مقالات

دیابت و جایگزین های شکر برای افراد دیابتی

دیابت یک بیماری مزمن است که باعث می‌شود سطح گلوکز خون فرد بیش از حد بالا رود. افراد مبتلا به دیابت معمولاً باید به دقت رژیم خود را کنترل کنند با این حال، استفاده از شیرینی های گاه به گاه در یک رژیم غذایی سالم هنوز هم می‌تواند اشکال داشته باشد.

نظارت دقیق بر میزان کربوهیدرات و قند هنگام کنترل دیابت به دلیل تأثیر بالقوه آن بر میزان قند خون یا قند، امری حیاتی است. در نتیجه، این تصور غلط رایج وجود دارد که افراد دیابتی باید از مصرف تمام شیرینی‌ها و غذاهای شیرین پرهیز کنند.

با این حال، خوردن شیرینی، شکلات یا غذای شیرین همچنان ممکن است، به شرطی که بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشد.

دیابت و جایگزین های شکر برای افراد دیابتی
دیابت و جایگزین های شکر برای افراد دیابتی

دیابت، شیرینی و رژیم غذایی

میزان کربوهیدرات و قندهایی که فرد دیابتی می‌تواند بخورد به عواملی بستگی دارد، از جمله:

  • سطح فعالیت آن‌ها
  • چه آن‌ها در تلاشند وزن خود را کاهش دهند یا وزن سالم را حفظ کنند
  • آیا آن‌ها می‌خواهند سطح گلوکز خون خود را کاهش دهند

یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به افراد در تعیین اهداف شخصی و مشاوره در مورد یک برنامه غذایی متناسب با نیازهای آن‌ها کمک کند.

طبق انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت تا زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم یا همراه با ورزش خورده شوند، هنوز می‌توانند شیرینی، شکلات یا سایر مواد شیرین داشته باشند.

آن‌ها یک برنامه غذایی سالم را در نظر می‌گیرند تا:

  • چربی اشباع محدود دارند
  • حاوی مقادیر متوسط ​​نمک و شکر است
  • شامل پروتئین بدون چربی، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، غلات کامل، میوه‌ها و چربی‌های سالم است

با این حال، بهترین کار این است که مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید و از آن‌ها در وعده‌های کوچک لذت ببرید.

هنگام انتخاب هر نوع ماده غذایی، برای شخص مبتلا به دیابت ضروری است که درک کند چگونه می‌تواند بر سطح گلوکز خون او تأثیر بگذارد. دانستن چگونگی خواندن برچسب‌های تغذیه ای روی بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند این کار را آسان‌تر کند.

بسیاری از غذاها ادعا می‌کنند که “بدون قند” هستند یا “بدون قند اضافه شده” هستند. با این حال، این غذاها

هنوز هم می‌توانند حاوی کالری و انواع کربوهیدرات باشند که می‌توانند بر میزان قند خون فرد تأثیر بگذارند.

انواع قند
انواع قند

انواع قند

سه نوع اصلی کربوهیدرات وجود دارد:

  • کربوهیدرات‌های ساده یا قندهای ساده
  • کربوهیدرات‌های پیچیده یا نشاسته
  • فیبر، که از غذاهای گیاهی است و بیشتر هضم نمی‌شود

هم قندهای طبیعی و هم قندهای اضافه شده در غذاها وجود دارد. نمونه‌هایی از قندهای طبیعی عبارتند از:

  • فروکتوز، که در میوه‌ها است
  • لاکتوز، که در محصولات لبنی است

تولیدکنندگان بیش از 60 نام مختلف برای افزودن قند در لیست مواد تشکیل‌دهنده برچسب های مواد غذایی استفاده می‌کنند. برخی از نام‌های رایج عبارتند از:

  • ساکارز، همچنین به عنوان قند سفره شناخته می‌شود
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • شربت ذرت
  • شربت برنج قهوه‌ای
  • شهد گون
  • عسل
  • شربت افرا
  • مالتوز
  • دکستروز
  • شربت مالت
  • گلوکز
  • مالتودکسترین
  • مالت جو
  • چغندر قند

هنگامی که فرد غذا می‌خورد، سیستم گوارشی او کربوهیدرات‌های موجود در غذا را به گلوکز، قند ساده تجزیه می‌کند. سپس بدن این گلوکز را در جریان خون جذب می‌کند.

گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است. هورمونی به نام انسولین به سلول‌ها دستور می‌دهد تا گلوکز را از خون جذب کنند.

افراد دیابتی یا انسولین کافی تولید نمی‌کنند یا سلول‌های آن‌ها به طور مناسب به هورمون پاسخ نمی‌دهند. این باعث می‌شود که سطح گلوکز خون بیش از حد زیاد شود.

قندهای ساده تمایل دارند که سطح گلوکز خون را سریعتر و بالاتر از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند گندم کامل و بلغور جو دوسر افزایش دهند.

روزانه چه مقدار قند باید مصرف شود؟

کالری اختیاری کالری است که پس از تأمین نیازهای غذایی روزانه توسط فرد، باقی‌مانده باشد.

فردی که در طول روز کالری مورد نیاز را از غذاهای بسیار مغذی بدست آورده است، می‌تواند از این کالری اضافی در غذاها، مانند غذاهای شیرین و چرب استفاده کند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند که غذاهای شیرین بیش از نیمی از میزان کالری مورد علاقه روزانه فرد را تشکیل ندهند.

مردان

طبق دستورالعمل‌های AHA، بیشتر مردان نباید بیش از 150 کالری قندی در روز مصرف کنند. این معادل 38 گرم یا 9 قاشق چای خوری شکر است.

زنان

زنان نباید روزانه بیش از 100 کالری اختیاری برای شکر استفاده کنند. این حدود 25 گرم یا 6 قاشق چایخوری شکر است.

فرزندان

کودکان بین 2 تا 18 سال نباید روزانه بیش از 25 گرم یا 6 قاشق چایخوری قند اضافه شده مصرف کنند.

افراد دیابتی

دیابت استفاده از گلوکز را برای بدن دشوار می‌کند. از آنجا که بدن هم قندهای طبیعی و هم قندهای اضافه شده را به گلوکز تبدیل می‌کند، افراد دیابتی باید میزان مصرف کل قند خود را کنترل کنند.

اما برخی از غذاها، بسته به شاخص گلیسمی (GI) آن‌ها، بیش از دیگران روی سطح گلوکز خون تأثیر می‌گذارند. غذاهایی که GI بالاتری دارند، قند خون را بیشتر از غذاهایی که GI پایین تری دارند، بالا می‌برند.

فرد مبتلا به دیابت باید مرتباً سطح گلوکز خون خود را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که در یک حد امن است. این محدوده از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت خواهد بود.

اجتناب از قندهای اضافه شده و تمرکز بر مصرف مقادیر مناسب فیبر و کربوهیدرات‌های غنی از مواد مغذی از غذاهای کامل می‌تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند.

جایگزین های شکر
جایگزین های شکر

جایگزین‌های شکر

شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند حاوی کالری و کربوهیدرات باشند.

جایگزین‌های شکر جایگزین‌های کم یا بدون کالری برای قند هستند که معمولاً تأثیر کمتری روی سطح گلوکز خون فرد دارند.

تولیدکنندگان معمولاً آن‌ها را به بسیاری از غذاها، به ویژه محصولاتی که “کم قند”، “قند کاهش یافته”، “عذای رؤیمی” یا “کم کالری” توصیف می‌کنند، اضافه می‌کنند. با این حال، سایر مواد موجود در این محصولات ممکن است همچنان کالری یا کربوهیدرات را به کل مصرف اضافه کنند.

قبل از خرید یک محصول با قند کم، بررسی جزئیات تغذیه روی برچسب مهم است.

جایگزین های شکر همچنین ممکن است بعداً مقدار زیادی غذا را در فرد ایجاد کند. آن ها همچنین می‌توانند حس چشایی فرد را تغییر دهند و باعث شوند غذاهای طبیعی شیرین کمتر اشتها آور باشند.

موارد زیر جایگزین‌های معمول قند هستند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی، که به عنوان شیرین‌کننده‌های غیر مغذی نیز شناخته می‌شوند، جایگزین‌های قندی مصنوعی هستند که به طور معمول حاوی کالری صفر یا بسیار کمی هستند.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) شش شیرین‌کننده مصنوعی را تأیید کرده است:

  • آسپارتام
  • آسه سولفام
  • ساخارین
  • سوکرالوز
  • نئوتام
  • ادوانتام

تولید کنندگان همچنین می‌توانند بسیاری از این شیرین کننده های مصنوعی را خریداری کنند تا به عنوان جایگزین شکر در محصولات تولیدی شیرین خود  استفاده کنند.

جهت خرید آسپارتام، آسه سولفام، نمک ساخارین (سدیم ساخارینسوکرالوز می‌توانید به لینک های فوق مراجعه نمایید.

الکل های قندی
الکل های قندی

الکل‌های قندی

الکل‌های قند نوعی کربوهیدرات است که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد. با این حال، تولیدکنندگان باید قبل از استفاده در غذاها به عنوان شیرین‌کننده، آن‌ها را پردازش کنند.

کالری الکل‌های قندی کمتر از قند معمولی است اما هنوز هم می‌تواند سطح گلوکز خون فرد را افزایش دهد.

الکل‌های قند معمولی عبارتند از:

در بعضی از افراد، الکل های قندی می‌توانند اثر ملین داشته باشند که باعث اسهال و گاز می‌شود.

استویا
استویا

استویا

استویا یک شیرین‌کننده GRAS است که “به عنوان ماده ایمن شناخته می‌شود”.

با این حال، تولیدکنندگان باید با استفاده از یک فرآیند شیمیایی، شیرین‌کننده را از گیاه Stevia rebaudiana استخراج و تصفیه کنند.

استویا فاقد شکر و کالری است و تولیدکنندگان آن را به عنوان جایگزین شکر به مواد غذایی و نوشیدنی مختلف اضافه می‌کنند. این محصولات ممکن است خود را “به طور طبیعی شیرین شده” توصیف کنند. استویا به عنوان شیرین‌کننده رومیزی نیز موجود است.

میوه راهب
میوه راهب

میوه راهب

میوه راهب گیاهی بومی جنوب شرقی آسیا است. آب میوه راهب بسیار شیرین است، حدود 150-250 برابر شیرین‌تر از قند سفره. تولیدکنندگان آن را به عنوان جایگزین شکر به انواع مواد غذایی و نوشیدنی اضافه می‌کنند.

به طور مشابه با استویا، عصاره میوه راهب یک شیرین‌کننده GRAS است، فاقد قند و کالری است و محصولات حاوی آن اجازه دارند خود را “به طور طبیعی شیرین شده” توصیف کنند. میوه راهب به عنوان شیرین‌کننده رومیزی نیز موجود است.

سخن آخر

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم یا در صورت ترکیب با ورزش، از شیرینی و سایر غذاهای شیرین استفاده کنند. با این حال، بهترین کار این است که شیرینی‌ها را در وعده‌های کوچک به عنوان یک درمان گاه به گاه میل کنید.

هنگام انتخاب هر ماده غذایی، مهم است که برچسب تغذیه را بخوانید و مراقب باشید که چگونه کل کربوهیدرات‌ها می‌توانند بر سطح قند خون فرد تأثیر بگذارند.

یک هفته ضمانت برگشت وجه
مشاوره تخصصی
ضمانت اصل بودن کالا
تضمین بهترین قیمت
ارسال به تمام نقاط
پرداخت شرایطی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید