اسید اولئیک گیاهی

عکس اسید اولئیک گیاهی

اسید اولئیک گیاهی: شواهد معتبری برای حمایت از ادعای بهداشتی واجد شرایط وجود دارد که مصرف اسید اولئیک موجود در روغن‌های خوراکی، مانند:

پس از انجام یک بررسی منظم از شواهد علمی موجود، FDA اکنون قصد دارد اختیار استفاده از دو ادعای بهداشتی واجد شرایط را برای توصیف رابطه بین مصرف اسید اولئیک در روغن‌های خوراکی (حاوی حداقل 70٪ اسید اولئیک در هر وعده) اعمال کند. و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد. اسید اولئیک یک چربی اشباع‌نشده است که در صورت جایگزینی چربی‌ها و روغن‌هایی که چربی اشباع‌شده بیشتر است، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

علم در مورد ادعای جدید بهداشتی واجد شرایط برای اسید اولئیک، اگرچه قطعی نیست، امیدوار کننده است. FDA نتایج هفت مطالعه بالینی کوچک را ارزیابی کرد که رابطه بین مصرف روغن‌های حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک (حداقل 70٪ در هر وعده) و سطح کلسترول را بهبود بخشید، که نشان‌دهنده کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب است. شش مطالعه نشان داد که کسانی که به طور تصادفی رژیم غذایی حاوی روغن‌های حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک را به عنوان جایگزین چربی‌ها و روغن‌های بالاتر در چربی اشباع‌شده مصرف کردند، کاهش متوسطی در کلسترول خود و کلسترول LDL آسیب پذیر قلب را تجربه کردند.

کسانی که رژیم غذایی به سبک غربی‌تری می‌خورند که چربی اشباع‌شده بیشتر بود. یک مطالعه اثر معنی داری نشان نداد. نکته مهم، و همانطور که در ادعای بهداشت ذکر شد، هیچ یک از مطالعات نشان ندادند که خوردن روغن‌های حاوی اسید اولئیک دارای اثرات قلبی مفیدی است، مگر اینکه آن‌ها جایگزین انواع دیگر چربی‌ها و روغن‌هایی با چربی‌های اشباع‌شده در رژیم شوند.

منابع اسید اولئیک گیاهی:

اسید اولئیک به طور طبیعی در منابع غذایی متعددی از جمله:

  • روغن‌های خوراکی
  • گوشت (مانند گوشت گاو، مرغ و گوشت خوک)
  • پنیر
  • آجیل
  • تخمه آفتابگردان
  • تخم‌مرغ
  • ماکارونی
  • شیر
  • زیتون و آووکادو یافت می‌شود.

روغن‌های خوراکی زیر که حداقل 70٪ اسید اولئیک در هر وعده دارند مشخص شده است:

1) روغن آفتابگردان اولئیک بالا

2) روغن گلرنگ اولئیک بالا

3) روغن کلوئید اولئیک بالا

4) روغن زیتون

5) زیاد روغن جلبک اولئیک

استرهای تری‌گلیسیرید اسید اولئیک اکثر روغن زیتون را تشکیل می‌دهند، اگرچه ممکن است کمتر از 2.0٪ به عنوان اسید آزاد واقعی در روغن زیتون با کره وجود داشته باشد، در حالی که غلظت‌های بالاتر روغن زیتون را غیر قابل خوردن می‌کند.

همچنین:

  • 36-67٪ روغن بادام‌زمینی
  • 15-20٪ روغن هسته انگور، روغن جوانه گندم و روغن کنجد
  • 14٪ روغن خشخاش را تشکیل می‌دهد.

اسید اولئیک فراوان‌ترین اسید چرب در بافت چربی انسان است.

اصطلاح اولئیک به معنای مربوط به روغن زیتون یا زیتون است. به عنوان چربی، اسید اولئیک یکی از بهترین مواد برای مصرف است. به عنوان جایگزینی برای دیگر چربی‌های اشباع، می‌تواند سطح کلسترول کل را کاهش داده و سطح لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) را بالا برده و ضمن کاهش لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDLs)، همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته شود. معمولاً جابجایی به روغن بالای اسید اولئیک دشوار نیست زیرا منابع بی‌شماری در دسترس است.

مزایای اسید اولئیک گیاهی:

شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف روزانه حدود 5/1 قاشق غذاخوری (20 گرم) روغن حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک، در صورت جایگزینی برای چربی‌ها و روغن‌هایی با چربی اشباع بالاتر، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به دست آورد. این فایده احتمالی، روغن‌های حاوی اسید اولئیک نباید کل کالری را که در روز می‌خورید، افزایش دهد.

اسید اولئیک یک اسید چرب اشباع‌نشده با فرمول C18H34O2 است که به طور طبیعی در بسیاری از منابع گیاهی و محصولات حیوانی یافت می‌شود و معمولاً به عنوان اسید چرب اُمگا 9 شناخته می‌شود. این یک اسید چرب اُمگا 9 است و یکی از منابع سالم چربی در رژیم غذایی محسوب می‌شود. اسیدهای چرب از طریق فرآیند موسوم به اکسیداسیون اسید چرب در سلول‌های کبدی به جسم تبدیل می‌شوند.

اسیدهای چرب به عنوان بلوک‌های اساسی ساختمان غشاهای بیولوژیکی، برای ذخیره انرژی دراز مدت (اجزای اصلی تری‌گلیسیرید) و همچنین برای پیش‌سازهای هورمون‌های ایکوزانوئید استفاده می‌شوند. این ماده معمولاً به عنوان جایگزینی برای منابع چربی حیوانات که چربی اشباع زیادی دارند استفاده می‌شود. ممکن است جایگزین‌های مختلف کره و تخم‌مرغ تهیه شده با مقادیر بالای اسید اولئیک پیدا کنید.

مزایای سلامتی:

از منظر سلامتی، اسید اولئیک فواید بیشتری دارد. نشان داده شده است که پیشرفت بیماری‌های قلبی را کند می‌کند و باعث تولید آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار جالب اسید اولئیک استفاده از آن به عنوان ماده‌ای در روغن لورنزو است، دارویی که برای جلوگیری از بروز آدرنولوک odystrophy (ALD) تولید شده است، شرایطی که فقط در پسران جوان اثر می‌گذارد و به غلاف‌های میلین بدن حمله می‌کند و باعث علائمی شبیه به موارد موجود در آن می‌شود. مولتیپل اسکلروزیس اگرچه روغن لورنزو این بیماری را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌تواند شروع یا پیشرفت بیماری را در افرادی که هنوز علامت‌گذاری نشده‌اند به تأخیر بیندازد.

یکی از منابع اصلی اسید اولئیک در غذاها روغن زیتون است که شاید یکی از خوشمزه‌ترین روغن‌های پخت و پز باشد. همچنین وقتی که به دنبال مکمل رژیم غذایی با اسید اولئیک هستید، کلولا و روغن انگور نیز انتخابی عالی هستند زیرا از نظر طبیعی این چربی از نظر چربی زیاد است. علاوه بر اینکه به عنوان روغن پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسید اولئیک بخشی از تعدادی از محصولات است. اغلب برای تهیه صابون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تعدادی از مواد آرایشی وجود دارد.

اسید اولئیک ممکن است به تقویت حافظه کمک کند. میزان اسید چرب اولئیک و اشباع‌نشده در غشای گلبول‌های قرمز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است. اسید اولئیک ممکن است مسئول کاهش فشار خون (کاهش فشار خون) روغن زیتون باشد.

سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید