انواع مواد شیمیایی خطرناک

در این مبحث برخی از مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست را که امیدواریم هرگز در طول زندگی خود با آن‌ها برخورد نکنید، بررسی خواهیم کرد. مواد شیمیایی به معنای واقعی کلمه همه جا حضور دارند. با وجود اینکه اکثر آن‌ها کاملاً بی‌خطر هستند و حتی برای زندگی ضروری هستند.

تعریف مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

مواد شیمیایی خطرناک مواد، مخلوط ها و اقلامی هستند که در صورت عدم مدیریت صحیح می توانند خطرات قابل توجهی برای سلامت و ایمنی ایجاد کنند. آن‌ها ممکن است یک یا هر دو مورد زیر را داشته باشند:

  • خطرات سلامتی (به عنوان مثال، مواد شیمیایی سمی)
  • خطرات فیزیکی (به عنوان مثال، مایعات قابل اشتعال).

مواد شیمیایی خطرناک و مواد سمی طیف وسیعی از خطرات سلامتی (مانند تحریک، حساسیت و سرطان زایی) و خطرات فیزیکی (مانند اشتعال پذیری، خوردگی و قابلیت انفجار) را به همراه دارند. سازمان‌هایی که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند باید هر گونه مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در محل کار را شناسایی و اطمینان حاصل کنند که خطرات آن ها ارزیابی و کنترل شده است.

سازنده یا واردکننده یک ماده، مخلوط یا محصول مسئول تعیین این مورد است که آیا یک ماده شیمیایی خطرناک است یا خیر. آن‌ها باید معیارهای طبقه بندی سختگیرانه مندرج در سیستم هماهنگ جهانی طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی (GHS) را اعمال کنند.

برچسب زدن

تمام بسته‌های شیمیایی، ظروف، مخازن یا فروشگاه‌های فله باید علامت‌گذاری شوند تا به وضوح هویت و خطر کالاهای ذخیره‌شده را نشان دهند.

برگه‌های اطلاعات ایمنی

برگه اطلاعات ایمنی (SDS) برای هر ماده شیمیایی خطرناکی که در یک محل کار استفاده، نگهداری یا بررسی می‌شود باید به راحتی در دسترس همه کاربران باشد. این اسناد اطلاعات حیاتی در مورد مواد شیمیایی خطرناک ارائه می‌دهد، از جمله:

  • هویت شیمیایی و مواد تشکیل دهنده
  • سلامتی و خطرات فیزیکی
  • روش های حمل و نگهداری ایمن
  • اقدامات اورژانسی
  • ملاحظات دفع

تهیه برگه‌های اطلاعات ایمنی برای مواد شیمیایی خطرناک آیین نامه عمل 2018 برای مواد ، مخلوط‌ها و اقلام مورد استفاده، جابجایی یا ذخیره شده در محل کار که طبق مقررات WHS به عنوان مواد شیمیایی خطرناک تعریف شده اند، اعمال می‌شود.

خطرناک ترین مواد شیمیایی برای محیط زیست 

کاندیداهای بسیار زیادی برای خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان وجود دارد. اما یکی از قدرتمندترین سم‌های کره زمین سم بوتولینوم است. این ماده به طور طبیعی توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می‌شود. در دوزهای بسیار کمی نیز برای جراحی‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد شیمیایی خطرناک دیگری نیز وجود دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تری فلوراید کلر (ماده N) که توسط سوسیالیست های ملی در طول جنگ جهانی دوم توسعه یافته است. در واقع می تواند باعث سوختن آزبست شود.
  • آزیدوازید آزید: این ماده دارای بیشترین میزان خاصیت انفجاری است که توسط بشر ساخته شده است.
  • دی متیل کادمیوم: این ماده می‌تواند سمی‌ترین ماده شیمیایی جهان محسوب شود.
  • فلئوروآنتیمونیک اسید: ظاهراً این ماده قدرتمندترین اسیدی است که توسط بشر ابداع شده است. 

خطرناکترین گاز جهان

تعداد زیادی گاز بسیار خطرناک در جهان وجود دارد. برخی از خطرناک‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • هیدروژن سولفید: در غلظت‌های زیاد، استنشاق این گاز باعث کما و مرگ می‌شود.
  • آرسین: این گاز به هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون حمله می‌کند. در غلظت 250 ppm، آرسین کشنده است.
  • کلر: استنشاق کلر در غلظت‌های بیشتر از 1000 ppm معمولاً کشنده است.

10 مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست:

بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک خارجی وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند آسیب جدی یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد. در اینجا فقط به 10 مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

فروش مواد شیمیایی ناصر خسرو

1. باتراکوتوکسین

Batrachotoxin قوی‌ترین سم غیر پپتیدی است که برای انسان شناخته شده است. این ماده معمولاً در ترشحات بدن قورباغه‌های دارت سمی استفاده می‌شود. این ماده یک آلکالوئید استروئیدی سمی بسیار قدرتمند برای قلب و اعصاب است و تا به امروز هیچ پادزهری برای آن تولید نشده است.

قورباغه سمی دارت

نکته جالب توجه این است که قورباغه‌ها قادر به تولید این ترکیب شیمیایی نیستند بلکه بیشتر آن را از طریق خوردن سوسک‌های سمی ملیرید دریافت و ترشح می‌کنند.

2- کلر تری فلوئورید

کلر تری فلوئورید به دلیل داشتن توانایی خوردگی شیشه مشهور است. این یک ترکیب به اصطلاح اینترهالوژن است که بی‌رنگ، بسیار خورنده و یک ماده شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر است. این ماده به عنوان مؤلفه‌ای از سوخت موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط در ظروف فلزی تیمار شده با فلوئورین قابل نگهداری است. هنگامی که این ماده شیمیایی با آب تماس داشته باشد منجر به واکنش انفجاری خواهد شد.

3. پتاسیم سیانید

فرو سیانید پتاسیم یک ماده شیمیایی بسیار سمی است که در عرض چند دقیقه باعث مرگ می‌شود. به همین دلیل، در گذشته به عنوان قرص خودکشی توسط بسیاری از افراد برجسته تاریخ استفاده شده است.

4- VX (در سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌شود)

VX یا Venomous Agent X یک ماده عصبی نامطبوع است که به طور خاص برای استفاده در جنگ طراحی شده است. این ماده توسط محققان نظامی انگلیس ایجاد شده است و با دوزهای حداقل 10 میلی‌گرم کشنده است. VX می تواند از طریق پوست وارد بدن شود و به راحتی در محیط تجزیه نمی‌شود. قرار گرفتن در معرض VX باعث از بین رفتن فعالیت مداوم غدد و ماهیچه‌ها می‌شود. مرگ فرد هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه تنفسی از کار بیفتد.

5- بوتولینوم توکسین A

بوتاکس یا همان بوتولینوم توکسین A، یک ماده شیمیایی آرایشی بسیار رایج است که به نظر می‌رسد یکی از سمی‌ترین مواد موجود در طبیعت است. این پروتئین عصبی توسط باکتری Clostridium botulinum و سایر گونه‌های مرتبط تولید می‌شود. این ماده آنقدر سمی است که فقط 1.3-2.1 نانوگرم بر کیلوگرم از آن کافی است که در صورت تزریق کسی را بکشد. با این تفاسیر ممکن است بپرسید چرا در جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ به دلیل توانایی فلج کردن عضلات، برای درمان مواردی مانند چین و چروک و اسپاسم عضلات در دوزهای بسیار کمی مناسب است.

6. ریسین

ریسین به عنوان یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک شناخته شده است. با این وجود می توان آن را به راحتی در دانه گیاهان روغنی کرچک یافت. این ماده یک سم بسیار قوی است و دوز آن به اندازه تنها یک دانه نمک باعث نابودی انسان می‌شود. ریسین برای مدتی به دلیل کاربردهای بالقوه خود در جنگ مورد بررسی قرار گرفت، اما توجهات در نهایت به سلاح‌سازی از سارین تبدیل شد.

7. سارین

سارین یک عامل عصبی بسیار قدرتمند است که قربانیان در معرض قرار گرفته را در کمتر از ده دقیقه از بین می‌برد. عضلات ریه فرد در نتیجه استنشاق این ماده فلج می‌شود. طبق تحقیقات، “سارین به طور کلی سلاح کشتار جمعی محسوب می‌شود. تولید و انبار کردن سارین از آوریل 1997 توسط کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی غیرقانونی شد.”

8- استریکینین

Strychnine ماده مورد علاقه قدیمی برای ترور توسط قاتلان در طول تاریخ است. در حالی که معمولاً برای آفات ناخواسته بکار می‌رود، می‌تواند در انسان نیز مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته شایع شده بود كه ممكن است برای كشته شدن چهره‌های تاریخی مانند الكساندر كبیر و رابرت جانسون نوازنده مشهور بلوز مورد استفاده قرار گرفته باشد.

9. نیکوتین

نیکوتین توسط گیاهان به عنوان مکانیسم دفاعی در برابر آفات ساخته می‌شود. به همین دلیل، به نظر می‌رسد یکی از قوی‌ترین سموم جهان است. برای انسان، جدا از اینکه در دوزهای پایین بسیار اعتیاد آور می‌باشد، در صورتی که به مقدار زیاد در معرض آن قرار گیرد کشنده خواهد بود. براساس آمار مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، قرار گرفتن در معرض 5 میلی‌گرم در متر مکعب نیکوتین “بلافاصله برای زندگی و سلامتی خطرناک است”.

10. فروش سدیم سیانید

سیانید سدیم به طور معمول به عنوان یک واکنش‌دهنده صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قرار گرفتن در معرض آن باعث مرگ در عرض چند ثانیه خواهد شد. سیانید به سیتوکروم سی اکسیداز که یک پروتئین موجود در میتوکندری است متصل می‌شود و باعث جلوگیری از استفاده سلول‌ها از اکسیژن می‌شود.

مواد شیمیایی خطرناک و جلوگیری از استفاده  آن‌ها

ماده شیمیایی خطرناک و مواد شیمیایی بالقوه سمی در هوایی که در آن نفس می‌کشیم، غذایی که می‎خوریم و محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنیم وجود دارد. برخی از این مواد شیمیایی خطرناک‌تر از بقیه هستند و برخی فقط به مقدار زیاد یا پس از سال‌ها قرار گرفتن در معرض آن تهدید محسوب می‌شود. همیشه دانستن اینکه چه چیزی ایمن است و از چه چیزی باید اجتناب کرد، آسان نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد 12 مورد از مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی که ممکن است به طور منظم در محصولات معمول خانگی با آن‌ها تماس داشته باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

ماده شیمیایی خطرناک بیس فنول A  (BPA) – در بطری‌ها و پوشش‌ها در قوطی‌های غذایی یافت می‌شود.

بیس فنول A
بیس فنول A

کودکان به صورت ویژه در معرض خطر هستند، زیرا مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط (NIEHS) خاطر نشان می‌کند که مطالعات حیوانی اثرات منفی را در نوزادان و جنین پس از مواجهه نشان داده است. نتایج حاصل از یک مطالعه ژاپنی در سال 2005 نشان داده است که سقط مکرر با قرار گرفتن در معرض BPA همراه است. دکتر پاتریشیا روزن (دکتر سم‌شناسی) همچنین گزارش داد که BPA اثرات بالقوه سلامتی بر رفتار و همچنین مغز و غده پروستات دارد.

 روزن می‌گوید که مقادیر کم BPA که در برخی مواد غذایی وجود دارد بی‌خطر تلقی می‌شود. وی توصیه می‌کند برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن، اقدامات احتیاطی انجام دهید. از جمله محدود کردن مصرف غذاهای کنسرو شده و جلوگیری از گرم شدن غذاها در ظروف پلاستیکی زیرا گرمایش باعث می‌شود BPA به محصول غذایی برسد. به دلیل این خطر، بسیاری از بطری‌ها و قوطی‌های پلاستیکی اکنون به عنوان عاری از BPA برچسب‌گذاری شده‌اند.

همچنین ذخیره مواد غذایی را در ظروف شیشه‌ای، چینی یا استیل و استفاده از بطری‌های کودک فاقد بیسفنول آ توصیه می‌کند. این موسسه همچنین خاطرنشان می‌کند، “برخی از پلاستیک‌ها، اما نه همه، پلاستیکی است که با کدهای بازیافت 3 یا 7 مشخص شده است. 

ماده شیمیایی خطرناک دی اوکسین – در خاک، آب‌های سطحی و بافت گیاهی و حیوانی یافت می‌شود

دی اوکسین

زباله‌ها سوزانده می‌شوند. آن‌ها همچنین در خاک، آب‌های سطحی و بافت گیاهی و حیوانی وجود دارند. قرار گرفتن در معرض اولیه دی اوکسین در انسان از طریق غذای آلوده است به خصوص فرآورده‌های حیوانی، زیرا این ماده شیمیایی در بافت‌های چرب تجمع می‌یابد. طبق تحقیقات: “مسئله این است كه این یك اختلال غدد درون‌ریز است. معنای آن این است كه به طور بالقوه اثر استروژن و پروژسترون را در بدن ما تغییر می‌دهد و باعث افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌شود. بنابراین چیزی مانند سرطان پستان، که بسیار وابسته به هورمون است، افزایش می‌یابد.”

زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند باید اقدامات اضافی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دی اوکسین را انجام دهند. رژیم غذایی متعادل (شامل مقدار کافی میوه، سبزیجات و غلات) به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بیش از حد از یک منبع کمک می‌کند. “محققان توصیه می‌کنند که اکثر مصرف‌کنندگان با کاهش دریافت محصولات حیوانی تا حد امکان مواجهه با دی اوکسین را محدود کنند.”

ماده شیمیایی خطرناک جیوه  در ماهی یافت می‌شود.

جیوه

اگرچه ماهی یک منبع سالم از اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی انسان است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، به ویژه هنگامی که ماهی از نظر مواد معدنی، غنی از جیوه است. همانطور که در برخی از گونه‌های ماهی مانند کوسه، ماهی کاشی، شمشیر ماهی و شاه ماهی خال مخالی در مقادیر زیاد مشاهده می‌شود، جیوه می‌تواند سمی باشد.

طبق مطالعات انجام شده، این خطر به ویژه برای كودكان خردسال بسیار زیاد است و زنان باردار باید مراقب مصرف ماهی خود باشند تا از بروز مشکلات در جنین جلوگیری كنند. محققان می‌گویند از مصرف ماهی‌های پر جیوه پرهیز کنید و در عوض گزینه‌های کمتری از جیوه مانند ماهی قزل آلا، کنسرو‌های بدون BPA ماهی تن و گربه ماهی را انتخاب کنید.

ماده شیمیایی خطرناک ترکیبات پرفلور شده (PFC) – در تابه‌های غیر استیک یافت می‌شود.

PFC

اگر هنوز از یک تابه نچسب و خراشیده قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید آن را بیرون بیاندازید. از مواد شیمیایی پرفلورین یا PFC در ساخت ظروف ضد چسب استفاده می‌شود و می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. آژانس حفاظت از محیط زیست گزارش داده است که PFC‌ها در مطالعات حیوانی سمی شناخته شده و اثرات منفی تولیدمثلی، رشدی و سیستمیک را اعمال می‌کنند.

این خطر هنگامی اتفاق می‌افتد كه قابلمه‌ها خیلی زیاد گرم شوند یا خراشیده شوند. چیز دیگر این است که اطمینان حاصل کنید از ظروف چوبی یا سیلیکونی استفاده می‌کنید، زیرا PFC‌ها هنگام خراشیده شدن می‌توانند در آن پوشش نچسب جدا شوند.

ماده شیمیایی خطرناک آترازین – سموم دفع آفات برای ذرت و نیشکر، که در آب آشامیدنی یافت می‌شود.

آب آشامیدنی منبع اصلی آترازین، یکی از رایج‌ترین سموم دفع آفات است که برای کنترل علف‌های هرز در کشت ذرت، سورگوم و نیشکر استفاده می‌شود. اگرچه آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) محدودیت‌هایی را در میزان تأمین آب تعیین می‌کند، اما محققان می‌گویند تنظیم آن بدون کنترل‌های بسیار سخت گیرانه است. آنها توضیح می‌دهند: “مشکلاتی که ایجاد می‌کند افزایش خطر سرطان و همچنین افزایش خطرات قلبی عروقی است.”

 

ماده شیمیایی خطرناک ارگانوفسفات‌ها در سموم دفع آفات و غذای کودک

ارگانوفسفات‌ها

هنگامی که در بازدید بعدی خود از فروشگاه مواد غذایی بین ترکیبات ارگانیک و معمولی انتخاب می‌کنید، باید ارگانوفسفرها – یکی از رایج‌ترین و سمی‌ترین سموم دفع آفات مورد استفاده در کشاورزی – و خطرات احتمالی آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. مخصوصاً اگر فرزندان خردسال دارید. طبق کارگروه محیط زیست، بیش از 1 میلیون کودک زیر 6 سال روزانه مقدار نا ایمن از ارگانوفسفات مصرف می‌کنند و برای نوزادان، غذای تجاری کودک منبع اصلی مقادیر ناسالم این ماده شیمیایی است.

مصرف زیاد ارگانوفسفات‌ها با افزایش بروز اختلال بیش فعالی نقض توجه در کودکان ارتباط دارد و همچنین ممکن است اثرات مضر بر عملکرد باروری داشته باشند. بهترین کاری که می‌توانید برای خانواده خود انجام دهید انتخاب محصولات ارگانیک است.

ماده شیمیایی خطرناک اترهای گلیکول  در محصولات شستشو، مواد آرایشی و رنگ وجود دارد.

اترهای گلیکول به عنوان‌های مختلف، از جمله دی اتیلن گلیکول دی متیل اتر، اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر و دی اتیلن گلیکول مونومتیل اتر بر روی برچسب‌های محصول وجود دارد. طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، اترهای گلیکول معمولاً در محصولات تمیز کننده، صابون‌های مایع و مواد آرایشی یافت می‌شوند، جایی که از آن‌ها به عنوان حلال استفاده می‌شود.

قرار گرفتن حاد در معرض این مواد شیمیایی می‌تواند منجر به نکروز، ورم ریوی و آسیب جدی کلیه و کبد شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن‌ها می‌تواند باعث خستگی، حالت تهوع، کم‌خونی، لرزش و بی‌اشتهایی شود. اگرچه این مواد شیمیایی برای افرادی که با آن‌ها در یک محیط صنعتی کار می‌کنند بیشترین تهدید است، اما استفاده از آن‌ها در منازل همچنان شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طبق گفته محققان، به مصرف کنندگان هشدار می‌دهد تا از خرید محصولاتی که لیست هر یک از اترهای گلیکول را به عنوان مواد تشکیل دهنده دارند، خودداری کنند. از اترهای گلیکول در محصولاتی مانند رنگ، آدامس، عطر، رنگ، صابون مایع و مواد آرایشی استفاده می‌شود، بنابراین حتماً برچسب آن‌ها را بررسی کنید.

ماده شیمیایی خطرناک فتالات  در پلاستیک، مواد آرایشی و لوسیون یافت می‌شود.

ماده شیمیایی خطرناک
ماده شیمیایی خطرناک

برای افزایش انعطاف‌پذیری پلاستیک‌ها و همچنین به عنوان حلال، فتالات‌ها در صدها محصول از جمله ظروف پلاستیکی، کفپوش وینیل و لباس، مسواک، مواد آرایشی، لوسیون‌ها، مواد دافع حشرات و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی یافت می‌شوند. طبق گفته محققان، فتالات‌ها مخل غدد درون‌ریز هستند، به این معنی که آن‌ها هورمون‌های مردانه و زنانه را در بدن تقلید یا سرکوب می‌کنند و می‌توانند منجر به سرطان، به ویژه سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان پستان شوند.

طبق تحقیقات انجام شده: “مسئله این است که این مواد شیمیایی بسیار فراگیر هستند.” انسان در اثر فتالات موجود در هوا، از طریق مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های آلوده و از طریق جذب پوست در معرض آن قرار می‌گیرد. برای محافظت از خود در برابر خطرات احتمالی، سازمان سرطان پستان صفر توصیه می‌کند هنگام گرم کردن مواد غذایی در مایکروویو، انتخاب اسباب‌بازی‌ها و مسواک‌های دارای برچسب “بدون فتالات” فقط از ظرف‌های پلاستیکی بدون فتالات استفاده کنید و از محصولات پی‌وی‌سی و محصولات مراقبت‌های شخصی که فتالات‌ها را در بین مواد تشکیل‌دهنده دارند، پرهیز کنید.

ماده شیمیایی خطرناک پرکلرات  در سوخت موشک استفاده می‌شود، در خاک و آب یافت می‌شود.

پرکلرات هم توسط انسان ساخته شده و هم به طور طبیعی وجود دارد. در هر صورت آلاینده گسترده‌ای است که در تولید سوخت موشک و مواد منفجره استفاده می‌شود و می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل کرده و بر رشد و نمو سیستم عصبی مرکزی در جنین و نوزادان تأثیر بگذارد. در خاک، آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی یافت می‌شود، تهدیدی بالقوه برای سلامتی انسان است زیرا آب آشامیدنی ما را آلوده می‌کند.

طبق گزارشی در سال 2005 توسط شورای تحقیقات ملی آکادمی‌های ملی، پرکلرات در منابع آب آشامیدنی بیش از 11 میلیون نفر به مقدار زیاد یافت شده است. محققان، می‌گویند، با این حال، پرکلرات مشکلی در منابع آب تنظیم شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ندارد.

ماده شیمیایی خطرناک آرسنیک  در آب و (در سطح پایین) در برنج یافت می‌شود.

آرسنیک

آرسنیک  که در منابع غیرقابل تنظیم آب و در مقادیر کم در برنج یافت می‌شود، در صورت بلع زیاد، می‌تواند باعث مشکلات پوستی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، درد معده، فلج، کوری و بی‌حسی اندام شود. از آنجا که آژانس حفاظت از محیط زیست محدودیتی را در مقدار آب آشامیدنی تعیین کرده است، افرادی که آب خود را از طریق یک منبع تنظیم شده تهیه می‌کنند با خطر بالقوه کمتری روبرو می‌شوند.

در یک تحقیق انجام شده، بیش از 200 نمونه از انواع محصولات برنج را آزمایش کرد و مقادیر قابل اندازه‌گیری آرسنیک غیر آلی و آلی را یافتند، اما برنج مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نیاز بیشتری به تنظیم میزان آلاینده‌های مجاز در مواد غذایی توسط دولت وجود دارد. در همین حال، به مصرف كنندگان توصیه می‌كند مصرف محصولات برنج را محدود كنند و از یك رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده كنند تا از مصرف بیش از حد هر نوع آلاینده جلوگیری كنند.

ماده شیمیایی خطرناک بازدارنده‌های آتش‌سوزی  در تشک‌ها، مبلمان و غیره یافت می‌شود.

در محصولات خانگی مانند مبلمان، تشک، روکش فرش، وسایل الکترونیکی و محصولات کودک مانند صندلی ماشین، میز تعویض، تشک خواب و بالش پرستاری یافت می‌شود، مواد ضد حریق برای حفظ امنیت شما هستند، اما ممکن است آسیب بیشتر از منافع داشته باشند. به گفته کارگروه محیط زیست، آلودگی‌ها از محصولات خارج می‌شوند و به دست کودکان و سایر مواردی که ممکن است در دهان خود بگذارند می‌چسبند.

حتی قرار گرفتن در معرض مقدار کم در طول رشد می‌تواند باعث آسیب باروری و مشکلات مربوط به رفتار، حافظه، شنوایی، یادگیری و مهارت‌های حرکتی در کودکان شود. دکتر پاتریشیا روزن، سم شناس می‌گوید: “بیشترین نگرانی این ترکیبات، ماده‌ای است که تریس نامیده می‌شود، یک ماده سرطان‌زا بالقوه است.” کارگروه محیط زیست همچنین استرهای دی فنیل پلی برومین را به عنوان یکی از سمی‌ترین مواد بازدارنده آتش معرفی می‌کند و توصیه می‌کند تا زمانی که دولت استانداردهای قانونی خود را تنظیم نکند از تماس با همه بازدارنده‌های آتش خودداری کنید.

ماده شیمیایی خطرناک سرب  در رنگ مبتنی بر سرب

سرب

اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، باید از اثرات مسمومیت با سرب آگاه باشید، خصوصاً اگر فرزندان خردسال دارید. قبل از سال 1978، بیشتر رنگ‌های مسکونی مبتنی بر سرب بود، و حتی اگر پس از آن فروخته نشد، اداره خدمات محیط زیست (ESD) در سن دیگو گزارش داد که بیش از 38 میلیون خانه در آمریکا هنوز رنگ مبتنی بر سرب دارند.

وزارت بهداشت عمومی کالیفرنیا گزارش می‌دهد که حتی قرار گرفتن در معرض سطح پایین سرب می‌تواند باعث فشار خون بالا، عملکرد مغز و کلیه شود و خطر سقط جنین را افزایش دهد. در کودکان، سرب می‌تواند باعث مشکلات رشد، مشکلات رفتاری، تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و مشکلات یادگیری شود. گرد و غبار سرب ایجاد شده در طی سایش طبیعی و پارگی سطوح رنگ مبتنی بر سرب، متداول‌ترین منبع مسمومیت را ایجاد می‌کند. در این مقاله شما با 12 ماده شیمیایی خطرناک و جلوگیری از استفاده آن‌ها در محصولات روزمره آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست