تفاوت بین منیزیم و منگنز

به راحتی می‌توان منگنز و منیزیم را با هم اشتباه گرفت زیرا نام آن‌ها بسیار شبیه به هم است. اما تفاوت بین منیزیم و منگنز از نظر ترکیب، عملکرد در بدن، نیازهای مصرفی و علائم کمبود و سمیت مشاهده شده است.

منگنز برای سلامتی شما مفید است.

منگنز یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما به آن نیاز دارد اما قادر به ساخت آن نیست، بنابراین باید آن را از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید. این کوفاکتور برای آنزیم‌های بیشماری است که برای عملکردهای بدن مورد نیاز است. بدن شما حاوی حدود 10 تا 20 میلی‌گرم منگنز است که در استخوان‌ها، کبد، لوزالمعده، کلیه‌ها و مغز شما قرار دارد.

منگنز برای سیستم ایمنی بدن، تشکیل استخوان و سیستم تولید مثل، متابولیسم پروتئین، کلسترول و کربوهیدرات‌ها ضروری است. علاوه بر این، همراه با ویتامین K، منگنز در لخته شدن خون نقش دارد.

منیزیم برای انتقال مواد مغذی مانند پتاسیم و کلسیم در بدن نیاز است. علاوه بر این، منیزیم به بدن شما کمک می‌کند تا قند خون را تنظیم کرده و فشار خون سالم را حفظ کند. طبق مطالعه‌ای که در ژوئن سال 2018 در Nutrients منتشر شد، منیزیم ممکن است در درمان میگرن و افسردگی نقش داشته‌باشد. علاوه بر این، محققان اثر مثبت احتمالی منیزیم را برای درد مزمن و بهبود نتیجه پس از سکته مغزی را گزارش دادند.

مقدار مورد نیاز منگنز و منیزیم برای بدن

برای سلامتی مطلوب، توصیه‌های مصرف منگنز و منیزیم توسط هیئت غذا و تغذیه تدوین شده است و این مقادیر به سن و جنس شما بستگی دارد. میانگین مصرف روزانه منیزیم برای سلامتی از این قرار است:

کودکان 9 تا 13 ساله: 240 میلی‌گرم

نوجوانان از 14 تا 18 سال: 410 میلی‌گرم برای مردان؛ 360 میلی‌گرم برای خانم‌ها

بزرگسالان در سنین 19 تا 30 سال: 400 میلی‌گرم برای مردان؛ 310 میلی‌گرم برای خانم‌ها

بزرگسالان در سنین 31 سال و بالاتر: 420 میلی‌گرم برای مردان؛ 320 میلی‌گرم برای خانم‌ها

زنان باردار و شیرده: 310 تا 400 میلی‌گرم

بین مصرف منگنز و منیزیم تفاوت وجود دارد. از آنجا که منگنز یک ماده معدنی کمیاب است، شما به مقدار کمتری از آن به منیزیم احتیاج دارید. میانگین مصرف روزانه منگنز  از این قرار است:

کودکان 9 تا 13 سال: 1.9 میلی‌گرم

نوجوانان 14 تا 18 سال: 2.2 میلی‌گرم برای مردان؛ 1.6 میلی‌گرم برای خانم‌ها

بزرگسالان در سن 19 سال و بالاتر: 2.3 میلی‌گرم برای مردان؛ 1.8 میلی‌گرم برای خانم‌ها

زنان باردار و شیرده: 2 تا 2.6 میلی‌گرم

انتخاب غذاهای غنی از منگنز

بسیاری از غذاها منبع خوبی از منگنز هستند، از جمله غذاهای دریایی، غلات کامل، آجیل، حبوبات، برنج و سبزیجات‌برگی. برخی از غذاهای غنی از منگنز عبارتند از:

صدف: 251 درصد ارزش روزانه (DV) در هر 3 اونس

جوانه گندم، برشته شده: 246 درصد DV در هر اونس

توفو محکم: 129 درصد DV در هر فنجان

سیب‌زمینی شیرین: 110 درصد DV در هر فنجان

آجیل کاج: 109 درصد DV در هر اونس

برنج قهوه‌ای: 93 درصد DV در هر فنجان

لوبیا لیما: 93 درصد DV در هر فنجان

نخود: 73 درصد DV در هر فنجان

بدن شما فقط حدود 1 تا 5 درصد منگنز رژیم غذایی را از بدن جذب می‌کند.

منابع غذایی حاوی منیزیم

به راحتی می‌توانید مقدار منیزیم مورد نیاز خود را برای تأمین نیازهای بدن از بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی دریافت کنید. سبزیجات با برگ سبز تیره، دانه، لوبیا، ماهی، غلات کامل و آجیل از بهترین گزینه‌ها هستند. به طور کلی، غذاهای پر فیبر منیزیم را تأمین می‌کنند. این ماده معدنی همچنین به غذاهای غنی‌شده مانند غلات صبحانه اضافه می‌شود. برخی از غذاهایی که در لیست گروه‌های غذایی حاوی منیزیم قرار دارند شامل موارد زیر است:

اسفناج: 37 درصد DV در هر فنجان

تخم شاه‌دانه: 47 درصد DV در هر اونس

لوبیا لیما – 30 درصد DV در هر فنجان

ماهی ماهی: 26 درصد DV در هر فیله 6 اونسی

کوینولا: 28 درصد DV در هر فنجان

آجیل برزیلی: 25 درصد DV در هر اونس

پخت شکلات: 23 درصد DV در هر اونس

آووکادو: 24 درصد DV در هر آووکادو

بدن شما به طور معمول حدود 30 تا 40 درصد منیزیم رژیم غذایی را از مواد غذایی که مصرف می‌کنید جذب می‌کند.

مکمل‌های منگنز و منیزیم

همیشه بهترین منبع مواد مغذی است. اگر به دلیل پزشکی یا شرایط دیگری نتوانید مقدار کافی دریافت کنید، مکمل‌های منگنز و منیزیم ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد. مکمل‌های منیزیم به اشکال مختلفی موجود هستند، اما گونه‌هایی که به خوبی در مایع حل می‌شوند توسط بدن شما بهتر جذب می‌شوند. این‌ها ممکن است منیزیم موجود در آسپارتات، سیترات، لاکتات و کلرید باشد. مصرف مکمل‌های روی ممکن است در جذب منیزیم اختلال ایجاد کند.

منیزیم اغلب در ملین‌هایی مانند شیر Phillips منیزیم یافت می‌شود. همچنین، منیزیم گاهی اوقات در داروهای سوزش سردل و ناراحتی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکمل‌های منگنز به اشکال مختلفی از جمله اسیدهای‌آمینه‌معدنی، گلوکونات، منگنز پیکولینات، سولفات، سیترات و کلرید در دسترس هستند. برخی مکمل‌های ویتامین معدنی حاوی منگنز هستند. مکمل‌های غذایی منگنز موجود در رژیم غذایی معمولاً حاوی 5 تا 20 میلی‌گرم منگنز هستند.

تفاوت بین منیزیم و منگنز 

کمبود منگنز در انسان بسیار نادر است. مقادیر کم منگنز ممکن است باعث این علائم شود:

  • از بین رفتن استخوان
  • رشد ضعیف در کودکان
  • بثورات پوستی
  • نواحی فاقد رنگ‌دانه مو
  • کاهش کلسترول سرم

رژیم غذایی کم منیزیم به طور عادی باعث کمبود آن نمی‌شود. اما شرایط پزشکی خاص یا داروهای خاصی موجب کمبود منیزیم می‌شود. علائم کمبود منیزیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع، استفراغ
  • خستگی و ضعف
  • تهوع، سوزن سوزن شدن، انقباضات عضلات و گرفتگی عضلات
  • تشنج
  • ضربان قلب غیر طبیعی و اسپاسم عروق کرونر

کمبود شدید منیزیم می‌تواند به کمبود کلسیم یا پتاسیم منجر شود. مطالعه منتشر شده در Nutrients نشان داد که کمبود منیزیم ممکن است باعث تشنج شود که ممکن است در کاهش عملکرد شناختی نقش داشته باشد.

تفاوت بین سمیت منیزیم و منگنز

منگنز یک سم قوی است( نه در رژیم غذایی بلکه در استنشاق گرد و غبار منگنز ). این یک خطر بالقوه برای افراد شاغل در مشاغل مانند معدن یا جوشکاری است. سمیت منگنز همچنین می‌تواند ناشی از مصرف آب حاوی مقادیر بالای مواد معدنی باشد. علائم سمیت منگنز معمولاً بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • اسپاسم عضلانی
  • وزوز گوش یا کم‌شنوایی
  • ناآرامی و ضعف
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • اختلال در حافظه و تغییر در خلق و خوی

سمیت شدید می‌تواند منجر به اختلالات عصبی حرکتی مانند علائم بیماری پارکینسون مانند عدم تعادل و لرزش شود. مصرف بیش از حد منیزیم از مواد غذایی خطرناک نیست اما مصرف مکمل بیش از حد یا داروها می‌توانند منجر به سمیت شوند و معمولاً باعث اسهال و گرفتگی معده می‌شوند. مسهل‌های حاوی منیزیم و آنتی‌اسیدها در دوزهای بیش از 5،000 میلی‌گرم در روز با هیپرماژ سمی کشنده همراه بوده است. علائم سمیت منیزیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افت فشار خون
  • تهوع و استفراغ
  • جوش صورت
  • احتباس ادرار
  • افسردگی
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب نامنظم یا ایست قلبی

سایر محصولات: زانتان گام

شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، محصول مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند. این محصول در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود. قیمت‌های عرضه شده توسط این شرکت همواره پائین‌ترین قیمت است و شما مشتریان عزیز می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مقایسه نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست