شوره ابرو

شوره ابرو

شوره ابرو موضوعی مشابه با شوره سر است و باعث ریزش پوست پوسته‌ای از ناحیه ابرو می‌شود. شوره ابرو ممکن است چند دلیل مختلف داشته باشد. این موارد می‌تواند شامل خشکی پوست، درماتیت سبورئیک و درماتیت تماسی باشد. در این مقاله با علائم، روش‌های درمانی و عوارض مرتبط با شوره ابرو بیشتر آشنا شوید.

علائم شوره ابرو

شوره ابرو شبیه شوره سر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شوره سر ممکن است تا 50٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است فرد در زیر و اطراف ابروهای خود پوسته‌های سفید، خاکستری یا زرد داشته باشد. ممکن است ناحیه مورد نظر برافروخته یا ملتهب شود و فرد احساس کند که نیاز به خارش این ناحیه را دارد.

علل ایجاد شوره ابرو

چند دلیل مختلف برای ایجاد شوره ابرو وجود دارد. بخش‌های زیر با جزئیات بیشتری در مورد این موضوع بحث خواهد کرد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوع التهابی رایج شوره سر است و باعث تولید پوست چرب و تحریک شده که این پوسته‌های سفید در امتداد ابرو و سایر مناطق پوست هستند. قارچی به نام مالاسزیا ممکن است باعث درماتیت سبورئیک مزمن شود. این قارچ در سبوم روغنی پوست زندگی می‌کند و ممکن است به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی بدن تکثیر یابد. این می‌تواند منجر به علائم مزمن شود که به درمان منظم نیاز دارند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی واکنشی بر روی پوست است که به دلیل ماده حساسیت‌زا یا محرک ایجاد می‌شود. پوست ممکن است در برابر موادی که در محصولاتی مانند شامپو یا نرم‌کننده، محصولات آرایش یا شوینده‌ای که فرد روی کلاه یا روسری استفاده می‌کند، واکنش نشان دهد.

درماتیت تماسی می‌تواند باعث ایجاد بثورات خارش‌دار و تحریک‌کننده در ناحیه شود. پوست ممکن است پوسته پوسته شود و باعث ایجاد شوره شود. اگر پس از استفاده از یک محصول جدید شوره ابرو ظاهر شد، استفاده از آن را متوقف کنید و با یک متخصص پوست صحبت کنید تا آزمایش هرگونه ماده حساسیت زا را انجام دهد.

خشکی پوست و شوره ابرو

پوست خشک

ممکن است افراد پوست بسیار خشک منطقه را با شوره سر اشتباه بگیرند. افرادی که در شرایط سخت یا درجه حرارت بسیار پایین زندگی می‌کنند ممکن است به شدت دچار خشکی پوستی شوند که مانند شوره پوسته پوسته می‌شود. اگر فرد مرتبا صورت خود را مرطوب کند، این عارضه ممکن است به سرعت از بین برود.

اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث التهاب و لکه‌های تحریک‌کننده پوست می‌شود. این احتمال وجود دارد که این علائم نزدیک به ابرو ایجاد شود.

پسوریازیس

پسوریازیس از واکنش ایمنی بدن ناشی می‌شود که باعث می‌شود پوست سلول‌های جدید را سریع‌تر از سلول‌های قدیمی ایجاد کند. این امر منجر به خارش پوست یا ایجاد پوسته‌ می‌شود.در برخی موارد ممکن است پسوریازیس در بسیاری از نقاط بدن، از جمله نزدیک ابروها، ایجاد شود.

درمان‌های شوره ابرو

بهترین گزینه درمانی برای شوره ابرو به علت آن بستگی دارد، اگرچه مرطوب‌سازی منظم معمولاً می‌تواند کمک کند. در بخش‌های زیر برخی از گزینه های درمان با جزئیات بیشتری بررسی می‌شود.

درمان‌های بدون نسخه

محصولات بدون نسخه (OTC) مانند شامپوهای شوره سر یک درمان اصلی برای همه انواع شوره، از جمله شوره ابرو است. موادی مانند سولفید سلنیوم و کتوکونازول ممکن است در برخی موارد به شوره سر و دلایل اصلی آن مانند روغن بیش از حد یا رشد بیش از حد قارچ کمک کنند.

برخی دیگر از مواد تشکیل‌دهنده بالقوه مفید عبارتند از:

برای استفاده از شامپوی شوره روی ابرو، شامپو باید در ابروی فرد کف کند و اجازه دهد تا قبل از آبکشی چند دقیقه بماند. سعی کنید از ایجاد کف در چشم خودداری کنید. با درماتیت تماسی، استفاده از کرم ضد خارش OTC یا داروی آنتی‌هیستامین می‌تواند به تسکین علائم کمک کرده و از تحریک و خارش جلوگیری کند.

درمان‌های پزشکی شوره ابرو

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای دریافت درمان دارویی با تجویز پزشک، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر گزینه‌های ضد شوره OTC منجر به بهبودی نشوند، بهتر است برای یافتن محلول قوی‌تر به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است درمان‌های شامپویی با نسخه درمانی حاوی ترکیباتی مانند کتوکونازول یا سلنیوم سولفید را توصیه کنند. این‌ها مشابه نسخه‌های OTC هستند اما از نقاط قوت بالاتری برخوردار هستند.

فروش روغن جوجوبا

درمان‌های خانگی

برخی از داروهای خانگی ممکن است به درمان موارد خفیف شوره ابرو کمک کنند. با این حال، حتی استفاده از محصولات طبیعی، ممکن است با واکنش‌های پوستی همراه باشد. به همین دلیل، آزمایش محصول در ناحیه کوچکی از پوست قبل از استفاده روی صورت، امری مهم است.

برای موارد خفیف خشکی پوست، روغن‌های طبیعی مانند نارگیل، آووکادو یا روغن جوجوبا می‌توانند به ایجاد رطوبت در صورت کمک کنند.

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که دارای برخی از خواص دارویی است. در حقیقت، نتایج حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد که روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی و آنتی‌اکسیدانی قوی است. مهم است که روغن را در یک حامل رقیق کنید. همچنین، هنگام استفاده از روغن درخت چای در هر نقطه نزدیک چشم، بیشتر مراقب باشید.

پیشگیری از ایجاد شوره ابرو

ممکن است راهی برای جلوگیری از شوره ابرو نباشد. با این حال، برخی از نکات کلی ممکن است به جلوگیری از برخی دلایل کمک کند.

  • پوشیدن لباس محافظ در هوای سخت
  • آبرسانی به پوست با استفاده از مرطوب‌کننده صورت
  • استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید
  • پیگیری آلرژن‌های احتمالی برای جلوگیری از استفاده از آن‌ها
  • عدم خاراندن یا لمس منطقه
  • ردیابی و جلوگیری از تحریک‌کننده‌های احتمالی

عوارض همراه با ایجاد شوره ابرو

ممکن است برخی از عوارض در ارتباط با شوره ابرو وجود داشته باشد، به خصوص اگر شخصی به دنبال درمان آن نباشد. به عنوان مثال، درماتیت سبورئیک می‌تواند برای برخی از افراد یک مسئله مزمن و مکرر باشد. بدون درمان، کنترل علائم ممکن است دشوارتر باشد یا حتی بدتر شود.

همچنین، ممکن است برخی عواقب طولانی مدت در منطقه وجود داشته باشد، مانند زخم ناشی از یک واکنش شدید. بسته به مسئله اصلی و چگونگی تأثیر آن بر پیازهای مو، ممکن است فردی مقداری مو از دست بدهد یا ابروهای نازکی داشته باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه حالت خشکی گاه به گاه صورت معمولاً جای نگرانی ندارد، اما کسی که نگران علائمی مانند شوره ابرو است باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند. دریافت یک تشخیص کامل ممکن است به از بین بردن احتمال بروز زمینه‌های اساسی و یافتن درمان برای هر موضوعی که باعث ایجاد علائم می‌شود کمک کند.

شوره سر و ابرو موضوعی بسیار رایج است و درمان به علت اصلی بستگی خواهد داشت. برخی از دلایل مزمن هستند و نیاز به درمان منظم دارند. در مواقع دیگر، یک ماده حساسیت زا یا شرایط سخت ممکن است باعث ایجاد شوره ابرو شود. در این موارد، ممکن است با درمان OTC و جلوگیری از تحریک‌کننده‌های احتمالی، شوره ابرو برطرف شود.

در صورت ادامه علائم، لازم است با یک متخصص پوست صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به تشخیص مسئله اساسی کمک کنند و برخی از گزینه‌های دارویی را برای کنترل یا درمان علائم شوره ابرو توصیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست