غلظت دهنده چسب

اهمیت رئولوژی چسب و استفاده از غلظت دهنده چسب

انتخاب اصلاح‌کننده‌های رئولوژی برای چسب‌ها مطالعه جریان و تغییر شکل ماده است. برای بسیاری از برنامه‌ها، ویسکوزیته مطلوب فرمولاسیون به وضعیت محصول بستگی دارد (به عنوان مثال، در هنگام ترکیب، زمان نگهداری در قفسه مغازه‌ها، در هنگام استفاده).

در طول چرخه عمر یک چسب باید مطابق با چندین فرآیند دارای نرخ برش متفاوت باشد. هر یک از این فرآیندها ممکن است خواسته‌های رئولوژیکی متفاوتی داشته باشد.

گزینه‌های مختلفی برای تنظیم ویسکوزیته وجود دارد. با این حال، اصلاح‌کننده‌های رئولوژی برای کنترل ویسکوزیته بیش از نرخ برشی خاص استفاده می‌شوند که هم برای فرمول‌دهنده و هم برای کاربر نهایی مهم هستند.

رئولوژی چسب به ویژه برای موارد زیر مهم است:

  • چسب‌هایی که باید به عنوان روکش استفاده شوند (به عنوان مثال چسب‌های حساس به فشار، چسب‌های لمینیت)
  • چسب‌هایی که نباید قبل از اعمال جریان داشته باشند و آویزان شوند (به عنوان مثال چسب‌هایی که روی سطوح عمودی قرار می‌گیرند، چسب‌هایی که باید ضخامت پیوند خود را در حین گرم شدن حفظ کنند و مواد درزگیر که باید در برابر افتادگی مقاومت کنند).

رئولوژی مایع چگونه بر روندهای مختلف تأثیر می‌گذارد؟

  • روند مخلوط کردن و پمپاژ

رئولوژی بر سهولت مخلوط شدن چسب در حین ترکیب یا قبل از استفاده تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، بر سهولت پمپاژ یا انتقال آن تأثیر می‌گذارد. سهولت مخلوط کردن و پمپاژ باعث کاهش زمان فرآیند و هزینه‌های انرژی می‌شود.

  • روند نگهداری و ذخیره‌سازی

رئولوژی چسب عامل اصلی تعیین‌کننده میزان نگهداری یا ماندگاری آن است. رئولوژی بر درجه‌ای که ته نشینی هنگام ذخیره‌سازی و حمل و نقل رخ می‌دهد تأثیر خواهد گذاشت.

  • روند توزیع

رئولوژی چگونگی استفاده از چسب را تعیین می‌کند (رول، اکستروژن، ماله و غیره). همچنین تعیین می‌کند که چسب چگونه با یک الگوی هندسی خاص مطابقت دارد یا “یک الگوی هندسی خاص را نگه می‌دارد” (خطوط، نقاط، اکستروژن عمودی و غیره).

  • روند کاربرد

کنترل جریان در تعیین روند کاربرد و سرعت اجرای فرایند مهم است. این امر به ویژه در تولید نوارها، برچسب‌ها و ورقه‌ها بسیار مهم است. رئولوژی همچنین در کنترل خیس شدن و نفوذ به لایه‌های متخلخل و مقاومت در برابر افتادگی مهم است.

تفاوت بین اصلاح‌کننده رئولوژی و غلظت دهنده چسب

اصلاح‌كننده‌ها و غليظكننده‌هاي رئولوژي در انواع چسب‌هاي منتقله از راه آب و از راه حلال و شیار پوش‌ها استفاده مي‌شود. آن‌ها به طور گسترده‌ای در فرمولاسیون‌های منتقله از آب استفاده می‌شوند و غالباً از دو یا چند مورد برای دستیابی به تعادل مورد نیاز برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود.

اصلاح‌كننده و غلظت‌دهنده چسب در فرمولاسيون هايي كه از طريق حلال به وجود مي‌آيند، كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند، که در درجه اول برای کنترل ویسکوزیته و تأمین خواص غیر افتادگی استفاده می‌شود.

تفاوتی بین اصلاح‌کننده رئولوژی و غلظت‌دهنده چسب وجود دارد، اگرچه هر دو اصطلاح در تجارت قابل تعویض هستند. آن‌ها اغلب با هم در نظر گرفته می‌شوند، زیرا عملکرد اصلی آن‌ها تغییر مشخصات ویسکوزیته است.

موارد زیر تفاوت بین یک اصلاح‌کننده رئولوژی و یک ماده غلظت دهنده چسب بیان شده است. با این حال، آن‌ها با هم در نظر گرفته می‌شوند زیرا انتخاب آن‌ها معمولاً به عنوان یک مرحله واحد در فرآیند فرمول بندی انجام می‌شود و در برنامه‌های خاص ممکن است با هم استفاده شوند.

غلظت دهنده چسب اصلاح‌کننده رئولوژی چسب
ویسکوزیته (مقاومت در برابر جریان) را در غلظت‌های نسبتاً کم و به طور کلی با سرعت برشی کم افزایش دهید ویسکوزیته را با نرخ برشی خاص یا دامنه ای از نرخ برش بهینه کنید
اینها به طور معمول غیر آلی هستند آن‌ها می‌توانند ارگانیک یا غیرآلی باشند
مواد غیر آلی که محتوای جامد را افزایش داده و درجه‌ای از تیکسوتروپی را فراهم می‌کنند اصلاح‌کننده‌های رئولوژیک آلی معمولاً محتوای جامد فرمولاسیون را افزایش نمی‌دهند
نوعی غلظت دهنده چسب هدفمندتر

مکانیسم‌های اصلاح رئولوژی

  • مکانیسم اصلاح غیر مشارکتی

رایج‌ترین مکانیسم غیر مشارکتی، حذف حجم هیدرودینامیکی است. این سازوکار به سادگی بر این واقعیت استوار است که برخی از مواد موجود در محلول مقداری از محلول را اشغال می‌کنند، بنابراین امکان اشغال فضای مشابه هر ماده دیگر را از بین می‌برد.

با افزودن مقدار بیشتری از ماده، حجم کمتری در محلول موجود است و در نتیجه ویسکوزیته محلول افزایش می‌یابد.

در داخل محصول غلیظ‌کننده پایدار سورفکتانت، یک پلیمر نامحلول در آب کاملاً پیچ‌خورده با وزن مولکولی در محدوده 200000 تا 1.5 میلیون وجود دارد.

افزودن مواد قلیایی به امولسیون پلیمر منجر به خنثی‌سازی گروه‌های اسید کربوکسیلیک، تولید بار آنیونی در مکان‌های اسیدی در امتداد زنجیره پلیمر می‌شود. بارهای مشابه باعث دفع و در نتیجه تورم و از بین رفتن پلیمر می‌شود.

  • مکانیسم اصلاح مشارکتی

غلظت دهنده چسب مشارکتی ارتباطات بین مولکولی با ذرات پراکنده (رزین یا پرکننده) ایجاد می‌کنند.

  • این فعل و انفعالات نتیجه حضور گروه‌های آبگریز نامحلول در امتداد زنجیره اصلی مولکولی متراکم‌کننده محلول در آب است.
  • گروه‌های آبگریز پس از افزودن به آب، به صورت دانه‌ها یا میسل‌ها جمع می‌شوند و شبکه‌ای سه‌بعدی ایجاد می‌شود که باعث افزایش ویسکوزیته محیط می‌شود.
  • تشکیل حوزه‌های آبگریز طی شرایط برشی از هم جدا شده و با زنجیره های پلیمری در هم تنیده می‌شوند.
  • دامنه‌ها پس از برش برداشته می‌شوند، با سرعت بازیابی که به ساختار پلیمر، غلظت غلظت‌دهنده چسب و چندین فاکتور دیگر بستگی دارد.
  • اثر ضخیم شدن به نوع و تعداد گروه‌های آبگریز در هر زنجیره پلیمر و وزن مولکولی اصلاح‌کننده‌ها بستگی دارد.

عواملی که هنگام فرمول‌سازی با اصلاح‌کننده‌های رئولوژی مشارکتی باید مورد توجه قرار گیرند شامل وجود حلال‌های مشترک و ترتیب افزودن اجزا است.

  • حل‌کننده‌های انتخاب شده (به ویژه الکل‌ها) می‌توانند در حوزه‌های مشارکتی تداخل داشته و مکانیسم مشارکتی را سرکوب کنند.
  • ترتیب اضافه شدن اجزای فرمولاسیون در فرآیند تأثیر دارد و ممکن است بر عملکرد کلی ترکیب تأثیر بگذارد.
مزایای غلظت دهنده چسب مشارکتی
  • بسیار کارآمد و همه‌کاره.
  • در ویسکوزیته‌های بالاتر با سرعت برشی (به عنوان مثال پوشش رول) منجر به ساخت فیلم خوب در هر برنامه با پاشش کم می‌شود.
  • با پوشاندن ذرات لاتکس یا ذرات پرکننده با یک لایه محافظ که به جلوگیری از انعقاد و نشست در هنگام ذخیره‌سازی کمک می‌کند، ثبات سیستم را بهبود می‌بخشد.
معایب غلظت دهنده چسب مشارکتی
  • بی‌ثباتی هیدرولیتیک
  • جداسازی فاز
  • حساسیت به تغییرات فرموله

انواع اصلاح‌کننده‌ها برای سیستم‌های منتقله  آب

  • غلظت دهنده چسب طبیعی

غلظت دهنده چسب طبیعی شامل مواد سلولزی و سایر پلیمرهای طبیعی به ویژه صمغ‌های پلی ساکارید هستند. این غلظت دهنده های سلولزی به طور کلی محلول در آب هستند. متداول‌ترین آن‌ها سلولز اصلاح شده است، معمولاً هیدروکسی اتیل سلولز (HEC).

رئولوژی نام شیمیایی افزودنی
محلول‌ها شبه‌پلاستیک هستند و هیچ مقدار بازدهی ندارند و در دمای بالا ویسکوزیته را کاهش می‌دهند. هیدروکسی اتیل سلولز سلولزها
اکثر محلول‌ها شبه‌پلاستیک هستند که مقدار بازده کمی دارند و یا هیچ عملکردی ندارند. تمام محلول‌ها کاهش قابل برگشت ویسکوزیته را در دمای بالا نشان می‌دهند. کربوکسی متیل سلولز
محلول‌ها شبه‌پلاستیک هستند و دارای دمای ژلاتاسیون مشخصه بین 50 تا 85 درجه سانتی‌گراد هستند. ژل‌ها برگشت‌پذیر هستند و با خنک شدن به سیالیت برمی گردند. محلول‌های غیر ژله ای فاقد نقطه تسلیم هستند. هیدروکسی پروپیل متیل سلولز
سود و پلاستیک با مقادیر عملکرد عالی. زانتان گام (پلی ساکارید آنیونی) پلی ساکاریدها
همه محلول‌ها شبه‌پلاستیک با درجه‌ای از عملکرد هستند. کاهش قابل برگشت ویسکوزیته را در دمای بالا نشان می‌دهد. کاراگینان (یک پلی ساکارید آنیونی)
زیر غلظت 40٪، محلول‌ها نیوتنی هستند. بالای 40٪ آن‌ها شبه‌پلاستیک هستند. محلول‌ها دارای عملکرد خوب در غلظت کافی هستند. صمغ عربی (پلی ساکارید آنیونی)
محلول‌ها شبه‌پلاستیک هستند و از نقطه تسلیم خوبی برخوردار هستند. صمغ کتیرا (پلی ساکارید آنیونی)

غلظت دهنده چسب سلولزی

از مواد غلظت دهنده چسب سلولزی می توان برای ضخیم شدن و تثبیت چسب‌های منتقله از طریق آب استفاده کرد. عموماً استفاده از آن‌ها ساده بوده و دارای قدرت تحمل نسبت به تغییرات فرمولاسیون کوچک می باشند. پلیمرهای سلولزی با طیفی از وزن‌های مولکولی و راندمان ضخیم شدن به کنترل جریان در حین فرمولاسیون و پوشش کمک می‌کنند. آن‌ها پس از استفاده از چسب در برابر افتادگی مقاومت می‌کنند.

علاوه بر این، طبیعت غیر یونی محصولات طیف گسترده فرمولاسیون را فراهم می‌کند و از ثبات حرارت و ماندگاری خوبی برخوردار است. در هنگام انتخاب یکی از این محصولات، فرمول‌ساز به طور کلی باید ویسکوزیته اولیه (زیرا این محصولات در درجه‌بندی‌های مختلف از 2 تا 50000 سی پی اس با غلظت چند درصد در آب متفاوت هستند)، زمان حلالیت و راندمان ضخیم شدن را در نظر بگیرد. محصولات دارای ویسکوزیته بالاتر به طور کلی در فرمول‌های آب‌بندی و درزگیر استفاده می‌شود.

نمونه‌ای از غلظت دهنده چسب سلولزی
  • هیدروکسی اتیل سلولز (HEC) متداول‌ترین ماده غلظت دهنده چسب سلولزی است.
  • این یک پلیمر غیر یونی است که در اثر تورم سلولز با NaOH و واکنش با اکسید اتیلن ساخته می‌شود.
  • HEC در آب سرد یا گرم حل می‌شود محلول‌های pH شفاف، بی‌رنگ و خنثی می‌دهد.
  • محلول‌ها شبه‌پلاستیک هستند (گرانروی با سرعت برشی کاهش می‌یابد و فاقد نقطه تسلیم است).
  • محلول‌های HEC با اکثر صمغ‌ها و رزین‌های محلول در آب سازگار هستند.
  • آن‌ها گاهی اوقات با سدیم کربوکسی متیل سلولز یا سدیم آلژینات استفاده می‌شوند زیرا این مخلوط ویژگی‌های ضخیم‌سازی هم افزایی را ایجاد می‌کنند.

قیمت خرید زانتان گام

صمغ‌های طبیعی

از صمغ‌های طبیعی به دلیل ماهیت ایمن و غیر سمی بیشتر در فرمولاسیون محصولات غذایی، فرمولاسیون محصولات آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی به عنوان اصلاح‌کننده رئولوژی استفاده می‌شود. با این حال، آن‌ها برای دستیابی به اصلاح ویسکوزیته و پایداری در هنگام ذخیره‌سازی، در چسب‌ها، درزگیرها و پوشش‌های منتقله از آب نیز استفاده می‌شوند. این محصولات طبیعی شامل زانتان‌گام، صمغ گوار و سایر محصولات است.

مکانیسم پایداری آن‌ها به ماهیت ماکرومولکول‌های آن‌ها بستگی دارد. برخی از آن‌ها در رابط آب پلیمر جذب می‌شوند در حالی که برخی دیگر فقط ویسکوزیته فاز آبی را تغییر می‌دهند. در جدول زیر مشخصات صمغ‌های طبیعی ذکر شده است که معمولاً به عنوان اصلاح کننده رئولوژی در سیستم‌های منتقله از آب استفاده می‌شوند.

خصوصیات رئولوژیکی خصوصیات عمومی صمغ طبیعی

·        به طور معمول در محدوده 1500 تا 2500 cps با 1٪ استفاده می‌شود.

·        سودوپلاستیک و برش نازک

·        در دمای بالا پایداری ویسکوزیته خوبی دارد

·        دارای نقطه تسلیم عالی است.

·        محلول در آب گرم یا سرد

·        محلول‌های کدر و pH خنثی را ارائه می‌دهد.

·        تحمل بیشتری نسبت به اسیدها و بازها نسبت به سایر صمغ‌های آلی دارد.

·        در مقایسه با اکثر صمغ‌ها در برابر برش، گرما، باکتری ها و UV مقاومت بیشتری دارد.

زانتان گام

·        ویسکوزیته بالا، محلول‌های شبه‌پلاستیکی که کاهش قابل برگشت ویسکوزیته را در دمای بالا نشان می‌دهد

·        بدون نقطه تسلیم

·        پایداری گرانروی خوب (2-13 pH)

·        غیر یونی

·        محلول در آب سرد یا گرم و محلول‌های شفاف می‌دهد

·        مقاومت خوب در برابر باکتری ها و تخریب آنزیم‌ها

 صمغ گوار

·        ویسکوزیته بسیار کم با غلظت تا 50٪ در آب

·        محلول‌هایی که کاهش قابل برگشت ویسکوزیته را در دمای بالا نشان می دهند

·        نقطه تسلیم را با غلظت کافی نشان می‌دهد

·        ویسکوزیته در pH 6 به اوج خود می‌رسد، به شدت زیر pH 5 و بالاتر از pH 7 کاهش می‌یابد.

·        آنیونی

·        محلول در آب سرد یا گرم و محلول‌های شفافی را در PH خنثی تا اسیدی می‌دهد

·        با مقادیر متوسط ​​نمک، اسید، باز و با اکثر غلظت دهنده چسب محلول در آب سازگار است

·        محلول‌های پایدار در محدوده وسیعی از pH

صمغ عربی

·        به طور معمول در دامنه 300 تا 3000 cps با 1٪ استفاده می‌شود

·        محلول‌های سودوپلاستیک کاهش قابل برگشت ویسکوزیته را در دمای بالا نشان می‌دهند

·        مقدار نقطه تسلیم خوب

·        محلول‌ها بین pH 2 و PH 11 با مقداری از دست دادن ویسکوزیته همراه هستند و در pH کمتر از 5 پایدار هستند.

·        آنیونی

·        محلول واکنش سطحی و کدر در PH کمی اسیدی در آب سرد یا گرم تولید می‌کند

·        کشش سطحی و سطح را کاهش می‌دهد

·        تثبیت‌کننده امولسیون مؤثر

·        با درجه‌های مختلف با کیفیت متفاوت موجود است

·        سازگار با اکثر غلظت دهنده چسب محلول در آب

·        تا حدودی در برابر تجزیه بیولوژیکی مقاوم است.

صمغ کتیرا

اصلاح‌کننده‌های رئولوژیکی مشارکتی و غیر مشارکتی مصنوعی برای سیستم‌های منتقله از آب

غلظت دهنده چسب مصنوعی مدرن، پلیمرهایی هستند که می‌توان آن‌ها را در یکی از سه کلاس گروه‌بندی کرد:

  • ASEs (امولسیون اکریلیک قابل تورم قلیایی) – غلظت دهنده چسب غیر مشارکتی
  • HASEs (امولسیون آکریلیک قابل بادوام قلیایی اصلاح شده آبگریز) – غلظت دهنده چسب مشارکتی
  • HEURs (اصلاح شده با آبگریز، رزین‌های اتوکسیله شده یورتان) – غلظت دهنده چسب مشارکتی

بر اساس مکانیسم ضخیم شدن و همچنین پروفیل رئولوژیکی ارائه شده توسط این ترکیبات غلظت دهنده چسب، می‌توان ماده متراکم‌کننده را بسته به نرخ برشی مورد انتظار انتخاب کرد.

سایر غلظت دهنده چسب برای سیستم‌های منتقله از آب

چندین ماده غلیظکننده ویسکوزیته طبیعی و مصنوعی دیگر برای فرمول‌سازهای چسب‌ها موجود است. این‌ها در جدول زیر خلاصه می‌شود.

مشخصات غلظت دهنده چسب
پلیمرهای پراکندگی مایع از پلیمر اکریلیک نمک سدیم ساخته می‌شوند. این‌ها از تحمل الکترولیت برتری برخوردار هستند. آن‌ها به صورت پودر و امولسیون با جامدات بالا (60٪) موجود هستند. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از سیستم‌های منتقله از طریق آب و برنامه‌های کاربردی مؤثر هستند. نمک سدیم پلیمر اکریلیک
این پلیمرها به راحتی محلول در آب هستند. ضخیم شدن تحت تأثیر PH قرار نمی‌گیرد. آن‌ها رفتار جریان نیوتنی را فراهم می‌کنند. پلی وینیل پیرولیدون

رس‌ها و رس‌های اصلاح شده عمدتاً بر اساس بنتونیت ساخته می‌شوند که به طور طبیعی خاک رس اسمکتیت وجود دارد.

هکتوریت از ورق‌های سیلیکات تشکیل شده است که در آب لایه لایه می‌شوند تا یک ساختار 3 بعدی و ضخیم‌کننده ویسکوزیته را ایجاد کنند. از این موارد به عنوان افزودنی رئولوژیکی در چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود.

خاک رس
از افزودنی‌های معدنی سال‌هاست که به عنوان مواد افزودنی و پرکننده عملکردی در چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود. این‌ها شامل مواد افزودنی کائولن (سیلیکات آلومینیوم هیدراته)، تالک (سیلیکات منیزیم) و آتاپولژیت (سیلیکات آلومینیوم منیزیم هیدراته) هستند. کائولن و تالک به عنوان ضخیم‌کننده ویسکوزیته در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که، آتاپولژیت بیشتر یک تیکسوتروپ معمولی است. آن‌ها افزودنی‌های رئولوژیکی بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شوند. سیلیکات‌ها و سایر مواد غلظت دهنده چسب معدنی

اصلاح‌کننده‌هایی رئولوژی برای سیستم‌های مبتنی بر حلال و بدون حلال

  • غلظت دهنده چسب ارگانیک آلی
خرید روغن کرچک هیدروژنه
خرید روغن کرچک هیدروژنه
  • مشتقات روغن کرچک

روغن کرچک هیدروژنه از جمله غلظت دهنده چسب گسترده‌ای برای سیستم‌های غیر آبی استفاده می‌شود. دقیقاً مانند سلولز، روغن کرچک دارای گروه‌های هیدروکسیل است که ویژگی‌های سطحی خوبی را برای اصلاح رئولوژی ارائه می‌دهد.

روغن کرچک مانند روغن‌های دیگر پیوندهای دوتایی دارد. با این حال، با روغن کرچک بیشترین تعویض‌ها در گروه عاملی هیدروکسیل اتفاق می‌افتد و به تشکیل مشتقات با خواص بی‌شمار اجازه می‌دهد. جدیدترین پیشرفت در اصلاح‌کننده‌های رئولوژی در این گروه بوده است.

بهترین غلیظ شدن زمانی حاصل می‌شود که روغن کرچک هیدروژنه فقط تا حدی در فرمول حل شود. حلال‌های آلی تا حد زیادی بر راندمان ضخیم شدن این روغن‌ها تأثیر می‌گذارند.

دمای مطلوب برای ترکیب بین 35 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. روغن کرچک هیدروژنه به صورت پودر یا خمیر در دسترس است.

  • پلی یوریا اصلاح شده

از ترکیبات اوره اصلاح شده می‌توان به عنوان مواد افزودنی رئولوژیکی مایع بسیار قدرتمند استفاده کرد. تأثیر رئولوژیکی آن ها مستقیماً به تغییرات شیمیایی خاصی که می‌توان در مولکول پلی‌اوره ایجاد کرد، ارتباط دارد (به عنوان مثال، گروه‌های انتهایی با قطبیت‌های مختلف، بخش‌های قطبیت متوسط ​​یا ساختارهای بسیار قطبی).

عملکرد آن‌ها با دو مکانیسم مختلف ضخیم‌سازی انجام می‌شود:

  1. پیوند هیدروژنی بین گروه‌های اوره و اوره از این ماده افزودنی
  2. ارتباط مواد افزودنی با چسب

پلی‌اوره‌های اصلاح شده دارای مقاومت استثنایی در برابر ته نشینی هنگام ذخیره‌سازی، همراه با مقاومت خوب در برابر افتادگی هستند. برخی از افزودنی‌های نوع اوره که در ترکیب با اصلاح‌کننده‌های رئولوژی معمولی استفاده می‌شوند، مانند سیلیس بخار، اثرات هم افزایی نشان می‌دهند.

  • پلی‌آمیدها

اصلاح‌کننده‌های رئولوژی پلی آمید نیز در انواع ترکیبات شیمیایی موجود است. اثر ضخیم شدن تا حدی با کلات شدن و تا حدی با تشکیل میسل در نتیجه گروه‌های انتهایی آب دوست و آبگریز توضیح داده می‌شود.

به نظر می‌رسد تشکیل پیوندهای هیدروژنی نیز نقش دارد. این فعل و انفعالات معمولاً منجر به یک پروفیل ویسکوزیته نازک‌کننده برشی شیب‌دار می‌شوند.

پلی‌آمیدها به دمای ترکیب زیاد نیاز دارند. برای بعضی از پلی‌آمیدها ممکن است این دما تا 150 درجه سانتی‌گراد باشد.

یک مشکل عمده در مورد ترکیبات غلظت دهنده چسب پلی‌آمید، تأثیر منفی این مواد افزودنی بر چسبندگی است. مولکول‌های پلی‌آمید می‌توانند به یک رابط مهاجرت کرده و باعث ایجاد یک لایه مرزی ضعیف شوند.

سولفونات‌های کلسیم

سولفونات‌های کلسیم از طریق ریزساختارهای تشکیل شده به افزایش ویسکوزیته خود می‌رسند. ساختار ژل پایدار در دما به شدت برش خورده و مقاومت خوبی در برابر افتادگی دارد.

مزیت: ترکیب آسان در فرمولاسیون از آنجا که به صورت مایع عرضه می‌شوند

عیب: قلیایی بودن بالا

غلظت دهنده چسب غیرآلی رئولوژی

دوده سیلیس (دی اکسید سیلیکون آمورف)

دوده سیلیس (silica fume) یک افزودنی همه کاره و کارآمد است که در فرمولاسیون انواع چسب و درزگیر برای کنترل جریان و تیکسوتروپی استفاده می‌شود.

پارامترهای مهم برای عملکرد سیستم‌های سیلیس دوده
  • ماهیت سیستم (قطب)
  • غلظت سیلیس
  • درجه سیلیس مورد استفاده (اندازه ذرات، سطح، چگالی، شیمی سطح و غیره)
  • درجه پراکندگی
  • وجود مواد افزودنی در فرمولاسیون به غیر از سیلیس بخار
فروش غلظت دهنده چسب
فروش غلظت دهنده چسب
کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم رسوبی (CaCO3) به عنوان یک تیکسوتروپ عمل می‌کند و همچنین یک توسعه‌دهنده کم هزینه (که اغلب در محدوده وزنی 40-50٪ استفاده می‌شود) و تقویت‌کننده است.

سایر غلظت دهنده چسب معدنی

از افزودنی‌های معدنی متداول سال‌هاست که به عنوان مواد افزودنی و پرکننده عملکردی در چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود. این شامل:

  • کائولن (سیلیکات آلومینیوم هیدراته)
  • بنتونیت (خاک رس هکتوریت)
  • تالک (سیلیکات منیزیم)
  • آتاپولژیت (سیلیکات آلومینیوم منیزیم هیدراته)

منابع:

  • adhesives.specialchem.com

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • farshid

    برای غلظت دهنده چسب از چه ماده ای استفاده کنم

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      درود بر شما
      برای غلظت دهی چسب می‌توانید از چندین ماده استفاده کنید که به دلیل متفاوت بودن شرایط کاربرد و دلخواه شما، ممکن است یکی از این مواد برای شما مناسب‌تر باشد:

      آرد: اضافه کردن آرد به چسب می‌تواند باعث غلظت دهی آن شود. شما می‌توانید آرد را به تدریج به چسب خود اضافه کرده و همزمان با قاطع کردن آن، آرد را با چسب مخلوط کنید.

      سیمان: اضافه کردن سیمان به چسب می‌تواند باعث تقویت آن و همچنین غلظت دهی آن شود. شما می‌توانید سیمان را به چسب خود اضافه کرده و به خوبی با آن مخلوط کنید.

      ژلاتین: اضافه کردن ژلاتین به چسب می‌تواند باعث غلظت دهی آن شود. شما می‌توانید ژلاتین را در آب حل کرده و به چسب خود اضافه کنید.

      پودر کلسیم کربنات: اضافه کردن این پودر به چسب می‌تواند باعث غلظت دهی آن شود. شما می‌توانید پودر کلسیم کربنات را به تدریج به چسب خود اضافه کرده و همزمان با قاطع کردن آن، آن را با چسب مخلوط کنید.

      مهم است که در هر صورت قبل از استفاده از هر نوع ماده‌ای برای غلظت دهی چسب، به دقت شرایط کاربرد و میزان استفاده آن را بررسی کنید و در صورت نیاز، مشاوره از کارشناسان مربوطه را جویا شوید.

      پاسخ
    • محمد امین زهراوی

      انواع غلظت دهنده‌های صنعتی مختلفی وجود دارند که بسته به نوع چسب و مقصد استفاده، انتخاب می‌شوند. برخی از انواع غلظت دهنده صنعتی عبارتند از:

      1- پلی‌وینیل استات: این پلیمر با وزن مولکولی بالا به عنوان گزینه‌ای برای افزایش غلظت چسب صنعتی استفاده می‌شود.

      2- پلی‌اتیلن گلایکول: این ترکیب با وزن مولکولی بالا می‌تواند به عنوان یک غلظت دهنده مناسب برای چسب‌های صنعتی باشد.

      3- اسید استئاریک: این ترکیب به عنوان یک ماده غلظت دهنده در چسب‌های اپوکسی و پلی‌آمید استفاده می‌شود.

      4- پلی‌اکریلات: این پلیمر با وزن مولکولی بالا می‌تواند به عنوان یک غلظت دهنده در چسب‌های سلولزی و چسب‌های پلی‌اورتان استفاده شود.

      5- تتراهیدروفوران: این ترکیب به عنوان یک حلال با قابلیت مذاب بالا و همچنین یک غلظت دهنده در چسب‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

      6- دی‌بوتیل فتالات: این ترکیب به عنوان یک ماده غلظت دهنده در چسب‌های PVC و چسب‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

      باید توجه داشت که انتخاب مناسب‌ترین غلظت دهنده بسته به نوع چسب، مقصد استفاده و شرایط کاربردی آن متفاوت است و باید با توجه به این عوامل انجام شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست