خمیر مایه در حال ورز دادن

فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ شاید سوالی باشد که همین الان هم در ذهن شما عزیزان چرخ می‌خورد. اما عجله نکنید. برای پاسخ به این سوال باید موارد بسیاری موردبرسی قرار گیرد. پیش از اینکه به تفاوت میان دو ماده اصلی که در نانوایی‌ها به کار برده می‌شوند بپردازیم، باید درباره ماهیت این مواد و کاربرد آن‌ها صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیشگامان شیمی یکی از شرکت‌هایی است که بیش از 15 سال است که در زمینه واردات انواع مواد اولیه شیمیایی کارخانه‌ها فعالیت می‌کند. عمده فعالیت این شرکت مربوط به صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی می‌شود. با این حال پیشگامان شیمی تنها به ارائه تعدادی محصول بسنده نکرده است. این شرکت با ارائه انواع مطالب آموزشی آموزنده، توانسته است گام مهمی در بالا بردن اطلاعات عمومی کاربران خود بازی کند.

مهم‌ترین فرق بهبود دهنده با خمیر مایه

فرق‌های میان این دو ماده از ابتدا تا انتها بسیار است. به طوری که زمانی که در رشته نانوایی فعالیت کنید، به سادگی می‌توانید متوجه این تفاوت شوید. با این حال پیشگامان شیمی به دلیل ساده‌تر ارائه کردن این مقاله تصمیم دارد ابتدا شما را با هر کدام از این مواد آشنا کند. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

خمیر مایه چیست؟

خمیر مایه مخلوطی از آرد، آب و هر چیز اضافه را شامل می‌شود. این ترکیب سابقه‌‌ای طولانی در تاریخ بشریت دارد. به طوری که انسان‌های اولیه کاشفان اصلی آن بوده اند.

یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها به فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ نیز همین ماده تشکیل دهنده است. در خمیر مایه شما اجازه استفاده از مواد بسیاری همچون تخم مرغ، جوش شیرین، کره و… را دارید. خمیر مایه زمانی که تحت حرارت قرار گیرد، تبدیل به همان نانی می‌شود که همیشه مصرف می‌کنید. البته وابسته به اینکه از چه دستوری پیروی می‌کنید، نون نان به دست آمده متفاوت خواهد بود.

جوش شیرین را از کجا بخریم

اما خمیر مایه تنها برای پخت نان استفاده نمی‌شود. این ترکیب برای تهیه برخی غذاها و نان‌های خاص نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال از همین ترکیب در تهیه برخی از گراتن‌ها نیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین عضو خمیر مایه نوعی قارچ است که به نام مخمر شناخته می‌شود. مخمرها نوعی قارچ‌های تک سلولی هستند که در همه جا می‌توان آن‌ها را یافت. از مهم‌ترین پاسخ‌ها به سوال فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ نیز همین قارچ تک سلولی می‌باشد.

این قارچ تک سلولی مسئول عملیات تخمیر در خمیر شما می‌باشد. این قارچ است که باعث می‌شود حجم خمیر بیشتر شده و بتوانید آن را بپزید. در نهایت نیز از آن به عنوان یک نان خوشمزه استفاده کنید. پس در نتیجه می‌توان گفت خمیر مایه محصولی است که از ترکیب آرد و آب به همراه نوعی قارچ تک سلولی تشکیل می‌شود. از این محصول نان و محصولات دیگر به دست می‌آید.

بهبود دهنده چیست؟

بهبود دهنده‌ها دسته‌‌ای کلی از مواد هستند که در صنعت نانوایی به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی هر چیزی که خمیر مایه بهتری به شما بدهد، نوعی بهبود دهنده است. پس یکی دیگر از پاسخ‌ها به سوال فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ این است که بهبود دهنده محصولی برای بهبود خمیر مایه است.

بهبود دهنده‌ها را در انواع مختلف و با دسته بندی‌های گوناگون تهیه و ارائه می‌شوند. مواد سازنده آن‌ها نیز متفاوت است. برای مثال بهبود دهنده کیک با بهبود دهنده نان تست کاملاً متفاوت است.

بهبود دهنده‌ها در واقع آنزیم‌هایی هستند که به خمیر مایه افزوده می‌شوند تا ویژگی‌های مختلف آن را بهبود دهند. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. برای مثال می‌تواند آن‌ها را از نظر ارزش غذایی بهبود دهد و یا ظاهر محصولات شما را بهتر کنند.

مواد تشکیل دهنده بهبود دهنده

بهبود دهنده‌ها عموماً از آنزیم‌ها، امولسیفایرها، اکسیدان‌ها و عوامل کاهش دهنده تهیه می‌شوند. این مواد با ایجاد واکنش‌های شیمیایی تغییرات موردنظر را در خمیر مایه ایجاد می‌کنند. آنزیم‌ها مولوکول‌های خاصی که در خمیر مایه هستند را تجزیه می‌کنند. برای مثال نوعی آنزیم به نام آلفا میلاز وجود دارد که نشاسته‌های آسیب دیده در آرد موجود در خمیر مایه را به شکر تبدیل می‌کند.

آنزیم فوق زمانی که قارچ مخمر برای تخمیر نیاز دارد را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین یکی از مهم‌ترین فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟، کاهش زمان تخمیر مخمر می‌باشد. امولسیفایرها نیز محصولاتی هستند که کمی شیمیایی‌تر می‌باشند. این مواد کلیت خمیر را بهبود می‌دهند. یعنی آن را از نظر اندازه بزرگتر کرده و مقاومت خمیر در برابر عوامل مختلف را بیشتر می‌کنند.

این مواد می‌توانند ویژگی‌هایی همچون قدرت برش نان را نیز بهبود دهند. با این حال نمی‌توانید بهبود دهنده‌‌ای را پیدا کنید که تنها از امولسیفایرها در آن استفاده شده باشد. کاهنده‌ها نیز موادی هستند که برای کاهش زمان و صنعتی‌تر شدن پخت استفاده می‌شوند. این مواد معمولاً با شکستن شبکه پروتئینی درون خمیر مایه کار می‌کنند.آخرین مورد اکسیدان‌ها هستند که انبساط خمیر را زیاد می‌کنند. از این مورد نیز به طور جداگانه نمی‌توان استفاده کرد. چرا که به تنهایی می‌تواند خمیر شما را تضعیف کند!

با این همه فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟

تفاوت‌های میان این دو ماده از ابتدا تا اینجا شامل موارد بسیاری می‌شد. مواردی که به شما می‌گویند این دو ماده کاملاً با یکدیگر فرق دارند. خمیر مایه محصولی است که از آرد، آب، نوعی قارچ به نام مخمر تولید می‌شود. با این حال بهبود دهنده‌ها اجزای متفاوتی همچون آنزیم‌ها و امولسیفایرهای گسترده‌‌ای داشتند.

بهبود دهنده‌ها محصولاتی هستند که به خمیر افزوده می‌شوند. توجه داشته باشید که بهبود دهنده‌ها تنها می‌توانند به خمیرمایه‌های مختلف افزوده شوند. این در حالی است که خمیر مایه به خودی خود قابل استفاده است. یک غذای کامل برای شما می‌سازد و به تنهایی می‌تواند یک محصول باشد. با این حال در جوامع امروزی استفاده تنها از خمیر مایه عقلانی به نظر نمی‌رسد.

خمیر مایه محصولی است که به طور طبیعی کشف شده است. به این معنی که قرن‌ها پیش با قرار دادن ترکیب آرد و نان در یک مکان گرم متوجه وجود آن شدند. با این حال یکی از اصلی‌ترین فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ این است که بهبود دهنده‌ها محصولاتی هستند که در دنیای مدرن تهیه شده اند. این مواد به طور طبیعی در یک جا جمع نیستند.

خمیر مایه قابلیت جایگزینی با مواد دیگر را ندارد. یعنی نمی‌توانید به جای خمیر مایه از چیز دیگری استفاده کنید. اما بهبود دهنده‌ها جایگزین‌های بسیاری دارند. به همان اندازه که بهبود دهنده‌های موجود در بازار متفاوت هستند می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر جایگزین کنید. حتی در برخی موارد می‌توانید بهبود دهنده‌های طبیعی به جای بهبود دهنده مصنوعی استفاده کنید!خمیر مایه نیازی نیست که به محصول دیگری افزوده شود تا کیفیت آن را افزایش دهد. با این حال بهبود دهنده‌ها دقیقاً برای همین منظور ساخته شده اند. این مواد ساخته شده‌‌اند تا کیفیت خمیر مایه شما را افزایش دهند.

حال که فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست را دریافتید، می‌توانید به سراغ تولید یک محصول خوشمزه بروید. این محصول خوشمزه می‌تواند یک نان خوش عطر یا یک کیک خوشمزه باشد.اما توجه داشته باشید که اگر تولید کننده عمده این محصولات هستید، باید دقت بیشتری در انتخاب بهبود دهنده و مواد تشکیل دهنده موردنیاز خود داشته باشید. پس بهتر است به سراغ کارشناسان پیشگامان شیمی بروید.

فرق بهبود دهنده با خمیر مایه چیست؟ شاید سوال شما هم باشد که در این مقاله از پیشگامان شیمی به آن پرداختیم. توجه داشته باشید که می‌توانید انواع بهبود دهنده نان را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید. کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بهزاد

    سلام وقت بخیر خیلب ممنون میشم از شما بابت توضیحات جامع تون
    اگه میشه میخام نظرات کسانی که استفاده کرده اند رو بدونم باید چیکار کنم ؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست