شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

فهرست مطالب

مصرف بیش از حد شکر می‌تواند به سوخت و ساز بدن نیز آسیب وارد کند که می‌تواند به افزایش سطوح انسولین و ذخیره چربی منجر شود.

در ادامه این مقاله به شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر می‌پردازیم.

شکر

بدون شک شکر افزودنی یکی از بدترین ترکیبات رژیم غذایی مدرن است که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان.

بدتر این که روزانه افراد میزان زیادی شکر مصرف کرده و نمی‌دانند که چه بلایی سرشان می‌آید. شکر هیچ فایده‌ای ندارد و شامل پروتئین، چربی‌های لازم، ویتامین یا مواد معدنی نیست.

شکر در کار هورمون‌های بدن که عامل احساس سیری و گرسنگی هستند، تداخل ایجاد می‌کند. در نتیجه جذب کالری افزایش یافته و وزن بیشتر می‌شود.

این ماده همچنین بر متابولیسم تأثیر گذاشته، انسولین را افزایش داده و باعث ذخیره چربی می‌شود. براساس بسیاری از تحقیقات بین چاقی و مصرف شکر ارتباط مستقیم وجود دارد.

انواع شیرین کننده طبیعی

خوشبختانه شیرین ‌کننده های طبیعی جایگزین شکر وجود دارند که جایگزین‌های سالم و خوشمزه‌ای برای شکر تصفیه ‌شده، شیره ذرت با فراکتوز بالا و شیرین کننده های مصنوعی به ‌حساب می‌آیند.

عسل طبیعی: یک غذای فوق‌العاده و یکی از شیرین ‌کننده‌ طبیعی جایگزین شکر مورد علاقه است. این خوراکی پر از آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین  B6، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد.

مجموعه این ریزمغذی‌های ضروری به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به گسترش رشد باکتری‌های سودمند در دستگاه گوارش می‌‌انجامند.

استویا: امروزه استویا ساید (ماده‌ای در برگ‌های گیاه استویا که آن را ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر می‌کند) به‌ صورت قطره‌های مایع، بسته‌بندی‌شده در پاکت، قرص‌های قابل‌ حل و ترکیبات آشپزی وجود دارد.

یکی از شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر می‌باشد. کالری استویا صفر است و فاقد کربوهیدرات می‌باشد. استویا خالی از اثرات جانبی مضر شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی بوده و این موضوع آن را به یک شیرین کننده ایده‌آل تبدیل نموده است.

خرما: خرما یکی دیگر از شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر است و حاوی پتاسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم و ویتامین B6 است.

خرمای درخت پالم به‌ سادگی هضم شده و به سوخت ‌و ساز پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌نماید. شواهد نشان می‌دهند که خرما می ‌تواند به کاهش ال دی ال (کلسترول بد) در خون و کاهش ریسک سکته مغزی کمک کند.

شکر نارگیل: بیش تر مردم درباره خواص آب نارگیل، شیر نارگیل، آرد نارگیل و همچنین نارگیل تازه شنیده‌اند. امروزه مردم بیشتری از شکر نارگیل به‌ عنوان یک شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر به خاطر گلیسمی پایین و مواد مغذی بالای آن استفاده می‌کنند.

شکر نارگیل غنی از پلی‌فنول‌ها، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها، فسفر و دیگر فیتونوترنیت‌ها (ماده‌ای مؤثر برای مقابله با بیماری‌های مختلف) است.

شکر نارگیل خواص مختلفی دارد و در حال حاضر به ‌آسانی در دسترس است. شکر نارگیل از آب گل‌های نارگیل استخراج و سپس حرارت داده می‌شود بعد از تبخیر آب گل‌ها شکر نارگیل به‌ جا می‌ماند.

شیره افرا: شیره افرا یکی دیگر از شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر است. شیره افرا یکی از منابع فوق‌العاده منگنز بوده و حاوی کلسیم، پتاسیم و روی است.

غنی از آنتی‌اکسیدان‌ ها بوده و به جلوگیری از آسیب وارد به بدن به خاطر رادیکال‌ های آزاد و کاهش صدمات ناشی از اکسیداسیون کمک می‌کند. نوع B شیره افرا که تیره‌تر است را انتخاب کنید. زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید بیشتری نسبت به شیره افرا رقیق‌تر است.

ملاس: ملاس ارگانیک دارای سطح بالایی از مواد مغذی است. این شیرین‌ کننده طبیعی جایگزین شکر غنی از مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، منگنز، سلنیوم و ویتامین B6 می‌باشد.

ملاس چغندر قند و نیشکر حاوی فنولیک و فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالا در قیاس با شکر تصفیه ‌شده، قند، عسل ریپ (Rape، نوعی گل زردرنگ که به‌ عنوان غذای حیوانات استفاده ‌شده و برای گرفتن روغن نیز از آن استفاده می‌شود)، شیره ذرت و خرما است.

زایلیتول: زایلیتول یک الکل قند است که میزان شیرین بودن آن به اندازه شکر است. این ماده از ذرت یا گیاه توس استخراج شده و در میوه و سبزیجات بسیاری دیده می‌شود.

در هر گرم از زایلیتول ۲,۴ کالری وجود دارد که از کالری شکر ۴۰% کمتر است. همچنین قند خون یا انسولین را افزایش نمی‌‌دهد.

میزان فروکتوز زایلیتول صفر بوده و معایب موجود در شکر را دارا نیست. برعکس، زایلیتول فواید بسیاری دارد. تحقیقات بسیاری نشان داده که این ماده با کاهش ریسک فساد و سوراخ شدن دندان،  برای سلامت دندان هم مفید است.

شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

تهیه شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر

شکر می‌تواند در فعالیت برخی هورمون‌ ها در بدن انسان که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می ‌کنند ، تداخل ایجاد کند که به افزایش کالری مصرفی و وزن منجر می‌شود.

مصرف بیش از حد شکر می‌تواند به سوخت و ساز بدن نیز آسیب وارد کند که می ‌تواند به افزایش سطوح انسولین و ذخیره چربی منجر شود.

با سلامت ضعیف دهان و دندان و برخی بیماری‌ های مرگ بار از جمله بیماری قلبی، دیابت، و سرطان نیز مرتبط است. افزون بر ایجاد مشکلات سلامت، شکر اعتیادآور نیز است. این ماده موجب ترشح دوپامین در مرکز پاداش مغز می‌شود که واکنشی مشابه به واسطه استفاده از مواد مخدر است.

شما برای تهیه شیرین کننده طبیعی جایگزین شکر می‌توانید به سایت معتبر پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. تیم بازرگانی پیشگامان شیمی از برترین شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه در ایران است.

این تیم با تکیه بر دانش و تولید محتوا تلاش دارد تا ارتباط مستقیمی بین مشتری و فروشنده ایجاد کند و از سو استفاده دلال‌ها جلوگیری شود.

موادی که توسط این تیم تأمین می‌شوند در تمامی زمینه‌های پزشکی و دارویی، صنعتی، خوراکی و… می‌باشند همچنین توسط مشاورین خبره به صورت رایگان پشتیبانی خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره تماس بگیرید