بهبود دهنده نان تست

بهبود دهنده نان تست یکی دیگر از محصولاتی است که نیاز جامعه امروز بشری به شمار می‌رود. این محصول پیشگامان شیمی ویژگی‌های خاصی دارد که باعث شده بسیاری از تولید کنندگان نان تست به این شرکت اعتماد کنند. بهبود دهنده‌ها به طور کلی به محصولاتی گفته می‌شود که می‌توانند وضعیت خمیر را بهبود دهند. این بهبود در جهت‌های مختلف صورت می‌گیرد. استفاده از این مواد از نظر اقتصادی نیز به صرفه به نظر می‌رسد.

پیشگامان شیمی یکی از بهترین توزیع کنندگان این محصول در ایران به شمار می‌رود. این شرکت بیش از ۱۵ سال است که در زمینه واردات  مواد شیمیایی به صنایع مختلف کار می‌کند.

جهت استعلام

قیمت بهبود دهنده نان تست

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

تماس با پیشگامان شیمی

شما عزیزان نیز اگر تمایل دارید محصولات با کیفیت در عین حال با قیمت مناسب به دست مشتریان برسانید کافی است با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان می‌باشند. اما ممکن است پاسخ برخی سوالات خود را در این مقاله پیدا کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید.

نان تست و تأثیر بهبود دهنده نان تست

نان تست یکی از محبوب‌ترین نان‌های فانتزی در میان ایرانیان به شمار می‌رود. این نان طی نوعی فرآیند علمی به نام میلارد تولید و به بازار مصرف ارائه می‌شود. با این حال نان تست زمانی که از فروشگاه خریداری می‌شود باز هم نیاز به پخت دارد. البته در صورتی که به دنبال یک نان تست ایده عال هستید! اما در برخی غذاها نیز می‌توانید از نان تست بدون تست کردن استفاده کنید.

فرآیند علمی میلارد نقش مهمی در تولید این محصول دارد. طی این فرآیند است که تفاوت میان نان‌های تست قدیمی و خانگی با نان‌های تست امروزی مشخص می‌شود. طی این فرآیند نوعی واکنش شیمیایی میان اسید آمینه‌ها و شکر درون نان رخ می‌دهد. این فرآیند ظاهر، طعم و عطر بهتری به این نان می‌دهد. به طوری که می‌توان این فرآیند را شبیه به فرآیند کاراملی شدن است. نان زیباتری به شما هدیه می‌کند.

کاربرد بهبود دهنده نان تست نیز بی‌شباهت به این فرآیند نیست. با این تفاوت که این فرآیند به طور طبیعی رخ می‌دهد. در حالی که در تولید در میزان بالا نیاز است یک فرآیند شیمیایی رخ دهد.

این فرآیند شیمیایی با استفاده از انواع بهبود دهنده‌ها رخ می‌دهد. بهبود دهنده‌ها در واقع آنزیم‌ها و اسید‌هایی هستند که می‌توانند روند خمیر شما را بهبود دهند.

بهبود دهنده‌های نان را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از این دسته‌ها دسته بندی براساس مواد سازنده آن‌ها می‌باشد. از انواع دیگر دسته بندی‌ها می‌توان به دسته بندی بر اساس ظاهر و حالت آن‌ها اشاره کرد. در دسته بندی براساس مواد سازنده ما تنها دو دسته کلی آنزیم‌ها و امولسیفایرها را خواهیم داشت. هر کدام از این مواد، مواد شیمیایی مختلفی را در خود جای داده اند. در ادامه به تعدادی از این مواد اشاره می‌کنیم.

آنزیم‌ها در بهبود دهنده نان تست

آنزیم‌ها کاربردی‌تر از امولسیفایرها هستند. چرا که طی آزمایش‌های صورت گرفته استفاده از آنزیم‌ها سالم‌تر از امولسیفایرها به نظر می‌رسد.

از جمله نکات مشترک میان آنزیم‌ها، روند کار کلی آن‌ها می‌باشد. به طور کلی آنزیم‌ها به تجزیه یکی از مواد اصلی سازنده خمیر می‌پردازند. برای مثال در تهیه نان تست از آرد، تخم مرغ و کره استفاده شده است. آنزیم‌ها این سه ماده را تجزیه و استفاده می‌کنند.

آمیلاز‌ها

یکی از اصلی‌ترین آنزیم‌هایی که در بهبود دهنده نان تست از آن استفاده می‌شود؛ آمیلاز می‌باشد. این آنزیم به تجزیه نشاسته موجود در آرد می‌پردازد.می‌دانیم نشاسته یکی از مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند نان شما را بهبود دهد. چرا که پیری نشاسته مهم‌ترین عامل خشک و مانده شدن نان می‌شود.این آنزیم نشاسته را به دکسترین، الیگوساکاریدها و مالتوز قند تبدیل می‌کند. دکسترین‌ها در حقیقت نوعی کربوهیدرات هستند. این ماده در واقع رایج‌ترین کربوهیدراتی است که در رژیم غذایی انسان‌ها یافت می‌شود.

الیگوساکاریدها نیز یکی دیگر از موادی هستند که در رژیم غذایی انسان به وفور یافت می‌شوند. این مواد زنجیره‌‌ای از ساکاریدها هستند که حتی در دیواره‌های سلول‌های همه ما یافت می‌شوند. اما مالتوز قند ماده اصلی است که بهبود دهنده نان تست از آن استفاده می‌کند. این ماده برای مخمر اصلی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قند حالتی قابل تخمیر برای باکتری‌های تخمیر کننده فراهم می‌کند که باعث خواص مختلف این آنزیم می‌شود.

از جمله مهم‌ترین مزایایی که استفاده از این آنزیم در نان تست دارد می‌توان به بهبود روند تخمیر و در نتیجه افزایش جچم نان اشاره کرد. همچنین این ماده می‌تواند موجب تقارن در بخش‌های مختلف نان تست شود. آنزیم آمیلاز است می‌تواند رنگ پوسته بیرونی نان را تیره و رنگ درون آن را روشن کند. این آنزیم همچنین می‌تواند از نظر سلامتی نیز مفید باشد. چرا که تمام موادی که با استفاده از آن در نان به وجود می‌آیند برای بدن انسان مفید هستند.

این آنزیم همچنین می‌تواند شرایط کلی نان را نیز بهبود بخشد. از جمله این شرایط می‌توان به عطر و طعم کلی بهتر و بافتی زیبا‌تر اشاره کرد.

پنتوزانازها و سلولازها

پنتوزانازها و سلولازها یکی دیگر از آنزیم‌هایی هستند که در بهبود دهنده نان تست استفاده می‌شوند. این آنزیم روی فیبرهایی که به طور طبیعی در آرد یافت می‌شوند تأثیر می‌گذارد.

پنتوزان و سلولز دو فیبر اصلی هستند که این آنزیم روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. پنتوزان نوعی قند است که ردپای کربن در آن دیده می‌شود. اما سلولز یکی از موادی است که در روده بزرگ تبدیل به گلوکز می‌شود.

هر دو این مواد را می‌توان در بدن موجودات زنده و گیاهان یافت. با این حال بدن ما قادر به پردازش این دو فیبر نیستند. بلکه تنها آن‌ها را از طریق روده بزرگ تبدیل کرده و استفاده می‌کند.

با این حال زمانی که به کمک بهبود دهنده نان تست این آنزیم‌ها تجزیه می‌شوند؛ خمیر بهتری به شما می‌دهند. در واقع اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که بهبود دهنده به نان ارائه می‌کند از این روش است.

این آنزیم یکی از آنزیم‌هایی است که می‌تواند خمیری با بافت نرم‌تر به شما هدیه کند. بافت نرم‌تر به معنی سریعتر خشک شدن نیست. بلکه این آنزیم می‌تواند روی عمر محصول شما نیز تأثیر گذاشته و عمر کلی آن را بیشتر کند.

پنتوزانازها و سلولازها ظرفیت جذب آب خمیر شما را نیز کاهش می‌دهد. این یعنی زمان تولید کمتر در کنار صرفه جویی بیشتر در مصرف منابع دیگر همچون آب و برق!

امولسیفایرها در بهبود دهنده‌های نان تست

امولسیفایرهایی که در بهبود دهنده نان تست مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز موجب نگهداری بیشتر گاز در منافذ خمیر می‌شوند. از این رو روند تخمیر را سرعت می‌بخشند. از جمله مشهور‌ترین امولسیفایرهایی که در این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به سدیم استئرویل لاکتیلات اشاره کرد. البته استفاده از آنزیم‌ها محبوب‌تر است. چرا که سالم‌تر به نظر می‌رسند.

آنزیم‌ها و امولسیفایرهای بسیاری هستند که می‌توان از آن‌ها در تولید این محصولات استفاده کرد. با این حال استفاده ترکیبی از این مواد رایج‌تر است. این آنزیم‌ها و امولسیفایرها را ترکیب می‌کنند تا بتوانند محصول با ویژگی‌های بیشتری به شما هدیه کنند. البته این ترکیب تنها منحصر به نان تست نیست. بلکه در تولید نان‌های دیگر نیز می‌توان از بهبود دهنده‌های مخصوص آن نان‌ها استفاده کرد.

آن هم به این دلیل است که ویژگی‌های نان‌ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو تجویز یک نسخه کلی برای همه آن‌ها عقلانی به نظر نمی‌رسد.

در کل شما عزیزان می‌توانید انواع بهبود دهنده به خصوص بهبود دهنده نان تست را به سادگی از پیشگامان شیمی تهیه کنید. همچنین در صورتی که هر گونه سوالی درباره این محصولات دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منابع:

  • The Role of Enzyme-Based Dough Improvers in Bakery Products
  • Which ingredients are used in a bread improver ?
  • Scientists Explain Why Toast Tastes Better Than Bread

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست