بوراکس برای پوست

بوراکس برای پوست چیست؟

بوراکس یک ماده معدنی طبیعی است که به نام‌های بورات سدیم، تترابورات سدیم یا تترابورات سدیم نیز شناخته می‌شود. برخلاف اسید بوریک، تترابورات سدیم سمی نیست. اگرچه بوراکس نمکی از اسید بوریک است ولی از نظر شیمیایی با اسید بوریک مطابقت ندارد. بوراکس دارای خواص مشابه با جوش‌شیرین است، اما سطح pH بالاتری نسبت به جوش شیرین دارد. بورات سدیم یک کریستال سفید نرم است که به راحتی در آب حل می‌شود.در این مقاله به برخی از کاربردهای کمتر شناخته شده پودر بوراکس از جمله کاربرد بوراکس برای پوست می‌پردازیم.

اگر بوراکس در معرض هوای خشک قرار گیرد هیدراتاسیون خود را از دست می‌دهد و به پنتا هیدرات سدیم تترابورات تبدیل می‌شود. 

کاربرد بوراکس

کاربرد بوراکس

خرید بوراکس به دلیل استفاده در محصولات تمیز کننده بسیار مشهور است.

  • آب را نرم می‌کند.
  • خاک را از بین می‌برد.
  • بوها را از بین می‌برد.
  • لباس‌های شسته‌شده را تقویت می‌کند.

علاوه بر تمیز کردن محصولات، بوراکس را در پروژه‌های مختلف صنایع دستی پیدا خواهید کرد و همچنین به عنوان یک حشره‌کش برای از بین‌بردن سوسک، کک و مورچه‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد بوراکس برای پوست

در محصولات مراقبت پوست، بوراکس اغلب در:

  • کرم‌ها
  • لوسیون‌ها
  • شامپوها
  • ژل‌ها
  • نمک‌های حمام و بمب‌های حمام یافت می‌شود.

این ترکیب اغلب برای کمک به امولسیون و حفظ محصولات استفاده می‌شود. همچنین رشد باکتری‌ها در محصولاتی مانند نمک حمام، ژل دوش، لوسیون بدن و شامپوها را جلوگیری یا کند می‌کند. به همین دلیل است که به عنوان یک نگهدارنده یا عامل بافر در این محصولات استفاده می‌شود. همچنین یک ماده متداول است که در مایعات ظرفشویی، مواد شوینده و حتی پاک کننده‌های حمام کاربرد دارد! معمولاً به عنوان یک عامل بافر، امولسیفایر یا نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

در محصولات مراقبت از پوست، بوراکس برای از بین بردن باکتری‌های پوست و سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی استفاده می‌شود. از آنجایی که به اعماق پوست شما نفوذ نمی‌کند اگر در مقادیر کم استفاده شود ایمن در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد بوراکس برای پوست
کاربرد بوراکس برای پوست

آیا بوراکس برای پوست ضرر دارد؟

از آن‌جایی که بوراکس یک ماده معدنی طبیعی است و در تولید محصولات مراقبت از پوست و تمیز کردن آن بسیار مفید است، به نوعی جای تعجب دارد که چرا در استفاده از آن بسیار هیاهو وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که محصولات “طبیعی” همیشه با امنیت برابر نیستند و همچنین تضمین نمی‌کنند که از ما در برابر عوارض جانبی محافظت می‌شود. موارد ایمنی استفاده از بوراکس در محصولات مراقبت از پوست:

 ممکن است بوراکس برای پوست یک ماده تحریک‌کننده باشد.

بسیاری از افراد اظهار داشتند که هنگام استفاده از بوراکس، سوزش پوستی را تجربه کرده‌اند. استفاده از هر ماده به مقدار غلط باعث تحریک پوست می‌شود. همچنین هر شخص حساسیت‌ها و واکنش‌های خاص خود را نسبت به مواد خاص دارد. بنابراین لازم است قبل از مصرف این ماده ابتدا با دوز پایین، تحریک‌پذیری خود را نسبت به این ماده بررسی کنید.

بوراکس ممکن است هورمون‌ها را مختل کند.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بوراکس ممکن است یک عامل هورمونی باشد، وجود دارد. مطالعات انجام شده شامل مصرف مستقیم بوراكس توسط موش‌ها و سگ‌ها و استنشاق گرد و غبار بورات توسط مردانی كه در این معدن كار می‌كنند می‌باشد. احتراق و استنشاق هر دو در دوزهای بسیار بالایی قرار داشتند.

بوراکس و احتمال اختلال هورمون

استفاده داخلی از بوراکس به طور کلی پیشنهاد نمی‌شود. به دلیل ماهیت بسیار قلیایی آن، ممکن است باعث تحریک پوست شود. همچنین گزارش‌هایی از اثرات نامطلوب تولید مثلی و رشدی روی جنین وجود دارد. استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی‌شود زیرا با تجمع بوراکس در بدن احتمال ایجاد اختلال در عملکرد کلیه وجود دارد. همچنین می‌تواند به دلیل مسمومیت باعث خستگی یا استفراغ شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند باعث آسیب ژنتیکی شود و برای لنفوسیت‌ها، بلوک ساختمانی سیستم ایمنی بدن سمی باشد.

ضرر بوراکس
بوراکس برای پوست

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از بوراکس برای پوست

لباس‌ها و کفش‌های آلوده را دربیاورید، ناحیه آسیب‌دیده را با صابون یا مواد شوینده ملایم و آب زیادی بشویید تا هیچ‌گونه اثری از محصول باقی نماند. این موضوع در حین استفاده از بوراکس موجود در محصولات مراقبت از پوست خانگی، تا حدی دور از انتظار است. این احتیاط در مورد بوراکس محلول‌نشده اعمال می‌شود. در مورد برخی از اسانس‌های غیر محلول نیز می‌توان گفت همان چیزی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. طبق تحقیقات انجام شده:

“صنعت آرایشی توصیه می‌کند که در محصولاتی که برای پوست‌های آسیب دیده طراحی شده‌اند، از بورات سدیم استفاده نشود.”

فرهنگ لغت انتخاب پائولا می‌گوید:

“محدوده pH بوراکس حدود 9 تا 11 است. بنابراین، هنگامی که در مواد آرایشی استفاده می‌شود، می‌تواند یک حساس‌کننده پوست قابل توجه باشد.”

آیا بوراکس همان جوش شیرین است؟

بوراکس (تترابورات سدیم) و جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یک چیز نیستند. آن‌ها هر دو نمک هستند و هر دو به عنوان پاک کننده‌های خانگی “سبز” محبوب هستند، اما pH بوراکس9-11، در مقایسه با pH جوش شیرین 8 است. این باعث می‌شود بوراکس به طور قابل توجهی قلیایی‌تر از جوش شیرین باشد. در حالی که جوش شیرین برای مصرف بی‌خطر است، بوراکس قطعا اینطور نیست.

با در نظر گرفتن تمام گزارشات شخصی در مورد سوزش پوست و همچنین تحقیقات از EWG می‌توان نتیجه گرفت که بوراکس پتانسیل ایجاد تحریک پوستی در برخی افراد را دارد. سوزش پوست ممکن است بسیار شایع نباشد، اما یک اتفاق نادر نیز نیست. با توجه به خطر معقول‌بودن سوزش پوستی، باید از یک ماده جایگزین بوراکس استفاده شود.

جایگزین بوراکس چیست؟

بسیاری از مردم پس از کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده غیرعادی، به دنبال جایگزین‌های بوراکس هستند. بوراکس یک ماده معدنی طبیعی است که در دریاچه‌های فصلی با تبخیر شدن و پر شدن آن‌ها به مرور زمان ایجاد می‌شود. بوراکس باعث تحریک چشم و پوست می‌شود و یک مطالعه ادعا می‌کند که ممکن است بر سیستم تولید مثل مردان تأثیر منفی بگذارد. هنوز هم ممکن است استفاده از بوراکس را انتخاب کنید، اما اگر به دنبال جایگزین بوراکس هستید، جایگزین‌های بسیار خوبی مانند جوش شیرین، خاک دیاتومه و نشاسته ذرت برای آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست