آنتی کیک

در این مقاله به بررسی انواع مواد ضد کلوخه خواهیم پرداخت:

نمک یکی از مهم‌ترین موادی است که در سراسر جهان برای پخت و پز استفاده می‌شود. بدون آن، بسیاری از وعده‌های غذایی ما مزه‌ای ناخوشایند و غیر قابل تحمل می‌یابند. در ادامه به مواد ضد کلوخه می‌پردازیم.

جهت استعلام قیمت ضد کلوخه فودگرید و صنعتی

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

نمک

نمک یک ماده معدنی بلورین متشکل از دو عنصر سدیم (Na) و کلر (Cl) است. در نمک از مواد ضد کلوخه استفاده می‌شود. سدیم و کلر برای بدن انسان ضروری هستند، زیرا به ارسال تکانه‌های الکتریکی به مغز و اعصاب کمک می‌کنند.

بیشتر نمک جهان از معادن نمک یا با تبخیر آب شور و آب‌های دیگر سرشار از مواد معدنی برداشت می‌شود. نمک برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن بهبود مزه غذاست. همچنین، نمک به عنوان یک نگه‌دارنده غذا کاربرد دارد زیرا باکتری‌ها در محیط سرشار از نمک به سختی رشد می‌کنند. افزایش فشار خون، دلیلی است که مصرف مقدار زیاد نمک را اغلب به اقدامی ناسالم تبدیل می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که کاهش مصرف نمک می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، اما شواهدی مبنی بر این که کاهش مصرف نمک از حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ پیشگیری می‌کند، وجود ندارد. بخش اعظم سدیم در رژیم غذایی غربی از غذاهای فرآوری شده سرچشمه می‌گیرد. اگر از غذاهای کامل و پردازش نشده بیشتر استفاده می‌کنید، افزودن مقداری نمک به وعده‌های غذایی چندان جای نگرانی نخواهد داشت.

انواع مواد ضد کلوخه

بسیاری از محصولات غذایی پودری و گرانولی تمایل به جذب آب و در نتیجه کلوخه شدن دارند و اگر به صورت مجزا و پودری شکل نباشند استفاده از آنها مشکل است. اما نکته در این است که اکثراً این مواد با جذب آب و یا رطوبت موجود در هوا یا رطوبت موجود در بسته‌بندی خود، حالت چسندگی به خود گرفته و به صورت مواد ضد کلوخه در می‌آیند و هر چه زمان انبارش و نگه‌داری آن‌ها بالاتر می‌رود این مشکل ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند.

از جمله این مواد ضد کلوخه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمک خوراکی، شکر و خاک قند، سوپ‌های آماده، پودر خامه، شیر خشک، پودر آب پنیر، پودر کاکائو، پودر تخم‌مرغ، پودر سبزیجات و ادویه‌جات. در صنایع غذایی سدیم آلومینیوم سیلیکات یک افزودنی است که برای جلوگیری از لخته شدن مواد ضد کلوخه و به شکل توده درآمدن تولیدات غذایی کاربرد دارد، به طوری که مواد غذایی بسیار راحت‌تر به شکل پودری و روان در می‌آیند.

سدیم آلومینیوم سیلیکات نمک اسیدی طبیعی است و از ترکیب سیلیکون، سدیم، آلومینیوم و اکسیژن ساخته شده است. در صنایع غذایی، با استفاده از ترکیبات شیمیایی متفاوت بسته به کاربرد خاص، سنتز شده و معمولاً به صورت آمورف بی‌رنگ، بی‌بو و با PH خنثی تولید می‌شود.

محصول سدیم آلومینیوم سیلیکات به عنوان یک ماده بسیار مؤثر و مواد ضد کلوخه برای جلوگیری از این مشکل به کار می‌رود این ماده باعث تغییر در غذا نمی‌شوند و باعث کاهش چسبندگی ناشی از جذب آب می‌شود. در نتیجه پودر خوراکی همواره به صورت یک پودر روان باقی می‌ماند و از مواد ضد کلوخه استفاده می‌شود و کیفیت آن پایدار باقی می‌ماند. همچنین علاوه بر این که مصرف آن را راحت‌تر می‌کند موجب افزایش چشمگیر مدت زمان نگهداری می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون بدست آمده، هیچ‌گونه ماده فعالی در آلودگی‌های ناشی از عملیات تولید سدیم آلومینیوم سیلیکات، ثبت نشده و مشکلات زیست محیطی و نگرانی در رابطه با سمی بودن این مواد وجود ندارد. لذا بر اساس استاندارد مرجع ۹۸/۷۲/EC سازمان استاندارد ایران (ISIRI) این ماده جزء مواد مجاز خوراکی به شمار می‌رود. نکته قابل تأمل اینکه تمام خصوصیات ذکر شده، فقط با استفاده از درصد بسیار کمی از این ماده (۱۰g/kg – یک درصد) بدست می‌آید.

تهیه مواد ضد کلوخه غذایی

مواد ضد کلوخه نام تجاری یک افزودنی مجاز در مواد پودری یا دانه‌ای خوراکی و صنعتی مانند نمک یا قنادی است که خود به شکل پودری یا گرانول قابل مصرف می‌باشد. به دلیل این که نمک یک ماده جاذب رطوبت می‌باشد، لذا با کمک آنتی‌کیک می‌توانیم از چسبندگی غیر یکنواخت و یا آگلومره (توده‌ای) شدن آن جلوگیری کنیم.

این ماده می‌تواند فروسیانید پتاسیم، کربنات کلسیم و یا کربنات منیزیم باشد. در نمک‌های خوراکی معمولاً از فرو سیانید سدیم یا پتاسیم استفاده می‌شود که آن را عامل ریزش آزاد، عامل مواد ضد کلوخه شدن و یا به نام نمک آنتی‌کیک‌دار می‌شناسیم. به کمک این ماده می‌توان ریزش آزاد را در نمک‌ها چه خوراکی و چه صنعتی ببینیم.

شما برای تهیه این مواد می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. تیم بازرگانی پیشگامان شیمی از برترین شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه در ایران است. این تیم با تکیه بر دانش و تولید محتوا تلاش دارد تا ارتباط مستقیمی بین مشتری و فروشنده ایجاد کند و از سو استفاده دلال‌ها جلوگیری شود.

موادی که توسط این تیم تأمین می‌شوند در تمامی زمینه‌های پزشکی و دارویی، صنعتی، خوراکی و… می‌باشند. همچنین شما توسط مشاورین خبره به صورت رایگان پشتیبانی خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست