مقالات

آیا شیرین کننده های مصنوعی از قند سالم ترند یا خیر؟

امتیاز شما:
[کل: 0 میانگین: 0]

ساخارین – اولین شیرین کننده مصنوعی – به طور تصادفی زمانی کشف شد که در سال 1879، پروفسور ایرا رمسن از دانشگاه جان هاپکینز پس از آزمایش مواد شیمیایی مختلف در آزمایشگاه، متوجه یک ماده شیرین بر روی دستان خود شد.

ساخارین به سرعت محبوب شد، علت اصلی آن ارزان بودن آن بود. این امر به ویژه در جنگ جهانی دوم، وقتی قند واقعی کم بود، بسیار گسترده بود.

امروزه شیرین کننده های مصنوعی در بازار بزرگ غذاها و نوشیدنی های بدون رژیم و قند نقش مهمی دارند. جذابیت امروز آنها نه تنها ارزان بودن آنها نیست، بلکه توانایی بالقوه آن‌ها برای مقابله با تهدید چاقی و تأثیرات بهداشتی مرتبط با آن است.

خرید سدیم ساخارین بیش از 200 برابر قند شیرین است اما کالری آن صفر است. آیا این بدان معنی است که باید تمام قندها را با مواد شیرین کننده مصنوعی جایگزین کنیم؟ یا عوامل بیشتری در نظر گرفته شده است؟

شیرین کننده های مصنوعی
شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی چیستند و چگونه کار می‌کنند؟

شیرین کننده های مصنوعی طعم شیرین قند را فراهم می‌کنند اما بدون کالری هستند. دو نوع شیرین کننده مصنوعی گسترده وجود دارد: الکل‌های قندی و شیرین کننده های با شدت بالا.

الکل‌های قند از نظر ساختاری مشابه قندها هستند اما به راحتی متابولیزه نمی‌شوند، در حالی که مواد شیرین‌کننده با شدت بالا ترکیبات کوچکی هستند که چند برابر شیرین تر از قند هستند. شیرین کننده های با شدت بالا شامل ساخارین و آسپارتام هستند.

حتی اگر شیرین کننده های مصنوعی کمترین کالری و گاهی بدون کالری هستند، به این معنی نیست که بی‌اثر هستند. شیرین کننده های مصنوعی با خانواده گیرنده‌های طعم شیرین در دهان و روده تداخل می‌کنند، که می‌تواند اثرات متابولیکی داشته باشد.

آنها همچنین ممکن است با باکتری های سازنده میکروبیوم روده تداخل داشته باشند. شیرین کننده های مختلف ممکن است از نظر تأثیر بر بدن متفاوت باشند.

افراد به چند دلیل مختلف شیرین کننده های مصنوعی را به عنوان جایگزین قند انتخاب می‌کنند. برخی کالری‌های خود را می‌شمارند (مواد شیرین کننده ممکن است اصلاً کالری نداشته باشند)، برخی به دلایل سلامتی نمی‌توانند قند را تحمل کنند.

شیرین کننده های مصنوعی
شیرین کننده های مصنوعی

آیا ارتباطی بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان وجود دارد؟

نگرانی از اینكه شیرین كننده های مصنوعی می‌توانند سرطان زا باشند، ناشی از یك مطالعه در سال 1978 است كه نشان داد موش هایی كه از ساخارین تغذیه می‌شوند، به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. از آن زمان تاکنون نشان داده شده است که این فقط در موش های صحرایی اتفاق می‌افتد و ساخارین در انسان سرطان ایجاد نمی‌کند.

نه تنها ساخارین، بلکه تمام شیرین کننده های مصنوعی مورد تأیید FDA و اتحادیه اروپا هم در حیوانات آزمایشگاهی و هم در داده های انسان مورد آزمایش قرار گرفته اند. هیچ یک از شیرین کننده های مورد تایید هیچ ارتباطی با سرطان ندارند.

آیا شیرین کننده های مصنوعی به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

جذابیت اصلی شیرین کننده های مصنوعی این است که می‌توانند جایگزین شکر شوند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد قند برای سلامتی شما مضر است. به ویژه نوشیدنی های قندی می‌توانند منجر به افزایش وزن، بیماری های متابولیکی و دیابت نوع 2 شوند. از این رو می‌توان گفت که جایگزینی شکر با شیرین کننده های بدون کالری می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

بسیاری از مطالعات بررسی کرده‌اند که آیا جایگزینی شکر با شیرین کننده های مصنوعی منجر به کاهش وزن می‌شود.

یک مطالعه متاآنالیز در سال 2018، که نتایج 56 مطالعه مختلف را با هم ترکیب کرده بود، نتیجه گرفت که در اکثر موارد گروه هایی از افراد که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می‌کنند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که از قند استفاده می کنند، از دست نمی‌دهند.

با این حال، افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که به مواد شیرین کننده مصنوعی روی می‌آورند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که قند مصرف می‌کنند کاهش می‌دهند.

سایر متاآنالیزها نیز نشان داده‌اند که، به طور کلی، تغییر از شکر به مواد شیرین‌کننده تأثیر خنثی تا مثبت در کاهش وزن دارد. این واقعیت که نتیجه مشخصی وجود ندارد، ممکن است از پیچیدگی این آزمایشات ناشی شود:

1) شیرین کننده ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ممکن است تأثیرات مختلفی در کاهش وزن داشته باشند.

2) تغییر در رژیم غذایی غیر از تغییر به مواد شیرین کننده می‌تواند اثرات گیج‌کننده‌ای داشته باشد.

محققان توضیح می‌دهند که کل رژیم غذایی مهم است زیرا “داده‌هایی وجود دارد – در انسان – که مصرف همزمان شیرین کننده های مصنوعی با غذاهای دیگر ممکن است اثر متقابل داشته باشد به طوری که جذب انرژی تغییر کند.”

3) احتمالاً تأثیر شیرین‌کننده در کاهش وزن به وزن اصلی و رژیم غذایی فرد بستگی دارد، نتیجه ای که در مطالعه متاآنالیز 2018 یافت شد.

برخی از دانشمندان تلاش کرده‌اند توضیح دهند که چرا به طور متوسط​​، افراد با شیرین کننده های مصنوعی لاغر نمی‌شوند و در بعضی موارد در واقع وزن می‌گیرند.

یک  متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که تأثیر شیرین کننده ها بر روی سیستم ارزش غذایی “ممکن است به افزایش اشتها، سوخت و ساز در جستجوی غذا کمک کند و ولع مصرف قند را تشویق کند.” وی اضافه می‌کند که “به نظر می رسد شیرین کننده مصنوعی فاقد کالری میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد”.

هر دوی این توضیحات قابل قبول است، اما قبل از اطمینان از تأثیرات آنها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

یک متخصص اپیدمیولوژی خلاصه می‌کند که “ممکن است شیرین کننده های مصنوعی برای مردم از آب بدتر باشد – اگرچه این یک سوال باز است – اما در مقایسه با قند، همه نشانه ها نشان می‌دهد که شیرین کننده های مصنوعی کمی بهتر هستند.”

شیرین کننده های مصنوعی
خرید شیرین کننده های مصنوعی

مقابله با بحران چاقی

به طور کلی، با توجه به اینکه شیرین کننده های مصنوعی اساساً فاقد کالری هستند، داده‌های مربوط به تأثیرات مثبت آن بر سلامتی شاید کمی ناامید کننده باشد.

این ممکن است مشاهدات پروفسور جنی برند-میلر از دانشگاه سیدنی را توضیح دهد که “در [50 سال گذشته] شیوع چاقی و اضافه وزن علی‌رغم محبوبیت شیرین کننده های کم کالری و فراگیر بودن آن‌ها، سه برابر شده است”.

از طرف دیگر، شواهد زیادی در مورد ایمن بودن آنها و عدم وجود هیچ ارتباطی بین آن‌ها با هیچ سرطانی وجود ندارد. اینکه آیا آنها تأثیرات دیگری بر روی ولع مصرف قند یا میکروبیوم ما دارند، باید مشخص شود.

آیا ارتباطی بین مقاومت آنتی‌بیوتیکی و شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد؟

جهان شیرین کننده های مصنوعی زیادی مصرف می‌کند – بیش از 117000 تن در سال. به همین دلیل است که درک کامل تأثیرات مثبت و منفی ممکن است بر افراد و بهداشت عمومی مهم باشد.

دانشمندان در استرالیا اکنون چهار شیرین کننده مصنوعی ممتداول مصرف شده – ساخارین، سوکرالوز، آسپارتام و آسه سولفام پتاسیم – را آزمایش کرده اند تا ببینند آیا می‌توانند با مقاومت آنتی‌بیوتیکی مرتبط باشند که تهدیدی رو به رشد است. و آنها دریافتند که این پیوند وجود دارد.

محققان دریافتند که این شیرین کننده های مصنوعی رایج به طور قابل توجهی تبادل باکتری ها را از طریق فرآیند معروف به مزدوج شدن تسریع می‌کنند، چیزی شبیه به تولید مثل جنسی باکتریایی.

به عبارت دیگر، شیرین‌کننده‌ها به ژن‌های مقاوم کمک می‌کنند تا از یک باکتری به باکتری دیگر منتقل شوند و مقاومت در سراسر میکرو فلورا گسترش یابد، بنابراین درمان بسیاری از عفونت های قابل درمان با آنتی بیوتیک های معمولی دشوارتر می‌شود.

یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “با توجه به مصرف زیاد داروهای غیر آنتی بیوتیکی، یافته های ما خطر احتمالی مرتبط با وجود شیرین کننده های مصنوعی در مواد غذایی و نوشیدنی ها را برجسته می‌کند. در حال روشن شدن است که ما باید در استفاده از این محصولات رایج بسیار مراقب باشیم، زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند به سرعت مشکلات ناشی از مقاومت ضد میکروبی را افزایش دهد. “

شیرین کننده های مصنوعی
شیرین کننده های مصنوعی

مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیز ترسناکی است. اساساً، باکتری‌ها بیشتر و بیشتر در برابر آنتی‌بیوتیک‌های رایج ما مقاومت می‌کنند. این بدان معنی است که ما دائماً به آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تری نیاز داریم و در پایان هیچ ابزاری برای درمان برخی عفونت‌ها نخواهیم داشت. به همین دلیل است که دانشمندان در حال مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند و به دنبال همه دلایل احتمالی هستند.

سخن آخر

گزینه‌های بدون شکر، به ویژه نوشیدنی‌ها، می‌تواند برای کسی مفید باشد که سعی در کاهش وزن یا بهبود رژیم غذایی خود دارد. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که آنها سالم ترین گزینه موجود نیستند – در حالی که یک نوشیدنی رژیمی ممکن است بهتر از یک نوع شیرین باشد، آب ممکن است حتی بهتر از هر دو باشد.

منابع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید