غلظت دهنده پایه حلال

غلظت دهنده‌ها به محصولاتی اطلاق می‌شود که جهت افزایش ویسکوزیته استفاده می‌گردد. غلظت دهنده‌ها در صنایع متعددی از جمله رنگ، چسب، رزین، آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی و… کاربرد دارد. در ادامه به غلظت دهنده پایه حلال می‌پردازیم.

غلظت دهنده‌های سلولزی

غلظت دهنده‌های سلولزی از خانواده سلولز اترها هستند که توانایی جذب بالای آب و متورم شدن (و در اصطلاح عامیانه حل شدن در آب) را داشته و خواصی مانند افزایش ویسکوزیته، خواص ضد شره، پایداری و انباردای بهتر محصول، نگه‌داری آب، خواص شستشویی مناسب و… به محصول اضافه می‌کند.

جهت استعلام

قیمت انواع غلطت دهنده پایه حلال

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

یکی از مهم‌ترین خواص این غلظت دهنده پایه حلال، محدودیت کم در استفاده از آن‌ها می‌باشد و در فرمول‌های مختلف قابلیت مصرف را دارند و در طیف وسیعی از pH سازگار هستند. یکی از معایب این غلظت دهنده پایه حلال عدم ارائه لولینگ خوب در رنگ می‌باشد. همچنین این غلظت دهنده‌ها به تنهایی در مقابل میکروارگانیزم ها مقاوم نبوده و نیاز به حضور محصولاتی مانند نگه‌دارنده‌های درون ظرف یا سایر بایوسایدها می‌باشد.

انواع غلظت دهنده‌های سلولزی

  • هیدروکسی اتیل سلولز (HEC)
  • متیل هیدروکسی اتیل سلولز (MHEC)
  • هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (HPMC)
  • اتیل هیدروکسی اتیل سلولز (EHEC)
  • کربکسی متیل سلولز (CMC)
غلظت دهنده پایه حلال
غلظت دهنده پایه حلال

هیدروکسی اتیل سلولز (HEC): این غلظت دهنده در صنایع مختلفی از جمله رنگ، چسب، رزین، محصولات آرایشی بهداشتی، مواد شوینده و… کاربرد دارد. در صنایع رنگ و رزین این خانواده از غلظت دهنده‌های سلولزی خواص بهتری را از سایر مشتقات سلولز اترها ارایه می‌دهند. از جمله خواصی که این غلظت دهنده پایه حلال ارایه می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل تأثیر بر روی براقیت رنگ و رزین
  • سازگاری با پیگمنت‌ها
  • نگه‌داری آب بهتر
  • خواص شستشویی بهتر
  • افزایش spatter resistance و جلوگیری از پاشش رنگ در هنگام اجرا به وسیله رولر

فیوم سیلیکا (غلظت دهنده پایه حلال)

فیوم سیلیکا یکی از افزودنی‌های rheology modifier است که عمدتاً در رنگ‌های پایه حلال به عنوان غلظت دهنده پایه حلال و عامل ضد ته‌نشینی استفاده می‌شود. این محصولات به دو دسته آبدوست و آبگریز تقسیم‌بندی می‌شوند که عمدتاً، گرید آبدوست در محصولات با حلال‌های غیر قطبی یا قطبیت پایین، مانند پلی‌استر، پلی‌یورتان، اپوکسی و… استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از کاربردهای این افزودنی‌ها، استفاده در رنگ‌های پودری به عنوان عامل free flowing و جلوگیری از کیک شدن محصول می‌باشد. زمینه دیگر مصرف این افزودنی و غلظت دهنده پایه حلال، درزگیرهای سیلیکونی (RTV) می‌باشد. این افزودنی‌ها در داخل این محصولات علاوه بر خاصیت غلظت دهی به عنوان پرکننده نیز استفاده می‌شود.

در مقایسه با غلظت دهنده های آلی آکریلیک و سلولز این مواد فلو و لولینگ بهتری دارند و مخصوصاً در رنگ‌های براق توصیه شده‌اند که با نشان دادن نتایج خوب در سیستم‌های آبی دیگر، استفاده از آن‌ها در صنعت رنگ رو به گسترش است. این مواد تقریباً طبیعت هیدروفوب دارند و در رنگ‌های امولسیون پرپیگمنت اعمالی با غلطک پاشش کمتری به اطراف دارند.

رئولوژی رنگ‌های امولسیون متداول با غلظت دهنده پایه حلال تنظیم شده که در مقایسه با رنگ‌های حلالی آلکیدی خواص فلو و لولینگ متفاوتی دارند. ویسکوزیته رنگ امولسیونی غیر خطی است و رابطه معکوس با نیروی برشی دارد. در حالی که رفتار ویسکوزیته رنگ آلکیدی بیشتر نیوتنی و کمتر ساختاری می‌باشد و فقط در ابتدای امر کاهش نامحسوسی در ویسکوزیته اتفاق می‌افتد.

بنابراین اختلاف زیادی بین این دو سیستم در خواص وابسته به رئولوژی چون پایداری رنگ، فلو، یکنواختی و شره وجود دارد. مثلاً با داشتن ویسکوزیته ساختاری بالاتر در نیروی برشی پایین‌تر، فلوی نامناسب و مقاومت شره خوب و ویسکوزیته پایین‌تر در نیروی برشی بالاتر برس خوری نامناسب دارند.

غلظت دهنده پایه حلال

تهیه غلظت دهنده پایه حلال

با پایداری ساختار سیستم در برابر تغییرات مکانیکی و ایجاد رفتار تقریباً نیوتنی، رئولوژی رنگ‌های پایه آب دارای غلظت دهنده‌های پلی‌اورتانی همانند رنگ‌های آلکید حلالی می‌گردد. در نتیجه برس‌خوری، فلو، لولینگ و خواص دیگر فیلم مثل ضخامت را به نسبت غلظت دهنده‌های سلولزی بهتر می‌توان تنظیم کرد و همچنین به علت وزن مولکولی پایین و رفتار الاستیکی کمتر این غلظت دهنده ها، پاشش رنگ‌های اعمالی با غلطک به اطراف اصلاح می‌شود.

ویسکوزیته مناسب بعد از تعادل واکنش ترکیبی بین ذرات امولسیون و مایسل‌ها و با دادن زمان مناسب مثلاً 2 ساعت یا دو روز (وابسته به نوع غلظت دهنده و امولسیون) به سیستم ایجاد می‌شود. در ابتدا ویسکوزیته در نیروی برشی بالا تنظیم می‌شود که این ویسکوزیته معمولاً کمتر از میزان ماکزیمم و متناسب با درصد غلظت دهنده می‌باشد و بعد از ویسکوزیته در نیروی برشی پایین و متوسط تنظیم می‌شود.

حلال‌های آلی محلول در آب مثل اتیلن یا پروپیلن گلیکول با کاستن از مقدار مایسل‌ها و به تبع آن کاهش دانسیته شبکه ویسکوزیته سیستم را کاهش می‌دهند و همچنین با ضعیف شدن رابطه مایسل‌ها با هم، اتصال‌ها تحت نیروی برشی شکسته شده و رفتار نیوتنی سیستم ضعیف می‌شود.

شما برای تهیه این غلظت دهنده‌ها می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. این محصولات در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست