مواد آنتی باکتریال

عوامل آنتی باکتریال شیمیایی چیست؟

یک عامل ضد میکروبی به عنوان یک ماده طبیعی یا مصنوعی تعریف می شود که رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها را از بین می برد یا از رشد آن ها جلوگیری می کند.

رایج ترین عامل ضد میکروبی چیست؟

اتیل الکل (اتانول) و ایزوپروپیل الکل رایج ترین عوامل ضد میکروبی هستند. متانول همچنین یک عامل ضد عفونی کننده است اما به طور کلی استفاده نمی شود زیرا بسیار سمی است. اشریشیا کلی، سالمونلا و استافیلوکوکوس اورئوس چند باکتری هستند که رشد آنها توسط الکل ها قابل مهار است.

امروزه به‌دلیل افزایش عفونت‌ها به مواد آنتی باکتریال نیاز فراوانی وجود دارد. به عنوان مثال حدود دو میلیون نفر از مردم آمریکا در بیمارستان‌ها دچار عفونت شده و هر سال 90.000 مرگ ناشی از عفونت گزارش می‌شود. افزایش مقاومت باکتری‌ها به استفاده بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها ارتباط دارد به گونه‌ای که همواره به آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تری جهت شکستن مقاومت ایجاد شده نیاز است.

علاوه بر این توسعه مواد آنتی باکتریال امری ضروری است که می‌تواند به طور موثری مانع رشد میکروارگانیسم‌ها شود. باکتری‌هایی که باعث عفونت و بیماری‌های باکتریایی می‌شوند باکتری‌های بیماری‌زا نامیده می‌شوند. آن‌ها هنگام ورود به بدن باعث ایجاد بیماری‌ها و عفونت می‌شوند، شروع به تولید مثل می‌کنند، باکتری‌های سالم را حذف می‌کنند و در بافت‌هایی که به طور معمول استریل هستند رشد می‌کنند.

محققان برای درمان بیماری‌‌های عفونی، مواد آنتی باکتریال را کشف کردند که امیدوار کننده‌‌ترین عوامل شیمی درمانی محسوب می‌ شوند. با توجه به پدیده مقاومت در برابر عوامل آنتی‌ باکتریال، داروهای جدید اغلب به همراه داروهای موجود وارد بازار می‌ شوند. مواد آنتی باکتریال را می‌ توان بر اساس موارد زیر به پنج گروه عمده تقسیم کرد:

  • نوع عمل
  • منبع
  • طیف فعالیت
  • ساختار شیمیایی
  • عملکرد

باکتری‌ ها موجوداتی تک‌ سلولی هستند که برای اولین‌ بار در دهه 1670 توسط فان لیوونهوک شناسایی شدند. در اواخر قرن نوزدهم، مفاهیمی بررسی شده است که نشان می‌ دهد رابطه‌‌ای قوی بین باکتری‌‌ها و بیماری‌‌ها وجود دارد.

مواد آنتی باکتریال

برخی ملاحظات باعث شد محققان نه تنها به برخی از سؤالات اسرارآمیز در مورد بیماری‌های عفونی پاسخ دهند، بلکه به دنبال یافتن ماده‌ای باشند که بتواند رشد چنین بیماری‌هایی را مهار کند و باعث جلوگیری از فعالیت باکتری‌ها شود. این تلاش‌ها منجر به کشف انقلابی ماده آنتی‌باکتریال “پنی‌سیلین” در سال 1928 از Penicillium notatum توسط الكساندر فلمینگ شد. این کشف زمینه تولید محصولات طبیعی میکروبی را باز کرد و به طور مداوم عوامل جدیدی مانند داپتومایسین، تیگسیکلین، لینزولید و… به گروه مواد آنتی‌باکتریال اضافه می‌شوند.

به تدریج، به دلیل موضوعات مختلف ناشی از استفاده از داروهای آنتی‌باکتریال، مانند پدیده مقاومت، افزایش شدید تعداد و انواع باکتری‌ها (به عنوان مثال، از نظر ساختاری متفاوت)، مواد آنتی باکتریال جدید اضافه شده است.

طبقه‌بندی مواد آنتی باکتریال

بیماری‌های عفونی مهم‌ترین دلایل بیماری و مرگ انسان هستند. برای غلبه بر این موارد مراقبت‌های بهداشتی، از زمان معرفی آن‌ها در دهه 1940، ثابت شد که آنتی‌بیوتیک‌ها عوامل امیدوار کننده‌ای در کنترل این عوامل هستند. مواد آنتی‌باکتریال، که یک دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند در گذشته به چندین روش طبقه‌بندی شده‌اند.

مواد آنتی باکتریال

طبقه‌بندی بر اساس نوع عمل

به طور کلی، مواد آنتی‌باکتریال را می‌توان بر اساس نوع عمل به دو گروه طبقه‌بندی کرد:

باکتریواستاتیک (مهارگر باکتری): رشد باکتری‌ها را با مهار سنتز پروتئین یا برخی مسیرهای متابولیک باکتریایی، کند یا مهار می‌کنند.

باکتریسیدال (باکتری کش‌ها): باعث مرگ باکتری‌ها می‌شوند.

طبقه‌بندی بر اساس منبع عوامل آنتی باکتریال

مواد آنتی باکتریال دسته ای از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که می توانند به طور طبیعی از منابع قارچی، منابع نیمه مصنوعی که مواد شیمیایی حاصل از تغییر محصولات طبیعی هستند و منابع سنتزی بدست آیند. سفالوسپورین‌ها، سفامایسین‌ها، بنزیل پنی سیلین و جنتامایسین نمونه‌های شناخته شده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌باکتریال‌های طبیعی هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌باکتریال‌های طبیعی اغلب نسبت به آنتی‌باکتریال‌های مصنوعی سمیت بالاتری نشان می‌دهند. آمپی‌سیلین و آمیکاسین آنتی‌بیوتیک‌های نیمه‌مصنوعی هستند. آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اثر بیشتر و سمیت کمتری داشته باشند. موکسی‌فلوکساسین و نورفلوکساسین نوید بخش آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی هستند.

جهت استعلام قیمت مواد آنتی باکتریال

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

طبقه‌بندی بر اساس طیف فعالیت

یکی دیگر از روش‌های طبقه‌بندی آنتی‌بیوتیک‌ها یا مواد آنتی‌باکتریال بر اساس مشخصات هدف آن‌ها است. در این طبقه‌بندی، عوامل آنتی‌باکتریال ممکن است دارای طیف فعالیت محدود یا گسترده باشند.

آنتی‌باکتریال‌های طیف محدود مواردی هستند که می‌توانند در دامنه محدودی از میکروارگانیسم‌ها فعالیت کنند، یعنی آن‌ها فقط علیه باکتری‌های گرم مثبت یا گرم منفی عمل می‌کنند. بر خلاف آنتی‌باکتریال‌های با طیف محدود، آنتی‌باکتریال‌های با طیف گسترده علیه طیف وسیعی از باکتری‌های بیماری‌زا از جمله باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی تأثیر می‌گذارند.

طبقه‌بندی بر اساس ساختار شیمیایی:

این طبقه‌بندی بسیار مهم است زیرا واحدهای ساختاری مشابه، الگوهای مشابهی از سمیت، اثربخشی و سایر خواص مرتبط دارند. معمولاً به صورت ساختاری، آنتی‌باکتریال‌ها به دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

  • گروه A (بتا‐لاکتام‌ها)
  • گروه B (آمینوگلیکوزیدها)

با این حال، با روشی دقیق‌تر آنتی‌باکتریال‌ها را می‌توان به گروه‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • بتا-لاکتام‌ها
  •  ترکیبات مهار کننده بتا-لاکتام/ بتا-لاکتاماز
  • آمینوگلیکوزیدها
  • ماکرولیدها
  • کینولون‌ها
  • فلوروکینولون‌ها

مواد آنتی باکتریال

طبقه‌بندی بر اساس عملکرد عوامل آنتی‌باکتریال

عملکرد به معنای این است که یک دارو چگونه کار می‌کند یا مکانیسم عمل آن چیست؟ این یکی از مهم‌ترین عوامل مرتبط با هر عامل آنتی‌باکتریال است. عمده فرآیندها یا کارکردهایی که وظیفه رشد باکتری‌ها را بر عهده دارند عبارت‌اند از:

  • سنتز دیواره سلولی
  • عملکرد غشای سلولی
  • سنتز پروتئین
  • سنتز اسید نوکلئیک
  • و…

تمام این فرآیندها اهداف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. بنابراین، مواد آنتی باکتریال که به روش‌های مختلف این فرآیندها را مختل و یا مهار می‌کنند، می‌توانند به چهار گروه زیر تقسیم شوند:

  • مهار کننده‌های سنتز دیواره سلولی
  • مهار کننده‌های عملکرد غشایی
  • مهار کننده‌های سنتز پروتئین
  • مهار کننده‌های سنتز اسید نوکلئیک

در یک دسته‌بندی جدید مواد آنتی باکتریال به چهار دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • نانوذرات فلزی
  • نانوذرات سرامیکی
  • پلیمرها
  • نانوکامپوزیت‌های آنتی‌باکتریال

برخی از نانو ذرات مانند نقره به دلیل داشتن خواص آنتی‌باکتریال کاربردهای زیادی در صنایع نساجی، سرامیک‌های بهداشتی، تصفیه آب، رنگ، کشاورزی، دامپروری و در کامپوزیت‌های پلیمری به منظور کاربردهای صنعتی و خانگی به عنوان مثال در بدنه داخلی یخچال، انواع فیلترهای آب و هوا، ظروف پلاستیکی و… دارند.

سوالات متداول

مواد انتی باکتریال چیست و چه کاربردی دارد

در حال حاضر آنتی باکتریال ها بیشتر به عنوان عواملی که برای ضدعفونی کردن سطوح و از بین بردن باکتری های بالقوه مضر استفاده می شوند، گفته می شوند. برخلاف آنتی بیوتیک ها، آنها به عنوان دارو برای انسان یا حیوانات استفاده نمی شوند، بلکه در محصولاتی مانند صابون ها، شوینده ها، محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست و پاک کننده های خانگی یافت می شوند.

آنتی باکتریال برای چه مواردی استفاده می شود؟

درباره آنتی بیوتیک ها
آنتی بیوتیک ها برای درمان یا پیشگیری از برخی از انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. آنها باکتری ها را از بین می برند یا از تکثیر و گسترش آنها جلوگیری می کنند. آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ویروسی موثر نیستند.

نمونه آنتی باکتریال چیست؟

آنتی‌باکتری‌ها زیرمجموعه‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که می‌توانند به طور طبیعی از منابع قارچی، اعضای نیمه مصنوعی که از نظر شیمیایی محصول طبیعی و یا مصنوعی هستند، به دست آیند. سفالوسپورین ها، سفامایسین ها، بنزیل پنی سیلین و جنتامایسین نمونه های شناخته شده ای از آنتی بیوتیک ها/آنتی باکتریال های طبیعی هستند.

آنتی باکتریال در مقابل آنتی بیوتیک چیست؟

هر دو در زیر مجموعه ضد میکروبی ها قرار می گیرند، دسته ای کلی از ترکیبات که میکروب ها (باکتری ها، قارچ ها و سایر عوامل بیماری زا) را از بین می برند. آنتی باکتریال یک آنتی بیوتیک است، اما همانطور که از نام آن پیداست، فقط می تواند باکتری ها را هدف قرار دهد. از طرف دیگر آنتی بیوتیک ها می توانند پاتوژن ها را از بین ببرند یا از رشد آنها جلوگیری کنند.

چه غذاهایی حاوی آنتی باکتریال هستند؟

۷ ماده غذایی با خاصیت ضد باکتریایی

شراب.
ماست.
مورینگا. ...
دارچین. ...
زردچوبه. ...
آب زغال اخته و مکمل ها. ...
عسل.

آنتی باکتریال طبیعی چیست؟

عسل یکی از قدیمی ترین آنتی بیوتیک های شناخته شده است که به دوران باستان باز می گردد. مصریان اغلب از عسل به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی و محافظ پوست استفاده می کردند. عسل حاوی پراکسید هیدروژن است که ممکن است برخی از خواص ضد باکتریایی آن را به همراه داشته باشد

چه عنصری خاصیت ضد باکتریایی دارد؟

تیتانیوم، کبالت، نیکل، مس، روی، زیرکونیوم، مولیبدن، قلع و سرب برای خواص ضد باکتریایی آنها در برابر دو سویه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس گرم مثبت و اشریشیا کلی گرم منفی آزمایش شده اند.

چه ماده ای آنتی باکتریال است؟

عناصر. تریکلوزان و تری کلوکاربان رایج ترین ترکیباتی هستند که به عنوان آنتی باکتریال در صابون ها استفاده می شوند. با این حال، سایر مواد ضد باکتری رایج در صابون ها عبارتند از: کلرید بنزالکونیوم، کلرید بنزتونیوم و کلروکسیلنول.

مواد شیمیایی ضد باکتری چیست؟

آنتی باکتریال ها ترکیباتی هستند که در رشد و تولید مثل باکتری ها اختلال ایجاد می کنند و می توان از آنها برای ضدعفونی سطوح خانه استفاده کرد. آنها به برخی از صابون ها، مواد شوینده، محصولات مراقبت از پوست و پاک کننده های خانگی اضافه می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست