کاربرد استالدهید

استالدهید چیست؟

استالدهید (با نام سیستماتیک اتانال) یک ترکیب شیمیایی آلی با فرمول CH3CHO است که گاهی توسط شیمی‌دانان به عنوان MeCHO خلاصه می‌شود (Me = methyl). این ترکیب یکی از مهم‌ترین آلدئیدها است که به طور گسترده در طبیعت موجود می­‌باشد و در مقیاس وسیعی نیز در صنعت تولید می‌شود.

جهت استعلام

قیمت استالدهید

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

این ماده به طور طبیعی در:

  • قهوه
  • نان
  • میوه رسیده

مشاهده می‌شود و توسط گیاهان تولید می‌شود. استالدهید همچنین با اکسیداسیون جزئی اتانول به وسیله آنزیم الکل دهیدروژناز در کبد تولید می‌شود و یکی از عوامل موثر در قطع انسداد راه تنفسی پس از مصرف الکل است. مصرف دی‌سولفیرام مانع از عملکرد استالدهید دهیدروژناز (آنزیمی که متابولیسم استالدهید را بر عهده دارد) می­‌شود و از این طریق باعث ایجاد مقادیر بیشتری از آن در بدن می‌شود.

آژانس تحقیقات بین‌المللی سرطان (IARC) این ماده را به عنوان ترکیب سرطان‌زا گروه 1 ذکر کرده است. “استالدهید” یکی از شایع‌ترین سموم موجود در هوا است که خطر ابتلا به سرطان را به بیش از 1 در میلیون افزایش می‌­دهد. در سال 2003، تولید جهانی استالدهید حدود 1 میلیون‌تن بود. قبل از سال 1962، اتانول و اتیلن منابع اصلی تولید این ماده بودند، از آن زمان به بعد اتیلن ماده اولیه غالب شد.

تولید استالدهید:

روش اصلی تولید اتیلن، اکسیداسیون اتیلن توسط فرآیند Wacker است که شامل اکسیداسیون اتیلن با استفاده از یک سیستم پالادیم و مس همگن است:

استالدهید

در دهه 1970، ظرفیت جهانی فرآیند اکسیداسیون مستقیم Wacker-Hoechst سالانه از 2 میلیون‌تن فراتر رفت. مقادیر کم‌تری با اکسیداسیون جزئی اتانول در یک واکنش گرمایی قابل تهیه است. این فرآیند به طور معمول از طریق یک کاتالیزور نقره در حدود 500-650 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود.

استالدهید

این روش یکی از قدیمی‌ترین مسیرها برای تهیه صنعتی این ماده است.

کاربرد­های استالدهید:

به طور سنتی، استالدهیـد عمدتاً به عنوان پیش‌ماده اسید استیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه این کاربرد کاهش یافته است زیرا اسید استیک با استفاده از فرآیندهای مونسانتو و Cativa با بازدهی بیشتری از متانول تولید می‌شود. استالدهید پیش‌ماده مهم در مشتقات پیریدین، ​​پنتایریتریتول و کروتونالدهید است. اوره و استالدهیـد ترکیب می‌شوند تا یک رزین مفید ایجاد کنند. انیدرید استیک با استالدهید واکنش نشان می‌دهد و دی‌استات‌اتیلن تولید می‌شود. این ماده پیش ماده وینیل استاتی است که برای تولید پلی‌وینیل‌استات استفاده می‌شود.

بازار جهانی استالدهیـد با تغییر در تولید الکل‌های پلاستیک‌ساز رو به کاهش است، زیرا بوتیرآلدهید کمتر از استالدهید تولید می‌شود، در عوض به وسیله هیدروفرمیلاسیون پروپیلن تولید می‌شود. به همین ترتیب، اسید استیک که قبلا از استالدهید تولید می شود، عمدتاً توسط فرآیند کربونیلاسیون متانول با هزینه کمتر ساخته می‌شود. تأثیر کاهش تقاضا منجر به افزایش قیمت و در نتیجه کاهش سرعت در بازار شده است.

خطرات قرار گرفتن در معرض استالدهید:

سمیت

اتانال وقتی برای مدت طولانی استفاده می‌شود، یک ماده تحریک‌کننده و یک سرطان‌زای احتمالی است.

تحریک

استالدهیـد تحریک‌کننده:

  • پوست
  • چشم‌ها
  • غشاهای مخاطی
  • گلو و دستگاه تنفسی است.

این اتفاق در غلظت‌های کم ppm 1000 هم رخ می‌دهد. علائم قرار گرفتن در معرض این ترکیب شامل:

  • حالت تهوع
  • استفراغ و سردرد است.

ممکن است این علائم بلافاصله اتفاق نیفتد. آستانه درک این ماده در هوا در محدوده بین ppm 0.07 و 0.25 است. در چنین غلظت‌هایی، بوی میوه‌ای آن آشکار است. استالدئید یک ماده مخدر است و دوزهای زیاد آن حتی می‌تواند با فلج تنفسی منجر به مرگ شود.

همچنین ممکن است باعث:

  • خواب آلودگی
  • دلهره
  • توهم و از دست رفتن هوش شود.

سرطان‌زایی

استالدهید در انسان سرطان زا است. در سال 1988، آژانس بین‌المللی تحقیقات در مورد سرطان اظهار داشت که شواهد کافی برای سرطان‌زایی آن (متابولیت اصلی اتانول) در حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد. علاوه بر این، به DNA آسیب می‌زند و با اتصال به پروتئین‌ها باعث می‌شود که اندام غیرطبیعی ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست