بهترین زمان مصرف ویتامین ها

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

ویتامین‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و بدن شما ممکن است به هر ویتامین به روشی متفاوتی پاسخ دهد. بدن ممکن است تحت شرایط خاص آن‌ها را به طور متفاوتی جذب کند و بر نحوه تجزیه مواد تأثیر بگذارد. بهترین زمان‌ مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها به نوع ویتامین و احتمالاً سایر ویتامین‌ها یا داروهایی که می‌توانید استفاده کنید بستگی دارد.

ممکن است بهتر باشد برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را صبح مصرف کنید، در حالی که برخی دیگر ممکن است باعث احساس خستگی در روز و برخی دیگر خواب شما را در شب قطع کنند. اگر از مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که در زمان مناسب از آن استفاده می‌کنید تا از تمام مزایای آن استفاده کنید.

قبل از مصرف انواع ویتامین یا مکمل، حتماً برای تأیید با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین‌ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و برای درمان، معالجه یا جلوگیری از هرگونه بیماری یا شرایط سلامتی در نظر گرفته نشده‌ باشند.

خرید ویتامین e

ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب

همانطور که قبلاً گفتیم، بدن ممکن است به صورت متفاوت به برخی از ویتامین‌ها پاسخ دهد. یعنی برخی محلول در چربی و برخی دیگر محلول در آب هستند. اساساً آن‌ها از نظر جذب، ذخیره و ترشح با یکدیگر متفاوت هستند. ویتامین‌های محلول در چربی در چربی حل می‌شوند و از طریق جریان خون عبور می‌کنند. بدن ویتامین‌های محلول در چربی اضافی را در کبد و بافت چربی ذخیره می‌کند تا بعداً از آنها استفاده کند. بهتر است این ویتامین‌ها را همراه غذا مصرف کنید.

ویتامین‌های محلول در آب در آب حل می‌شوند و نیازی به عبور از جریان خون را ندارند. در عوض، بدن بلافاصله از آن‌ها استفاده می‌کند و سپس از طریق ادرار دفع می‌شوند. اما از آنجا که امکان ذخیره شدن ندارند، شما باید این ویتامین‌ها را مرتبا مصرف کنید. این موارد را می‌توانید با معده خالی 30 دقیقه قبل یا دو ساعت بعد از خوردن غذا مصرف کنید.

ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین‌های محلول در آب
ویتامین A ویتامین B1 ( تیامین )
ویتامین D ویتامین B2 ( ریبوفلاوین )
ویتامین E ویتامین B3 ( نیاسین آمید)
ویتامین K ویتامین B6 ( پیرودوکسین )
  فولات (خرید فولیک اسید )
  ویتامین B12
  بیوتین
  ویتامین B5 ( پانتوتونیک اسید )
  ویتامین C

بهترین زمان مصرف

ویتامین A

دو نوع ویتامین A در رژیم غذایی وجود دارد: ویتامین A از قبل ساخته شده (رتینول، رتینیل استر) و کاروتنوئیدهای پروویتامین A (بتاکاروتن، آلفا کاروتن). ویتامین A در عملکرد ایمنی، بینایی، تولید مثل و رشد سلولی نقش دارد. همچنین به حمایت از عملکرد قلب، ریه و کلیه کمک می‌کند.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین A

می‌توانید ویتامین A را صبح، بعد از ظهر یا عصر مصرف کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک زمان از روز بهتر از زمان دیگر است. از آنجایی که محلول در چربی است، بنابراین آن را با یک منبع چربی در یک وعده غذایی مصرف کنید.

فروش ویتامین B3

ویتامین‌های B

یکی از نقش‌های اصلی ویتامین‌های گروه B کمک به تجزیه مواد غذایی برای استفاده بدن به عنوان انرژی است. انواع مختلفی از ویتامین‌های گروه B وجود دارد:

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌های گروه B

بهتر است این مواد را صبح‌ها مصرف کنید، زیرا بیشتر افراد ویتامین‌های گروه B را به عنوان یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنند. برخی شواهد نشان می‌دهد که ویتامین B6 ممکن است باعث رویاهای واضح شود و در خواب اختلال ایجاد کند. با این حال، اگر آن‌ها در خواب شما تداخل ندارند، خوب است که آن‌ها را شب بخورید. ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند.

ویتامین C

ویتامین C که اسکوربیک اسید نیز نامیده می‌شود، به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان در بدن عمل می‌کند تا سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. همچنین در تولید کلاژن و همچنین عملکرد سیستم ایمنی  نقش دارد.

فروش ویتامین C

کاربردهای معتبر پزشکی

قبل از کشف ویتامین C، اسکوربوت افرادی را که دسترسی کمی به میوه و سبزیجات تازه داشتند تحت تأثیر قرار داد. اسکوربوت در میان ملوانانی که هر بار ماه‌ها در دریاهای دور بودند، معمول بود. هنگامی که مشخص شد خوردن لیمو می‌تواند از بروز بیماری اسکوربوت جلوگیری کند، ملوانان انگلیسی “Limeys” لقب گرفتند. بعدا ویتامین C کشف شد. برای پیشگیری و درمان بیماری اسکوربوت استفاده می‌شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم ویتامین C ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند. همچنین ممکن است مدت زمان درمان را کاهش دهد. اما ویتامین C احتمالاً مانع از سرماخوردگی نمی‌شود.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌  C

ویتامین C محلول در آب است، بنابراین نیازی به مصرف آن همراه با غذا نیست. با این حال، برخی افراد ناراحتی معده یا اسهال را با مصرف دوزهای زیاد گزارش می‌کنند. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، مصرف آن با غذا می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. به طور معمول می‌توانید آن را در هر زمان از روز و با معده خالی مصرف کنید.

ویتامین D

ویتامین D با حمایت از جذب کلسیم برای حفظ استحکام استخوان‌ها مهم است. تحقیقات کمبود ویتامین D را با راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان مرتبط دانسته است. همچنین در محافظت از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها در عملکرد ایمنی نقش دارد.

خرید ویتامین D

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌  D

ویتامین D3 محلول در چربی است، بنابراین بهتر است آن را با مقداری چربی در وعده غذایی مصرف کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که بهتر است آن را صبح، بعدازظهر یا عصر مصرف کنید. برخی از افراد با مصرف دوزهای زیاد مشکل خواب دیر هنگام روز را گزارش می‌کنند، اما تحقیقات کافی برای نتیجه گیری قطعی در این مورد وجود ندارد.

ویتامین E

در بدن ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد در بیماری عمل می‌کند. همچنین در عملکرد سیستم ایمنی بدن، ارتباطات سلولی و گردش خون نقش دارد.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌ E

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین آن را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید. باید بتوانید آن را صبح، بعدازظهر یا عصر مصرف کنید.

خریئ ویتامین K

ویتامین K

ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون و سلامت استخوان مهم است. کمبود شدید آن نادر است اما تحقیقات آن را با مشکلات کبودی و خونریزی و همچنین افزایش خطر پوکی استخوان مرتبط می‌داند.

کاربردهای معتبر پزشکی ویتامین K

ویتامین K برای جلوگیری و درمان برخی از مشکلات لخته شدن خون (انعقاد) و همچنین برای جلوگیری از خون‌ریزی شدید (بیماری هموراژیک) در نوزادان استفاده می‌شود. ویتامین K ممکن است در موارد تغذیه مداوم با IV استفاده شود. این ماده همچنین ممکن است در مواقعی که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌های روده تولید کننده ویتامین K می‌شوند، از این دارو استفاده شود.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌ K

ویتامین K محلول در چربی است، بنابراین آن را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که بهتر است آن را صبح، بعدازظهر یا عصر مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

وقتی نوبت به بهترین زمان‌ مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌رسد، همه چیز به آنچه مصرف می‌کنید بستگی دارد. بعضی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند، به این معنی که در چربی جذب می‌شوند و برخی دیگر در آب حل می‌شوند. بدن ویتامین‌های محلول در چربی اضافی را در کبد ذخیره می‌کند، اما بلافاصله از ویتامین‌های محلول در آب استفاده می‌کند و سپس آن‌ها را از طریق ادرار دفع می‌کند. اگر ویتامین محلول در چربی است، آن را همراه با غذا مصرف کنید، اما اگر محلول در آب است، آن را با معده خالی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست