فروش صمغ های خوراکی

صمغ‌های خوراکی

صمغ‌های خوراکی طبیعی پلی‌ساکاریدهایی با منشأ طبیعی هستند که حتی در غلظت‌های کم باعث افزایش ویسکوزیته محلول می‌شوند. آن‌ها اکثراً صمغ‌های خوراکی هستند که در اجزاء چوبی گیاهان یا در پوشش بذر یافت می‌شوند.

ویژگی صمغ‌های خوراکی:

صمغ‌هایی که به طور طبیعی به دست آمده‌اند برای طیف وسیعی از فرآیندها کاربردی هستند. این صمغ‌ها به عنوان صمغ‌های خوراکی شناخته می‌شوند زیرا در فرآیند تهیه مواد غذایی ایمن هستند. انواع مختلف صمغ‌ها به طور طبیعی وجود دارد که از منابع طبیعی مختلفی مانند جلبک دریایی، درختان و طیف وسیعی از محصولات گیاهی به دست می‌آید.

صمغ‌های خوراکی این توانایی را دارند که غلظت مواد غذایی یا دارویی را افزایش دهند. در حقیقت، حتی مقدار کمی صمغ نیز می‌تواند ویسکوزیته محصول را افزایش دهد. صمغ‌های به دست آمده از گیاهان دارای چندین مزیت هستند که به دلیل همان مزایا در صنایع دارویی و غذایی دارای اولویت هستند.

فروش انواع صمغ

صمغ های خوراکی برای طیف وسیطی از محصولات خوراکی و دارویی بسیار ضروری هستند.

جهت استعلام

قیمت انواع صمغ خوراکی

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

خواص و مزایای صمغ‌های خوراکی

  • غیر سمی و زیست تخریب‌پذیر هستند.
  • عوامل قابل اطمینان و تثبیت‌کننده‌ هستند.
  • به طور طبیعی در دسترس هستند و به راحتی به دست می‌آیند.
  • نسبتاً دارای مقررات مصرف کمتری هستند و در مقایسه با سایر مواد غلیظ‌کننده، مقرون به صرفه‌تر می‌باشند.

کاربرد صمغ‌های خوراکی

آن‌ها در صنایع غذایی به عنوان مواد غلیظ کننده، ژل کننده، امولسیفایر و استابلایزر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صنایع دیگر به عنوان چسب، مواد اتصال‌دهنده، مهار کننده‌های کریستالی شدن، مواد پاک‌کننده، مواد کپسوله‌کننده، استابلایزر فوم و… استفاده می‌شوند. صمغ‌های طبیعی را می‌توان با توجه به منشاء آن‌ها طبقه‌بندی کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان پلیمرهای بدون بار یا پلیمرهای یونی (پلی‌الکترولیت) طبقه‌بندی شوند.

صمغ‌های طبیعی حاصل از جلبک دریایی

خرید آگار (E406): آگار یا آگار-آگار ماده‌ای مانند ژله است كه از جلبك‌ها به دست می‌آید. آگار ساختار پشتیبان را در دیواره سلولی گونه‌های خاصی از جلبک‌ها (Gelidium amansii) تشکیل می‌دهد و با جوشانده‌شدن آزاد می‌شود. این جلبک‌ها به عنوان آگاروفیت‌ها شناخته می‌شوند و به شاخه رودوفیتا (جلبک‌های قرمز) تعلق دارند. آگار در حقیقت مخلوط حاصل از دو جزء است: پلی‌ساکارید خطی آگارز (70٪) و مخلوطی ناهمگن از مولکول‌های کوچک‌تر به نام آگاروپکتین (30٪).

این دو ماده پلی‌ساکاریدهای آنیونی هستند که به طور گسترده در دیواره‌های سلولی جلبک‌های قهوه‌ای وجود دارند و از طریق اتصال با آب، صمغ چسبناک با فرومول NaC6H7O6 را تشکیل می‌دهد.

  • کاراگینان (E407):

کاراگینان‌ها خانواده‌ای از پلی‌ساکاریدهای سولفاتی خطی هستند که از جلبک دریایی خوراکی قرمز استخراج می‌شوند. آن‌ها به دلیل خاصیت ژل‌کنندگی، ضخیم‌کنندگی و تثبیت‌کنندگی در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارند. کاربرد اصلی آن‌ها به دلیل اتصال زیاد آن‌ها به پروتئین‌های غذایی در لبنیات و محصولات گوشتی است.

سه گونه اصلی کاراگینان وجود دارد که در میزان سولفات متفاوت هستند:

  •  کاپا-کاراگینان دارای یک گروه سولفات به ازای هر دی‌ساکارید است.
  • یوتا-کاراگینان دارای دو گروه سولفات به ازای هر دی‌ساکارید است.
  • لامبدا-کاراگینان سه گروه سولفات به ازای هر دی‌ساکارید است.

صمغ‌های طبیعی حاصل از منابع گیاهی غیردریایی:

  • صمغ عربی (E414):

صمغ عربی (صمغ اقاقیا- از شیره درختان اقاقیا) یک صمغ طبیعی است که از شیره سخت‌شده گونه‌های مختلف درخت اقاقیا تشکیل شده است. صمغ عربی عمدتاً از دو گونه مرتبط، یعنی Acacia senegal و Acacia seyal Gum arabic استحصال شده است. صمغ عربی ترکیبی پیچیده از گلیکوپروتئین‌ها و پلی‌ساکاریدها و منبع اصلی قندهای آرابینوز و ریبوز است که هر دو قند برای اولین‌بار از این صمغ جداسازی و کشف شدند.صمغ عربی در درجه اول در صنایع غذایی به عنوان استابلایزر استفاده می‌شود.

صمغ‌های خوراکی

  • صمغ قتی، از شیره درختان آنوگیسوس

  • تراکانتا گام (E413)، از شیره درختچه‌های آستراگالوس

تراکانتاگام یک مخلوط چسبناک، بی‌بو، بی‌مزه و محلول در آب از پلی‌ساکاریدها است. این صمغ از شیره‌ای که از ریشه گیاه استخراج‌شده و خشک شده باشد به دست می‌آید. در مواد غذایی به عنوان یک امولسیفایر، غلیظ‌کننده، استابلایزر و بهبود دهنده بافت استفاده می‌شود.

  • کارایاگام (E416)، از شیره درختان استرکولیا

یک صمغ گیاهی است که به عنوان ماده مترشحه توسط درختان جنس Sterculia تولید می‌شود. صمغ کارایا یک پلی‌ساکارید اسیدی است که از قندهای گالاکتوز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک تشکیل شده است. از آن به عنوان غلیظ‌کننده و امولسیفایر در مواد غذایی استفاده می‌شود.

  • گوارگام (E412)، از دانه‌های گوار

گوارگام از دانه‌های گوار حاصل می‌شود که دارای خاصیت غلیظ‌کنندگی و تثبیت‌کنندگی است و در صنایع غذایی مفید است.

قیمت گوارگام
فروش گوارگام

برای به دست آوردن صمغ گوار دانه‌های گوار از پوسته جدا شده، آسیاب و غربال می‌شوند. این صمغ یک پلی‌ساکارید متشکل از قندهای گالاکتوز و مانوز است و مورد استفاده در محصولات پخته‌شده، لبنیات، چاشنی‌ها، سوپ‌ها، دسرهای شیرین و… می‌باشد.

گالاکتومانان یک صمغ گیاهی است که از دانه‌های درخت خرنوب استخراج می‌شود. به عنوان ماده غلیظ‌کننده و عامل ژل‌کننده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت پودر سفید تا زرد متمایل به سفید می‌باشد. عمدتاً از پلی‌ساکاریدهای با وزن مولکولی بالا تشکیل شده است و از واحدهای گالاکتوز و مانوز تشکیل‌شده و از طریق پیوندهای گلیکوزیدی ادغام شده است. دانه‌های این گیاه وقتی به پودر تبدیل می‌شود، شیرین و با طعمی شبیه به شکلات است.

  • بتا-گلوکان، از سبوس جو دوسر یا جو

  • دامار گام، از شیره درختان تیره دوبال میوگان

  • گلوکومانان (E425)، از گیاه کنجاک:

گلوکومانان یک پلی‌ساکارید محلول در آب است که یک فیبر غذایی محسوب می‌شود. اجزاء قندی بتا (1 → 4) متصل‌شده به دی-مانوز و دی-گلوکز با نسبت 1.6 به 1 هستند. گلوکومانان یک ماده افزودنی غذایی است که به عنوان امولسیفایر و غلیظ‌کننده استفاده می‌شود.

  • تارا گام (E417)، از دانه‌های درخت تارا

تاراگام یک پودر تقریباً بی‌بو است که با جدا کردن و آسیاب‌کردن آندوسپرم دانه T.spinosa تولید می‌شود. در تهیه مواد غذایی آماده مانند بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صمغ‌های طبیعی تولید شده توسط تخمیر باکتری‌ها:

ژلان‌گام یک پلی‌ساکارید آنیونی محلول در آب است که توسط باکتری Sphingomonas elodea تولید می‌شود. به طور گسترده‌ای به عنوان غلیظ‌کننده، امولسیفایر و استابلایزر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماده غلیظ‌کننده‌ قدرتمندی است و همچنین از آن به عنوان یک استابلایزر برای جلوگیری از جدا شدن مواد استفاده می‌کنند. این ماده از طیف قندهای ساده (گلوکز، ساکارز یا لاکتوز) با استفاده از فرآیند تخمیر قابل تولید است. زانتان‌گام نام خود را از سویه باکتری‌های مورد استفاده در فرآیند تخمیر یعنی زانتانوماس کامپستریس گرفته است. در سس سالاد و چاشنی‌ها، بستنی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مضرات صمغ های خوراکی:

بررسی رایج‌ترین صمغ‌های افزودنی به مواد غذایی، نشان می‌دهد که به طور کلی آن‌ها برای مصرف گاه‌به‌گاه افراد سالم با عملکرد نرمال روده بی‌خطر می‌باشند. استثناء آن زانتان‌گام است، که نوزادان نباید از آن استفاده کنند. بدترین مورد صمغ سلولز است و بهتر است همه از مصرف آن اجتناب كنند زیرا این محصول به صورت شیمیایی پردازش شده، فوق‌العاده ارزان و صنعتی است. گوارگام، تاراگام، ژلان‌گام و لوکاست بین‌گام (خرنوب) همه در مقادیر مصرف کم ایمن هستند.

خرید صمغ های خوراکی:

شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، محصول مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند. این محصول در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود. قیمت‌های عرضه شده توسط این شرکت همواره پائین‌ترین قیمت است و شما مشتریان عزیز می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مقایسه نمائید.

سوالات متداول

صمغ در غذا چیست؟

صمغ ها افزودنی های رایج غذایی هستند که برای افزودن چسبندگی، غلیظ شدن، جلوگیری از جدا شدن مواد و بهبود بافت استفاده می شوند. در مقدار کمی، آنها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند.

چگونه از صمغ در فرآوری مواد غذایی استفاده می شود؟

آنها به طور گسترده ای در صنایع غذایی به عنوان ضخیم کننده ها، امولسیفایرها و تثبیت کننده ها استفاده می شوند. از آنجایی که آنها مواد بی اثر محسوب می شوند، در محصولات رژیمی و داروها نیز استفاده می شوند. صمغ ها برای موارد زیر نیز استفاده می شود: پراکندگی چربی و پروتئین در محصولات لبنی

صمغ های خوراکی چگونه تولید می شوند؟

صمغ های غذایی مانند صمغ عربی، صمغ لوکاست بین گام و گوارگام برای صدها سال مورد استفاده قرار گرفته اند (برخی از آنها به مصر باستان بازمی گردد) و از منابع طبیعی مختلف، از جمله درختان، دانه ها، ریشه ها، محصولات و جلبک دریایی به دست می آیند.

آیا صمغ های غذایی سالم هستند؟

صمغ ها به طور فزاینده ای یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده هستند، زیرا برای غلیظ کردن، امولسیون کردن و تثبیت محصولات عمل می کنند. مطالعات متعدد (بیشتر حیوانی) نشان داده است که مصرف منظم این صمغ ها عوارض گوارشی مانند گاز معده، نفخ و مدفوع شل را در پی خواهد داشت.

صمغ های دارویی کدامند

صمغ ها و موسیلاژها اغلب به عنوان عوامل غلیظ کننده، اتصال دهنده، امولسیون کننده، تعلیق کننده و تثبیت کننده در صنایع داروسازی استفاده می شوند. رایج ترین صمغ های دارویی: زانتان گام، گوارگام، آلژینات سدیم و سی ام سی می باشد.

صمغ ها به چه دلیل در محصولات استفاده می شود؟

یکی از ویژگی‌های مشترک اکثر صمغ‌ها، توانایی آن‌ها در عمل به عنوان یک امولسیفایر است که از جدا شدن مخلوط روغن و آب جلوگیری می‌کند. آنها همچنین ثبات، خواص ضخیم کنندگی، بافت و در برخی موارد فیبر را برای طیف وسیعی از محصولات فراهم می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست