حلال های رنگ

معرفی حلال های رنگ و مواد استفاده آن ها

هنگامی که پروژه شما به حلال (رقیق‌کننده) رنگ نیاز دارد، برای بهترین نتیجه باید انتخاب صحیحی را انجام دهید. موارد زیر نمونه‌های خوبی هستند.

حلال رنگ چیست؟

حلال های رنگ حلال‌هایی هستند که برای حل رنگ‌های پایه روغن، آغازگرها و لاک‌ها استفاده می‌شوند و در نتیجه ویسکوزیته (ضخامت) آن‌ها کاهش می‌یابد.

موارد استفاده معمول برای حلال رنگ

  • استفاده از رنگ را آسان‌تر کنید.
  • عمر رنگ را گسترش دهید.
  • برنامه‌های اسپری را بهبود ببخشید.
  • برس و غلطک را تمیز کنید.
  • نشت‌ها و پاشیدگی‌ها را پاک کنید.
  • سطوح را چربی‌زدایی کنید.

محبوب ترین انواع رقیق‌کننده‌ها حاصل از نفت مانند ترپنتین معدنی و ترپنتین حاصل می‌شوند. همچنین محصولات مبتنی بر الکل مانند الکل دناتوره (اتانول) و استون (به عنوان مثال پاک‌کننده لاک ناخن) وجود دارد که معمولاً برای لاک زدن چوب‌ها، شلاک‌ها و اپوکسی‌ها (چسب‌ها و پرایمرها) استفاده می‌شود.مانند هر حلال، حتماً برچسب‌ها را برای استفاده مناسب با دقت بخوانید. توجه: مواد رقیق‌کننده رنگ برای استفاده در رنگ های لاتکس و فینیش نیست. این رنگ‌ها را فقط با آب رقیق کنید.

جهت خرید حلال های شیمیایی  کلیک کنید.

استون

استون یک حلال مناسب برای رنگ و یک ماده رقیق‌کننده و پاک‌کننده بدون پس‌مانده، حلال است. به دلیل تبخیر سریع، برای پروژه هایی که به زمان خشک شدن سریع نیاز دارند، مناسب است. استون به عنوان یک رقیق‌کننده، حلال تمیز کننده، یا پاک کننده رزین های فایبرگلاس، رزین‌های پلی استر و اپوکسی، چسب‌ها یا سیمان تماسی، جوهر، رنگ لاتکس و لاک های پاک نشده بسیار موثر است. همچنین در چربی زدایی از فلزات بسیار عالی است.

لاک الکل

حلال لاک یک حلال فرمول شده با حلالیت بالا، زمان خشک کردن متوسط ​​و به عنوان یک رقیق‌کننده و پاک‌کننده برای پوشش لاک و اپوکسی است. این یک انتخاب عالی برای زمانی است که یک پایان بادوام و جذاب چه روی چوب و چه از فلز، اسپری یا برس مورد نظر است. حلال لاک در تمیز کردن برس، ابزار و تجهیزات بلافاصله پس از استفاده بسیار عالی است.

متیل اتیل کتون (M.E.K)

متیل اتیل کتون حلال سریع و خشک‌کننده و چربی‌زدایی است. MEK در رقیق سازی اکریلیک‌ها، لاک‌ها، رزین‌های پلی استر و اپوکسی، رزین‌های فایبرگلاس، چسب‌ها و جوهر یا برای تمیز کردن چسب‌ها، ابزارهای ترمیم فایبرگلاس، رنگ لاتکس خشک شده و لاک مؤثر است.

قویترین حلال رنگ

متیل اتیل کتون یا MEK با استون به عنوان یکی از قوی ترین حلال ها گره خورده است. این حلال به عنوان لاک پاک کننده رنگ، عامل دناتوره کننده الکل، چسب و پاک کننده استفاده می شود.

ترپنتین معدنی

این حلال همه منظوره در نازک شدن رنگ‌ها، لاک‌ها، لکه‌ها و پلی‌اورتان‌ها با پایه روغن مؤثر است. ترپنتن معدنی هیچ پس‌مانده‌ای باقی نمی‌گذارد. بهتر است به عنوان پاک‌کننده برس، ابزار و تجهیزات در حالی که رنگ‌ها یا سایر مواد هنوز مرطوب هستند استفاده شود.

حلال های رنگ
حلال های رنگ

ترپنتین معدنی بدون بو

بدون بو و بخار مضر، فرمول حلال بسیار تصفیه شده ای است که در رنگ‌ها، لکه‌ها و لاک‌های رنگ روغن و به عنوان حلال رقیق‌کننده و مخلوط‌کننده و با حداقل باقی‌مانده خشک می‌شود. ترپنتین معدنی بدون بو، بیشتر چربی‌ها و روغن را از بین می‌برد و می‌توان از آن برای تمیز کردن برس و تجهیزات استفاده کرد.

فروش تولوئن

تولوئن یک انتخاب عالی برای نازک شدن اجزای سخت و براق مانند اپوکسی، الکید و پلی استر است. تولوئن را می‌توان بلافاصله پس از اعمال به عنوان یک حلال تمیز کننده مؤثر استفاده کرد.

فروش زایلین

زایلین به دلیل طولانی شدن زمان خشک شدن، زایلین در صورت تمایل به ایجاد پوشش‌های سخت، محافظ و براق، ماده رقیق‌کننده مؤثری در رنگ‌های مخصوص روغن، اپوکسی، لاک، مینای دندان مصنوعی و چسب است. زایلین همچنین می‌تواند چسب‌های خاصی را از بین ببرد. بلافاصله پس از استفاده، از زایلین می‌توان برای تمیز کردن ابزار و وسایل استفاده کرد.

ایمنی استفاده از حلال رنگ

هر زمان که با رقیق‌کننده رنگ کار می‌کنید: “همیشه قبل از استفاده، اطلاعات احتیاط و ایمنی روی بسته‌بندی را بخوانید. در بیشتر موارد، شما نیازمند تأمین هوای تازه و تهویه مناسب هستید.”

موارد احتیاطی که هنگام کار با حلال های رنگ باید رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از تماس پوست دستکش بپوشید.
  • با عینک ایمنی یا عینک از چشم محافظت کنید
  • از دستگاه تنفس استفاده کنید.

اشتعال پذیری

حلال ها می‌توانند بسیار قابل اشتعال باشند، بنابراین دفع پارچه‌ها و مواد رقیق‌کننده باقی‌مانده از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگز پارچه‌های مرطوب آغشته به رنگ را دور نندازید و آن‌ها را درون ظرف نگذارید زیرا می‌توانند خود به خود دچار احتراق شوند. در عوض، آن‌ها را با آب بشویید و بگذارید قبل از دور انداختن کاملا خشک شوند.

ذخیره سازی

همیشه رقیق‌کننده‌های رنگ را در یک مکان خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، به دور از گرما، منابع احتراق و البته حیوانات خانگی و کودکان نگه دارید.

خطرات استفاده از حلال های رنگ

حلال رنگ تبخیر می‌شود و بخارها می‌توانند در اتاقی با تهویه کم و بدون تجمع ایجاد شوند. برای اطمینان از به حداقل رساندن خطرات مرتبط با استنشاق یا تماس با حلال های رنگ، باید از تجهیزات محافظت شخصی مناسب استفاده شود. انواع مختلفی از حلال‌های مشتق شده از نفت وجود دارد که به عنوان حلال های رنگ استفاده می‌شود:

  • 2-بوتوکسی اتانول یا هر یک از اترهای گلیکول
  • استون
  • دی متیل فرمامید (DMF)
  • متیل اتیل کتون (MEK)
  • ترپنتین معدنی
  • تولوئن
  • ترپنتین

تمام مواد فوق‌الذکر خطرات ذاتی دارند. قرار گرفتن در معرض گازهای رقیق‌تر می‌تواند بر سلامتی فرد تأثیر سوء بگذارد. بسته به شدت قرار گرفتن در معرض، اثرات کوتاه مدت می‌تواند شامل سرگیجه باشد. سردرد تنگی نفس، حالت تهوع، توهم، گیجی، از دست دادن هوشیاری و تحریک پوست، چشم یا سیستم تنفسی.

از طرف دیگر، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می‌تواند منجر به ضعف عضلانی، افسردگی، آسیب مغز استخوان شود و در بعضی موارد حتی احتمال ابتلا به ذات‌الریه یا عفونت مزمن کلیه را افزایش دهد. استنشاق مقادیر زیاد رقیق‌کننده رنگ می‌تواند بر دستگاه تنفسی، کلیوی و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد و می‌تواند منجر به سمیت و مرگ چند اندام شود.

علاوه بر این، حلال های رنگ ماده‌ای بسیار قابل اشتعال است، بنابراین اطمینان از استفاده و دفع مناسب از اهمیت برخوردار است. برای جلوگیری از نشت مواد در محیط و آلودگی آب‌های زیرزمینی، نباید رقیق‌کننده باقی‌مانده رنگ را در فاضلاب‌ها ریخت.

جهت استعلام قیمت انواع حلال های رنگ

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

سوالات متداول

قویترین حلال های رنگ چیست

استون و MEk قویترین حلال های رنگ می باشند که در طیف بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

حلال رنگ پلاستیک

بهترین پاک کننده رنگ پلاستیک که به عنوان مواد شیمیایی رقیق‌کننده رنگ استفاده می‌شوند عبارتند از: اتانول، استون، نفتا، تولوئن، متیل اتیل کتون (MEK)، دی‌متیل فرمامید (DMF)، گلیکول اترها و زایلین.

حلال رنگ خودرو چیست

استون به عنوان رقیق‌کننده، حلال تمیزکننده خودرو یا پاک‌کننده رزین‌های فایبرگلاس، رزین‌های پلی‌استر و اپوکسی، چسب‌ها یا سیمان تماسی، جوهر، رنگ لاتکس و لاک‌های خشک‌نشده بسیار مؤثر است. همچنین در چربی زدایی فلزات عالی است.

حلال رنگ روغن چیست

تربانتین، استون، نفتا، تولوئن، متیل اتیل کتون (MEK) از حلال های رایج رنگ روغنی می باشند.

حلال رنگ صنعتی چیست

می توان انواع مختلفی از حلال ها را پیدا کرد که در رنگ ها و پوشش ها استفاده می شود، از جمله حلال های هیدروکربنی، کتون ها، استرها، الکل ها و گلیکول اترها.

حلال اسپری رنگ چیست

حلال‌هایی که معمولاً در رنگ‌های اسپری مبتنی بر حلال برای حل شدن رزین‌های رنگ استفاده می‌شوند، ترکیبات معطری مانند تولوئن یا زایلین، اترهای مختلف اتیلن گلیکول و متیلن کلرید هستند. این ترکیبات حلال های خوبی هستند و رنگ های آئروسل مبتنی بر حلال عالی تولید می کنند.

حلال رنگ روغن روی پارچه

برای لکه های خشک شده رنگ روغن روی پارچه، از رقیق کننده های رنگ، استون یا تینر و بنزین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست