فروش کلوتریمازول (Clotrimazole)

کلوتریمازول چیست؟

کلوتریمازول (Clotrimazole) که با نام تجاری Canesten فروخته می‌شود، یک داروی ضد قارچ است. این دارو برای درمان عفونت‌های مخمر واژینال، برفک دهان، بثورات پوشک، پیتریازیس ورسیکالر و انواع کرم‌های حلقوی از جمله پا ورزشکاران استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان به صورت خوراکی یا به عنوان کرم برای پوست یا مهبل استفاده کرد.

عوارض جانبی مصرف کلوتریمازول

عوارض جانبی شایع آن هنگام استفاده به صورت خوراکی شامل تهوع و خارش است. در صورت استفاده از پماد آن بر روی پوست، دارای عوارض جانبی رایج شامل قرمزی و سوزش است. در دوران بارداری، استفاده از پماد آن بر روی پوست یا واژن هیچ مانعی ندارد. هنگام استفاده از این ترکیب به صورت خوراکی، در افرادی که مشکلات کبدی دارند باید بیشتر مراقب باشید.

کلوتریمازول در سال 1969 کشف شد. این دارو در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، مؤثرترین و بی‌خطرترین داروهای مورد نیاز در یک سیستم بهداشتی است. به عنوان داروی عمومی در دسترس است.

ساختار شیمیایی و فرمول مولکولی کلوتریمازول

فرمول مولکولی کلوتریمازول C22H17ClN2 است و وزن مولکولی آن 344·8 g mol−1 است. ساختار کلوتریمازول در شکل زیر نشان داده شده است.

خرید کلوتریمازول
خرید کلوتریمازول

توصیف ویژگی‌های ساختاری کلوتریمازول

کلوتریمازول دارای خواص شیمیایی ویژه‌ای است. این شامل چهار حلقه آروماتیک است که به یک اتم کربن چهار ضلعی (ترکیبی sp3) متصل شده‌اند، و باعث ایجاد فشار سنگین بر روی این اتم می‌شود. یكی از گروه‌های آروماتیک، یك حلقه ایمیدازول است و این امر به عنوان واسطه‌ای برای واكنش انتقال الکترون در سیستم‌های بیولوژیك شناخته می‌شود.

حلقه‌های آروماتیک باقیمانده آن شامل یک سیستم تری فنیل متیل است – ساختاری که برای ایجاد و تثبیت واسطه‌های رادیکال شناخته شده است. یکی از این حلقه ها کلرو ‐ است که در موقعیت C2 جایگزین شده است. اگرچه کلوتریمازول یک مولکول آکایرال است، اما دو حلقه فنیل انانتیوتوپیک است، یکی pro-R و دیگری pro-S است. این خصوصیات انانتیوتوپیک را می‌توان با تعامل با یک مولکول کایرال متفاوت دانست.

کلاس درمانی و استفاده دارویی

کلوتریمازول عضوی از گروه آزول از عوامل ضد میکروبی مصنوعی است که در دهه 1960 کشف شد. آزول‌ها بزرگترین کلاس داروهای ضد میکروبی را در استفاده بالینی تشکیل می‌دهند و بیشتر می‌توان آن‌ها را بر اساس ساختار شیمیایی آن‌ها به دو گروه تقسیم کرد: ایمیدازول‌ها و تری‌آزول ها.

کلوتریمازول در زیر کلاس ایمیدازول داروهای آزول قرار می‌گیرد. همراه با اکونازول و میکونازول، کلوتریمازول داروی انتخابی برای درمان موضعی تینیا پدیس (پای ورزشکار)، تینا کوروریس و تینیا کورپوریس است. همچنین به طور گسترده‌ای در درمان موضعی کاندیدیازیس ولوواژینال و حنجره استفاده می‌شود.

فارماکودینامیک:

کلوتریمازول یک مشتق ایمیدازول است که با مهار رشد سلول‌های کاندیدا یا قارچ‌های فرد با تغییر نفوذپذیری دیواره سلولی قارچ کار می‌کند. این ماده به فسفولیپیدها در غشای سلولی متصل می‌شود و بیوسنتز ارگوسترول و سایر استرول‌های مورد نیاز برای تولید غشای سلولی را مهار می‌کند. کلوتریمازول ممکن است رشد قارچ را کند کرده یا منجر به مرگ سلول‌های قارچی شود.

خرید کلوتریمازول
خرید کلوتریمازول

اشکال و دوزهای دارویی

در اتحادیه اروپا، این ترکیب با فرم‌های مختلف کرم و اسانس با انواع مختلف تجاری موجود است. در ایالات متحده آمریکا فرمولاسیون‌های اضافی از جمله لوسیون‌های کلوتریمازول، پودرها، قرص‌ها، محلول‌های موضعی و قرص‌های واژن در دسترس است.

کلوتریمازول گاهی اوقات با استروئیدهای هیدروکورتیزون یا بتامتازون فرموله می‌شود و در بعضی موارد، این داروهای ترکیبی ممکن است به عنوان کوکلیمازون برچسب گذاری شوند. مواد کمکی معمولی در کرم‌های کلوتریمازول شامل بنزیل الکل، الکل ستواستئاریل، تری گلیسیریدها است.

نحوه استفاده از محلول کلوتریمازول

از این دارو فقط روی پوست استفاده کنید. ناحیه مورد درمان را تمیز و کاملاً خشک کنید. این دارو را معمولاً دو بار در روز یا طبق دستور پزشک روی پوست آسیب دیده قرار دهید. مقدار و طول درمان بستگی به نوع عفونت تحت درمان دارد. این موارد را بیشتر از زمان تجویز شده اعمال نکنید. وضعیت شما سریعتر پاک نخواهد شد، اما ممکن است عوارض جانبی افزایش یابد.

دارو را به اندازه کافی برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده و برخی از پوست اطراف آن استفاده کنید. پس از استفاده از این دارو، دستان خود را بشویید. ناحیه را نپیچید، نپوشانید و یا بانداژ نکنید، مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شده است. این دارو را در چشم، بینی، دهان یا واژن استفاده نکنید. به طور منظم از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که هر روز در ساعت‌های مشابه از آن استفاده کنید.

استفاده از این دارو را تا پایان مقدار کامل تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از مصرف کامل کلوتریمازول از بین بروند. قطع زود هنگام دارو ممکن است باعث ادامه رشد قارچ شود که ممکن است منجر به عود عفونت گردد. اگر وضعیت شما پس از 4 هفته درمان ادامه یافت یا هر زمان بدتر شد، پزشک خود را مطلع کنید.

موارد احتیاط مصرف کلوتریمازول

قبل از استفاده از کلوتریمازول، اگر به آن یا به سایر ضد قارچ‌های آزول مانند اكونازول، كتوكونازول یا میكونازول آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

این دارو فقط در صورت نیاز واضح در دوران بارداری باید استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات جانبی مصرف کلوتریمازول:

عوارض جانبی فرمولاسیون خوراکی شامل خارش، حالت تهوع و استفراغ است. کمتر از 10٪ بیمارانی که از فرمول خوراکی استفاده می‌کنند ممکن است آزمایش عملکرد غیر طبیعی کبد را داشته باشند.

عوارض جانبی آن شامل:

  • بثورات کهیر
  • کهی
  • تاول
  • سوزش
  • خارش
  • لایه‌برداری
  • قرمزی
  • تورم
  • درد یا سایر علائم تحریک پوست است.

به همین دلیل، تست‌های عملکرد کبد باید هنگام مصرف کلوتریمازول خوراکی (troche) به طور دوره‌ای کنترل شود. کرم‌ها و شیاف‌های کلوتریمازول حاوی روغن‌های گیاهی هستند که ممکن است کاندوم‌های لاتکس و دیافراگم‌ها را تضعیف کند. برای فرمولاسیون موضعی، باید از خارج استفاده شود و اگر تحریک یا حساسیت در محل ایجاد شود، باید مصر آن قطع شود.

 تداخل دارویی در مصرف کلوتریمازول

هیچ تداخل دارویی قابل توجهی با کلوتریمازول موضعی وجود ندارد. با این حال، با کلوتریمازول خوراکی (قرص مکیدنی)، تداخلات متعددی وجود دارد زیرا دارو یک مهار کننده آنزیم CYP450، در درجه اول CYP3A4 است. بنابراین، هر دارویی که توسط آنزیم CYP3A4 متابولیزه شود، در صورت استفاده از کلوتریمازول خوراکی، به طور بالقوه سطح بالایی دارد. پزشک تجویز باید از هر دارویی که بیمار قبل از شروع کلوتریمازول خوراکی مصرف می‌کند، آگاه باشد. داروهای خاصی را نباید با کلوتریمازول خوراکی مصرف کرد.

نگرانی‌های مربوط به سمیت محیطی

نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد فراوانی مواد شیمیایی در محیط زیست ما وجود دارد که داده‌های ناکافی با توجه به سمیت آن‌ها در دسترس است. در حالی که ترکیبات دارویی با توجه به سمیت آن‌ها برای انسان قبل از انتشار در بازار دقیق ارزیابی می‌شود، ارزیابی نسبتاً کمی از اثرات زیست محیطی آ‌نها وجود دارد.

انواع خاصی از مواد شیمیایی در محیط پایدار در نظر گرفته می‌شوند زیرا می‌توانند در گونه‌های حیات وحش تجمع زیستی پیدا کنند. حیات وحش آبزیان در معرض خطر خاصی قرار دارد زیرا در معرض تخلیه فاضلاب شهری خانواده‌ها و صنایع قرار می‌گیرد.

مواد شیمیایی که بر مسیرهای اصلی آنزیمی که از طریق تکامل در بین گونه‌ها محافظت می‌شوند، مانند سیتوکروم P450 تأثیر می‌گذارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا ممکن است اثرات اکوتوکسیکولوژیک غیر عمدی داشته باشند. کلوتریمازول متناسب با چندین مورد از این معیارها است زیرا فعالیت سیتوکروم P450 را هدف قرار می‌دهد، در محیط زیست قابل تجزیه نیست (یعنی نیمه عمر بیش از 60 روز) و بنابراین به عنوان یک ماده شیمیایی پایدار در نظر گرفته می‌شود.

در نتیجه، کلوتریمازول در فهرست کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی شمال شرقی اقیانوس اطلس (کنوانسیون OSPAR) در سال 2002 در لیست مواد شیمیایی OSPAR قرار گرفت. با این حال، پس از انجام یک ارزیابی خطر محیط زیست کامل ، نتیجه گیری شد که کلوتریمازول خطرات زیست محیطی قابل توجهی برای حیوانات دریایی و آبزی ایجاد نمی‌کند.

با وجود این، برخی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کلوتریمازول ممکن است در ریز جلبک‌های دریایی در غلظت‌های پایین تأثیر بگذارد.

خرید کلوتریمازول
خرید کلوتریمازول

فروش پودر کلوتریمازول

در نتیجه، کلوتیمازول دارویی موثر، ایمن و قابل تحمل است که دارای یک ماده شیمیایی غیرمعمول است و به طور گسترده‌ای در درمان عفونت های قارچی پوست، ولوواژینال و حنجره استفاده می‌شود. این ماده در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد و تعداد زیادی فرمولاسیون کلوتریمازول در دسترس است.

اگرچه مقاومت در برابر کلوتریمازول در حال ظهور ممکن است مصرف آتی این دارو را در برخی از زیرمجموعه‌های بیمار محدود کند، اما در جمعیت عمومی، استفاده گسترده از آن برای آینده قابل پیش بینی ادامه دارد. توسعه مداوم کلوتریمازول به عنوان یک دارو در حال حاضر بر روی یافتن نشانه‌های بالینی جدید برای دارو، استفاده از آنبه عنوان یک ترکیب دارای فواید دارویی در مطالعات طراحی دارویی مبتنی بر ساختار و بهینه سازی محصولات فرموله شده برای افزایش تحویل دارو متمرکز شده است.

جهت سفارش و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با ما تماس بگیرید.

فروش پودر کلوتریمازول 99.9% در بسته‌بندی‌ درام 25 کیلویی محصول کشور آلمان و چین موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست