فناوری رشد مو

محصولات رشد مو، بازار داغی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 با نرخ رشد سالانه 3/8 درصد در سال به 4/8 میلیارد دلار برسد. بیشتر این رشد ممکن است به دلیل پیری جمعیت در ایالات متحده، غرب اروپا و ژاپن باشد، همراه با تمایل به داشتن ظاهری جوان‌تر و منسوب به داشتن موی سر کامل است.

انواع ریزش مو

دو نوع ریزش مو وجود دارد: آلوپسی آرتا و آلوپسی آندروژنتیک، یا طاسی الگوی مردانه (MPB). MPB مسئول بیش از 95٪ ریزش مو در مردان است. در سن 35 سالگی، دو سوم مردان دچار ریزش موی محسوسی می‌شوند. تا 50 سالگی، تقریباً 85٪ موهای نازک قابل توجهی دارند. زنان نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و 40٪ از کل ریزش مو را تشکیل می‌دهند.

اعتقاد بر این است که آلوپسی آندروژنیک توسط فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود که به دی هیدروتستوسترون حساسیت دارند. این امر باعث کوچک شدن فولیکول‌ها، عمر آن‌ها را کوتاه کرده و سرانجام تولید موها را متوقف می‌کنند. از دیگر عواملی که معتقدند در ریزش مو نقش دارند، می‌توان به عوامل تغذیه‌ای، استرس و سبوره اشاره کرد. کمبود آهن یکی از دلایل اصلی ریزش موهای غیر آندروژنی است.

فناوری رشد مو
فناوری رشد مو

حقایقی در مورد مو

هر فرد به طور متوسط ​​ 100،000-150،000 موی سر و حدود 5 میلیون فولیکول مو دارد. موها در چرخه فردی خود رشد می‌کنند و بیشترین میزان تقسیم سلولی را در بدن انسان دارند (50 دقیقه برای میتوز). یک موی متوسط ​​تقریباً هر ماه 1 سانتی‌متر رشد می‌کند و قطر آن 58 تا 100 میکرون است. ما به طور معمول روزانه 50-100 تار مو از دست می‌دهیم.

رشد موهای سالم زمانی اتفاق می‌افتد که تقریباً 90٪ موها در مرحله آناژن یا رشد قرار داشته باشند، که می‌تواند سه تا پنج سال طول بکشد. در MPB می‌توان این میزان را به 60-80٪ از موها کاهش داد. در پایان مرحله آناژن، تقریباً 1٪ از موها به مرحله کاتاژن می‌روند، این انتقال کوتاه مدت است که چندین هفته طول می‌کشد. انتقال نهایی مرحله تلوژن یا استراحت است که می‌تواند تقریباً سه ماه طول بکشد و تقریباً 10٪ از موها را درگیر می‌کند اما در MPB می تواند تا 40-40٪ باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که فاز تلوژن در اواخر تابستان و ابتدای پاییز بالاترین است.

موثرترین محصولات موضعی داروهای OTC حاوی 4-پیرولیدین-2،6-دی آمینوپیریمیدین-1-اکسید (فعال در ماینوکسیدیل) یا محصولات خوراکی Rx حاوی فیناستراید است. این‌ها تنها محصولات مجاز برای ادعای رشد مو هستند.

مواد  موضعی فعال OTC برای رشد موی 

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل در اصل به عنوان داروی ضد فشار خون Rx مورد تأیید قرار گرفت و سپس به عنوان داروی موضعی Rx در سال 1988 برای کاهش / توقف ریزش مو و تقویت رشد مجدد مو تأیید شد. اعتقاد بر این است که به عنوان یک گشادکننده عروق که میکرو گردش خون سر را تقویت می‌کند، عمل می‌کند.

فرمولاسیون 2٪ در سال 1996 و 5٪ محصول در سال 1998 به داروی OTC تغییر یافت. حدود 40٪ از مردان پس از سه تا شش ماه استفاده از ماینوکسیدیل رشد مجدد مو را تجربه می‌کنند و برای حفظ سود باید به مدت نامحدود استفاده شود. این تنها داروی موضعی مورد تأیید برای جلوگیری از ریزش مو است.

روند فعلی در فرمولاسیون‌های ماینوکسیدیل افزودن مواد آرایشی به منظور افزایش کارایی است. با این حال، تحت تک نگاری فعلی، هیچ تغییر قابل توجهی در فرمول‌بندی‌های تایید شده اصلی ایجاد نمی‌شود.

فروش کتوکونازول
خرید کتوکونازول

کتوکونازول

کتوکونازول یک عامل ضد شوره قارچی OTC است که همچنین دارای فعالیت رشد مو است.یک مطالعه در سال 1998 کتوکونازول و ماینوکسیدیل را مقایسه کرد تا ببیند کدام یک بهترین تأثیر را در رشد مو دارد. محققان کشف کردند که 2٪ شامپو کتوکونازول اندازه و نسبت فولیکول‌های موی آناژن را با سرعت مشابه اسپری ماینوکسیدیل افزایش می‌دهد. مقاله دیگری از سال 2004 ادعا کرد که کتوکونازول ممکن است، را مهار کند.

ترکیبات فعال خوراکی برای رشد مو  Rx

فیناستراید

فیناستراید یک داروی مصنوعی برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و MPB است. این یک نوع مهار کننده 5α-ردوکتاز نوع II است که از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند. این تنها قرص خوراکی Rx است که برای جلوگیری از ریزش مو تأیید شده است.

در یک مطالعه پنج ساله بر روی مردان با ریزش موی خفیف تا متوسط​​، از هر سه نفر دو نفر که روزانه یک میلی‌گرم فیناستراید مصرف می‌کردند، هر دو نفر مقداری از موها را دوباره بدست آوردند. در مقابل، تمام مردانی که در این مطالعه از این ترکیب استفاده نمی‌کردند موهای خود را از دست می‌دادند.

در همان مطالعه، 48٪ از افرادی که با فیناستراید تحت درمان قرار گرفتند رشد مجدد موی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند و 42٪ دیگر از دست دادن موی بیشتری نداشتند.محصولات خوراکی / موضعی آرایشی و بهداشتی و دستگاه‌های به بازار عرضه شده فقط می‌توانند ادعا کنند که به حمایت از رشد سالم پوست سر و مو کمک می‌کنند. بسیاری از محصولات موضعی همچنین ادعا می‌کنند که حجم و قطر آن‌ها را افزایش می‌دهند و موها را ضخیم‌تر نشان می‌دهد.

فروش فیناستراید ماده اولیه دارویی

دستگاه‌های لیزر زیبایی برای رشد مو

تئوری درمان لیزر برای ریزش مو این است که لیزرهای با دوز کم گردش خون و تحریک را افزایش می‌دهند که فولیکول‌های مو را به رشد مو ترغیب می‌کند. قیمت این دستگاه‌ها بین 700 تا 3000 دلار است. کلینیک‌های منتشر شده با نتایج حکایت ناامید کننده در افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

طبق مطالعه‌ای در سال 2014، به نظر می‌رسد لیزر درمانی در سطح پایین برای رشد مو در زنان و مردان بی‌خطر و مؤثر است. مطالعه‌ای که در سال 2013 روی 41 مرد 18 تا 48 ساله انجام شد نشان داد که لیزر درمانی باعث افزایش 39 درصدی رشد مو در طی 16 هفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: فرمولاسیون اسپری ضد پیری مو

مکمل‌های آرایشی خوراکی و محصولات موضعی

استفاده از مکمل (ویتامین D3، امگا 3) در یک کلینیک سه ماهه برای بهبود حجم مو در 80٪ از زنان و قطر در 62٪ از زنان نشان داده شد. بهبود کیفیت مو در 90٪ از زنان نیز دیده شده است. مطالعات متعدد نشان داده است که ژلاتین خوراکی، سیستئین، ویتامین بیوتین و اسیدهای آمینه نیز می‌توانند رشد مو را تقویت کنند.

به طور معمول بهترین مواد آرایشی موضعی برای رشد مو، مواردی هستند که از نظر بالینی نشان داده‌اند که نسبت آناژن / تلوژن را در مقابل دارونما افزایش می‌دهند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند رشد را طولانی کنند در حالی که مرحله استراحت مو را کوتاه می‌کنند و باعث افزایش تعداد مو می‌شوند.بهترین ترکیبات فعال مخلوط هایی هستند که با مکانیسم‌های مکمل یا هم‌افزایی کار می‌کنند و نسبت آناژن / تلوژن را افزایش می‌دهند.

منابع:knowledge.ulprospector.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست