فروش انواع پروتئین های گیاهی

انواع پروتئین‌های گیاهی و کاربرد آنها

پروتئین ماده‌ای اساسی در تغذیه انسان است و حدود 17٪ از وزن بدن را تشکیل می‌دهد. پروتئین ماده اصلی عضلات و پوست است و اندام‌های داخلی انسان را تشکیل می‌دهد . اندام‌هایی مانند:

    • قلب
    • مغز
    • چشم
    • مو
    • ناخن

سیستم ایمنی بدن ما نیز برای ساخت آنتی‌بادی‌های مورد نیاز در مبارزه با عفونت‌ها به پروتئین نیاز دارد. پروتئین دارای 3 کارکرد زیر است:

  • تنظیم قند خون
  • متابولیسم چربی
  • عملکرد انرژی 

غذاهای پروتئینی در حقیقت به 22 اسیدآمینه که به‌طور طبیعی به عنوان بلوک‌های ساختاری پروتئین شناخته می‌شوند، تجزیه می‌شوند. از این تعداد، 9 عدد به عنوان اسیدهای آمینه ضروری شناخته شده‌اند، به این معنی که ما باید آن‌ها را از مواد غذایی دریافت کنیم، زیرا بدن نمی‌تواند خود آن‌ها را بسازد. پروتئین همچنین منبع خوبی برای مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند روی و ویتامین‌های گروه B است. به عنوان یک وگان مهم است که تمام این اسیدهای آمینه در رژیم غذایی گنجانده شود تا تغذیه بهینه ارائه شود.

دریافت پروتئین کافی برای بدن:

دریافت پروتئین کافی بدون خوردن گوشت آسان است. اصطلاح “پروتئین کامل” به اسیدهای آمینه یا همان ساختار پروتئین اطلاق می‌شود. 20 اسید آمینه مختلف وجود دارد که می‌توانند پروتئین‌هایی تشکیل دهند که بدن شما به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست. منبع قابل اعتماد این‌ها اسیدهای آمینه ضروری نامیده می‌شوند. ما باید آن‌ها را بخوریم زیرا خودمان نمی‌توانیم آن‌ها را تولید کنیم.

برای کامل بودن، یک پروتئین باید مقادیر کافی از هر 9 اسید آمینه ضروری را داشته باشد. بله، گوشت و تخم‌مرغ پروتئین کامل هستند و لوبیا و آجیل نیستند. ما فقط به مقدار کافی از هر اسید آمینه در روز نیاز داریم. اکثر متخصصان رژیم غذایی معتقدند که رژیم‌های غذایی گیاهی حاوی چنین طیف گسترده‌ای از پروفایل‌های اسید آمینه هستند که گیاه‌خواران که رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال می‌کنند، تقریباً تضمین می‌کنند که تمام اسیدهای آمینه خود را با تلاش بسیار کمی دریافت کنند. گوشت تنها پروتئین کامل نیست. تخم‌مرغ و لبنیات نیز در این لایحه قانون صدق می‌کنند.

تعدادی از پروتئین‌های گیاهی:

سویا:

سویا یک پروتئین کامل است و می‌توان به‌عنوان جایگزین گوشت از آن استفاده کرد.(اما به راحتی روی انواع فرآوری‌شده بروید). 

مایکوپروتئین:

مایکوپروتئین با نام “Quorn” به فروش می‌رسد. این گیاه با رشد نوع خاصی از قارچ‌ها در گلدان‌ها و تبدیل آن به جایگزین‌های گوشتی همراه با پروتئین کامل ساخته می‌شود. مد کاملاً در گروه “غذای فوق‌پردازش” قرار دارد، اما بسیاری از افراد آن را بسیار خوشمزه می‌بینند. از آنجا که این معمولاً با سفیده تخم‌مرغ یا شیر آزاد محدود است، Quorn از نظر فنی یک ترکیب وگان نیست.

برنج و لوبیا:

بیشتر حبوبات از نظر متیونین کم و لیزین زیاد هستند، در حالی که برنج (قهوه‌ای و سفید) دارای لیزین کم و متیونین پر است.

سیتان:

Seitan، محصولی که برای اولین‌بار بیش از 1000 سال پیش به عنوان جایگزین گوشت برای راهبان بودایی چینی ایجاد شده است، با مخلوط‌ کردن گلوتن (پروتئین موجود در گندم) با گیاهان و ادویه‌ها، آب‌رسانی آن و غلطاندن آن در آب گوشت ساخته می‌شود. اما این به خودی خود کامل نیست، باید آن در یک مایع غنی از سس سویا پخته شود تا اسید آمینه گمشده گلوتن (لیزین) به محصول نهایی مثلاً گوشتی و چربی اضافه شود. 

شیر سویا:

شیر سویا در هر فنجان 8 گرم پروتئین دارد. (بیشتر از سایر نوشیدنی‌های غیر لبنی). 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست