مقایسه ویتامین K و پتاسیم

مقایسه ویتامین K و پتاسیم

ویتامین K و پتاسیم ریز مغذی‌های ضروری بدن برای رشد و عملکرد صحیح بدن است. این دو در برخی موارد مشترک هستند، اما یکسان نیستند.

هر یک از آن‌ها یک مجموعه خاص و ویژه دارند. برخلاف ویتامین K، پتاسیم یک ویتامین نیست. بلکه ماده معدنی است.

در جدول تناوبی، نماد شیمیایی پتاسیم حرف K است. بنابراین، گاهی اوقات افراد پتاسیم را با ویتامین K اشتباه می‌گیرند.

این مقاله برخی از اصلی‌ترین شباهت‌ها و تفاوت‌های ویتامین K و پتاسیم را بیان می‌کند.

مقایسه ویتامین K و پتاسیم

ویتامین K و پتاسیم هر دو از مواد مغذی ضروری محسوب می‌شوند.

بدن شما برای انجام کارهای اساسی به مواد مغذی اساسی احتیاج دارد. بدن نمی‌تواند به تنهایی پتاسیم تولید کند و فقط می‌تواند مقدار کمی ویتامین K را تولید کند. در نتیجه، مهم است که این مواد مغذی را از طریق غذا مصرف کنید.

اگرچه ویتامین K و پتاسیم هر دو مهم هستند، اما آن‌ها ترکیبات مشابه نیستند.

جدول زیر برخی از خصوصیات قابل توجه ویتامین K و پتاسیم را به صورت خلاصه بیان می‌کند:

  ویتامین K پتاسیم
نوع ترکیب ویتامین ترکیب معدنی
ساختار شیمیایی لیپید کینون فلزنرم
مقدار روزانه (DV) 120 mcg 4,700 mg
فرم غذا، مکمل‌ه، و مقدار کمی در روده تولید می‌شود غذا، مکمل ها و در بعضی از غذاها به عنوان یک ماده افزودنی
دسترسی بیولوژیکی ویتامین K2 ممکن است از K1 موجود زیستی بیشتری داشته باشد هنوز مشخص نیست که آیا بدن آن را به بهترین وجه جذب می‌کند
کاربردها لخته شدن خون و متابولیسم استخوان یک الکترولیت که به سلول‌ها کمک می‌کند تا عملکردهای اساسی را انجام دهند
مزایا ممکن است از سلامت استخوان و قلب حمایت کرده و از خونریزی نوزاد جلوگیری کند ممکن است از سلامت استخوان حمایت کرده و برای فشار خون سودمند باشد

بررسی اجمالی ویتامین K

ویتامین K گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی است که بدن برای تولید پروتئین برای لخته شدن خون و تولید استخوان، از جمله سایر عملکردها به آن نیاز دارد.

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اغلب مکمل‌های ویتامین K1 را برای جلوگیری از خونریزی و کمبود ویتامین K به نوزادان می‌دهند.

VKDB نوعی بیماری است که در صورت عدم وجود ویتامین K کافی در بدن برای ایجاد لخته‌های خون اتفاق می‌افتد.

متداول‌ترین انواع ویتامینK، K1 و K2 است.

ویتامین K1

همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می‌شود – نوعی است که معمولاً در سبزیجات سبز برگ وجود دارد. همچنین رایج ترین نوع ویتامین K در رژیم غذایی انسان است.

ویتامین K2

گروهی از ترکیبات است که به عنوان مناکینون شناخته می‌شود. آن‌ها اغلب در محصولات حیوانی و غذاهای تخمیر شده وجود دارند.

باکتری‌های روده نیز مقادیر کمی مناکینون تولید می‌کنند.

با این حال، مقدار ویتامین K2 روده متفاوت است. بعلاوه، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را برای بررسی چگونگی تأثیر ویتامین K2 تولید شده در روده بر سلامتی انجام دهند.

بررسی اجمالی پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی است که به عنوان الکترولیت در بدن انسان عمل می‌کند.

تقریباً هر سلول و بافت در بدن انسان برای تکمیل عملکردهای اساسی به الکترولیت نیاز دارد.

پتاسیم به حفظ موارد زیر کمک می‌کند:

  • تعادل آب
  • pH خون
  • فشار خون
  • حرکت عضله
  • ارتباط بین سلول‌های عصبی
  • ضربان قلب منظم

بنابراین، داشتن سطح پتاسیم خون در حد طبیعی برای حفظ سلامت مطلوب مهم است.

فواید ویتامین K و پتاسیم

مصرف منظم غذاهایی که منابع غنی ویتامین K و پتاسیم هستند می‌تواند به یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

این ریز مغذی‌ها هرکدام مزایای خاص خود را دارند و حتی ممکن است چند مزیت مشابه داشته باشند.

به عنوان مثال، دانشمندان هر دو اثر بالقوه آن‌ها بر سلامت استخوان و قلب را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

فواید ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در رشد و متابولیسم استخوان دارد.

کمبود این ماده مغذی با آسیب‌های استخوانی در ارتباط است. این موارد ممکن است شامل شکستگی و بیماری‌های استخوان مانند پوکی استخوان باشد.

مکمل‌های ویتامین K در تحقیقات اولیه پتانسیل نشان داده‌اند که به کاهش میزان شکستگی کمک می‌کنند. این مزایا ممکن است به ویژه برای زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان مفید باشد.

با این حال، دانشمندان برای درک کامل رابطه بین مکمل‌ها و سلامت استخوان‌ها هنوز باید تحقیقات دقیق تری انجام دهند.

ویتامین K همچنین ممکن است به جلوگیری از تجمع کلسیم در رگ‌های خونی کمک کند، که پیش بینی قابل توجهی برای بیماری‌های قلبی است. محققان بر این باورند که ویتامین K2 ممکن است به مهار این تجمع کمک کند.

بنابراین، دریافت کافی ویتامین K2 در رژیم غذایی شما می‌تواند از تجمع کلسیم جلوگیری کرده و برای سلامت قلب سودمند باشد.

با این حال، محققان برای درک کامل رابطه بین ویتامین K و سلامت قلب باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که سایر مواد مغذی، از جمله ویتامین D، ممکن است بر تأثیر مکمل‌های ویتامین K برای سلامت قلب تأثیر بگذارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین K می‌تواند مزایای بیشتری در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سن و التهاب مانند دیابت و سرطان داشته باشد.

باز هم، دانشمندان برای تحقیق در مورد این اثرات احتمالی باید تحقیقات با کیفیت بیشتری انجام دهند.

فواید پتاسیم

پتاسیم ممکن است در سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد.

با این حال، تنها در چند مطالعه با کیفیت بالا، مکمل‌های پتاسیم اقدامات بهبود یافته در سلامت استخوان را یافته‌اند.

مانند ویتامین K، پتاسیم نیز ممکن است به سلامت استخوان در زنان یائسه کمک کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که پتاسیم ممکن است تأثیرات بارزی بر سلامت استخوان و خطر پوکی استخوان در آن جمعیت داشته باشد.

به نظر می‌رسد ظرفیت پتاسیم برای کمک به تنظیم فشار خون تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب دارد.

اما هنوز مشخص نیست که مکمل‌های پتاسیم در مقایسه با پتاسیم در رژیم غذایی چگونه هستند. محققان همچنین باید بررسی کنند که چگونه مصرف نمک بر تأثیرات پتاسیم بر بیماری‌های قلبی تأثیر می‌گذارد.

نگرانی های ایمنی ویتامین K و پتاسیم

ویتامین K و پتاسیم به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر تلقی می‌شود. شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف بیش از حد هر یک از آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی سمی را ایجاد کند.

در حال حاضر هیچ سطح بالایی از میزان تحمل‌پذیر (UL) برای هر یک از ریز مغذی‌ها تنظیم نشده است.

با این حال، ممکن است لازم باشد افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و کسانی که بیماری مزمن کلیه دارند (CKD) میزان ویتامین K و پتاسیم مصرفی خود را کنترل کنند.

در غیر این صورت، سطح خون این مواد مغذی بسیار کم یا خیلی زیاد می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

نگرانی‌های ویتامین K

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به CKD در معرض خطر کمبود ویتامین K هستند.

بنابراین، اطمینان از اینکه افراد مبتلا به CKD به اندازه کافی ویتامین K مصرف می‌کنند، می‌تواند راهی برای جلوگیری از عوارض بعدی استخوان و قلب باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

از آنجا که ویتامین K لخته شدن خون را تشویق می‌کند، افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند باید توجه زیادی به میزان مصرف ویتامین K کنند.

این به شما کمک می‌کند تا ویتامین K با اثرات مورد نظر دارو تداخل نکند.

نگرانی‌های مربوط به پتاسیم

وقتی نوبت به پتاسیم می‌رسد، افراد مبتلا به CKD در معرض خطر افزایش هیپوکالمی قرار دارند – سطح پایین پتاسیم خون. آن‌ها همچنین خطر هیپرکالمی، افزایش سطح پتاسیم خون را افزایش می‌دهند.

این ناهنجاری‌های سطح پتاسیم خون در CKD با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان، بیماری‌های قلبی و مرگ مرتبط است.

بنابراین، افراد مبتلا به CKD ممکن است لازم باشد سطح پتاسیم خون خود را دقیقاً کنترل کرده و مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و مکمل‌ها را بر این اساس تنظیم کنند.

منابع غذایی ویتامین K و پتاسیم

ویتامین K و پتاسیم
ویتامین K و پتاسیم

برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین K شامل:

  • میوه ها
  • سبزیجات سبز برگ
  • سویای تخمیر شده
  • آجیل و خشکبار
  • پنیر
  • مرغ بریان
ویتامین K و پتاسیم
ویتامین K و پتاسیم

غذاهایی که به صورت ویژه غنی از پتاسیم هستند:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • محصولات لبنی
  • غذای دریایی
  • گوشت بدون چربی

سخن آخر

بدن برای ادامه کار مناسب به ویتامین K و پتاسیم ریز مغذی نیاز دارد.

اگرچه مردم بعضی اوقات آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، اما این دو یکسان نیستند. پتاسیم یک ماده معدنی است و یک ویتامین نیست و عملکرد این دو ماده مغذی در بدن انسان متفاوت است.

با این وجود، هر دو دارای مزایای هستند که باعث سلامت استخوان و قلب می‌شوند.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین K و پتاسیم قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سایر مقالات:

خرید آنزیم همی سلولاز
آنزیم مالتوژنیک آمیلاز
خرید آنزیم گلوكوآمیلاز
خرید آنزیم گلوکز ایزومراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نه =

Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید