سورفاکتانت های طبیعی

سورفاکتانت‌های طبیعی

 بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال فرمولاسیون‌های “طبیعی” هستند که این موضوع باعث می‌شود فرمول‌سازان همچنان به دنبال روش‌های پاسخگویی به این تقاضا باشند. با مقررات دقیق در مورد آنچه می‌توان با عنوان “طبیعی” نام برد، این موضوع می‌تواند یک چالش باشد. چگونه و چه موادی را باید انتخاب کنید؟

سورفاکتانت وانواع آن‌ها

سورفاکتانت‌ها از یک سر دوستدار آب و یک دم روغن دوست تشکیل شده‌اند. برای اینکه واقعاً سورفاکتانت‌های طبیعی داشته باشیم هر دو گروه سر و دم باید از منابع طبیعی واقع شوند. در گذشته، اکثر مواد فعال کننده سطح به طور مصنوعی حداقل برای قسمت سر یا دم تهیه شده‌اند. اما در حال حاضر، مقدار بیشتری برای انتخاب فرمولاتورها وجود دارد.

برای اینکه بتوانید انتخاب خود را انجام دهید، ابتدا باید نحوه کار مواد فعال کننده سطح و برخی از موارد اصلی را که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند، درک کنید. بنابراین ابتدا، اجازه دهید در مورد نحوه تمیز کردن مواد فعال‌کننده سطح صحبت کنیم. سورفاکتانت‌ها بر اساس باری که دارند در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند.

سورفاکتانت های طبیعی
سورفاکتانت‌های طبیعی

شما سورفاکتانت‌های آنیونی که دارای بار منفی هستند، سورفاکتانت‌های غیر یونی که فاقد بار هستند و سورفاکتانت‌های آمفوتریک را که بسته به pH محیط، بار مثبت یا منفی دارند را در اختیار دارید. سورفاکتانت‌های آنیونی بهترین انتخاب در تمیز کردن هستند و به این دلیل است که پوست و مو بار منفی دارند و آن‌ها با استفاده از دافعه بار، فرآیند تمیز کردن را انجام می‌دهند.

بنابراین، هنگامی که یک سورفکتانت آنیونی را استفاده می‌کنید، در اطراف روغن یا کثیفی که به پوست یا مو می‌چسبد قرار می‌گیرد و سپس بار منفی باعث می‌شود روغن یا کثیفی از طریق دافعه یونی از سطح بدن جدا شود. این موضوع برای سطحی که تمیز می‌کنید نسبتاً قوی است.

از طرف دیگر، سورفاکتانت‌های غیر یونی، بار را حمل نمی‌کنند. بنابراین، آن‌ها به فشار جدا از هم متکی هستند تا آلودگی را از سطح خارج کنند. به همین دلیل است که سورفکتانت‌های آنیونی نتیجه تمیزتری را به شما می‌رسانند، اما به دلیل توانایی پاک کنندگی بهتر، می‌توانند پوست را تحریک کنند. گزینه‌های غیر یونیک زیادی وجود دارد. سورفاکتانت‌های غیر یونی مشخصات ملایم نسبتاً خوبی نیز دارند، اما به راحتی تمیز نمی‌شوند.

فرمولاسیون با سورفاکتانت‌های طبیعی غیر یونی

فرمولاتورهای محصولات طبیعی مراقبت از پوست وقتی فرمول‌های محصولات مراقبت از پوست یا مراقبت از مو را بر پایه سورفکتانت تهیه می‌کنند، بیشتر با مواد فعال کننده سطح یونی کار نمی‌کنند. در مرحله اول، آن‌ها سورفاکتانت‌های غیر یونی را به دلیل سازگاری با سایر انواع سورفاکتانت انتخاب می‌کنند. سورفاکتانت‌های غیر یونی با همه گروه‌های دیگری که به آنها اشاره کردیم به خوبی کار می‌کنند. در مرحله دوم، فرمول‌های سورفاکتانت غیر یونی به راحتی با آن‌ها فرموله می‌شوند.

این سورفاکتانت‌های طبیعی غیر یونی وقتی در یک محصول پاک کننده استفاده می‌شوند، ملایم بوده و توانایی کف سازی نسبتاً خوبی را ایجاد می‌کنند. این سورفاکتانت‌های طبیعی غیر یونی همه یکسان نیستند و از لحاظ تئوری قابل تعویض هستند. پنج سورفاکتانت غیر یونی مشتق شده از گیاهان را برای مقایسه انتخاب کردیم: کوکو گلوکوزید، دسیل گلوکوزید، لوریل گلوکوزید، سوکروز کوکوات، کاپریلیل / کپریل گلوکوزید.

ماده فعال pH ویژگی سورفاکتانت

≥ 50 %

∼11.5–12.5

بسیار ملایم- دارای کیفیت کف مناسب و پایدار- دارای خاصیت آبرسانی مناسب- قابل تجزیه زیستی کوکو گلوکوزید

≥ 50 %

∼11.5 – 12.5

زیست تخریب‌پذیر- کف عالی و پایدار- با کوکامیدو پروپیل بتائین بسیار خوب کار می‌کند. دسیل گلوکوزید

≥ 50 %

∼11.5 – 12.5

بسیار ملایم- کف کنندگی متوسط- سازنده ویسکوزیته عالی- در محصولات پاک‌کننده کودک خوب است- قابل تجزیه زیست  لوریل گلوکوزید

∼65%

∼6.5-7.5

ملایم- کف متراکم- گرانروی را افزایش می‌دهد- دارای رنگ کرم-مرطوب‌کننده و ضد استاتیک- تجزیه‌پذیر سوکروز کوکوات

≥50% (دارای نسخه‌های مختلف)

∼11.5 – 12.5

کف خوب و پایدار ایجاد می‌کند- شیری رنگ- حل‌کننده خوبی برای روغن‌های اساسی- قابل تجزیه زیستی کاپریلیل/ کپریل گلوکوزید

ماده فعال سورفاکتانت‌های طبیعی چیست (ASM

ASM درصدی است که غلظت ماده فعال کننده سطح را نشان می‌دهد. هنگام خرید یک سورفکتانت، به عنوان یک ماده “خالص” به شما تحویل داده نمی‌شود، اما در آب رقیق می‌شوند. اگر ASM 60٪ باشد، این بدان معنی است که ماده‌ای که اخیراً خریداری کرده‌اید حاوی 60٪ سورفاکتانت و 40٪ آب است.

دانستن ASM ماده فعال سورفکتانت‌های طبیعی هنگام تصمیم‌گیری در مورد میزان استفاده از ماده تشکیل‌دهنده در فرمولاسیون آرایشی مهم است. به عنوان مثال، شما در پاک‌کننده صورت از سورفکتانت‌های طبیعی کمتری نسبت به ماده تمیز کننده بدن استفاده می‌کنید، بنابراین فرمولاسیون شما برای پوست خیلی “خشن” نیست.

تست قدرت کف کنندگی سورفاکتانت‌های طبیعی

برخلاف تصور رایج، شما برای تمیز کردن صحیح یک سطح به کف زیادی احتیاج ندارید. از نظر فنی فقط به سورفاکتانت کافی نیاز دارید تا تمام روغن و آلودگی را از سطح خارج کنید. کف در واقع هوایی است که توسط ماده فعال کننده سطح گیر افتاده است. اما مصرف‌کنندگان انتظار دارند سطح نسبتاً بالایی از کف را ببینند تا تصور کنند این محصول در حال تمیز کردن یا کارکرد مؤثر است. بنابراین، یکی از اولین چیزهایی که باید هنگام ساخت فرمول سورفاکتانت خود برای آن فرموله کنید، پروفیل کف خوبی است.

ما یک آزمایش کف بسیار ساده انجام دادیم تا بررسی کنیم عملکرد این سورفاکتانت‌های طبیعی در هنگام کف‌سازی عملکرد خوبی دارند. اکنون می‌دانید که برای تمیز کردن پوست یا مو، نیازی به کف‌سازی نیست. با این حال، مردم معمولاً انتظار دارند که پاک کننده‌ها و شامپوها هنگام استفاده از آن‌ها کف می‌کنند، بنابراین بسیاری از فرمول سازها به دنبال ایجاد محصولی هستند که یک کف غلیظ و متراکم تولید کند و تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد.

در این آزمایش، ما پنج محلول ایجاد کردیم که هر کدام حاوی 10٪ سورفاکتانت و 90٪ آب مقطر بود. محلول به بطری‌های کف کننده منتقل شد. کف تولید شده در تصویر زیر قابل مقایسه است.

سورفاکتانت های طبیعی
سورفاکتانت‌های طبیعی

همانطور که می‌بینید، هر پنج ماده از سورفاکتانت‌های طبیعی مقداری کف تولید کردند. برخی از مشاهدات ما شامل موارد زیر است:

  • دسیکل گلوکوزید از نظر کف از بین پنج ماده فعال کننده طبیعی سطح بهترین است، زیرا کف غنی و متراکمی ایجاد می‌کند.
  • کاپریلیل / کپریل گلوکوزید و کوکو گلوکوزید از نظر کف ایجاد شده عملکرد خوبی دارند اما کوکوات ساکارز و لوریل گلوکوزید برای این نوع بطری‌ها / محصولات مناسب نیستند. کف تولید شده آن‌ها خیلی سریع فرو ریخته می‌شود.
  • هر دو نوع ساکارز کوکوات و لوریل گلوکوزید به دلیل خمیر بودن، باید گرم شوند. ساکاروز کوکوات محلول شیری در آب تولید می‌کند. این بدان معنی است که ممکن است بهترین گزینه برای فرمولاسیون‌های شفاف نباشد.
  • لوریل گلوکوزید یک محلول شفاف ایجاد کرد، اما همچنین کمی ضخیم شد و بنابراین نشان داد که برای استفاده در بطری کف‌کننده‌ای که ما استفاده کردیم مناسب نیست. لوریل گلوکوزید می‌تواند افزودنی عالی برای هر فرمولاسیون باشد که کمی ضخیم شدن لازم باشد.

استفاده از سورفاکتانت‌های طبیعی در فرمولاسیون

سورفاکتانت‌های طبیعی غیر یونی یک روش عالی برای شروع سفر فرمولاسیون به محصولات کف کننده است. آن‌ها ملایم هستند، می‌توانند کف خوبی تولید کنند و برای دنبال کردن مسیر طبیعی و آلی بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از مزایای سورفاکتانت‌های طبیعی غیر یونی سازگاری آن‌ها با تمام سورفاکتانت‌های دیگر است. آن‌ها اغلب وقتی با هم (در یک گروه) یا با مواد فعال‌کننده سطح با بار متفاوت مخلوط می‌شوند، بهتر عمل می‌کنند.

همه سورفاکتانت‌های طبیعی رفتار یکسانی ندارند، حتی اگر از یک گروه باشند، درست مثل همه روغن‌های حامل یا امولسیون‌کننده‌ها یکسان نیستند. مشاهده چگونگی رفتار آن‌ها در یک محصول به زمان نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست