پوشش‌دهنده بر گس، تلخي، طعم شراب و سليقه‌هاي ديگر دارد و اثر هم‌افزايي بر طعم هاي ادويه و شيري دارد. مشخصات سوکارالوز فاقد انرژی، شیرینی زیاد، شیرینی خالص و ایمنی بالا است. همچنین در حال حاضر یکی از ایده‌آل ترین شیرین‌کننده‌ها است.

الیگوساکاریدها

الیگوساکاریدها (الیگوز) نوع جدیدی از منبع عملکردی قند هستند. به طور معمول، الیگوساکاریدهای عملکردی با کالری کمتری دارند و از باکتری‌های مفید تشکیل می‌شوند زیرا در آن‌ها تغذیه، مراقبت های بهداشتی و رژیم درمانی ادغام می‌شود تا در بهبود سیستم ایمنی نقش مهمی داشته باشد.

آن‌ها به طور گسترده‌ای در مواد غذایی، محصولات بهداشتی، نوشیدنی‌ها، داروها و مواد افزودنی خوراک و سایر زمینه‌ها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، شربت الیگوساکارید می‌تواند محصولات نانوایی را شیرین و غلیظ کند در حالی که لعابی چسبناک ایجاد می‌کند.انواع الیگوساکاریدها به طور عمده شامل: فروکتو الیگوساکارید، مالت الیگوساکارید، زایلو-الیگوساکارید، گالاکتو-الیگوساکارید.

الکل  های قند

الکل‌های قند مونوساکاریدهایی هستند که تحت هیدروژناسیون کاتالیزوری و کاهش بوروهیدرید سدیم به پلیول‌های مربوطه قرار می‌گیرند. اگرچه الکل‌های قندی الکل‌های قندی بدون قند با خاصیت قندی خاصی هستند: این میزان 90٪ شیرین قند و تقریباً نیمی از کالری قند را دارا است.

الکل‌های قندی پایداری بالایی نسبت به اسید و گرما دارند و مستعد واکنش میلارد نیستند، بنابراین آن‌ها الکل قندی بدون قند، که به طور گسترده‌ای در فرمولاسیون‌های غذایی کم کالری استفاده می‌شود. انواع الکل های قندی زیر را مشاهده کنید تا نوع مناسب آن را برای برنامه خود انتخاب کنید.

جهت استعلام قیمت انواع شیرین کننده کم کالری

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

الکل قندی چه کاری انجام می دهد؟

ساختار شیرین‌کننده‌های مصنوعی مغذی الکل قندی توسط گروه های هیدروکسیل متعدد مشخص می‌شود. شیرینی آن‌ها کمتر از ساکارز است و کالری بیشتر آن‌ها کمتر از ساکارز است. بنابراین، از آن‌ها به عنوان گزینه‌های کم کالری یا مواد پرکننده شیرین‌کننده‌های زیاد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع شیرین کننده

آلولوز

آلولوز یک شیرین کننده کم کالری و سالم است. با این حال، طعم و مزه این قند آلولوز به همان اندازه قند معمولی شیرین است. قند آلولوز یکی از قندهای مختلفی است که در طبیعت وجود دارد. در ابتدا از گندم شناسایی شد و سپس در میوه‌های خاصی مانند انجیر و کشمش یافت شد. این شیرین‌کننده‌های طبیعی کم کالری طبیعی دارای ویژگی شیرینی زیاد، حلالیت خوب، کم کالری و پاسخ قند خون هستند.

واردکننده اینولین
شیرین کننده کم کالری

فیبر غذایی

فیبر غذایی یک کربوهیدرات است که توسط بدن انسان قابل هضم نیست. به طور معمول، فیبرهای غذایی را می‌توان به 2 نوع تقسیم کرد: فیبرهای غذایی محلول و نامحلول. محلول فیبر غذایی چسبناک است و می‌تواند آب زیادی را در دستگاه روده جذب کند، بنابراین مدفوع را نرم نگه می‌دارد. فیبرهای غذایی محلول در آب می‌توانند به طور مؤثری باکتری‌های مفید روده را فعال کرده، ازدیاد باکتری‌های مفید را تقویت کرده و محیط زیست سالم روده را ایجاد کنند.

لیست فیبر محلول

فرمول مولکولی: C5H10O5

L-آرابینوز در انواع مختلف گیاهان، غلات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. به خصوص در چغندر، سیب‌زمینی، سیب، گوجه‌فرنگی، لپه ذرت، پوست ذرت و سایر میوه‌های خوشمزه با قند بالا، محتوای آن معمولاً 5-25٪ ماده خشک را تشکیل می‌دهد.

مزایای شیرین کننده کم کالری

عملکردهای شیرین کننده کم کالری سالم عبارتند از:

  • بهبود عملکرد فلور روده
  • مرطوب کردن روده‌ها
  • تقویت ایمنی
  • جذب مواد معدنی O-F
  • سلامت استخوان‌ها
  • ضد پوسیدگی و کاهش چربی خون.

عملکرد شیرین کننده های کم کالری برای بیماران دیابتی

از آنجا که شیرین کننده های کم کالری معمولاً کالری کمتری دارند، بنابراین طبیعتاً انتخاب بسیار خوبی برای افراد دیابتی، به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. افراد دیابتی می‌توانند با جایگزینی شکر معمولی روی میز با مواد شیرین کننده کم کالری سالم، قند مصرفی خود را کاهش دهند بدون اینکه طعم غذا را تضعیف کنند.در حالی که، باید به این نکته نیز توجه شود که اگرچه شیرین کننده های کم کالری می‌توانند به طور موثری از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری کنند، اما شما همچنان باید به مواد غذایی که می‌خورید توجه کنید.

شیرین کننده های کم کالری برای پخت

با داشتن خاصیت مرطوب‌کنندگی و ضد باکتریایی، از شیرین کننده های کم کالری به طور گسترده‌ای در صنعت پخت و پز استفاده می‌شود. شیرین کننده های کم کالری که به عنوان مواد اولیه پخت اضافه می‌شوند، نه تنها می‌توانند شیرینی مواد پر از شیرینی و تنقلات را افزایش دهند، بلکه می‌توانند ماندگاری محصولات پخت را نیز طولانی کنند.

عوارض جانبی شیرین کننده صفر کالری

1-واکنش آلرژیک

FDA و کمیسیون اروپا به این نتیجه رسیدند که تعداد افرادی که نسبت به مصرف شیرین‌کننده صفر کالری حساسیت زیادی دارند یا در معرض واکنش آلرژیک به آن هستند کم است.

افت قند خون یا قند خون پایین

اگرچه شیرین کننده کم کالری ممکن است به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند، اما مصرف طولانی مدت آن ممکن است باعث افت قند خون یا کاهش قند خون شود.

فشار خون پایین

هر چیزی که فشار خون را به طور فعال کاهش دهد با استفاده بیش از حد و طولانی مدت می‌تواند باعث عوارض سلامتی شود. افرادی که دچار فشار خون پایین مزمن هستند باید در مورد استفاده طولانی مدت از شیرین‌کننده‌های با کالری صفر با پزشک صحبت کنند.

منبع: saigaonutri.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست