مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم

مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم + انواع کپسول ها

کپسول ها فرمول‌های جامدی هستند که در آن ماده (های) دارویی و / یا مواد کمکی در یک پوسته محلول نرم یا سخت محصور شده‌اند. پوسته به طور معمول از ژلاتین یا سایر مواد پلیمری مناسب ساخته می‌شود و منجر به یک فرم دوز ساده، بی‌مزه، بدون بو، زیبا و قابل بلع و بدون نیاز به مرحله پوشش ثانویه می‌شود.

بسته به ترکیب پوسته کپسول، کپسول‌ها ممکن است به عنوان کپسول‌های سخت یا نرم طبقه‌بندی شوند، کپسول‌های نرم دارای یک فیلم ژلاتین انعطاف‌پذیر و پلاستیکی شده هستند. پوسته‌ها ممکن است از دو قطعه به شکل استوانه‌های بسته شده در یک انتهای آن تشکیل شده باشند. قطعه کوتاه‌تر، “کلاه” و قطعه بلندتر، “بدنه” نامیده می‌شود، یا ممکن است از یک قطعه تشکیل شده باشند. کپسول‌های دو تکه و کپسول‌های یک تکه معمولاً به ترتیب کپسول پوسته سخت و کپسول پوسته نرم نامیده می‌شوند.

کپسول‌ها فرم‌های دوزاژی هستند که در آن فرمولاسیون دارو به صورت پودر، نیمه جامد یا مایع در پوسته محصور می‌شود. این پوسته به طور کلی از ژلاتین ساخته می‌شود اما می‌تواند از پلیمرهای دیگری مانند هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (HPMCپلی وینیل الکل (PVA)، جلبک دریایی یا نشاسته تهیه شود.

کپسول‌ها معمولاً بی‌رنگ هستند. انواع کپسول‌های رنگی هم اکنون به صورت تجاری موجود است. از کپسول‌های رنگی می‌توان برای کپسول‌سازی موادی استفاده کرد که در یک کپسول بی‌رنگ غیر جذاب به نظر می‌رسند.

بسته به ترکیب پوسته ژلاتین، کپسول‌ها می‌توانند کپسول‌های ژلاتین سخت یا نرم باشند. کپسول‌های ژلاتین نرم از یک فیلم ژلاتینی پلاستیکی نسبتاً انعطاف پذیرتر از کپسول‌های ژلاتین سخت ساخته می‌شوند.

کپسول‌های سخت، مانند کپسول‌های ژلاتین سخت یا HPMC، به طور معمول برای پر کردن پودر یا جامد استفاده می‌شوند، در حالی که کپسول های ژلاتین نرم برای پر کردن به صورت نیمه جامد یا مایع استفاده می‌شود. اخیراً از کپسول های سخت برای پر کردن مایع یا نیمه جامد نیز استفاده می شود.

بیشتر کپسول‌های نرم و سخت به صورت کلی بلعیده می‌شوند. برخی از کپسول‌های نرم ژلاتین برای قرار دادن مقعد یا واژن به عنوان شیاف در نظر گرفته شده‌اند. برخی از کپسول‌های ژلاتین نرم در نظر گرفته شده است که توسط بیمار برش داده می‌شود تا داروی موجود، خارج و استفاده شود. به عنوان مثال برای استفاده چشمی.از کپسول‌ها نمی‌توان برای موادی که با ژلاتین، اصلی‌ترین ترکیب پوسته کپسول واکنش نشان می‌دهند یا حل می‌شوند، استفاده کرد.

مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم
مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم

انواع کپسول ها

کپسول های ژلاتین سخت

کپسول های ژلاتین سخت که به کپسول‌های دو تکه یا کپسول‌های پرشده از ترکیبات خشک نیز معروف هستند، فرم دوزاژ جامد هستند که در آن‌ها یک یا چند ماده دارویی و / یا مواد کمکی در یک پوسته کوچک محصور شده‌اند. پوسته از دو قسمت تشکیل شده است: بدنه‌ای که برای تهیه دارو و رقیق‌کننده طراحی شده است و کلاهکی که تقریباً نیمی از بدن است.

کپسول‌های ژلاتین سخت خالی تولید می‌شوند و سپس در یک عمل جداگانه پر می‌شوند. در حین کار واحد پر کردن کپسول، بدنه با دارو پر می شود و به دنبال آن درپوش روی بدنه قرار می‌گیرد. کپسول‌های ژلاتین سخت از ژلاتین و مواد دیگری ساخته می‌شوند که یا برای ایجاد کپسول یا برای بهبود عملکرد آن ها استفاده می‌شود. کپسول‌ها حاوی 13 – 16٪ آب هستند، اما بسته به شرایط ذخیره‌سازی، مقدار آب می‌تواند متفاوت باشد.

وقتی رطوبت کم است، کپسول‌ها می‌توانند شکننده شوند. در صورت نگهداری در رطوبت بالا، کپسول‌ها می‌توانند دچار سوختگی، چسبندگی شده و شکل خود را از دست بدهند. ذخیره‌سازی در مناطق با درجه حرارت بالا نیز می‌تواند بر کیفیت کپسول‌های ژلاتین سخت تأثیر بگذارد.

کپسول‌های پوسته سخت در اندازه‌های استاندارد مختلفی در دسترس هستند و با اعداد از 000 تا 5 تعیین می‌شوند. اندازه کپسول 000 بالاترین و کپسول شماره 5 کوچکترین است.

مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم
مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم

کپسول های ژلاتین نرم

کپسول ژلاتین نرم همچنین به عنوان کپسول پوسته نرم، کپسول الاستیک نرم یا سافت ژل به عنوان فرم دوزاژ جامد تک واحدی تشکیل می‌شود، متشکل از پودرهای مایع، نیمه جامد، خشک یا حتی قرص‌هایی که از قبل ساخته شده اند که توسط پوسته بیرونی الاستیک یک تکه مهر و موم شده پر می‌شوند.

مشابه پوسته‌های ژلاتین سخت، کپسول‌های ژلاتین نرم از پوسته‌های ژلاتین ساخته می‌شوند که نرم‌کننده‌هایی مانند گلیسرول، پلیول‌ها یا سایر مواد مناسب به آن‌ها اضافه شده است. سایر اجزای ممکن است شامل رنگ، مایع، طعم‌دهنده‌ها و مواد نگهدارنده باشد (که اغلب برای جلوگیری از رشد میکروبی یا قارچ در فرمول پوسته کپسول وجود دارد).

از ویژگی‌های متمایز این نوع کپسول‌ها، ساخت و ساز یک قطعه آن است. تغذیه و آب‌بندی فقط با یک دستگاه حاصل می‌شود. کپسول های ژلاتین نرم پر شده به صورت تجاری در انواع مختلفی از اشکال (به عنوان مثال گرد، مستطیل، لوله‌ای) موجود است. ممکن است تک رنگ یا دو رنگ باشند و با علامت‌گذاری مشخصی چاپ شوند.

مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم
مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم

مزایای کپسول

  • کپسول‌ها وسیله مناسبی برای از بین بردن طعم و بوی نامطبوع داروها با محصور کردن مواد در پوسته تقریباً بی‌مزه و بی‌بو هستند.
  • کپسول‌ها از نظر ظاهری زیبا هستند
  • بلع آن‌ها نسبتاً آسان است (هنگام مرطوب شدن شکل مناسب و لغزنده است)
  • اولویت مصرف‌کننده در مورد سهولت بلع، راحتی و چشایی را می‌تواند بهبود بخشد.
  • به راحتی یا به صورت موقت یا در مقادیر زیاد تجاری پر می‌شوند.
  • کپسول (به طور کلی کپسول پوسته نرم) ممکن است برای افزایش فراهمی زیستی داروهای دارای انحلال ضعیف، فرموله شود.
  • کپسول‌ها فرصت‌هایی برای تمایز محصول از طریق رنگ، شکل و اندازه و پسوند خط تولید فراهم می‌کنند.
  • کپسول‌ها از ژلاتین ساخته می‌شوند. از این رو از نظر درمانی بی‌اثر هستند.
  • پایداری عوامل درمانی ممکن است در فرمولاسیون کپسول بهبود یابد.

معایب کپسول ها

  • کپسول برای کودکان بسیار کوچک مناسب نیست
  • نمی‌توان از آن ها برای موادی که با ژلاتین، ماده اصلی واکنش داده یا حل می‌کنند، استفاده کرد
  • کپسول‌ها در شرایط بسیار خشک شکننده می‌شوند و ممکن است در طی فرآیند پر شدن ترک بخورند.
  • آن‌ها رطوبت را جذب می‌کنند و تحت رطوبت بالا نرم می‌شوند.
  • مشکلات احتمالی پایداری ممکن است با کپسول های حاوی مواد پر کننده مایعات همراه باشد.
  • ساخت کپسول (به طور کلی سافت ژل) به ساخت تخصصی احتیاج دارد و هزینه‌های بالای تولید را متحمل می‌شود.

مقایسه کپسول های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم

  • تفاوت بین کپسول‌های ژلاتین سخت و کپسول های ژلاتین نرم در زیر خلاصه می‌شود:
  • کپسول‌های ژلاتین سخت دارای دو قسمت جداگانه هستند یعنی یک بدنه و یک کلاه در حالی که کپسول های ژلاتین نرم کپسول های یک تکه مهر و موم شده هستند و نمی‌توانند جدا شوند.
  • کپسول‌های دارای پوسته سخت در یک فرآیند دو مرحله‌ای تولید می‌شوند. پوسته‌ها توسط یک نوع ماشین تولید می‌شوند و پر کردن توسط دستگاه دیگری حاصل می‌شود در حالی که ساخت، تغذیه و آب‌بندی کپسول‌های ژلاتین نرم تنها با یک دستگاه حاصل می‌شود.
  • کپسول های ژلاتین سخت معمولاً حاوی پودرهای خشک، گرانول یا قرص کمی فشرده هستند در حالی که کپسول های ژلاتین نرم معمولاً حاوی مایعات و نیمه جامد هستند.
  • کپسول‌های ژلاتین سخت به شکل استوانه هستند در حالی که کپسول‌های ژلاتین نرم به شکل‌های گرد، بیضی و لوله ای در دسترس هستند.
  • نسبت نرم‌کننده به ژلاتین در کپسول ژلاتین سخت (0.4: 1.0) این نسبت در کپسول ژلاتین نرم (0.8: 1.0) کمتر است.

منبع: pharmapproach.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست